Onnistuuko imelletyn perunalaatikon imellytys saunassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis mikä imellytyslämpötila? Eka huoneenlämmössä ilmeltyy ja sitte paistetaan miedolla lämmöllä. Mahtaako kypsyä saunassa :D mutta toisaalta olen kyllä syöny lohta joka on savustettu/kypsennetty savusaunan lauteilla :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mikä imellytyslämpötila? Eka huoneenlämmössä ilmeltyy ja sitte paistetaan miedolla lämmöllä. Mahtaako kypsyä saunassa :D mutta toisaalta olen kyllä syöny lohta joka on savustettu/kypsennetty savusaunan lauteilla :D

no just niinkuin ap kirjoitti. ei se huoneenlämmössä imelly, mutta toki niin, että saa sen kuumien perunoiden lämmön pysymään.

ite oon aina imellyttäny uunissa 50 asteessa.

Oikea imeltymislämpötila on vähintään 50 enintään 75.

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/41984/Imelletty%20h%C3%A4m%C3%A4l%C3%A4inen%20perinteinen%20perunalaatikko%20eli%20-tuuvinki

Tällä ohjeella tulee ainakin hyvää imellettyäperunalaatikkoa.

Moi vieras ja kiitos kysymyksestä! Perunalaatikon imellytys onnistuu saunassa oikein hienosti! Kannattaa vain varmistua että viimeisen synnytyksen tai ruumiin pesun jälkeen sauna on ainakin kertaalleen lämmitetty 120 asteeseen.

kun sanotaan että imellytyslämpötilan pitäisi olla n.50 astetta niin mahtaako onnistua jos imellyttää haaleassa saunassa? Onko joku kokeillut?

Imeltymislämpötila ei ole 50 astetta tai lähelläkään sitä. Imellettäessä tarvitaan 65 astetta, siinä muodostuu maltoosia ja 75 astetta, siinä muodostuu dekstriinejä. Kohtuutulos saadaan 70 asteen lämpötilassa.

Yhteistyössä