Kusipää-curlingvanhemmat tekivät rikosilmoituksen opettajasta :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja älyttömyyden huippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29113598]Sepä se. Pointti onkin juuri se, että näille kyseisille vanhemmille tuo ei riittänyt.[/QUOTE]

Juu, oiskohan siellä jotain muuta hampaankolossa vanhemmilla? Ainakin minusta on vaikea uskoa että hyvän yhteistyön jälkeen toimii noin.

[QUOTE="vieras";29113562]Pointti on se, että suurin osa vanhemmista ei ehkä kokisi tuossa tilanteessa lapsensa kokeneen suurta väryyttä ja ymmärtäisivät myös opettajaa. Suurin osa vanhemmista ei myöskään haluaisi välittää lapselleen sellaista viestiä, että he saavat tehdä mitä tahansa, mutta heitä ei missään nimessä saa kohdella väärin.[/QUOTE]

Hirveän vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä asiasta tämä tarkemmin, mutta...
tuskin vanhemmat haluavat myöskään välittää sellaista viestiä lapselleen että opettajalta tuollainen käytös on hyväksyttävää.

Mulla on sellainen olettamus että tämä neuvottelu, mikä tapahtuneesta johtuen pidettiin koulun ja vanhempien kesken ei ollut kovin hedelmällinen koulunkaan osalta. Koululla on tietty rooli toimijana. Vanhemmilta sen sijaan ei voi odottaa juurikaan mitään, tässä tilanteessa. Minusta opettajan olisi pitänyt pyytää anteeksi, jos hän ei näin ole jo tehnyt. Pelkällä ammattierheen myöntämisellä ei suoraa anteeksipyyntöä kuitata ja tuskin vanhemmatkaan vähempään tyytyvät.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Miksi kaikki sivuutta sen tosiaasia, että opettaja ei haukkunut teiniä kusipääksi, jos on tuohon uutisen lainaukseen uskominen.
"Mikä kusipää sinä oikein olet?" ei ole kusipääksi kusipääksi haukkumista, se on vain kysymys.
Eli mihin se opettaja nyt syyllistyi on huono kielenkäyttö.
Entä jos opettaja olisi vaihtanut kusipään tilalle vaikka typeryksen, hölmön jne. Ei sitä poikaa edelleenkään olisi miksikään haukuttu.

Ja jos tilanne on mennyt vaikka näin.
Opettaja on pyytänyt poikaa poistamaan tavarat hissistä. Poika on haukkunut opettajaa ja naljaillut vastaan.
Opettaja on toistanut pyyntönsä, poika on haukkunut edelleen.
Tuo lause kuulostaa vastaheitoltä lähinnä. Poika:"kusipää" Opettaja:"mikä kusipää se sinä oikein olet?".

Ymmärrän, että omaa lasta haluaa suojella, eikä sitä välttämättä osaa oikein ymmärtää kuinka kammottava kakara se lapsi voi muille aikuisille olla.
Opettajat todella on puun ja kuoren välissä ja täytyy sanoa, etten yhtään ihmettele, että aikuisellakin ihmisellä hermot palaa.

Olin itse tuollainen "ongelmanuori" ja muistan haistatelleeni opettajillekkin, mutta minulle haistateltiin takaisin, eikä siitä koskaan syntynyt mitään sen suureempaa soppaa. Vaikka ongelmat lähtikin opettajien taholta. Ja opettajat oli todella pahansisuisia ainakin kun itse olin nuori. Olisi puoli koulun henkilökuntaa saanut potkut, jos meno olisi sama kuin nykypäivänä.

Että jotenkin tämä on mennyt aivan eri ääripäähän siitä mitä ennen koulumaailma oli.

[QUOTE="vieras";29113598]Sepä se. Pointti onkin juuri se, että näille kyseisille vanhemmille tuo ei riittänyt.[/QUOTE]

Luinkohan liian hätäseen ton tekstin.:O
Oliko siinä jossakin kohtaa maininta anteeksipyynnöstä?

[QUOTE="sipsi";29113532]Purppura, minun on pakko kysyä työskenteletkö erityisopettajana itse? Niin asiantuntijuudella kirjoitat erityisopetuksesta. Valitettavasti en vaan kaikesta ole ihan samaa mieltä - toki minun tietämykseni on vain mutu-tuntumaa, omissa pedagogisissa opinnoissa erityisopetus sivuutettiin aika kevyesti.[/QUOTE]

Ei, en työskentele. Olen kuitenkin aina kun mieltäni on jokin asia askarruttanut kysynyt itseäni viisaammilta (esim mainitulta Saloviidalta jonka koulutustasoa tuskin voidaan sivuuttaa) asioista ja käynyt seuraamassa opetusta. Samoin olen jatkuvassa yhteydessä eri ihmisoikeus- lapsenoikeus ja vammaisoikeuksia ajaviin henkilöihin.

En usko kenenkään haluavan luokkia, joissa on muiden lasten opetusta häiritseviä lapsia samassa. Suomessa kuitenkin näiden opetusta häiritsevien lasten seassa on lapsia joiden sijoittaminen yleisryhmään ei häiritsisi muiden opetusta millään tavalla.
Ei ainakaan enempää kuin esim ihonväri. Näiden lasten kohdalla voidaan mielestäni puhua syrjinnästä, sillä heidän ainoa syntinsä, josta ryhmästä erottamisella rangaistaan on olla syntyä hieman hitaammaksi oppimaan kuin muut.
Missään muussa Euroopan maassa näitä lapsia ei sijoiteta erityisopetukseen -vain Suomi tekee näin.

Miksi kaikki sivuutta sen tosiaasia, että opettaja ei haukkunut teiniä kusipääksi, jos on tuohon uutisen lainaukseen uskominen.
"Mikä kusipää sinä oikein olet?" ei ole kusipääksi kusipääksi haukkumista, se on vain kysymys.
Entä jos opettaja olisi vaihtanut kusipään tilalle vaikka typeryksen, hölmön jne. Ei sitä poikaa edelleenkään olisi miksikään haukuttu.

Opettaja on pyytänyt poikaa poistamaan tavarat hissistä. Poika on haukkunut opettajaa ja naljaillut vastaan.
Tuo lause kuulostaa vastaheitoltä lähinnä. Poika:"kusipää" Opettaja:"mikä kusipää se sinä oikein olet?".

Ymmärrän, että omaa lasta haluaa suojella, eikä sitä välttämättä osaa oikein ymmärtää kuinka kammottava kakara se lapsi voi muille aikuisille olla.
Opettajat todella on puun ja kuoren välissä ja täytyy sanoa, etten yhtään ihmettele, että aikuisellakin ihmisellä hermot palaa.

Olin itse tuollainen "ongelmanuori" ja muistan haistatelleeni opettajillekkin, mutta minulle haistateltiin takaisin, eikä siitä koskaan syntynyt mitään sen suureempaa soppaa. Vaikka ongelmat lähtikin opettajien taholta. Ja opettajat oli todella pahansisuisia ainakin kun itse olin nuori. Olisi puoli koulun henkilökuntaa saanut potkut, jos meno olisi sama kuin nykypäivänä.

Että jotenkin tämä on mennyt aivan eri ääripäähän siitä mitä ennen koulumaailma oli.

Toi on niin totta!

Nykyään nuoret osaavat kyllä ottaa asemastaan kaiken irti! Milloin vedotaan ihmisoikeuksiin, milloin johonkin toiseen asiaan, mutta mikään sanakierre tai viisastelu ei nyt poista sitä tosiasiaa että opettaja toimi todella epäasiallisesti. Roolimalli on roolimalli ja eipä voi itselleenkään vaatia kunnioitusta jos ei sitä ole valmis antamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;29113536:
Yleensä kun pienryhmästä lähtee oppilas isompaan luokkaan tunniksi, lähtee mukaan myös ohjaaja tarpeen vaatiessa. Minusta sinun mallisi ei vain täsmää mitenkään nykyiseen koulumaailmaan. Sinusta yksi adhd-lapsi ei haittaa mitenkään liikkatunneilla, oukkidoukki, onko sulla käsitystäkään millaista se voisi olla jos heitä olisi enemmän siellä mukana? Sekin vaatisi lisää ohjaajia tueksi tunneille. Mistä ne kaikki ohjaajat saataisiin? Nyt pienryhmissä on omat ohjaajat opettajan työpareina, mutta sinun mallissasi heitä pitäisi ripotella lähes joka osaan koulua. Ok, millä rahalla tänä leikkauksien päivänä?

Minä kannatan integraatiota kyllä, joskus se on oppilaan eduksi. Mutta järki käteen nyt, aina se ei vaan onnistu.

Adhd lapsilla lähtee kyllä ohjaaja mukaan, vaan entäs jos nyt ei puhutakaan adhd lapsista vaan niistä joilla on vaikka ''vain'' kehitys viivettä? Tietänet mitä tarkoitan?
Ne ovat niitä hiljaisia, muutoin täysin ongelmattomia lapsia, joilla on vaikeuksia oppia samassa tahdissa kuin muut. Eivät häiritse muuta luokkaa ja monet ovatkin esim liikunnassa, kuvaamataidossa ja musiikissa yleisryhmissä. Lapsia jotka kaikkialla muualla on integroitu yleisryhmiin PAITSI Suomessa? Miksi, ovatko suomalaiset koulut ja opettajat niin huonoja opettamaan tai järjestelemään asioita. Vai onko sitten syy siinä että näitä ryhmiä ei tarvitse laskea mukaan teityissä kansainvälisissä testeissä?

minustakin menee liian pitkälle jos sovittelu ja keskustelu ei riitä, vaan täytyy lähteä jonnekin juristille asiaa viemään. Paitsi jos koulun puolelta asiaan on suhtauduttu vähättelevästi tms (mitä en usko) niin sitten ehdottomasti. Kyllä opettaja aikuisena ja ammattikasvattajana on vastuussa mitä suustansa päästää :) Terv. tuleva luokanope

Toi on niin totta!

Nykyään nuoret osaavat kyllä ottaa asemastaan kaiken irti! Milloin vedotaan ihmisoikeuksiin, milloin johonkin toiseen asiaan, mutta mikään sanakierre tai viisastelu ei nyt poista sitä tosiasiaa että opettaja toimi todella epäasiallisesti. Roolimalli on roolimalli ja eipä voi itselleenkään vaatia kunnioitusta jos ei sitä ole valmis antamaan.

Sinällään olisi mielenkiintoista tietää miksi tämä ko. nuori on luokiteltu erityislapseksi. Oliko ''häiriökäytöstä'' jo ennen erityissijoitusta vai alkoiko se sen aikana.
Uusimman tutkimuksen mukaan erityislapsista monet joutuvat koulukiusaamisen uhreiksi. Miten kiusaaminen ja leimaaminen vaikuttaa nuoren käytökseen jos sitä jatkuu vuodesta toiseen?
Vertailu kohtana voidaan käyttää ajatusta miten aikuinen ihminen kestäisi syrjintää, kuusi vuotta peräkkäin.

2dw92bp.jpg

Ihanko oikeasti olet tuota mieltä, että normiluokille tulis enempi ammattitaitoisia avustajia..Salli mun nauraa...
Kortistoon tulisi enempi ammattitaitoisia avustajia, joille ei töitä löydy.

Osa kunnistahan jo toteuttaa inkluusiota päivähoidon puolella ja voin ihan kertoa, että yhtään enempää avustajia EI OLE, EIKÄ TULE, päinvastoin kun ensin puhuttiin inkluusiosta ja kuinka hienosti se tulee toteutumaan ja sitten tietenkin pienryhmät puretaan. Sääli vaan että nämä puheet unohtuvat kun kunnilla on tiukkaa rahasta ja avustajien määrärahoja vähennettään. Totuus on että avustajia on entistä vähempi ja entistä vaikeampi saada...

Niin, pakko myöntää että pidän tässä suhteessa lamaa hyvänä asiana. Erityisluokat ovat kalliita ylläpitää. Kaupungeissa ja kunnissa on tämä huomattu. Ensi vuonna kuluttajien ostovoiman ennustetaan putoavan prosentilla, se taasen laskee taas verotulojakin.
Omasta katsantokannastani huonokin inkluusio on parempi kuin nykymeno. Avustajien taso on muuten hyvin kirjavaa.

[QUOTE="Purppura";29113658]Adhd lapsilla lähtee kyllä ohjaaja mukaan, vaan entäs jos nyt ei puhutakaan adhd lapsista vaan niistä joilla on vaikka ''vain'' kehitys viivettä? Tietänet mitä tarkoitan?
Ne ovat niitä hiljaisia, muutoin täysin ongelmattomia lapsia, joilla on vaikeuksia oppia samassa tahdissa kuin muut. Eivät häiritse muuta luokkaa ja monet ovatkin esim liikunnassa, kuvaamataidossa ja musiikissa yleisryhmissä. Lapsia jotka kaikkialla muualla on integroitu yleisryhmiin PAITSI Suomessa? Miksi, ovatko suomalaiset koulut ja opettajat niin huonoja opettamaan tai järjestelemään asioita. Vai onko sitten syy siinä että näitä ryhmiä ei tarvitse laskea mukaan teityissä kansainvälisissä testeissä?[/QUOTE]

Yleensä pienluokat ovat jaoteltu, ennenvanhaan niiden nimet olivat evy ja esy-luokat. Evyllä on ne oppilaat joita sinä nyt tässä kovasti tarkoitat, eli ne hiljaisimmat joilla on oppimisessa vaikeutta. Esyllä on ne vilkkaat tapaukset, ne joilla on esim käytöshäiriöitä tmv. On myös olemassa erilaisia vielä pienempiä luokkia/ryhmiä kuin yleensä, niitä kutsutaan monella nimellä esim hoivaluokka ymv,,
En tiedä millaisessa luokassa oma lapsesi on, oletan oman lapsesi olevan pienryhmässä kirjoitustesi perusteella, ovat kovin katkeran oloisia. Olen pahoillani, jos sinulla/teillä on huonoja kokemuksia pienryhmistä, itselläni on kokemusta vain työskentelystä sellaisissa.(erittäin ammattitaisen tiimin kanssa)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;29113806:
Yleensä pienluokat ovat jaoteltu, ennenvanhaan niiden nimet olivat evy ja esy-luokat. Evyllä on ne oppilaat joita sinä nyt tässä kovasti tarkoitat, eli ne hiljaisimmat joilla on oppimisessa vaikeutta. Esyllä on ne vilkkaat tapaukset, ne joilla on esim käytöshäiriöitä tmv. On myös olemassa erilaisia vielä pienempiä luokkia/ryhmiä kuin yleensä, niitä kutsutaan monella nimellä esim hoivaluokka ymv,,
En tiedä millaisessa luokassa oma lapsesi on, oletan oman lapsesi olevan pienryhmässä kirjoitustesi perusteella, ovat kovin katkeran oloisia. Olen pahoillani, jos sinulla/teillä on huonoja kokemuksia pienryhmistä, itselläni on kokemusta vain työskentelystä sellaisissa.(erittäin ammattitaisen tiimin kanssa)

TAI jos vaikka olen itse se koulukiusattu. Valitettavasti se ei tee kovin hyvää sosiaalisille taidoille -aina. Aiheuttaa kyllä sen, että kun itse tietää miltä tuntuu joutua kiusatuksi, sitä ei vaan tahdo ikinä antaa tapahtua muille.

Ainahan lapset ja nuoret ovat haistatellet ja huonosti käyttäytyneet. Se mikä on muuttunut on vanhemmat. Ennen oli kunnia-asia että oma lapsi käyttäytyi kohteliaasti muille, ja kunnioitti, nykyään kakara on kuningas ja saa tehdä mitä vaan, ei ole rajoja kun omia impulsseja pitää saada täyttää ja ollaan vaan ylpeitä kun oma penikka juoksee koulun ruokasalissa, tai joulujuhlassa, kun se on niin pieni. tai vilkas. tai jonkun muun verukkeen johdosta aina omalla penikalla on enemmän oikeuksia kuin kaikilla muilla.

Itsekään ei nautittaisi kun jonkun lapsen luokkakaverin sisko riekkuisi mutta oman lapsen sisaren pitää saada riekkua. ja juosta ja liikkua.

aivan kuin liikunta olisi joku pyhä asia, ja tottakai penkit kuuluvat hissiin.

Mutta että oikein rikosilmoitusta tekemään kun opettaja/joku on sanonut kerrankin totuuden hemmotellusta kusipäästä.
Ja erityisyydellä ei ole mitään väliä. Kyllä keharitkin ennenkin tajusivat, jos heille sanoi, että ei ole kivasti tehty tuo. Kyllä vammainenkin tajuaa ja 1vuotiaskin tajuaa, milloin tekee oikein ja milloin väärin. Tarvitsee vain miettiä tykkäisikö jos joku muu toimisi kuten itse.

[QUOTE="Purppura";29113635]Ei, en työskentele. Olen kuitenkin aina kun mieltäni on jokin asia askarruttanut kysynyt itseäni viisaammilta (esim mainitulta Saloviidalta jonka koulutustasoa tuskin voidaan sivuuttaa) asioista ja käynyt seuraamassa opetusta. Samoin olen jatkuvassa yhteydessä eri ihmisoikeus- lapsenoikeus ja vammaisoikeuksia ajaviin henkilöihin.

En usko kenenkään haluavan luokkia, joissa on muiden lasten opetusta häiritseviä lapsia samassa. Suomessa kuitenkin näiden opetusta häiritsevien lasten seassa on lapsia joiden sijoittaminen yleisryhmään ei häiritsisi muiden opetusta millään tavalla.
Ei ainakaan enempää kuin esim ihonväri. Näiden lasten kohdalla voidaan mielestäni puhua syrjinnästä, sillä heidän ainoa syntinsä, josta ryhmästä erottamisella rangaistaan on olla syntyä hieman hitaammaksi oppimaan kuin muut.
Missään muussa Euroopan maassa näitä lapsia ei sijoiteta erityisopetukseen -vain Suomi tekee näin.[/QUOTE]

Ehdottomasti hitaat oppilaat pitäisi sijoittaa samaan luokkaan kuin muut,jos eivät muita häiritse. Siitä hyötyvät kaikki. Lapset esimerkiksi pitävät siitä että saavat opettaa toisiaan. Vaikka omat lapseni oppivat melko normaalisti, ellei hyvin nopeasti, niin minusta olisi hyvä että suvaittaisiin erilaisia oppilaita, kunhan eivät häiritse ja kiusaa tai järjestä ja hääri säätämässä muita tyhmempiä kiusaamaan puolestaan.

Häiriköt ja kiusaajat omaansa.

[QUOTE="Purppura";29113658]Adhd lapsilla lähtee kyllä ohjaaja mukaan, vaan entäs jos nyt ei puhutakaan adhd lapsista vaan niistä joilla on vaikka ''vain'' kehitys viivettä? Tietänet mitä tarkoitan?
Ne ovat niitä hiljaisia, muutoin täysin ongelmattomia lapsia, joilla on vaikeuksia oppia samassa tahdissa kuin muut. Eivät häiritse muuta luokkaa ja monet ovatkin esim liikunnassa, kuvaamataidossa ja musiikissa yleisryhmissä. Lapsia jotka kaikkialla muualla on integroitu yleisryhmiin PAITSI Suomessa? Miksi, ovatko suomalaiset koulut ja opettajat niin huonoja opettamaan tai järjestelemään asioita. Vai onko sitten syy siinä että näitä ryhmiä ei tarvitse laskea mukaan teityissä kansainvälisissä testeissä?[/QUOTE]

Mutta tuohan nostaa pisatutkimuksia huomattavasti. Ja toisekseen pisa-tutkimuksia on nostanut se että suomessa on ollut maahanmuuttajia paljon vähemmän kuin muissa maissa.
Eipä ole kumma että suomi on pärjännyt jos lasten sijoittelu on erilaista kuin muualla.

Valitettavasti tässä maassa saa ilmeisesti pitkäjänteisesti kiduttaa omaa lasta eikä siltikään lastensuojelu vie lopullisesti lasta. Jos vanhemmat huutaa 15-vuotiaalle tarkkisoppilaalle huonon käytöksen jälkeen, ei sosiaalihuolto taatusti vie lasta.

[QUOTE="Purppura";29113903]TAI jos vaikka olen itse se koulukiusattu. Valitettavasti se ei tee kovin hyvää sosiaalisille taidoille -aina. Aiheuttaa kyllä sen, että kun itse tietää miltä tuntuu joutua kiusatuksi, sitä ei vaan tahdo ikinä antaa tapahtua muille.[/QUOTE]

Työskennellyt sä et ilmeisesti ole ikinä lapsiryhmässä/kouluryhmässä? Ainakin näistä sun teksteistä paistaa sellainen että puhut vain luetun ja luentojen perusteella ja sit tietty katkeruus minkä toki ymmärrän, kun olet joutunut kiusatuksi.

Mutta ikävää on se, että vaikka kaikki maailman pienryhmät poistettaisiin ei se kiusaamista poista. Erilaisena vain joutuu helpommin kiusatuksi. Väärin ja siihen täytyisi löytää keinot lopettaa se. Se keino vain ei ole pienryhmän poistaminen.

Mitä sä luulet sille lapsen itsetunnolle, kokemukselle siitä millainen itse on tekevän se, että on aina muita huonompi?
Jossain kohtaa se kiltti tyttö huomaa, ettei pärjääkään kouluaineissa samalla tavalla kuin muut, on aina se huonoin.
Miksi sille lapselle olisi huonoksi olla siellä pienryhmässä ja saada kokea onnistumisen tunteita mitä vain siellä pienryhmässä tälle lapselle on mahdollista tarjota? Normaalitunneilla kävisi sitten niillä tunneilla missä pärjää. Eikö se silloin ole lapsen parhaaksi? Ja jossain vaiheessa ehkä siirrettäisiin kokonaan normaaliluokkaan, kun lapsi on siihen kypsä? Tämän päivän resursseilla koulu ei pysty tarjoamaan sitä tukea isossa luokassa, onko se sitten oikein, että tämä lapsi jää luokalle kun ei kykenekään oppimaan asioita mitä vuodessa olisi pitänyt oppia vai pitääkö lapsen vain roikkua opetuksessa mukana jotenkuten, ymmärtämättä ja oppimatta?

• Tykkää
Reactions: Jätkä
Mie edelleen olen sitä mieltä, että jos minun teini olisi noin käyttäytynyt, ei opettajan todellakaan olisi tarvinnut sanomistaan anteeksi pyytää. Ajatuskin oikeastaan naurattaa. Vähän sama, kuin jos tahallani tunkisin tavaroitani naapurin pihaan estämään heidän liikkumistaan. Naapuri kysyisi, että oletko noin kusipäinen akka. Ja joutuisi vielä pyytämään anteeksi minulta. Mie en käsitä enkä tajua ollenkaan opettajan anteeksipyyntöä erittäin huonosti (kusipäisesti suorastaan) käyttäytyvältä teiniltä,

Oma kyllä olisi saanut pyytää anteeksi käytöstään. Se on varma.

Terv. aikuispuolella työskentelevä ammattiaineiden opettaja

[QUOTE="vieras";29114165]
Mitä sä luulet sille lapsen itsetunnolle, kokemukselle siitä millainen itse on tekevän se, että on aina muita huonompi?
Jossain kohtaa se kiltti tyttö huomaa, ettei pärjääkään kouluaineissa samalla tavalla kuin muut, on aina se huonoin.
Miksi sille lapselle olisi huonoksi olla siellä pienryhmässä ja saada kokea onnistumisen tunteita mitä vain siellä pienryhmässä tälle lapselle on mahdollista tarjota? Normaalitunneilla kävisi sitten niillä tunneilla missä pärjää. Eikö se silloin ole lapsen parhaaksi? Ja jossain vaiheessa ehkä siirrettäisiin kokonaan normaaliluokkaan, kun lapsi on siihen kypsä? Tämän päivän resursseilla koulu ei pysty tarjoamaan sitä tukea isossa luokassa, onko se sitten oikein, että tämä lapsi jää luokalle kun ei kykenekään oppimaan asioita mitä vuodessa olisi pitänyt oppia vai pitääkö lapsen vain roikkua opetuksessa mukana jotenkuten, ymmärtämättä ja oppimatta?[/QUOTE]

Voi mie olen niin 110% samaa mieltä tästä asiasta! Niin nappiin kirjoitettu, kuin olla ja voi. Kiitos :)

[QUOTE="Purppura";29113903]TAI jos vaikka olen itse se koulukiusattu. Valitettavasti se ei tee kovin hyvää sosiaalisille taidoille -aina. Aiheuttaa kyllä sen, että kun itse tietää miltä tuntuu joutua kiusatuksi, sitä ei vaan tahdo ikinä antaa tapahtua muille.[/QUOTE]

Kaikella kunnioituksella, olenhan itsekin koulukiusattu, ei kannata siirtää niitä lapsuuden aikaisia traumoja lapseen/lapsiin. Usein kun on itse kokenut kiusaamista, näkee sitä hyvin herkästi sielläkin missä sitä oikeasti ei ole. Enkä nyt yritä vähätellä lainkaan, mutta kovasti on hyökkäävä asenteesi ja luulen, että sinulla ei ole kokemusta nykypäivän koulumaailmasta käytännössä.

Liian henkilökohtaiset kokemukset tuppaavat olemaan hyvinkin kaksipiippuinen juttu. Ne saattavat avata silmät maailman vääryyksille, mutta toisaalta liian usein tuntuvat katkeroittavan ja sokaisevan väärinkohdellun kuvittelemaan, että koska tämä on ollut täysin viaton tilanteeseensa, niin ovat kaikki muutkin.

Erityisoppilaat ovat tänä päivänä ihan tajuttoman iso ja laaja ryhmä oppilaita. Ei ole kyse pelkistä häiriköistä, ei pelkistä kehitysviivästymiä omaavista, ei pelkät adhd:t jne., vaan yhdistelmä heitä kaikkia ja päälle sata ja yksi muuta. Nykypäivän trendi on hakea lapselle diagnoosi jo mahdollisesti reilusti ennen kouluikää, koska se edesauttaa erityisopetukseen pääsyä ja sitä kautta "helpotusta" kouluelämässä. Tästä voi suuresti ja usein syyttää vanhempia.

En epäile ettetkö ole hyvällä asialla, mutta fanatismi tekee kenestä tahansa sokean ja yleensä lopputulos ei ole kovin positiivinen : /

Liian henkilökohtaiset kokemukset tuppaavat olemaan hyvinkin kaksipiippuinen juttu. Ne saattavat avata silmät maailman vääryyksille, mutta toisaalta liian usein tuntuvat katkeroittavan ja sokaisevan väärinkohdellun kuvittelemaan, että koska tämä on ollut täysin viaton tilanteeseensa, niin ovat kaikki muutkin.

Erityisoppilaat ovat tänä päivänä ihan tajuttoman iso ja laaja ryhmä oppilaita. Ei ole kyse pelkistä häiriköistä, ei pelkistä kehitysviivästymiä omaavista, ei pelkät adhd:t jne., vaan yhdistelmä heitä kaikkia ja päälle sata ja yksi muuta. Nykypäivän trendi on hakea lapselle diagnoosi jo mahdollisesti reilusti ennen kouluikää, koska se edesauttaa erityisopetukseen pääsyä ja sitä kautta "helpotusta" kouluelämässä. Tästä voi suuresti ja usein syyttää vanhempia.

En epäile ettetkö ole hyvällä asialla, mutta fanatismi tekee kenestä tahansa sokean ja yleensä lopputulos ei ole kovin positiivinen : /

Pitkälti samaa mieltä, mutta tarkoitatko että se on huono juttu lapselle jos hän pääsee tasonsa mukaiseen opetusryhmään? Sehän on lapselle hyväksi että hän saa onnistumisen kokemuksia, aikaa ja ymmärrystä opettajalta! Normaali luokassa on valtavasti oppilaita ja opettaja joutuu ottamaan kaikki huomioon jolloin opetus on väistämättä "tasapäistävää". Keskiverto ja hyvät oppilaat pysyvät opetuksessa mukana. Siksi on äärimmäisen hyvä asia, että oppimisvaikeudet havaitaan ajoissa ja lapsi saadaan oikeaan ryhmään!

Yhteistyössä