Vesien menosta. Kirjallisuudenki mukaan nykyisin ohjeet olis, et vauvan ollessa täysiaikainen ja rt:ssa, niin vesien menosta pitäis mennä synnärille 12h kuluessa mikäli äidillä ei suppareita. JOS siis lapsivesi on kirkasta. Jos vesi on vihertävää/haisevaa/puuromaista/veristä, niin synnärille pitää mennä heti. Kun vesien menosta on kulunut 48h vauvan tulisi olla syntynyt, sillä se lisää riskiä infektiolle sekä synnyttäjän että vauvan kannalta. Suonensisäinen antibiootti annetaankin aina äidille, mikäli vesien menemisestä on kulunut tietty aika ennen lapsen syntymää (muistaakseni taisi olla sen yli 12h, mut tosta en mee takuuseen). Jos taas viikkoja on vähemmän ku 37 ja vedet menee, tai jos vauva on perätilassa/asennosta ei ole varmuutta, suositellaan sairaalaan menemistä heti ja mieluiten makuultaan. Aika ristiriitaisia ohjeita siis näyttäisi olevan eri paikoissa vaik tuollaiset ohjeet on käypähoito-ohjeissa.
Päihteistä. Mä oon niiiiiin päihdevastainen ku ihminen voi olla ja siis provosoidun niin herkästi, jos joku vahingossakaan vihjaisee olevansa esim. kannabiksen laillistamisen puolesta:kieh: Kiehun myös ihan siitä ilosta, kun näen jonkun tupakoivan maha pystyssä:kieh: Musta sille ei oo mitään puolustusta ja se on vain ja ainoastaan ITSEKÄSTÄ ja huonoa vanhemmuutta. Kuka hullu laittais palavan tupakan kolmikiloisen vauvan suuhun, niin miksi hemmetissä sit joku kehtaa pakottaa syntymättömän vauvansa tupakoimaan (sikiöhän saa ne täsmälleen samat myrkyt mahassa ollessaan, ku äitikin). Mun mies on polttanut meidän yhdessä olemisen ajasta (yhdessä ollaan oltu siis reilu 12v.) n.9vuotta ja sitä ennenki oli siis tupakoinut parin vuoden ajan ja onnistui lopettamaan tupakoinnin seinään ilman mitään vippaskonsteja ihan vaan sillä motivaatiolla, että halus elää terveellisemmin. Joten aina jos joku raskaana oleva sanoo, et "kun se on niiiin hirveen vaikee lopettaa" niin sanon, et jos mun mies onnistui lopettaan ilman vauvaa motivaattorina, niin kyl sulla pitäis olla viel paremmat mahkut ja motivaattorit lopettamiseen. Noh, kylläpäs mää taas onnistuin saamaan itseni kiehumispisteeseen ihan vaan ajattelemalla tupakoivia/päihteitä käyttäviä äitejä.
Mun ei varmaan sit kannata ees käydä kurkkaamassa sitä Mitäs nyt-palstaa, kun saan viel itselleni hirveet supparit aikaseksi raivostuessani
Et kiitos
Champion varoituksesta
!
ON:
Ei sit eilen tosiaan kuulunut mitään äippäpolilta ja olin ihan varma, et unohtivat soittaa. Aamulla vähän kiukkuisena soittelin sit äippäpolille ja selvis, etteivät lopulta olleetkaan unohtaneet soittaa mulle eilen, vaan tulokset valmistu vasta niin myöhään iltapäivällä ettei lääkärit ehtineet tuloksista keskustella.
Tänään sit päivällä lääkäri soitti mulle ja sanoi, et meidän murun keuhkot on kypsät :heart:
Huomenna pitäis käydä ktg-käyrillä pyörähtämässä naikkarin päivystyspolilla ja sit ensi viikon keskiviikkona olis vuorossa
SYNNYTYKSEN KÄYNNISTYS :O Lääkärit olivat yksissä tuumin sitä mieltä, että vauvan keuhkojen ollessa kypsät ja kasvun ollessa huonohkoa, on turvallisempaa ja parempi vaihtoehto vauvalle tulla kasvamaan kohdun ulkopuolelle.
Vähän on ristiriitaiset tunnelmat :| Mut onneksi keuhkot on kypsät ja toisaalta ensi keskiviikkona viikkoja on 35+3 ja toivottavasti olisin "saanut syötyä" vauvalle syntymäpainoksi ees sen 2kg (tai ees 1,9), niin siitä keskolaosuudesta ei kovin pitkää pitäis tulla. Ja nytpähän tulee ainakin ihan omakohtaista kokemusta siitä, mitä mä oon tehnyt työkseni, et se varmaan tulevaisuudessa hyödyttää mun työssäni. Synnytyksen käynnistäminen riippuu keskiviikkona tosta alakerran tilanteesta. Joko cytotegilla tai ballongilla tai sit jopa kalvojen puhkaisulla, jos tilanne on itsestään hyvin edennyt. Mut joka tapauksessa lähdetään siitä, että alatiesynnytystä yritetään =)
Vaikka tää raskaus on ollut täynnä monenlaista vaikeutta, niin toisaalta nyt heti sit iski haikeuskin siitä, että ensi viikolla tää loppuu :'( Kun eihän sitä koskaan tiedä, saadaanko viel joskus tätä kokea.
Mulla varmaan tulee ikävä näitä pikkujätkän potkuja ja tuota masussa myllertämistä :heart:
Pitää siis yrittää nauttia näistä kaikista vaivoistakin, kun viel raskaana ollaan ja aion syödä ku sika ensi keskiviikkoon asti jotta saan vauvalle lisää painoa
opcorn:
Mut tällaista siis tänne. Ensi viikolla siis ihan taatusti tähän ketjuun taas syntyy vauva
(toivottavasti menee maaliskuun ekan päivän puolelle, kun karkauspäivä olis niin harmittava synttäripäivä niinku isomman lapsen kantilta ajateltuna
)
Tiijona & Taavi 34+5 :heart: