Onkohan tällainen kakku vähälaktoosinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leipuri

Vieras
Siis aijon tässä tehdä juustokakun, johon tulee valkosuklaata..

Jos kaikki muut aineet laittaa laktoosittomia, ja vain suklaassa on laktoosia niin onhan kakku silloin vähälaktoosinen eiks vaan?!

häh? mutta vähälaktoosinen tarkoittaa että siinä on vähemmän laktoosia. Ja sitä suklaatahan on tässä tapauksessa lantrattu laktoosittomalla tuotteella että onhan siinä sitten vähemmän laktoosia. No missäs se raja menee mikä on vähän ja mikä paljon laktoosia..
Että jos sä lantraisit sen munkkipossun vedellä ja söisit saman grammamäärän sitä lantrattua kun possu alunperin oli niin vähemmänhän siinä kaloreita olis?

Pistä nyt vaan ihan kaikki ainekset vähälaktoosisena, niin hyvä tulee. Itse en ainakaan laktoosi-intolerantikkona oikein tykkäisi tuollaisista omista "laskelmista" tällaisessa asiassa. Laktoosittoman on oltava täysin laktoositonta ja vähälaktoosisessa kaikki ainekset vähäläktoosisia ja/ tai laktoosittomia.

[QUOTE="vieras";27575697]Pistä nyt vaan ihan kaikki ainekset vähälaktoosisena, niin hyvä tulee. Itse en ainakaan laktoosi-intolerantikkona oikein tykkäisi tuollaisista omista "laskelmista" tällaisessa asiassa. Laktoosittoman on oltava täysin laktoositonta ja vähälaktoosisessa kaikki ainekset vähäläktoosisia ja/ tai laktoosittomia.[/QUOTE]

Ei se noin mene. Vaan se, kuinka paljon sitä laktoosia on siinä kokonaismäärässä ratkaisee onko ruoka laktoositonta vai vähälaktoosista.

Pandan valkosuklaassa on 13 g laktoosia/100 grammaa. Tämän avulla pystyy ehkä jotenkin laskemaan, että mikä on kakun laktoosipitoisuus. Pitäisi varmaan valmis taikina punnita ja sitten laskea laktoosin määrä.

Eli jos valkosuklaata on vaikka 100 g = 13 g laktoosia. Kakun taikinan paino on 700 g ja siinä ei ole muuta laktoosia. 13 g/7=1,86 g

Laktoosia olisi tämän mukaan silloin 1,86 g sadassa grammassa = ei vähälaktoosinen.

Laktoosi-intolerantikolle se pieni määrä suklaata voi pistää mahan sekaisin. Ei se silloin paljoa naurata.

Kertoisin etä tähän on käytetty xxx valkosuklaata joka ei ole laktoositonta.

Tietäisittepä kuinka usein keittiöillä kun keitetään esim. riisipuuroa lantrataan ns. tavallista maitoa vedellä, jotta saadaan vähälaktoosinen.

Muuten kaikille laktoosi-intolerantikoille ei käy edes vähälaktoosiset tuotteet, erityisesti jos niitä syö päivän aikana useasti.

Vähälaktoosinen on siis se jo kerrottu <1g/100g, toki helpommalla pääsee, kun valitsee valmiiksi kaikki tuotteet ns. varman päällä vähälaktoosisena.

[QUOTE="vieras";27575753]Laktoosi-intolerantikolle se pieni määrä suklaata voi pistää mahan sekaisin. Ei se silloin paljoa naurata.

Kertoisin etä tähän on käytetty xxx valkosuklaata joka ei ole laktoositonta.[/QUOTE]

Näin mä olen tehnyt,eli kertonu suoraan mitä tuotteita oon käyytäny. esim "Kakussa on muuten käytetty laktoosittomia maitotuotteita mutta siinä on 100g valkosuklaata"

Ei. Valkosuklaakakusta ei saa vähälaktoosista. Joko teet kaksi kakkua, joista toisessa oikeasti kaikki ainesosat ovat vähälaktoosisia, tai teet kaikille yhden tällaisen kakun.

Tuohan ois sama kuin ajattelis, että jos mä koko päivänä en käyttäisi maitoa muuten ollenkaan niin voisin juoda vaikka puoli lasillista tavallista maitoa. Ei onnistu. Ne oireet tulee siitä laktoosista.

Jos minä otan vähälaktoositonta niin oletan että kaikki siinä on vähälaktoosista. Jos tekisin kuten ap, mainistsisin että suklaa ei ole. Monille se on oleellista että ei oo yhtään sitä tavallista tuotetta seassa.

[QUOTE="vieras";27575836]Näin mä olen tehnyt,eli kertonu suoraan mitä tuotteita oon käyytäny. esim "Kakussa on muuten käytetty laktoosittomia maitotuotteita mutta siinä on 100g valkosuklaata"[/QUOTE]

Valitettavasti oot sitten aivan turhaan käyttänyt laktoosittomia tuotteita, jos isket siihen päälle suklaata.

[QUOTE="vieras";27575858]Ei. Valkosuklaakakusta ei saa vähälaktoosista. Joko teet kaksi kakkua, joista toisessa oikeasti kaikki ainesosat ovat vähälaktoosisia, tai teet kaikille yhden tällaisen kakun.

Tuohan ois sama kuin ajattelis, että jos mä koko päivänä en käyttäisi maitoa muuten ollenkaan niin voisin juoda vaikka puoli lasillista tavallista maitoa. Ei onnistu. Ne oireet tulee siitä laktoosista.[/QUOTE]

Ja edelleen, ihan sama mitä tunget siihen kakkuun, mutta jos kokonaismäärässä on alle 1g laktoosia/100g, niin kakku on vähälatkoosinen.

Ja edelleen, ihan sama mitä tunget siihen kakkuun, mutta jos kokonaismäärässä on alle 1g laktoosia/100g, niin kakku on vähälatkoosinen.

En luottais tuohon, koska tolla tyylillä paikallisesti se laktoosin määrä ylittyy! Sen pitäisi koskea koko kakkua. Toisekseen, valkosuklaa on melkein pelkkää maitoa, joten sitä voi olla korkeintaan raitoina, ettei gramma ylity.

Yök tuohon keittiön toimintaan jossa lantrataan normi maitoa. :o Sama kun jossain ärrällä pussitetaan vanhat karkit irtissäkeihin (ei liity aiheeseen mut yök mitä huijausta). Olen piilevä laktoosi-intolerantikko (oireita silloin tällöin, vähälaktoosiset tuotetteet sopii) ja varmasti menee lössi sekasin jos joukossa on normi suklaata. Ei se auta jos kaikki muu on laktoositonta/vähälaktoosista. Se suklaa olisi se "pommi"!

Se laktoosi ei kyllä laimenemalla häviä... Et sä voi väittää tuotetta vähälaktoosiseksi,jos siinnä on ihan tavis suklaata. Meneppä tarjoaan ihmiselle vähälaktoositonta,jos maha ei kestä ollenkaan laktoosia..

Sustakaan ei varmaan ois kivaa ravintolassa saada annosta jossa on laktoosia,jos sun maha ei sitä kestä

Joistain luontaistuotekaupoista yms. saa riisimaitoon tehtyä valkosuklaata. Se ei ole aivan yhtä hyvää kuin maitoon tehty, mutta on täysin vegaanista ja näinollen myös laktoositonta. Jos haluat ottaa huomioon myös laktoosi-intolerantit, niin älä laita maidosta tehtyä valkosuklaata kakkuun. Siitä voi kuitenkin aika helposti saada oireita.

Se laktoosi ei kyllä laimenemalla häviä... Et sä voi väittää tuotetta vähälaktoosiseksi,jos siinnä on ihan tavis suklaata. Meneppä tarjoaan ihmiselle vähälaktoositonta,jos maha ei kestä ollenkaan laktoosia..

Sustakaan ei varmaan ois kivaa ravintolassa saada annosta jossa on laktoosia,jos sun maha ei sitä kestä

Jos vatsa ei kestä ollenkaan laktoosia, silloin ihmisen on syötävä LAKTOOSITONTA ruokaa. Jos taas sietää pieniä määriä laktoosia, käy VÄHÄLAKTOOSINEN. Lantraamalla voi saada aikaan ruokaa, joka on vähälaktoosista, mutta laktoositonta siitä ei saa tekemälläkään, jos aineksissa on sitä hippunenkin.

Vähälaktoositonta taas ei ole olemassakaan, anteeksi pilkunviilaus.

Yhteistyössä