oOoO-Huhtikuun Helmet 2012 * HELMIKUUSSA*-oOoO

Kelaan jaksoin kerran jonottaa jopa 30min, mutta sen jälkeen tosiaan vaan jonkin 5min/kerta. Aattelin sen tulevan pikkuhiljaa liian kalliiksi.

Tiijonalle jaksamista!! Siulla tuo raskaus ei ole ihan helpoimmasta päästä. :(

Mies kuuluu näihin suomalaisiin perinteisiin eli ei puhu eikä juuri pussaa. On kuitenkin huolissaan meistä, minusta ja pikkuisesta. Tosin sen pääasiassa huomaa vaan sillon, jos jotain ihmeempää on eli valittelen kovemmista suppareista tms. Sen verran kuitenkin huomioi minua nyt ihan joka päiväisessä elämässä että tekee raskaammat kotityöt pyytämättä. :heart:

...Kylläpäs sainkin tuon ukkokullan kuulostamaan tunteettomalta henkilöltä. No ei se kyllä ole!! :) Se ei vaan kuulu niihin, jotka silittelee masua tai halii minua joka käänteessä. Ja ihan hyvin tuo passaa miulle. :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Synnärrillä käyty ja oli kyllä oikeen kodinoloinen (jos näin voi sanoa :) ) Mut siis ihan viihtyisän oloinen, yhdessä huoneessa amme ja sinne haluan jos on vapaa, suihku löytyy kyllä sit muista, ut ei tuota ammetta.. Sektiohuone oli karmean kolkko :$ Tai no leikkaussali ku on niin ei houkuttele.. Sit tuli sellainen, että jos lapsivedet menee kotona niin täällä on käytäntö, että silloin soitetaan ambulanssi hakemaan, kuopuksen aikaan ei mitään tuollaisesta puhuneet Oulussa vaikka vedet lorahteli reippaasti jo kotona, menin sit taksilla kun lasten isä ei heti päässy.. Soitin vielä silloin synnärille ja kerroin tilanteen, niin sanoivat, että ala pikku hiljaa tulemaan sieltä.. Supistuksia ei kylläkään heti tullut.. Mites muita ohjeistettu tuossa vesien meno asiassa??

Sit tuo vierailu sairaalassa: Selvis sekin, että täällä ei saa sairaalaan osastolle tulla kuin isä ja sisarukset (tällä hetkellä ei edes sisarukset, pelkästään isät, on joku epidemia menossa ja yrittävät välttää sen siellä osastolla, mut eiköhän huuhtikuulle taas muutu että saa sisaukset tulla myös niin kuin normaalisti, hope so) Eli muut sukulaiset saa odottaa että kotidutaan.. Sit selvitin senkin, että jos kaikki on ok, niin lääkäri päästää 2vrk:n päästä synnytyksestä kotiin, että 2 yötä minimissään, mut eiköhän se mene :)
 
  • Tykkää
Reactions: Annapellu
Eihän se sinänsä ole outoa, jos Oyssissa on jatkuvasti täyttä, kun lopettavat pienemmistä sairaaloista synnytysmahdollisuuden. Eli yhä useampi synnyttää Oulussa, mutta tiloja ei lisätä samassa suhteessa. Ois kyllä toooosi ihanaa joutua jollekin käytäväpaikalle, kun muutenkin jännitän sairaalassa hoidettavana olemista hirmusesti. Ihanimmillaan ne ensimmäiset päivät ois just semmosia, että vois tutustua rauhassa ja rennosti vauvaan, ilman pyykin ja ruuan murehtimista. Ja karmeimmillaan sitte sitä, että on ihan ulalla, mutta kellään ei oo aikaa neuvoa ja ite stressaantuu väen paljoudesta.

Sormet ristissä sen puolesta, että huhtikuu oliski yllättäen kovin väljä kuukausi. :D

Niin, vierailijoista vielä sen verran, että muuten kyllä tykkään, että vieraita käy, mutta jos makaan jossain jälkivuodoissa ja ompeluhaavoissa ja koitan opetella vauvan imetystä... Jotenki siinä vaiheessa en halua, että tulee joku passausta odottava vieras käymään. Ja imetysohjeita tms. en miltään random-sukulaismiehiltä kyllä halua. Eri asia sitten ne vieraat, jotka voi laittaa töihin. "Keitä kahvia ja lämmitä ruokaa." ;)
 
Josefia lapsvesien menosta täytyy kyl sanoo etten oo saanut mitään ohjeistusta. Mulla meni esikoisesta 36+2 lapsvedet ja sit soitin sairaalaan ja käskettiin käyrille. Mut lähetettiin kotiin odotteleen supistuksia ja jos ei ala niin 36+4 käynnistykseen. Reilu vuorokausi sitten siitä kun menin käynnistykseen niin oli poitsu sylissä. Mutta sen verran kova kuume tuli tulehdusten takia kun lapse vetet oli menny etten suostus kyl uudestaan odotteleen kahta vuorokautta et itellään lähtis tulemaa, oli kauheeta synnyttää siinä tilassa vaikka muuten jäi ihan positiivinen kokemus.


Jatiska ja calmette eli meille tulee kans sen vuoks kun mies Afganistanissa. Molemmat lapset saaneet sen myös ja kuopuksesta jo kysyttiin et saako laittaa. Me kans todettiin et mieluummin otetaan kun kadutaan jälkeen päin jos sieltä mies jonkun pöpön kantaa kotiin.

(.) Pääsin aika kivuttoman lenkin tänään ja vauvakin on ollut vilkkaampi kun eilen. Istuessa alavatsalla menkkakipuja joten ihan mielenkiintosta kuulla parin viikon päästä neuvolassa toi kohdunsuun tilanne. Mä niin hajoon jos ei mitään oo tapahtunu.. Oikeesti ampukaa mut jos syön tätä rataa vielä synnytyksen jälkeen, ei tää oo enää normaalia :headwall: Pahinta on se ettei mua närästä, enkä oo koskaan täynnä vaikka kuinka paljon söisin, tosi pelottavaa oikeastaan. Ei mun ole nälkäkään mut silti tarttee syödä. Onkohan mun mahalaukku hajonnut..?

Champion ja Martti 34+1
 
Meillä on sanottu että tulla osastolle jos vedet menee. Ei kuulemma tarvitse jäädä kotiin odottelemaan. Toivon tosiaan, että ei menis vielä kotona, jotta pääsis ammeeseen. Meillä kun ei sinne pääse lillumaan jos lapsivesi on mennyt, vetoavat kohonneeseen infektioriskiin. Tosin joidenkin tietojen mukaan riski ei ole suurempi, jos vesi on ollut kirkasta ja muutenkin kaikki ok.

Vierailijoina ei saa olla kuin lapsen isä ja sisarukset. En tiedä jos epidemia-aikoina on vielä tiukempaa. Meillä ei suku varmaan lamppaa sairaalaan, mut kotona toivon myös rauhaa pari eka päivää. Tietty voin pitää ovee lukossa enkä päästä ketään käymään ennen kuin itse jaksan. :D Ketään en meinaa kyl passata jos ei siltä tunnu. Saavat laittaa itse kahvinsa jos niin toivovat. Voiskin askarrella kyltin ovelle, et ei oo tulemista jos ei oo pullaa mukana. :LOL:

Perhehuoneeseen toivon pääseväni edes ekaksi yöksi. Ei mies voi näiden muiden muksujen takia pitkään olla vaikka perhehuoneeseen pääsiskin, mut eka yö olis kiva olla yhdessä. Saapa nähdä... Onneksi yrittävät saada ensisynnyttäjät aina perhehuoneeseen, toivotaan et olis sit vapaana.

Alapään öljyämistä oon yrittänyt, mut kyllä on vaikeeta puuhaa! :kieh: Tekis mieli heittää hanskat tiskiin, mut jos siitä nyt olis apua repeämien ehkäisyssä. Ei nyt tee hirveesti mieli pönöttää takapuoli pystyssä ja pyytää miestä apuun. :LOL: Yritin kyl kerran, mut nauruksihan se meni molemmilta... Kaikkeen sitä ryhtyykin.

Jopa menee taas jutut hölmöiksi, pitää lopetella etten ihan itseäni nolaa. :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Jouskari-80
Marimi, en tiiä onko Jyväskylässä yksityishuoneitakaan, mutta oon ymmärtänyt että ne voi siellä tehdä jostain huoneesta "yksityishuoneen", mikäli tilaa on. Että mulle huonetoveri vasta ihan viimeisenä, kiitos :D

Jatiska, eipä tuo minunkaan mies mikään hempeilijä ole ;) Kyllä sillä on välillä hetkensä, jolloin silottelee masua enemmän ja höpöttää pikkuiselle. Mut on mies tosi huolehtivainen luonteeltaan, eikä tää päde pelkästään muhun, esikoiseen ja vauvaan.. Vaan ihan koko miehen omaan perheeseensä. Välillä se oikeasti vituttaa, jos joku hänen perheenjäsen ei vastaa puhelimeen niin hän on jo lähdössä ovella käymään kyseisen henkilön luona kahtomassa onko tyyppi hengissä.. Ja on hyvin monesti myös lähtenyt. Pientä liioittelua.. |O Mutta ehkä enimmäkseen tää hempeilyn vähyys johtuu tällä hetkellä ajasta, ei sitä nyt niin älyttömästi ole aikaa semmoseen söpöilyyn. On työt, ruuat ja esikoisen kanssa menee paljon aikaa. Mut ei se mua häiritse :)
 
Heips!

Enpäs kovin aktiivisesta päästä ole kirjoittelemaan.. varmaan sekin, että on niin laiska edes avaamaan tietokonetta. :LOL:
Mulla oli tossa reilu viikko sitten ihan kauheita kipuja alavatsassa jotka vaan voimistuivat iltaan mennessä. Panadolilla laski onneksi, tyhmänä en tajunnut kokeilla aikasemmin päivällä. Isoveikka ammattimiehenä käski tilata ambulanssin kättärille.. ihan varmuuden vuoksi. Kättärillä sitten tarkkailtiin vauvan liikkeitä ja sykettä. Syke oli siis siinä vaiheessa yli 200, joten pelkäilivät sydämen rytmihäiriötä tms. Itse olin niin paniikissa, etten tajunnut puoliakaan mitä sanoivat.
Ultrasta sitten kattoivat, että kaikki on kunnossa.. vauva vaan ei suostunut kuvattavaksi vaan käänsi pään aina pois tai laittoi käsiä eteen. Ja lääkäri siinä sanoi, ettei ole koskaan nähnyt niin pyöriväistä lasta :LOL: Tän jälkeen taas sitten käyrille, ja pikkuhiljaa se syke laskikin sinne 140 paikkeille.. HUH oli kauheeta kyllä saada sit yöllä unta, kun kokoaika pelkäs että kohta taas sattuu..
Nyt kuitenkin kipuja on rauhottanut panadol, mitä saan kuulemma sen 3 grammaa päivässä ottaa. Epäilivät sitten, että kivut on supisteluja.. itse en tiedä, kun ei ole hajua miltä niiden pitäis tuntua, kun ekaa odottelen. Onneks mitään pahempaa ei nyt oo tässä! :)

Jees, tänään oli taas muuten neuvola. Eli vähän tietoja sieltä;

Rv 34+1 (32+2)
Paino 67,2 (66,8)
Hemppa 109 (110 niin ja kättärillä oli 94 eli tässä pomppii vähän ylösalas)
Sf 33 (31)
Syke +140 (+140)
Liikkeet ++
Painoarvio 2400 (kättärillä oli 2200 eli ISO tästä akasta varmaan tulee??)
Tarjonta ollut se sama rv 29+6 neuvolasta asti eli RT
Niin ja pissa puhdas

Oli myös se paastosokeri taas niiden sokerirasitusten "poikkeavuuksien" takia nyt 4,8 (5,0) eli tosi jees ! :) Niin siis ja toi paino on noussut nyt suurinpiirtein 7,2 kiloa siitä mitä se oli ennen raskautta. Onneks kuitenkin nousee vaikka tosi tasaseen ja hiljalliseen tahtiin tulee niitä kiloja. Varmaan sekin vaikuttaa, että mulla nyt tota pahoinvointia on yhä ollut.. tänäänkin oksu tuli, ei oo kivaa! :(

Nyt nälkäisinä tässä ootellaan, että mamma saa jotku soosit siellä tehtyä niin pääsis vähän murkinoimaan. Tuoksuu tosi hyvältä! :p

ekulainen & pallero 34+1 (JEI TJ 41 siis!)
 
Täällä pitkästä aikaa pystyasennossa. Ihan kauhee flunssa ollu, kova nuha, yskä, kurkku -ja päänsärky. Nyt alkaa vähän hellittämään, mut onneks isoäidit ollu apuna ja mies tänään lomaillu (piti laittaa vauvalle paikkoja kuntoon vaan toisimpa kävi...) Huomenna pitäis raahautua autokaupoille mikäli olotila sallii.

Kette: Kyselit siitä herpeksestä, niin mä oon käyttäny vaan niitä laastareita jois ei oo mitään ainetta. Mulla Zovirax vaan pahentaa rakkulaa ja pitää kauemmin märkivänä. Mulle paras hoito on tuuletus ja putsaus puhdistusaineella, mut pienen lapsen takia pakko pitää siinä tartuntariskin välttämiseks laastaria.

Marimi: Mulle suositeltiin välilihan öljyämistä, koska tuntuu kipeeltä (aiemmin leikattu) ja sieltä tuleekin ajoittain verta. Ei siitä kuulemma mitään tutkittua tietoa ole että auttaako, mut sanoivat ettei siitä ainakaan haittaa ole.

Vierailut: Mies on mahdollisimman paljon paikalla ja TYKS:ssa vierailuaika on kans tunnin, sunnuntaisin 2 x 1 h. Musta on kivaa että porukkaa tulee, harmittelen edelleen kun esikoista ei saanut sikainfluenssan takia tulla katsomaan. Sillon oli vielä TYKS:ssa sääntö että ainoastaan isä sai tulla katsomaan, mut tuo sääntö kumottiin sit vissiin seuraavana päivänä ku oltiin tultu kotiin. Vierailu koskee tääläkin isiä ja isovanhempia (+ tietty lapsen sisaruksia) mut tiedän että monella on käyny muutakin porukkaa joten eiköhän meilläkin kummit päästetä (jos saadaan edes päätettyä ne :D )

Täälläkin muuten todettu et paras flunssalääke on JÄTSKI :D Jotenka sitä hakemaan.

-Linn ja Hulivili 34+6 :heart: (lempinimeet muuttuu, on niin vauhdikas että siitä tää viimeisin)

Ainiin ja TÄNÄÄN ALKOI ÄIPPÄLOMA!!
 
Hui mua ärsyttää toi mitäs nyt palsta |O Kävin väittelyä kannabiksen käytöstä tuolla ja oon järkyttynyt siitä et ihan oikeasti joku voi puolustella sitä. Tovion et se teki sitä vaan ärsyttääkseen mua eikä oikeasti noi ihmiset tuolla oo sitä mieltä et huumausaineen käyttö on utrvallista ja ok. Hirveetä saada lapsia tällaiseen maailmaan jossa jo huumeista tehdään "normaali, kiva ja vaaraton" asia :headwall: Sori oli pakko jonnekkin vuodattaa..
 
täällä oltu jo hyvä tovi hereillä, pari tuntia itse asiassa... ei vaan saanu taas nukuttua kun toi flunssa vaivaa, ennemmin alilämpöä on kun kuumetta... kuulin joskus et oireet olis kuitenki samat... päätä ainaki särkee ihan tajuttomasti. otin illalla nukkumaan mennessä kaks grammasta panadolia ja silti särki päätä ja selkää ja lonkkaa ja jalkoja koko yön, ei ollu kiva yö |O tuntuu että aina niistäessä tulis supistus, se ei oo kivuton mut käveleen pääsen pienessä kumarassa sillon, samoin aina kun nousen ylös jostain seisomaan niin alkaa supistaan, mitähän ses tahtoo sillon sanoo..?:confused:

Champion ollaan taas varmaan samassa veneessä kun mulla on kans ihan pohjaton vatsa:popcorn: ihan koko ajan olis nälkä vaikka just olis syöny, mihin se energia muka kuluu ku ei voi edes koiran kans normi lenkkiä käydä... ressaamiseen jännittämiseen ja siihen syömiseen :confused:? ei voi tietää mut ei kai sitä nälissäänkään oo hyvä olla... oon yrittäny noita hedelmiä ja marjoja syödä aina siinä tilanteessa

mun mies e oo kans mikään masun silittelijä tai masulle puhuja. joskus kyllä kokeilee liikkeitä ihan oma-aloitteisestikin, mutta yleensä jättää tunnustelut mulle, yhdessä ollaan kyllä naurettu kun masu muuttaa muotoaan niin sselkeesti kun vauva sielä möyrii mutta eipä ka se miehillä oo aina niin helppoo ymmärtää tätä tilannetta. mutta mulle mies on ihan yhtä ihana kun ennenki, halaa ja pussaa ja hoitaa ja hieroo =) mies on sanonu ettei se halua kuulla miten alhaalla vauva on tai kauheesti niitä liikkeitä tuntea koska sitten se alkaa miettiin miten seksi mahtaa vaikuttaa vauvaan, ja koska itselläkin vielä mieli tekee välillä, kun olisin vaan terve, niin en oo sit näitä asioita miehelle tuputtanu, eli omakin lehmä löytyy ojasta :whistle: tosin paljon on seksi jääny jo vähemmälle. kyllä stä taas ehtii sitte myöhemminki:)

jos on paljon suipistuksia niin onko seksi edes hyvä juttu...? unohdin neuvolasta semmosen kysästä...: /
 
Champion: Kotiin odottelee vesien menon jälkeen?? Mulle just eilen yleisesti jotain puhui tuolla synnärillä niin sanoi, et jos vedet menee ja kun ambulanssilla silloin kuulema mentävä niin eivät kotiin enää laita vaan jos supistukset ei ala ja synnytys ei lähde käyntiin, niin laittavat osastolle makoilemaan ja odotteemaan,.. Eli sairaalan seurantaan kuitenkin jäätävä..

Tänne ei ihmeitä.. Tylsää ja aika kuluu taas madellen..

rv 32+6 (huomenna sentään poksuu, niin pääsee uudelle viikolle taas)
 
Vappuvaavi: Tuntuu lohdulliselta, et joku muukin on samoilla linjoilla noista vierailijoista. Muuten ne olis ihan jees, mut mä en taho mitään ylimäärästä häslinkiä. Etenki miehen veli on sellanen hösöttäjä ja päsmäri, että sitä en ainakaan sinne taho. Täytyy nyt totuuden nimessä sanoa, että mua kammottaa kattoa sen veljen vasta alkanutta perhe-elämää, ku tuntuu, et se lapsi on sille joku näyttelyesine ja tuntuu, et se ihan toistuvasti käy sitä nostelemassa, ku se nukkuu. Tuntuu, et se lapsi ei enää edes rauhotu oman isänsä sylissä, mut ukin syliin rauhottuu heti. Mut minkäs teet. Jos sille annat palautetta, ni voi olla varma, et se vetää herneen nenää eikä tuu enää ollenkaa samaan paikkaa.

Välilihan rasvailusta oon kuullu positiivisia juttuja,ku melko pitkälti repeeminen lähtee käyntiin sen takia, et se on kuiva. Mulla ei muuten oo alkanu tulee ollenkaa vielä mitää raskausarpiakaa. En tiiä, onko se vaa mun ihon ominaisuus vai johtuuko siitä, et mies rasvailee masun joka ilta tummelilla. :) Muutenkin on tullu ihan kivaks iltarutiiniks, et mies käy iltahöpinöimässä masulle, ku ollaan menossa nukkumaan, pikkunen ku tuntuu olevan sillon hyvin vilkas. Muutaman kerran on kyllä vaavi potkassu isiä poskeen aika kovasti. :)

Vesien menosta tuntuu olevan kaikenmoisia suosituksia. Mun äiti sano, et sillon ku me ollaan synnytty, ni suositus oli, et jos veet menee, ni pitää vaaka-asennossa mennä heti sairaalaa. Mulle taas nyt sanottii, et jos veet menee kotona, ni ei oo vielä mikään kiire. Ilmottaa kannattaa synnärille, mut muuten sit ollaa vaa ja aletaa kellottaa supistuksia ja jos niitä alkaa säännöllisesti tulla, ni sitte lähetään. Tiiä sitte, mikä on oikeampi ja mikä väärempi tapa.

Champion: Mua kans ihmetyttää suuresti, mikä se ratkaseva virhe joittenki ajatuksissa on, et kannabis ja jopa vahvemmat aineet olis raskauden aikana ok. Oon ollu töissä paikassa, jossa oli narkkareiden lapsia ja niissä tapauksissa vaikutukset oli kyllä aivan selkeesti havaittavissa ja ihan vauvana ne oli sit otettu jo huostaan. Niillä asiakkailla oli kehitysvammaa, autismia ja mielenterveyden häiriöitä ja selkeesti syyt oli aineissa. Älytöntä hommaa!! Itellä alkaa jo ihan tupakan savussa oleminen oksettaa kovasti, eikä muutenkaan mahdu jakeluun, miten joku voi tehä sen lapselleen, et tupakois raskauden aikana.
 
Suska84, ymmärrän tuskan. Itse en ole maistanut valehtelematta mitään kohta melkein 2 viikkoon (2vko sitten ma ei enää maistanut). Silti puputan koko ajan jotain, järkevää. Olen yrittänyt väkvät salsat, pastillit, purkat yms. mut ei mitään. :headwall:

Itellä alkaa oleen jo tosi kova paine tossa posken päällä vasemmalla, mutta ti ei ainakaan vielä ollut poskiontelontulehdusta. Kurkku ja hammaskin tuolta puolta kipeä, eli jotenkin säteilee.

Nuo vesien menon ohjeet on kyl vaihtelevia. Ite olen käsityksessä, että jos lapsi on perätilassa tai ei ole vielä laskeutunut pitäs mennä lanssilla, muuten jäätäs just kattoon noita suppareita. Jos esim. mene illalla veet, voi ootella aamuun, jos supparit ei tihene, sit näytille. Ja sit taas uudelleen synnyttäjillä riippunee vähän kuinka epäilee synnytyksen etenevän, itse on lähettävä välittömästi sairaalaan, mutta oma auto riittää. Viimeksi oli 3h vauveli ulkona, kun vedet oli mennyt. Nyt kyl sanottiin, että jos supparit jo vesien menon aikaan kovia on parei tulla lanssillä, koska odotetaan hyvin nopeeta synnytystä.

Täällä oli ekaa kertaa sokerit korkeella kotimittauksissa, vaikuttaiskohan tää flunssa? Taidan mittailla nyt vähän tiheemmin, vaikka ei neuvolan mukaan tarvis.

Ja täällä poksutaan 33+0 (tuntuu jo niin isolta luvulta:heart:)

Pomppuli ja muru
 
Pomppuli ootko kokeillu huuhdella poskionteloita sillä kannulla, sarvikuonolla vai mikskä sitä sanotaan? itsellä tuo tuntui toimivan loppuvuodesta kun oli poskiontelontulehdus eikä menny kahdellakaan lääkekuurilla ohi. nytkin olis suunnitelmissa huuhdella ainaki kerta päivässä ettei tulis tulehdusta, mulla kun flunssa menee helposti poski- ja otsaonteloihin...
 
Vierailu sairaalassa: Voi ei! Kyllähän mulla itku tulee jos oma rakas poika ei saa tulla meitä sairaalaan katsomaan! Poika on ollu korkeintaan yhden yön kerrallaan kotoa yökyläilemässä ja sillonkin oon itkua tihrustanu illalla, ku on ollu ikävä. Voi voi... No, jospa siitäki sitte kuitenki hengissä selviää.

Oysin evakossa olevasta synnyttäjien osastosta: Pikkuveljeni on naisten leikkurissa töissä, joten siltä kysäisin tuosta osastosta. Se on nyt kuulemma B3:n kohdalla, käytävän päässä.

Lapsivesien menosta: Itse ainakin lähtisin heti sairaalaan, jos vedet menisivät kotona. Meiltä kun on sairaalaan n. 30 km, joten matkaankin menee jonkin verran aikaa. Ja ensimmäinen synnytys oli suht nopea, joten varaudun siihen, että tämä toinen on vieläkin nopeampi.

Hui, onpas Ekulaisella ollut jännät paikat! Onneksi kaikki on kuitenkin hyvin. :)

Champion: Muaki ärsyttää ihmiset, jotka puolustelevat huumausaineita. Harmittavan paljon on sellasia ihmisiä jotka eivät osaa pitää itsestään huolta ja vaarantavat sen vuoksi lastensa terveyden. :(

Sain eilen sänkyihin ne patjansuojukset, joten nyt meillä saatiin kokonaan tuo esikoinen pois vaipoista. Pitkään on pysynyt myös öisin kuivana, mutta varalta oon pitäny yöllä vaippaa, että vahingon sattuessa ei patja mee pilalle. Olihan pikkumies niin onnellinen illalla kun pääsi ilman vaippaa nukkumaan! :)

Eipäs tänne muuta... Tiistain neuvolaa odotellessa.
 
ekulainen: Kiva kuulla susta!:) Hyvä et kaikki oli ok! Mä en saanu Kättärillä mitään painoarviota, tylsää!

Champion: Toi Mitäs nyt-palsta on joskus ihan uskomaton. En viitti usein edes kirjottaa sinne mitään etten ala provosoitumaan, kaikkia hulluja sielläki pyörii harmaana!

Vesien menosta: Mulla alkoi esikoisen synnytys vesien menolla rv 41+0 ja puhelimessa sanottiin, et jos supistuksiltani kestän (supparit alkoi saman tien kun vedet meni) niin 12h voi olla kotona, kun ensisynnyttäjä olin. En tiedä miten toisen kohdalla olisi...

(.) Neuvolassa käyty, kaikki ok, hemoglobiini tarkastettiin kokonaisverenkuvasta ja lopulta siitäkin saatiin kelpo arvo:) Vauva edelleen raivotarjonnassa, vähän jo laskeutunut ja kiinnittynytkin. Sain loput neuvola-ajat ja seuraavaks oliskin sitten lääkärineuvola :)

Niin me huhtikuisetkin vaan aletaan pääsemään mammalomalle, onnea ainakin Linn alkaneesta äippiksestä (olikos muitakin?) Ja vauvis saa jo hahmotella kohta uutta pinoa;) Aika kuluu nopeasti!!

Nyt vaan kaikki tyttöjen odottajat sitten kastamaan pimuja ruotsin uuden prinsessan mukaan ;) :)

c 34+3
 
Linn Tervemenoa äippälomalle:wave::D perästä tullaan ens viikolla :D
Joku kyseli sekstaamisesta jos on supisteluja, nii mä en varmaan uskaltais kauheesti touhuilla jos supisteluja paljon ja ne tuntuu.

Ens viikolla uuden pinon väsäämiseen, jeij!:p

Ja huumausaineet on täälläki iso NOUNOU!!:vampire:

rv 34+2
 
Tiijonalle tsempit! :hug:

Linn nautihan mammalomasta! Perästä kuuluu ;) kun me muutkin päästään sinne saakka.. :p

Huumeet: Mies on kokeillu teiniaikoina (ja vanhempanaki) kannabista mutta sekin "sillon tällön" -käyttö loppui seinään kun minuun sekaantui ;) Eli siis EI!!! :mad: Ite en ole edes uskaltanu kokeilla koskaan koska pelkään jääväni auttamatta koukkuun ja pilaan elämäni kerta kokeilun takia.. Aika kärjistettyä mutta siis parempi olla kokeilematta, tupakka oli tarpeeksi iso virhe. Nyt oon ollu polttamatta 2½ vuotta ja edelleen unissani poltan tupakkaa... |O

Mies on ihana :D :heart: puhuu ja pussaa, paitsi julkisilla paikoilla ei niinkään osoittele hellyyttä ;) Mikä on ihan hyvä koska en itekään tykkää olla kaulailemassa jossain julkisessa paikassa jne.. On lukenut masukille iltasatuja, soitellu musiikkia puhelimella, jutellu ja koittanu tunnustella liikkeitä. :heart:

Mitähä muuta piti kommentoida? no ei voi muistaa...

Eilen kävelyllä tuli vihlovia kipuja, jotka lähti alavatsalta liikkeelle ja menivät aina läpi koko vatsan ylös asti. Semmosia ei olekaan ennen ollu.. Olikohan ne jotain supistuksen tynkiä? Paha mennä sanomaan kovettuko vatsa koska se on koko ajan melko kova, nippa nappa erotan kun kovettuu harkkareista.

Mulla oli hirvee syömisaikakausi joku viikko sitte. No se meni ohi kunnes eilen iltapäivällä alko syötättään ihan mahoton ja jatkuu edelleen! :popcorn: Koko ajan sais olla mussuttamas jotain eikä tunnu missään, minunkin maha taitaa olla rikki kuten joku asian ilmaisi :D :LOL:

Paranemisia flunssan kourissa oleville ja jaksamisia meille !

32+5

Sairaalavierailua
piti kommentoida, että en ole vielä varma haluunko sinne vieraita miehen lisäksi (ja saako sinne ketä edes tulla), mutta kotiin kun päästään niin ei perk... auta näkyä ylimääräsiä naamoja! En todellakaan halua ketään ennen kuin ite pääsee jyvälle vauvan hoidosta ja muutenki arkeen vähän kiinni.. Onneksi suurinosa sukulaisista asuu 800km päässä ;)
 
Viimeksi muokattu:
mymosa
Mulla on ollut nuorempana kavereita huumepiireistä, ei silloin vielä mitään kovempia aineita, mutta kuitenkin. Sekä exä poltti ennen esikoista pilveä.
En mä enää kattelis pilvenkään polttamista, mutta silloin nuoruudessa asia oli ihan eri. Mulle on ihan sama mitä kukakin tekee, jos haluaa narkki olla niin olkoot, kuhan ei tuu mulle tai mun lapsille tarjoaa ja toivon, että lapset sen verran fiksuja ovat, että kieltäytyvät.

Täällä mies on kans vallan ihana.. puhuu, pussaa, helliii ja hoivaa. On välillä hieman ylisuojeleva, mutta mä vaan nautin tästä huomionkeskipisteenä olemisesta ja kerjään kyllä osani, jos mies ei tajua itse. Onneksi yleensä tajuaa ;)
 
Tännehän on tullut vaikka kuinka paljon tekstiä kun ei ole koko viikkona ehtinyt oikein käymään..Tai ehtis mutta 2v seuraa kun hai laivaa mua ja änkee koneelle painelee nappuloita niin ei jaksa kun pinna on muutenkin kireellä kun viulun kieli: /
Täällä tulee ennakoivia supistuksia nykyään kamalan paljon:( en tiedä mikä on normaali raja ja että vaikuttaako tuohon se että tulee touhuttua melkein koko ajan jotain..
Mukavaa viikonloppua mammoille:)
Avantasia POKS 31+0 :heart:
 
Vesien menosta. Kirjallisuudenki mukaan nykyisin ohjeet olis, et vauvan ollessa täysiaikainen ja rt:ssa, niin vesien menosta pitäis mennä synnärille 12h kuluessa mikäli äidillä ei suppareita. JOS siis lapsivesi on kirkasta. Jos vesi on vihertävää/haisevaa/puuromaista/veristä, niin synnärille pitää mennä heti. Kun vesien menosta on kulunut 48h vauvan tulisi olla syntynyt, sillä se lisää riskiä infektiolle sekä synnyttäjän että vauvan kannalta. Suonensisäinen antibiootti annetaankin aina äidille, mikäli vesien menemisestä on kulunut tietty aika ennen lapsen syntymää (muistaakseni taisi olla sen yli 12h, mut tosta en mee takuuseen). Jos taas viikkoja on vähemmän ku 37 ja vedet menee, tai jos vauva on perätilassa/asennosta ei ole varmuutta, suositellaan sairaalaan menemistä heti ja mieluiten makuultaan. Aika ristiriitaisia ohjeita siis näyttäisi olevan eri paikoissa vaik tuollaiset ohjeet on käypähoito-ohjeissa.

Päihteistä. Mä oon niiiiiin päihdevastainen ku ihminen voi olla ja siis provosoidun niin herkästi, jos joku vahingossakaan vihjaisee olevansa esim. kannabiksen laillistamisen puolesta:kieh: Kiehun myös ihan siitä ilosta, kun näen jonkun tupakoivan maha pystyssä:kieh: Musta sille ei oo mitään puolustusta ja se on vain ja ainoastaan ITSEKÄSTÄ ja huonoa vanhemmuutta. Kuka hullu laittais palavan tupakan kolmikiloisen vauvan suuhun, niin miksi hemmetissä sit joku kehtaa pakottaa syntymättömän vauvansa tupakoimaan (sikiöhän saa ne täsmälleen samat myrkyt mahassa ollessaan, ku äitikin). Mun mies on polttanut meidän yhdessä olemisen ajasta (yhdessä ollaan oltu siis reilu 12v.) n.9vuotta ja sitä ennenki oli siis tupakoinut parin vuoden ajan ja onnistui lopettamaan tupakoinnin seinään ilman mitään vippaskonsteja ihan vaan sillä motivaatiolla, että halus elää terveellisemmin. Joten aina jos joku raskaana oleva sanoo, et "kun se on niiiin hirveen vaikee lopettaa" niin sanon, et jos mun mies onnistui lopettaan ilman vauvaa motivaattorina, niin kyl sulla pitäis olla viel paremmat mahkut ja motivaattorit lopettamiseen. Noh, kylläpäs mää taas onnistuin saamaan itseni kiehumispisteeseen ihan vaan ajattelemalla tupakoivia/päihteitä käyttäviä äitejä.
Mun ei varmaan sit kannata ees käydä kurkkaamassa sitä Mitäs nyt-palstaa, kun saan viel itselleni hirveet supparit aikaseksi raivostuessani:D Et kiitos Champion varoituksesta ;)!

ON:
Ei sit eilen tosiaan kuulunut mitään äippäpolilta ja olin ihan varma, et unohtivat soittaa. Aamulla vähän kiukkuisena soittelin sit äippäpolille ja selvis, etteivät lopulta olleetkaan unohtaneet soittaa mulle eilen, vaan tulokset valmistu vasta niin myöhään iltapäivällä ettei lääkärit ehtineet tuloksista keskustella.
Tänään sit päivällä lääkäri soitti mulle ja sanoi, et meidän murun keuhkot on kypsät :heart:
Huomenna pitäis käydä ktg-käyrillä pyörähtämässä naikkarin päivystyspolilla ja sit ensi viikon keskiviikkona olis vuorossa SYNNYTYKSEN KÄYNNISTYS :O Lääkärit olivat yksissä tuumin sitä mieltä, että vauvan keuhkojen ollessa kypsät ja kasvun ollessa huonohkoa, on turvallisempaa ja parempi vaihtoehto vauvalle tulla kasvamaan kohdun ulkopuolelle.
Vähän on ristiriitaiset tunnelmat :| Mut onneksi keuhkot on kypsät ja toisaalta ensi keskiviikkona viikkoja on 35+3 ja toivottavasti olisin "saanut syötyä" vauvalle syntymäpainoksi ees sen 2kg (tai ees 1,9), niin siitä keskolaosuudesta ei kovin pitkää pitäis tulla. Ja nytpähän tulee ainakin ihan omakohtaista kokemusta siitä, mitä mä oon tehnyt työkseni, et se varmaan tulevaisuudessa hyödyttää mun työssäni. Synnytyksen käynnistäminen riippuu keskiviikkona tosta alakerran tilanteesta. Joko cytotegilla tai ballongilla tai sit jopa kalvojen puhkaisulla, jos tilanne on itsestään hyvin edennyt. Mut joka tapauksessa lähdetään siitä, että alatiesynnytystä yritetään =)
Vaikka tää raskaus on ollut täynnä monenlaista vaikeutta, niin toisaalta nyt heti sit iski haikeuskin siitä, että ensi viikolla tää loppuu :'( Kun eihän sitä koskaan tiedä, saadaanko viel joskus tätä kokea.
Mulla varmaan tulee ikävä näitä pikkujätkän potkuja ja tuota masussa myllertämistä :heart:
Pitää siis yrittää nauttia näistä kaikista vaivoistakin, kun viel raskaana ollaan ja aion syödä ku sika ensi keskiviikkoon asti jotta saan vauvalle lisää painoa :popcorn::D

Mut tällaista siis tänne. Ensi viikolla siis ihan taatusti tähän ketjuun taas syntyy vauva :) (toivottavasti menee maaliskuun ekan päivän puolelle, kun karkauspäivä olis niin harmittava synttäripäivä niinku isomman lapsen kantilta ajateltuna :D)


Tiijona & Taavi 34+5 :heart:
 

Yhteistyössä