oOoO-Huhtikuun Helmet 2012 * HELMIKUUSSA*-oOoO

felina: ei mullakaan sinne olis tulossakaan kun äiti ja sisko (yhdessä) kävis yhdesti katsomas kun ollaan käyty aina siskoa ja veljen vaimoakin nopeasti moikkaamas. Ei ainakaan v.2004 ja 2005 sanottu mitään kun äidin kans käytiin katsomas siskoa ja sen vauvaa. Tosin sisko tuli vauvan kans huoneesta siihen käytävälle. Melko monissa muissa sairaaloissa näyttää olevan paljon vapaampi käytäntö noissa vierailuissa...:/ Ei se nyt maailmaa kaada vaikka ei pääsekään. Mutta olis kiva jos saisivat tulla piipahtamaan.
 
Voi Suska84 tiedän et tää on tyhmästi sanottu mut ihanaa kun mää en ole ainut jolla tullut 20kg!!! :D Mulla karannut mopo ihan käsistä makeen syömisen kanssa (aiemmissa odotuksissa sama homma) ja kun ei pääse lenkkeileenkään kunnolla iin en saa kulutettua niitä ja sit syön vieläkin enemmän makeeta :ashamed:

Ekat viikot vauvan kans mua ei oo koskaan kyl vaivannut et suku ryntää vauvaa katsomaa, vaan oon jokaisen vauvan synnyttyä tykännyt siitä :) Mut mun suku onkin sellanen et kaikki pitää nähdä ja tehdä heti ja ne tuo rotinat ja keittää ite kahvit et mun ei tartte kun olla ja nauttia olosta, eli ei hassumpaa tää Karjalasta lähtenyt sukujuuri ja hössötys :D Eli vaikka synnärille saa tulla jo jos haluaa ja jos pääsen vammalaan niin siellä kait saakin käydä :)

(.) lenkkeily on kaukana kivasta, kumartelu on perseestä ja sukkien otto ja laitto jalkoihin voi olla aivan vitun vaikeeta.. Vauva on ollut aika vaisu tänään jostain syystä ja tuntuu et se on välillä ollut melkein poikittain tuolla.. Kyllä tää loppuaika alkaa mulla ainakin tekeen sen et ihan sama oli poikittain tai ei niin kyl sen mielelläni ulos pusertasin lähiviikkoina..

Champion ja Martti 34+0 POKS :D
 
kette: Ai niinkö? :O Missä se sitte on? siellä Oysissa kuitenkin jossakin vai? Tiedätkö valmistuuko huhtikuuksi?

Vai onkohan nen vain yhdistynyt kun netissä lukee näin: Osasto 13 muodostuu kahdesta yksiköstä, 13/I ja 13/II. Osastolla on yhteensä 39 potilaspaikkaa, jotka ovat 1-3 hengen huoneissa sekä perhehuoneissa. ??
 
Viimeksi muokattu:
Oyssissa on kaks osastoo toi 13/I ja 13/II, ku polila käyn nii meen siitä ohi ja toinen osasto on vissii remontinalla tai jotain? En oo mistää kuullu et missä se ois sit väliaiksesti..liekkö varmaan kuitenki oyssin ympäristössä, luulis nyt ainaki :)
Ja vierailijoista, et esikoisen kun synnytin, nii sillon sai isovanhemmatki käyä ja mun mummo ja pappaki kävi, mutta kun tuli se sikatauti, niitä kiristettii ettei saa käyä ku isä ja sisarukset. Se käytäntö on jääny...mulla mies kyllä oli kuopuksesta siellä miten sattuu, mut isovanhemmat ei käyny. Ehtiipä ne nähä vauvaa kotonaki :)
 
Sairaalan vierailut: Esikoisen aikaan ei käynyt ketään, asuttiin silloin kaukana kotoa hetki (etelä suomessa) ja ketään sukulaisia/ ystäviä ei siellä ollut, joten lasten isä sit vaan oli sairaalassa.. Kuopuksen aikaan asuttiin myös pois täältä kotikaupungista (eri paikassa kuin esikoisen aikaan), mut silloin kävi mun isä ja sen vaimo sekä 1 kaveri sairaalassa katsomassa ja lasten isä ja esikoinen tietysti.. Esikoisen aikaan saatiin 3 viikkoa harjoitella vauva arkea rauhassa (kun kaikki tosiaan oli niin kaukana) ja kuopuksen aikaan tulivat sitten viikon kotona olon jälkeen käymään :) Paitsi pari kaveria jo muutaman kotona olo päivän jälkeen :) Nyt en tiiä, olen tottunut, että saa rauhassa aloitella arjen, mutta sukulaiset ja ystäviä on tässä vakka kuinka, niin en tiiä sit et miten se menee.. Toisaalta sairaalaan en haluaisi mitään kauheata määrää katsojia, en tiiä pitää miettiä tässä..

Meillä on tänään se synnärille tutustuminen, kiva käydä kattoo minne sitä sitten joutuu :) Toivottavasti vaan olis joku sali edes vapaa..

rv 32+5
 
Vierailijoita en oikeestaan halua sairaalaan käymään, korkeintaan mummot ja papat, mut sisaruksia en, ku niistä jotkut on niin hösöttäviä ja komentelevia, että kommennelkoot vaan omiaan, mua ei tarvi tulla neuvomaan. Kotona saa tulla käymään, mut jotenki mun arvomaailmaan ei mahu, et oon vuosikaudet saanu olla ihan omassa rauhassa, ilman et kukaan juurikaa vaivautuu kyläilemää, mut nyt on alkanu kuulostaa siltä, et moniki suunnittelee tuloa, vaikka vaavi on vielä visusti masussa. Tuntuu inhottavalta, ku jotkut on vaan niin ylenmäärin uteliaita, et ne tossa aikasemmin tuppautu yllättäen kylään ja ihan vaan siitä ilosta, et ne halus tietää, onko mulla nyt pahoinvointia tai jotain muuta oireita. ÄRSYTTÄVÄÄ!!

Perhehuoneeseen haluttais, mut mun tuuria on taas, et ensin luvataan ja sit sanotaanki, et ei vaiskaa. :/ Katotaanpa sitä sitten, kuinka käy.
 
Mie oon vain iloinen vieraista, niin sairaalassa kuin kotona. Sairaalassa kuitenkin aika tulee pitkäksi, luultavasti mun sisko ja mun vanhemmat pyörähtää ainakin siellä siis mun miehen ja lasten lisäksi, ja voi toki olla että anoppikin käy. Kotia tulee heti miehen sisarukset myös. Mut nää siis on kaikki sellaisia joiden kanssa ollaan muutenkin päivittäin tekemisissä. Isommat lapsetki tykkää kun serkkuja pyörii koko ajan ympärillä :)

Flunssaa pukka tänne, siis mulle nyt seuraavaksi. Tukkoinen olo ja kurkku kipeä.

Kultakurkku ja Eemi 32+2
 
Ja perhehuoneesta: Ei me tarvita sellaista, koska miehen pitää olla kotona sit näitten kolmen isomman kanssa, kunhan synnytyksestä selvitään.. Anoppi tulee näillä näkymin synnytyksen ajaksi tähän meille lapsia katsomaan..

Niin ja kyllä uskoisin, että ensimmäisten päivien aikana anoppi ja appi tulee poikaa katsomaan, samoin mun äiti, isä ja isän vaimo, sisaruksista varmaan mun sisko ainakin, hänestä tulee kummikin pienelle.. Niin ja sit mun hyvä ystävä ja mun kummipoika on varmaan sen verran kiinnostuneita tullokkaasta, että eiköhän nekin paukahda kylään aika pian :) Eipä sitä voi välttää täällä, ettei ketään tulis ;) Mut nuo on kyllä sellaisia joitten kanssa ollaan läheisissä väleissä niin mikspä ei voisi tullakin.. :) Ja kyllä minäkin tykkään, että on porukkaa ympärillä, ainakin tiettyyn pisteeseen asti, välillä kyllä haluan olla ihan vaan oman perheeni kesken, ei siihen silloin tarvita muita sukulaisia..
 
Se toinen kolmetoistanen on jo rempattu ja nyt se mikä on kanttiinista
mennessä oikealla on rempassa. En kysynyt millon pitäs olla valmis. Mun mielestä sitä
ekaa tempattiin useampi kuukausi. Sano ne polilla että missä se evakko osasto on, mut
en muista enään. Jonkun käytävän päässä se oli pitemmän matkan takana, mut tietenkin
samassa rakennuksessa.
Mä voisin tarkistaa asian sillon hiihtolomalla kun on poli käynti. Ei ne voi yhdistää niitä,
kun 5 vuotta sitten oli tilanne että äitejä oli kolmen hengen huoneessa neljä ja osa käytävän
perällä kun oli niin täynnä. Sais olla yks lisäosasto synnyttäneille. Perhehuonneethan
otetaan normikäyttöön jos on ruuhkaa.
 
Meille tulee synnärille varmaankin mun sisarukset ja isä vaimoineen katsomaan. Anoppi ja miehen veljet tulee kauempaa, niin uskoisin, että tulevat serkkujen kanssa vasta sitten kotiin käymää. NKL:lla vierailuaika on vaan tunnin (18-19), enkä tiedä onko perhehuoneissa vapaammat ajat. Jos toivottavasti saatais perhehuone:)
Mulla on läheiset välit perheeseen ja myös mun miehellä niihin, joten ei haittaa vaikka välillä tässä meillä luuhaisivat:)
Kavereita ja muita tulee varmaan aika ripotellen ja monet odottaa varmaan muutaman viikon ennen kuin tulee.
Oma fiilis tulee varmaan paljon riippumaan siitä, millanen tyyppi poika on.
 
Kette ok :) Sillon ku esikoisen synnytin, nii oli ruuhkat ja olin kaksistaa yhen toisen äitin kanssa perhehuoneessa :) ja kuopuksestaki meitä oli 3 äitiä yhdessä pikkuhuoneessa, ja jossain väliss näytti että oli käytävilläki porukkaa :/ Pitäs saada kyl pikkasen enemmän tilaa oyssiin ku tuntuu et aina ruuhkaa ja mihinkää ei sovi.
Juuri samaisella synnytysreissulla, en päässy saliinkaa vasta ku monen tunnin jälkee ku oli nii täyttä...kärsippä siinä sitte joku 4tuntia kuumavesipullon kanssa odotushuoneessa|O
Toivottavasti (tuskinpa vaan) ei olis ruuhkia kun vauva päättää syntyä:D

vauvis ja tyttönen 34+1
 
Vieraista, kiva kuulla että en ole ainoa joka stressaa jo tosi paljon siitä, että kaikki haluavat välttämättä ängetä jo sairaalaan :D Perhe ja läheiset on meille tärkeitä, mutta tässä asiassa aiotaan olla itsekkäitä ja tehdä juuri sen mukaan mikä tuntuu sitten h-hetken jälkeen hyvältä. Jos oma kunto on hyvä ja siltä tuntuu niin ei ole mitään vieraita vastaan, mutta nyt juuri tuntuu ahdistavalta ajatus, että joku olisi heti synnytyssalista pääsyn jälkeen jo ovella kun tilanne on itselle ihan uusi.. Velvollisuuden tunnosta ja muiden mielen pahoittamisen pelosta ei ehkä kannata tuota aikaa pilata omaan stressaamiseen, vaan nauttia tilanteesta niinkun itselle sopii. En haluaisin esim. että maidonnousu tai muu vauvan ensimetreillä häiriytyisi siitä, että on itsellä epämukava olo kun joku ei niin toivottu sukulainen tulee neuvomaan ja utelemaan henkilökohtaisia. Katsotaan, tämä on ehkä sitä henkistä psyykkaamista jo etukäteen niin sitten se "ei nyt" sanojen kakistaminen onnistuu helpommin ;) Meillä on perheessä nimittäin myös niitä, jotka eivät sitä ei-sanaa tunnu ymmärtävän muutenkaan tilanteesta riippumatta niin sen takia tuon ein opettelu on ollut työn ja tuskan takana kun pienistä vihjeistä ei ymmärretä vaan pitää aina oikeen "jyrähtää" ennen kuin viesti menee läpi.. Mutta onneksi tämä koskee vaan muutamaa uudempaa perheenjäsentä ja muut ovat hienotunteisempia :p

Ja sitten parempiin tunnelmiin! Oltiin aamulla neuvolassa 30+6 ja tässä tietoja:

Paino +204 (yhtensä 6,6kg ja lähtö BMI 28) Olin tosi iloinen lukemasta vaikka makeanhimo on vaivannut! :)
PR 90/66 edelleen huippaa..
Pissat puhtaat
HB 124 ja enää ei tarvitse kuuleemma mitata kun ei ole laskenut
SF 30,5 (tasaisesti yläläyrällä)
Syke 140
Liikkeet ++
Tarjonnasta ei edelleenkään mitään tietoa :D Tätä kuulemma katsotaan ensi kerralla kun nyt vielä pyörivät mahassa. Ja olin yllättynyt, että neuvolassa kuulemma ultrataan tuossa seuraavassa th-käynnin yhteydessä se miten päin tuolla majaillaan, että ehkä sen takia eivät ole juuri tarjontaan ottaneet kantaa aiemmin. Hyvä näin, luulin jo että arvausmeningillä mennään loppuun asti :p

Seuraavat neuvolat th 33+0 ja lääkäri 35+3.

Onko muilla ollut muuten puhetta neuvolassa tuberkuloosirokotteen riskiryhmään kuulumisesta? Se oli minulle ihan uusi juttu, että sellainen rokote on aiemmin jo synnärillä vauvoille aina laitettu ja että nyt sitä ei enää laiteta ellei ole jotain erityistä syytä. Nyt siis vaan K-vitamiinipistos ja ensimmäiset rokotukset 2kk ikäisestä eteenpäin.

Ilma on kyllä kuin marraskuussa.. Saisi jo lumentulo loppua ja kevät tulla! Voidaan hyvin :)

Vappuvaavi 30+6
 
Mä kyselin neuvolassa tuosta perhehuoneesta, kun mies ei välttämättä koulun takia ehdi normaalivierailuajoille, niin ois henkisesti helpompaa odotella, kun tietäis et on ehkä mahdollista nähdä edes iltaisin ja öisin. En kuitenkaan sitten voinut toivoa sitä, koska siinä oli ehtona, että miehen on oltava paikalla koko ajan, eli ei voi käydä vain nukkumassa, vaan pitää olla päivätkin. =( Noh, jäävätpähän sellaisille, joilla on oikea tarve, kuten kaukana asuvat.
 
Vieraista: mua ahdisti esikoisen kohdalla kun kaikilla tuntu olevan niin hirveän kiire jo sairaalaan katsomaan. Olin ite ihan puolikuollut ja en liikkunut sängystä mihinkään, joitakin kertoja kävin vessassa miehen avustuksella. Ei huvittanut nähdä ketään, joten ei päästetty sinne vierailijoita. Kotiin tuli ensimmäiset vieraat sitten kun tyttö oli lähes 2 viikon ikäinen.

Haluaisin perhehuoneen, mutta Jyväskylässä semmoisia ei ole. Laitoin esitietokaavakkeeseen, että haluan yksityishuoneen, en halua ketään toista mammaa seuraksi mikäli se vaan on mahdollista.. Isä ja esikoinen tulee kuitenkin olemaan paikalla niin paljon kuin vain esikoinen suostuu olemaan, niin siitä voi olla kyllä häiriötä huonetoverille.. Mua ainakin vituttais :LOL:
 
Hei kiitos sulle Josefia, nyt kun tiedän ketä kiittää :)

Vierailijoista, esikoista kävi sairaalassa katsomassa koko suku ja heti kotiintulopäivää seuraavan oli kovasti porukkaa meillä. Silloin se tuntui mukavalta, mutta näin jälkikäteen aatellen se ei ollut kovin järkevää. Olis ollu parempi vähän itse huilata.
Nyt sairaalaan ei pääsekkään kuin isä ja lapsen sisarukset. Ja meinaan itse pitää tästä kiinni, vaikka sairaalasta muuhun suostuttaisiinkin. Meillä suku on lähellä ja saa tulla sitten kotiin katsomaan.
Haluaisin pari ekaa viikkoa rauhoittaa oman perheen kesken olemiseen. Ja sitten kun mies palaa töihin niin mielelläni otan äitiä ja siskoa tänne meille hösäämään.
Kunpa vain osaisi sanoa ystävällisesti ja selkeästi omat toiveensa ja että muut kunnioittaisivat meidän perheen toiveita eivätkä ajattelisi asiaa vaan omalta kannaltaan. Toki ymmärrän, että kaikkia kiinnostaa vauva heti nähdä. Meidän esikoinen on suvun ainoa lapsenlapsi ja nyt on sitten tulossa toinen, että kiinnostuksen kyllä ymmärtää.

Äiti oli esikoisen aikana hyvänä apuna, mutta mun sisko kaikella rakkaudella ei ole mulle aina rentouttavaa seuraa. Se on kovasti tulossa aina apuun. Mutta sen apu on sitä että se istuu vauva sylissä ja mä joudun passaamaan senkin. Tiedän selviäväni lasten hoidosta ja kaipaisinkin sitä että auttajaksi tuleva keskittyisikin auttamaan ruuan laitossa ja paikkojen kunnossapidossa, sellaisessa mihin itsellä ei ole heti voimia. Mutta toivotaan, että me kaikki ollaan nyt toisella kertaa viisaampia :)

Vaivoista närästys on palannut kuvioon, ja sellainen jatkuva öklö maku suussa.

Unista viimeyönä näin unta, että olin synnyttämässä ja oli melko voimakas ponnistamisen tarve, kipeä en ollut lainkaan. Sitten siinä unessa tunnustelin, että liikkuupa vauva voimakkaasti. Heräsin siihen ja masussa olikin aika melske. Tää vauva kun on ollut niin rauhallinen ja pehmoinen liikkeissään, mutta on nyt parina yönä pitänyt kunnon jumpat. En tiedä johtuiko supistuksista vai tuliko supistukset kovasta möyrinnästä, mutta oli siinä lopulta alavatsa ihan arkana.
 
Champion juu eipä mitään, mustakin on kyllä kiva kuulla et muillekin niitä kiloja on kertyny. ja tänään tuumailin yhden kaverin kans että kun noin nopeasti tuli neljäki kiloa (kahdessa viikossa) niin selkeesti on nestettä paljon kehossa, lähteepähän sit ainaki pois =)

täälä edelleen flunssa tekee tuloaan, ei paina päälle kunnolla, ei oo kuumetta vieläkään mut nenä on tosi tukossa ja vuotaa ja päätä särkee ihan milettömästi koko ajan. en oo viittiny ottaa vielä panadolia mut kai se on kohta otettava. panadol hottia oon juonu ja kuumaa mustaherukkamehua... toivottavati ei nyt kovasti tästä enää pahene kun muutenki ahdistaa ku poika koko ajan venyttelee...
heräsin taas yöllä siihen ku vähä huudahdin ääneen ku poika runnoi tota kylkiluuta...

nyt tää menee levolle ku viime yö oli vähä kehnomman puoleinen...
 
Oispas taas paljon, mihin haluaisin kommentoida. Nyt kun muistaisi edes osan niistä aiheista. =)

Onnea kihlautuneelle!! :flower:

Ja Sisu -vauvan äiti: Älä nyt leveile siellä, että ei ahista kyykistely eikä mahallaan nukkuminen jne! Minäkin kaipaan jo siihen olotilaan näitten kipujen ja hengästymisten sekä voimattomuuskohtausten kanssa!! :kieh: (Äläkä nyt ota tätä missään tapauksessa tosissasi! Iloitsen puolestasi, kun jollain alkaa olo jo helpottaa ja normalisoitua ja vaaveli voi hyvin!!! :p)

Vieraita saapi puolestani tulla sairaalaan kuten ennenkin, olettaen tietysti, että oma ja vaavelin kunto sen kestää. Minusta se oli pitkiin päiviin ihan kiva keskeytys, kun joku tuli moikkaamaan. Tenavat kuitenkin vetivät pääasiassa sikeitä syöntien välillä eli sitä luppoaikaa oli ihan tarpeeksi. Eikä isukkikaan kerenny siellä koko päivää viettää, kun kotona oli hommia, jotka jonkun oli tehtävä. Samoin kotiin voivat halukkaat tulla melko pian kotiutumisen jälkeen, kun pääasiassa ovat kuitenkin vieraita, jotka "huoltavat" itse itsensä. Ompahan aikuista seuraa välillä sen vauvanhoidon ja lapsien hoidon oheen. (Siis toki miehenikin lasken aikuiseksi, mutta muita.... ;) )

Calmette -rokotusta meillekin tarjottiin, jos tahdomme sen. KOKSissa sen saavat ne vauvat, joille neuvolalääkäri sitä suosittelee annettavaksi asuinpaikan tai muuten vaan itään suuntautuvien perheyhteyksien takia. Meillä molempien vanhempien työpaikka takaa yhteydet itänaapureihin eli todella mieluusti otan rokotteen ja sen saivat edellisetkin tenavat. Eipähän tarvitse sitten tuberkuloosia turhaan pelätä vaikka sitä kantaviin joskus törmäisikin. Tosin, th käski sitten olla itse tarkkana, että rokotus todella annetaan ennen kotiin lähtöä vaikka paperi asiasta on synnärille jo mennytkin. Lääkärit eivät ilmeisesti ole olleet kovin tarkkoja sen muistamisen kanssa.

Pientä vuodatusta:
Eilen kävin kaupunkireissulla, kun piti nuorimman varhaiskasvatuskeskustelu käydä hoitopaikan tätsyn kanssa. Sainpahan huomata, että siellä hoidossa on meiltä ihan toinen poika, kuin mikä täällä kotona asuu ja näyttäytyy. Onneksi se kiltimpi ja vieraskoreampi. :) Samalla reissulla tein tosiaan tuon varsinaisen kaupunkimatkan ja kävin viimein Kelassa asioimassa. Olen nyt viikon koettanut tavottaa sieltä ihmistä puhelimitse kiinni, kun halusin vain kuulla, joko työpaikka on lähettänyt äitiyspäivärahahakemukseen tarvittavat liitteet. Asia olisi siis hyvin selvinnyt puhelimessa vaan sieltä aina vastattiin, että on ruuhkaa: soita myöhemmin, olet jonossa: jonotus on maksullista. Koetin tosiaan useana päivänä ja useampaan aikaan vaan lopulta meni hermo. No, paikan päälle pääsin ja sain lopulta raahauduttua autolta ovelle asti ( vieressä ei ollut parkkipaikkoja ja kävely teki taas niin pirun kipiää) niin mitäpä saan huomata: ovet ovat lukossa ruokatunnin takia!!! Toki joo, pitää heidänkin syödä, mutta silloin otti päähän ja kovin eikä ymmärtämystä paljon herunut. :headwall::kieh:

Kelan onneksi luukulla (kun sinne pitkän jonotuksen ja asiakaspalautteen täytön jälkeen pääsin) oli todella mukava täti töissä eli lopulta ei jäänyt pahamaku suuhun ja asia hoitui. Tosin, liite ei heille ole vielä mennyt ja ilmeisesti ei menekään ennen ensikuun loppua eli asiaani ei käsitellä ennen sitä. No, ei voi minkään.

Ja kyllä juu: tiedän, että pankkitunnuksilla voi käydä netissä hoitamassa asioitaan, mutta meillä ne tunnukset on isännän nimissä pankkiasioita varten ja omia en todellakaan aio ottaa vain jonkun Kelan takia. Muuten en niillä tee yhtään mitään.

Helpottipas, kun pääsi vähän päästelemään höyryjä. :)
 
Jatiska:Sama soittorumba mulla oli meneillään 3 viikkoa kun työnantajan palkanlaskenta ei vaan saanut lähetettyä niitä liitteitä Kelaan. Ja sitä tietoa siitä, oliko tarvittavat lappuset jo saapuneet, ei edes näe pankkitunnusten takana olevilta "omilta sivuilta" vaan sinne nimenomaan piti aina soittaa ja kysyä mikä on vähän hassua.. Mua kyllä turhautti oikeastaan enemmän oman työnantajan käyttämän palkanlaskentafirman toiminta kuin Kelan :D Siellä Kelan nettisivuilla on nyt lukenutkin jo monta viikkoa, että heillä on ruuhkaa puhelinpalvelussa. Jos pääsi puhelimella läpi niin keskimäärin olen jonotellut ehkä noin 10-15 min. Heti kun palkkalaput vihdoin saapuivat Kelaan niin päätös tuli päivässä, että hyvää palvelua koen kuitenkin sieltä saaneeni vaikka jonottelu puhelimessa ei ole kivaa..

Ja tuosta Calmette -rokotuksesta, meillä neuvolan täti aamulla haastatteli kysymyslomakkeen kanssa, että kuulummeko riskiryhmään ja kun kaikkiin kysymyksiin tuli ruksi "ei" kohtaan niin totesi, että ei sitä tarvita. Eli meillä pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan lähtökohta että sitä ei laiteta ja ei edes kysytty että halutaanko me sitä vai ei :)
 
Jatiska Se on hyvä välillä purkautua :). Voin kyllä samaistaua ketutukseen.

Adelei Onko J-kylässä yksityishuoneita? Ku mulle just ke terkkari sano, ett on vaan kahden hengen huoneita. Terkka vielä sano, ett huonetoveri pitää ottaa huomioon puolison ja lasten vierailuissa (niin ku sitä nyt ei kaikki tekis..). Mutta että jos on saatavilla yksityishuoneita, olis huippua. Tai pitää ainaki toivoa ruuhkatonta synnytysaikaa :)

Vierailijoista esikoisen aikaan halusin rauhottua vauvan kans ja tutustua tulokkaaseen. Sairaalassa toki kävi isovanhemmat, muuta sit kotona (meillä oli perhehuone, joten vierilut muidenki osalta olis ollu mahdollisia, jos olisin halunnu). Nyt oon päinvastoin pyytänyt porukkaa käymään. Sairaalaan ei saa tulla ku isovanhemmat yleisiin tiloihin, mutta kotiin oon pyytäny kyllä käymään. Sanonu vaan, ett herkut pitää itse tuoda ja palvelua ei ole luvassa (muuten tykkään kyllä passata).
Mutta toisaalta, meen kyllä sen hetken tilanteen mukaan. Jos vaikka on paikat niin kipeet, ett istuminen itkettää ni voipi olla parempi parannella ittee rauhassa.

Onkos kellekkää muulle terkka puhunu Ceridal-öljystä ja venyttelyistä? Tuli puhe, ett toivon välilihan leikkaamisen välttämäistä (sitä ei leikauttu esikoisestakaa), ni terkka sit "opasti" venytyksistä, jotka kannattais alottaa het viikolta 35 alkaen. Vaikka toisaalta, ekassa ei tullu mitään repeymiä, ni eiköhän tuo velhon hiha toisenki pullauta ilman nirhauksia ;)

Ulkona kyl keväinen, mutta märkä keli. Ikinä ei oo hyvin..Ihanaa ku pääsee vkl sukuloimaan ja hoitamaan vajaan 2kk ikäistä kummipoikaa :)

Oikein rentouttavaa viikonloppua, jos en tuu huomenna taas kirjottaa elämänkertaa.

Marimi ja poikanen 34+4 (kylläpä on tämä 34 viikko madellu..)
 
Vieraista vierihoito-osastolla. NKL:ssa tosiaan on se tunnin vierailuaika, ja varmaan ainakin pojun kummitäti olis innoissaan tulossa katsomaan sairaalaan ja hänet kyllä otettais vastaan=) Mun vanhemmat kans haluais tulla, mut asuvat tooosi kaukana, joten saa nähdä voivatko tulla. Ja toki meillähän on viel ihan epävarmaa, pääseekö poju ees sinne vierihoito-osastolle. Riippuu siis syntymäviikoista ja painosta ennenkaikkea. Toivottavasti päästäis yli 36 viikoille ja paino olis yli2kg, niin olis mahdollisuudet päästä samaan paikkaan murusen kans.

Täällä ootellaan äippäpolilta puhelua, kun niiden piti tänään soitella jatkoista ja sit siitä keuhkojen kypsyys-näytteestä. Saas nähdä, ovatko unohtaneet:stick:

Neuvolassa kävin ja sieltä tuloksia: RR 121/83, prot +1 (valkkarista), gluc-, sf 27 (sama ku viimeksi th:n mittaamana), RT (ja pää tosi alhaalla ja ihan vähän enää liikkui eli melkein kiinnittynyt=) ), syke 150, liikkeet ++ & painonmuutos -267g/vk eli oli tippunut kilon paino :O
Oon ihan tosissaan syönyt ku mikäkin possu - eilenki söin mansikkapirtelöä, missä oli lähes 1L jätskiä :LOL: En siis käsitä, miten tuo paino nyt yhtäkkiä onki tippunut! Mut mikäs siinä, nyt siis koko raskausaikana tullut painoa yht.10kg, kyl se mulle sopii :).
Mä kävin nyt maanantaina antamassa limakalvonäytteen labrassa, kun mulla on raskausaikana ollut 2x oireeton hiivatulehdus. Noh, siinä näytteessä olikin sit jotkut glu-solut positiiviset eli se tarkoittais kohtutulehdusta:| Sain sit lääkäriltä siihen tulehdukseen Dalacin-lääkityksen (paikallisesti käytettävä ab-voide) eli jospa sillä sais tulehduksen kuriin. Kuulema tuo tulehdus vois pahentaa mulla näitä supistuksia ja sit toki synnytyksen kannalta olis parempi, ettei mitään tulehduksia olis, kun ne monesti pahentaa esim. repeämisiä ym. mukavaa.
Suppareita onki ollut nyt tosi paljon - onneksi vielä kivuttomia, mut jotkut kyl pistää puhalteleen. Lapsivesipunktio kans lisää niitä suppareita eli saapa nähdä käynnistyykö tää synnytys viel itsestään.
Mies oli jo eilen ihan paniikissa kun älys, et suppareista puhisin - oli kiikuttamassa mua jo sairaalaan ja olis ambulanssinki halunnut soittaa:D Onneksi sit sain taottua sille, ettei tää ihan vielä oo nyt SE hetki :)
Mies on muutenki ollut nyt niin ihana, aina suukottelemassa mahaa ja juttelee kovasti pojalle :heart:
Onko teillä muilla miehet kuinka innolla mukana odotuksessa?
Tokihan meillä on esikoinen molemmille, et varmaan sekin vaikuttaa :)

Nyt pakko ruveta taas syömään jotain ja voisinpas tehdä taas vaihteeksi lisää pirtelöä, kun kerran on päässyt ihan laihtumaankin :D

Tiijona & Taavi 34+4
 
Viimeksi muokattu:
Se on kyl totta, että jos olen ihan töttöröö kotiin paluun jälkeen, niin vierailut rajoitetaan. Esikoisesta en meinannut jaksaa puhua ees puhelimessa, kuopuksesta olin taas ihan sosiaalisessa kunnossa heti.

Meillä mies on lähinnä huoissaan mun olosta ja jaksamisesta, kun on toisella puolen maapalloo, mut kaippa tuo vauvaakin ajattelee. Olipa ainakin tänään ostanut murulle ensi talveksi vauvan tossutyyppiset uggit:) Australiassa siis on.

Koko pv oon maannut sohvalla puol horteessa, eikä olo korjaannu. Nyt pitääkin valmistautuu lähteen hakeen pojat hoidosta. Taidetaan ilta syödä jädee, niin kuluu lepposasti.
 
Felina: Meillä esikoisen syntymän jälkeen ainakin oli rauhallista. Luulisin että nytkin käy niin. Eli synnärillä kävi vauvan isovanhemmat katsomassa (tosin nykyään ei vissiin enää saa käydä) + mun sisko joka oli juuri sopivasti Suomessa käymässä. Kotona sitten kävi ihan kivasti porukkaa. Ei yhtään liikaa, kaikki ymmärsivät että halutaan tutustella pienokaiseen ensin itse rauhassa. Toisaalta sitä sitten kyllä odottikin kovasti että ystävät ja sukulaiset kävivät vauvaa katsomassa.

Bluebaby: Näin keväällä tahtoo oysissa (ja varmaan muuallakin) olla synnärillä ruuhkaa. Harvoin pääsee perhehuoneeseen. Nyt vielä luulisin että jos siellä on se toinen osasto evakossa, niin vielä huonommin saa perhehuoneen. Mutta ainahan sitä voi toivoa. Itselleni ei ollut niin väliksi, vaikken toiveesta huolimatta päässytkään perhehuoneeseen. Ihan hyvin aika kului normihuoneessakin kahden huonekaverin kanssa. Niin ja eivät hoitajat mitään sanoneet, vaikka siskonikin kävi meitä siellä katsomassa, vieläpä vierailuajan ulkopuolella. Voihan sitä vauvelia käydä näyttämässä vaikka siinä aulassa, jos ei viitsi huoneeseen asti vieraita ottaa. :) Nyt en aio edes toivoa perhehuonetta, kun mies on pojan kanssa kotona yöt.

Vappuvaavilla näyttää olevan kans yhtä matalat paineet ku mullaki. Sais alkaa nuo paineet jo vähitellen nousemaan.

Heijut: Mulla kans on närästys palannut. Eilinen päivä oli ihan mahdoton, ku mitään ei saattanut syödä. Koko ajan närästi vaikka kuinka söi Rennietä.

Äittä ja Mussukka 35+3
 
Vielä tuosta synnytyssairaalasta: Minusta on huvittavaa kun aina sanotaan että Oysissa on ruuhkaa,milloin siellä ei olis sitten??:O Mun sisko synnytti helmikuussa ja silloinkin kuulemma ruuhkaa kun juhannusvauvat syntyy :) No mulle sama kunhan en joudu mihinkään käytävälle. Lähden kyllä aiemmin kotiin jos sieltä ei edes oikeaa vuodepaikkaa saa. Tyhmää tuollainen tilojen vähyys...En minä sitä perhehuonetta ajatellut ottaa. Kun meillä on koira niin sitä pitää kuiten ulkoiluttaa ja asutaan muutenkin 3km päässä sairaalasta niin enköhän yön tai kaksi pärjää ilman miestäkin :)
 

Yhteistyössä