Harmitti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruokavammainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ruokavammainen:
Mulla on paha laktoosi-intoleranssi ja olimme menossa kylään, josta emäntä oli etukäteen tiedustellut onko vierailla (meitä oli muitakin kuin siis vain me) mitään ruokarajoitteita, kun hän leipoo ja laittaa niin tulee sopivat tarjoilut.

No minä ilmoitin että on laktoosi-intoleranssi, että hylana mulle.

No maidotonta oli, mutta jokainen tarjottava oli voilla leivottu- he kun eivät muuta käytä.

Hmph. Ei se ole enää vähälaktoosinen, jos siinä on tavallista voita!

Mie join sitten pelkkää kahvia ja vesi kielellä katselin kun muut lappoi sen seitsemää sorttia.....

Jos pystyy nauttimaan vähälaktoosisia tuotteita ei laktoosi-intoleranssi todellakaan ole paha!!!

Joo kyllä voi laktoosi-intolerantikolle tulla pahojakin oireita. Tiedän että se, että mahani turpoaa palloksi, ilma kiertää eikä tule ulos, aiheuttaa kivuliaita kramppeja, ripulia ja pahimmassa tapauksessa oksentelua, on aika pieni vaiva verrattuna siihen että joku voi saada äyriäisistä tms. anafylaktisen sokin. Mutta hlökohtaisesti se on aika iso ongelma mulle, jos joku on vahingossa laittanut hylaa laktoosittoman sijaan johonkin leivonnaiseen ja oireiden takia vietän koko loppupäivän, pahimmassa tapauksessa seuraavankin, kotosalla.
Mut kai mä sitten kuvittelen ne oireeni, vaikka mulla on todettu täydellinen laktoosi-intoleranssi ja lievä maitoallergia :whistle: . Onneks toi allergia oireilee vaan ihottumana, jos syön joku päivä paljon maitotuotteita. Mieluummin otan ruokani täysin maidottomana, jos on joku tärkeä meno, muuten riittää laktoositon.

Ai niin. Joillekin ei passaa edes laktoosittomat maitotuotteet jos ne on kovin rasvaisia. Esim. itse vältän voita ja kermaa, kun niistä tulee vähän oireita. Mutta jos on tarjolla jotain kuivakakkua, joka on muuten lakton paitsi voi on tavista, niin syön sitä silti laktaasitabujen kanssa. Tällöin ei ongelmaa, kun voita on suhteellisesti aika vähän siinä kakussa. Mutta maitosuklaata, hylajätskiä ja hylamaitoa en voi syödä edes laktaasipillereiden kanssa, niiden teho ei riitä.

No ei mulle tulisi pieneen mieleenkään että hyla ihmisille pitäisi leipoa ilman voita :o Sen jo ymmärtäisin jos kyseessä olisi maitoallergia.

Jos on noin paha allergia - kannattais kuljettaa omia pöperöitä mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Jos on yliherkkä ni sit pitää ihan oikeesti painottaa sitä, jos pullaa haluaa. Tai sit olla ilman. Joku, jolla ruokavammaa ei ole, ei voi välttämättä tietää, että voi on huono juttu.

Taitaap olla ap taas tavallinen ruikuttaja. Kuitenkin emäntä oli yrittänyt.

Emäntä ei ollut vaan yrittänyt vaan onnistunut täydellisesti toteuttamaan annettua ruokavaliota.

Alkuperäinen kirjoittaja maito-ongelmainen:
Joo kyllä voi laktoosi-intolerantikolle tulla pahojakin oireita. Tiedän että se, että mahani turpoaa palloksi, ilma kiertää eikä tule ulos, aiheuttaa kivuliaita kramppeja, ripulia ja pahimmassa tapauksessa oksentelua, on aika pieni vaiva verrattuna siihen että joku voi saada äyriäisistä tms. anafylaktisen sokin. Mutta hlökohtaisesti se on aika iso ongelma mulle, jos joku on vahingossa laittanut hylaa laktoosittoman sijaan johonkin leivonnaiseen ja oireiden takia vietän koko loppupäivän, pahimmassa tapauksessa seuraavankin, kotosalla.
Mut kai mä sitten kuvittelen ne oireeni, vaikka mulla on todettu täydellinen laktoosi-intoleranssi ja lievä maitoallergia :whistle: . Onneks toi allergia oireilee vaan ihottumana, jos syön joku päivä paljon maitotuotteita. Mieluummin otan ruokani täysin maidottomana, jos on joku tärkeä meno, muuten riittää laktoositon.

Ai niin. Joillekin ei passaa edes laktoosittomat maitotuotteet jos ne on kovin rasvaisia. Esim. itse vältän voita ja kermaa, kun niistä tulee vähän oireita. Mutta jos on tarjolla jotain kuivakakkua, joka on muuten lakton paitsi voi on tavista, niin syön sitä silti laktaasitabujen kanssa. Tällöin ei ongelmaa, kun voita on suhteellisesti aika vähän siinä kakussa. Mutta maitosuklaata, hylajätskiä ja hylamaitoa en voi syödä edes laktaasipillereiden kanssa, niiden teho ei riitä.

^tarkoitan siis että vältän myös laktoositonta voita ja kermaa, jos mahdollista. Esim. kaikki ruuat soijakermaan, erikoistapauksissa esim. synttäreillä noita maitotuotteita.

Aiva, ap oli vähälaktoosista ruokavaliota toteuttava ihminen, ei laktoositon tai maidoton. Puhut nyt ihan eri asiasta kuin mistä tämä ketju. Varmasti tulee pahat oireet myös voista ellei sitä laktoosia siedä yhtään, se on ihan varma juttu.

Siis mä en nyt käsitä, emäntä oli tehny maidottomana ja silti käyttäny voita? Eihän se sit oo ollu maidotontakaan. Ja maidotontahan vähälaktoosista ruokavaliota käyttävä pystyy kyllä käyttämään, eihän sen pitäs olla ongelma, siis jos se oli maidotonta tosiaan.

Juu ja tosiaan se vähälaktoosinen/laktoositon on todellakin vähä muutakin kuin pieru tai ripuli :headwall: Minä voin syöttää neloselleni tavismaitoa tai ihan riittää se sipaisu perustavismargariinia leivälle, niin katsele sinä kun toinen kiemurtaa seuraavan yön mahakivuissaan, polttaa pyllynsä ja posket alkaa hilseilemään ja päivän parin päästä saa tehtyä, kivusta itkien kumarassa istuen, kakkan. Nämä maitojutut kun voi aiheuttaa ummetustakin.

kommentti tuohon etta ulkomailla ei saa oireita - suomessahan maito homogenoidaan, mita ei monissa muissa maissa maidolle tehda ja jotkut uskovat etta se nimenomaan aiheuttaa oireita. Kaskepa aitisi kokeilla esimerkiksi luomumaitoa, sita kun ei homogenoida.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Siis mä en nyt käsitä, emäntä oli tehny maidottomana ja silti käyttäny voita? Eihän se sit oo ollu maidotontakaan. Ja maidotontahan vähälaktoosista ruokavaliota käyttävä pystyy kyllä käyttämään, eihän sen pitäs olla ongelma, siis jos se oli maidotonta tosiaan.

Juu ja tosiaan se vähälaktoosinen/laktoositon on todellakin vähä muutakin kuin pieru tai ripuli :headwall: Minä voin syöttää neloselleni tavismaitoa tai ihan riittää se sipaisu perustavismargariinia leivälle, niin katsele sinä kun toinen kiemurtaa seuraavan yön mahakivuissaan, polttaa pyllynsä ja posket alkaa hilseilemään ja päivän parin päästä saa tehtyä, kivusta itkien kumarassa istuen, kakkan. Nämä maitojutut kun voi aiheuttaa ummetustakin.

Ei emännän ollut tarve tehdä kuin vähälaktoosista ja oli sitten asian varmistanut sillä ettei ollut käyttänyt maitoa laisinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aiva, ap oli vähälaktoosista ruokavaliota toteuttava ihminen, ei laktoositon tai maidoton. Puhut nyt ihan eri asiasta kuin mistä tämä ketju. Varmasti tulee pahat oireet myös voista ellei sitä laktoosia siedä yhtään, se on ihan varma juttu.

Jep, ymmärsin, mut mulla on tänään oma napa-päivä kun toin vähän omaakin näkökulmaa esiin ;)

Juu ja tosiaan se vähälaktoosinen/laktoositon on todellakin vähä muutakin kuin pieru tai ripuli Minä voin syöttää neloselleni tavismaitoa tai ihan riittää se sipaisu perustavismargariinia leivälle, niin katsele sinä kun toinen kiemurtaa seuraavan yön mahakivuissaan, polttaa pyllynsä ja posket alkaa hilseilemään ja päivän parin päästä saa tehtyä, kivusta itkien kumarassa istuen, kakkan. Nämä maitojutut kun voi aiheuttaa ummetustakin.

Aivan, jos pystyt nauttimaan vähän sitä laktoosia, ei varmasti tule moisia oireita ja jos tulee niin oikea on silloin laktoositon ja maidoton ruoka.

Jep, ymmärsin, mut mulla on tänään oma napa-päivä kun toin vähän omaakin näkökulmaa esiin ;)

Vieppä se nakökulmasi sellaiseen ketjuun missä ihmiset eivät sekoita tauteja toisiinsa.

Vieppä se nakökulmasi sellaiseen ketjuun missä ihmiset eivät sekoita tauteja toisiinsa.

Kannattaa sit varmaan ottaa asioista vähän selvää, jos ei tiedä ja tästä sepustuksesta meni sekaisin :D. Tämä ei sitä paitsi ole tauti, vaan itse asiassa normaalitila. Laktoosi-intoleranssi siis. Se, että laktaasia syntyy vanhemmallakin iällä, on itse asiassa vaan populaatiolle etua tuonut geenimutaatio, mistä syystä se on yleistynyt. Mä saan puhua täällä maito-ongelmastani ihan siinä missä muutkin :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Jepa:
kommentti tuohon etta ulkomailla ei saa oireita - suomessahan maito homogenoidaan, mita ei monissa muissa maissa maidolle tehda ja jotkut uskovat etta se nimenomaan aiheuttaa oireita. Kaskepa aitisi kokeilla esimerkiksi luomumaitoa, sita kun ei homogenoida.

Tää on ihan totta. Ja täällä Tampereen suunnalla saa esim. Ahlmanin opistolta hakea 2 krt päivässä tuoretta lehmänmaitoa, jota ei ole käsitelty mitenkään. Maksaa jonkin verran kaupan maitolitraa enemmän, mutta jos laktoosi tuottaa ongelmia, kannattaa kokeilla.

Kannattaa sit varmaan ottaa asioista vähän selvää, jos ei tiedä ja tästä sepustuksesta meni sekaisin :D. Tämä ei sitä paitsi ole tauti, vaan itse asiassa normaalitila. Laktoosi-intoleranssi siis. Se, että laktaasia syntyy vanhemmallakin iällä, on itse asiassa vaan populaatiolle etua tuonut geenimutaatio, mistä syystä se on yleistynyt. Mä saan puhua täällä maito-ongelmastani ihan siinä missä muutkin :hug:

Luulis tuossa iässä jo ymmärtää tehdä eri aiheista omat alotuksensa??? En mäkään mene ketjuun jossa puhutaan poikien pippelivaivoista kirjottelemaan tyttöjeni pimppivaivoista, ymmärrätkö???

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Jos KAIKKI voit on vähälaktoosisia, niin miksi sitten on erikseen Hyla?
Kun eihän vatsa sitä nyt erota, pientä määrää....

Puhdas markkinointikikka. Lhäes tulkoon sama voi myydään hieman kalliimmalla... :)

Luulis tuossa iässä jo ymmärtää tehdä eri aiheista omat alotuksensa??? En mäkään mene ketjuun jossa puhutaan poikien pippelivaivoista kirjottelemaan tyttöjeni pimppivaivoista, ymmärrätkö???

Kuule. Mä puhuin laktoosi-intoleranssista. Ymmärsitkö? Ja puhuin myös maitoallergiasta, mistä moni muukin on puhunut tässä ketjussa. Ja siitä, että laktoosi-intoleranssin kanssa voi olla myös vaikeita oireita, kun taas toiset kuvittelevat että se on pari pierua ja se siitä.

Jos olisin kirjoittanut vaikkapa keliakiasta, niin se olisi ollut off topic.

Alkuperäinen kirjoittaja oo-nikki:
No ei mulle tulisi pieneen mieleenkään että hyla ihmisille pitäisi leipoa ilman voita :o Sen jo ymmärtäisin jos kyseessä olisi maitoallergia.

Jos on noin paha allergia - kannattais kuljettaa omia pöperöitä mukana.

Että erikoisruokavalioista kysyminen etukäteen on vain turhaa sanahelinää?Emäntä kysyi, ap vastasi. Emäntä ei osannut tehdä oikein.
Ymmärrän ap:tä.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
ottakaapa inolerantikot aina ne tabut mahaan varalta, jos auttaa. ja jos ei, niin sitten pitää varmaan kantaa omat riisikakkuset mukana kylään.

Mutta miksi oi miksi emäntä sitten kysyi etukäteen erikoisruokavaliosta kun ei toiminutkaan sen mukaan?!?!?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
ottakaapa inolerantikot aina ne tabut mahaan varalta, jos auttaa. ja jos ei, niin sitten pitää varmaan kantaa omat riisikakkuset mukana kylään.

Oletko sä tosissasi? :o
Jos järjestät juhlat niin oletatko että "ruokavammaiset" tuo omat ruokansa?

Yhteistyössä