[QUOTE="sipsi";29109965]En ole varma, ymmärsinkä tekstisi oikein... Mutta toteutuuko mielestäsi "ihmisarvonmukainen tasa-arvo lasten kesken" erityisluokat poistamalla? Minun mielestäni ei... Niiden oppilaiden kohdalla, jotka ihan oikeasti haluaisivat koulurauhan ja mahdollisuuden kuunnella tunneilla ja oppiakin. Ja onko lasta kohtaan oikein sekään, jos on esim. pahoja oppimisvaikeuksia, tarkkaavaisuushäiriötä, hahmottamishäiriötä tms. joutua käymään koulua "normaaliluokassa." Mitä se tekee esim. itsetunnolle?[/QUOTE]
Itsetunnolle tekee paljon pahempaa kuulua erityisluokkaan tai tarkkailuluokkaan tai tukiopetusryhmään. Tästähän julkaistiin tutkimus. Monet erityislapset tekisivät mitä tahansa jotta heitä pidettäisiin normaaleina tai että heidät edes hyväksyttäisiin jotenkin tässä yhteiskunnassa.
Olen itse aikanaan ollut tätä osa ja se on yksi syy miksi niin kiihkeästi puolustan inkluusiota. Niin kauan kuin lapset luokitellaan eri luokille tulee aina olemaan ''me''ja ne. Ne tarkoittaa niitä tyhmiä, alempiarvoisempia, osaamattomia pässinpäitä.
Erityislapsi joutuu siis jo pienestä oppimaan maailman julmuuden ja käsittelemään asioita jotka ovat äärimmäisen raakoja hänen minuudelleen.
Eikä maailma ole muuttunut niistä päivistä: Yle 26.3.2013 Erityisluokka jättää lapselle ikävän leiman: Pienluokkatoimintaa tutkinut väittelijä kertoo, että pienluokan käyneet oppilaat kokevat usein itsensä leimatuiksi ja kiusatuiksi.
Minä olen osin tämän kokenut ja kiitos loistavan järjestelmämme sama meno ja lasten kiusaaminen jatkuu. Tämän päivän näkemysten valossa, voin myös sanoa ettei koulukiusaamista voida poistaa, jollei erityisluokkia poisteta.