Lapsillani epäillään laktoosi-intoleranssia. Pari asiaa nyt vähän pohdituttaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25439151]Tiedoksi vain että lidlin maidon pakkaaja vaihtuu ajottain. Eli yleensä tarjouskilpailu näin vuoden vaihteessa ja saattaa se maidon toimittaja vaihtua. En tiedä lukeeko purkin kyljessä sitä oikeaa maidon pakkaajaa. Mutta joku kerta se maito voi olla samaa kuin valion purkissa.[/QUOTE]

Mä veikkaan et toi eka harmaa ei tarkottanu sitä mikä on kylmäkaapissa.
Vaan sitä uht kuumennettua joka säilyy huoneen lämmössä.
Siskolla on kans laktoosin kanssa ongelmia mut kykenee sitä juomaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;25438454:
Mitkä kaikki teillä on sellasia ei-tästä-voi-tulla-oiretta-asioita?
Oon huomannut, että pystyn syödä vähän Pirkan ranskalaisia pastilleja, niissä on maitojauhetta jotain alle 0.3%, mutta Brunbergin suukoista saan oireita, vaikka niissä ei muistaakseni pitäis olla maitojauhetta ollenkaan.. ne vaan tuotantolinjan takia merkitään vähälaktoosisiksi. Olen vähän suklaahiiri ja alan kyllästyä pelkkään Brunbergin tummaan suklaaseen, maitosuklaata täällä ei myydä missään lähistöllä.. :snotty:

Tää yksilö on siis allerginen maidolle ja monelle muullekin asialle. Myös esimerkiksi xylitolille....Saa oireita jokaisesta karkista tms missä on vehnäpohjasta glukoosi-fruktoosisiirappia mikä ei valmistajan mukaan aiheuta oireita kelleen,samoin alpron soijajugurteista ja soija-tikkujäätelöistä joissa on kans joku järjettömän pieni määrä. Sekä myös monesta saattaa sisältää maitoa-tuotteesta vaikka ei maitoa pitäiskään olla.

Tää yksilö on siis allerginen maidolle ja monelle muullekin asialle. Myös esimerkiksi xylitolille....Saa oireita jokaisesta karkista tms missä on vehnäpohjasta glukoosi-fruktoosisiirappia mikä ei valmistajan mukaan aiheuta oireita kelleen,samoin alpron soijajugurteista ja soija-tikkujäätelöistä joissa on kans joku järjettömän pieni määrä. Sekä myös monesta saattaa sisältää maitoa-tuotteesta vaikka ei maitoa pitäiskään olla.
Aa okei. Kuulostaa kamalalta, tuollanen tosi yleisten aineitten välttely ei varmasti ole helppoa. Mutta eihän kaikki glukoosi-fruktoosisiirappi ole kumminkaan vehnäpohjaista? Hirveä homma vaan selvittää valmistajalta, että mitä siinä on, eikä nekään välttämättä tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;25439531:
Aa okei. Kuulostaa kamalalta, tuollanen tosi yleisten aineitten välttely ei varmasti ole helppoa. Mutta eihän kaikki glukoosi-fruktoosisiirappi ole kumminkaan vehnäpohjaista? Hirveä homma vaan selvittää valmistajalta, että mitä siinä on, eikä nekään välttämättä tiedä.

Sepä se,kun sitä ei tarvii enää ees erikseen ilmoittaa ja kaikki valmistajat ei tosiaan edes tiedä,ilmoittavat vaan että ei siitä kukaan saa oireita: /

[QUOTE="klovni75";25438721]Laktoosittomassa maitojuomassa on se hyvä puoli, että säilyy todella pitkään ja parasta ennen-päiväyksen jälkeenkään ei mene miksikään <3. On kyllä kalliimpaa kuin tavismaito.[/QUOTE]

Olen tätä karppiaikoina käyttänyt itsekin, koska siinä on normimaitoa vähemmän hiilareita...ja muistankin sen säilyvän pidempään :)

Laktoosi-intoleranssista voi myös "parantua". Minulla todettiin 6-vuotiaana laktoosi-intoleranssi, siis ihan oikeasti tutkittiin lääkärissä testeillä. Toki oireetkin oli ne mitä lueteltiin, ilmavaivat, ripuli jne. Käytin vähälaktoosisia tuotteita lukioikään, sitten aloin pikku hiljaa juomaan kouluruoan kanssa maitoa, kun koulussa oli vain sitä iskukuumennettua Hyla-maitoa, joka oli niin ällömakeaa, ettei sitä voinut juoda. Join sitten päivittän lasillisen tavallista maitoa ja huomasin, että se oli ihan ok. Aloin myös kokeilemaan tavallista jätskiä ja muitakin maitotuotteita, eikä oireita tullut.

Nyt olen 32v. ja pystyn käyttämään kaikkia tavallisia maitotuotteita. Joskus harvoin tulee jotain oireita, mutta siis todella todella harvoin. Olen lukenut pari artikkeliakin siitä, että tämä on ihan oikeasti mahdollista. Avaimena on se, että on tarpeeksi kauan käyttänyt vähälaktoosisia tai laktoosittomia tuotteita ja sitten alkaa siedättämään vähän kerrallaan, juuri tuo maito ruokajuomana on hyvä. Eikä liikaa kerrallaan.

Mutta tämä ei siis tietenkään Chefin tilanteessa ole vielä ajankohtainen, mutta suosittelen muitakin "tuomion" saaneita kokeilemaan välillä, mitä vatsa sietää. Siskoni muuten testasi myös aikoinaan ja hän pystyi muutaman vuoden käyttämään tavallisia tuotteita, mutta sitten oireet palasi.

• Tykkää
Reactions: chef
Laktoositon sopii vain laktoosi-intorelantikoille, ei maitoallergisille. Maitoallergisen pitää välttää kaikkia maitotuotteita, jota siis laktoositonki on.

El lyhyesti ja tiivistetystii maitoallergikoille maidoton tuote, laktoosi-intolerantikolle maidoton, laktoositon tai jos kestää niin myös vähälaktoosinenkin käy.

[QUOTE="vieras";25439390]Jos todetaan että vaivat johtuvat laktoosi-intoleranssista niin suosittelen ainakin ihan alkuun täysin laktoosittomia juomia (jos esim. ruuan kanssa juovat maitoa). Toi Hyla maito on erittäin makeaa eikä oikeastaan sovi sellaisenaan ruokajuomaksi mutta ruuanlaittoon ja esim. kaakaoon se on erinomaista.
Kaupasta löytyy nimellä Laktoositon maitojuoma ihan hyvä vaihtoehto juotavaksi, toki sikahintainen...

Muutenkin nykyisin on järjettömästi kokonaan laktoosittomia tuotteita ja kannattaa muistaa että jokainen maitotuote jossa hiilihydraattien määrä on
0 % niin sellaisessa on myöskin laktoosi=maitosokeri hajonnut, joten niitä voi syödä huoletta.[/QUOTE]

Joo, näistä ohjeista otinkin onkeeni sen, että aloitetaan alkuun ihan täysin laktoosittomalla ja mennään sillä ainakin kuukausi, jonka jälkeen voidaan aloitella HYLA:a :)

Kävin nyt sitten kaupassa. Ja voi ihme miten sitä laktoosia on tungettu ihan joka paikkaan.

Mulla oli tosi kiirus, kun menin kauppaan vasta hetki ennen sulkemisaikaa, mutta en löytänyt laktoositonta raejuustoa, enkä murojakaan.

Mies sitten kotona googletteli, jotta osaan ensi kerralla löytää ne merkit, mitä myydään laktoosittomina.

Jogurttia oli laktoosittomana vain yhtä lajia, kuin myös kermaa. Melko hankalaa, mutta eiköhän tämä tästä, kun oppii :)

Kävin nyt sitten kaupassa. Ja voi ihme miten sitä laktoosia on tungettu ihan joka paikkaan.

Mulla oli tosi kiirus, kun menin kauppaan vasta hetki ennen sulkemisaikaa, mutta en löytänyt laktoositonta raejuustoa, enkä murojakaan.

Mies sitten kotona googletteli, jotta osaan ensi kerralla löytää ne merkit, mitä myydään laktoosittomina.

Jogurttia oli laktoosittomana vain yhtä lajia, kuin myös kermaa. Melko hankalaa, mutta eiköhän tämä tästä, kun oppii :)

Outoa, minusta tuntuu että nykyään saa kaiken laktoosittomana. Keksien tms. pakettien tuoteselosteita joutuu katsomaan tarkasti.
Hapanmaitotuotteet menee muuten meillä myös normaaleina. Ja jos jokin ei käykään niin sen kyllä huomaa hajusta.

Hei muuten, ei niissä kaikissa laktoosittomissa paketeissa (esim. muroissa) lue, että ne on laktoosittomia vaikka olisivatkin. Yleensä niissä lukee tuoteselosteessa jotain tyyliin "saattaa sisältää jäämiä maitojauheesta" tms. ja silloin oon ainakin ite uskaltanut syödä. Jos taas tuoteselosteessa selkeästi mainitaan jotain maidon osia, muttei kerrota tuotteen olevan laktoositon, niin jätä hyllyyn.

Laktoosia tungetaan joka paikkaan, se on halpaa ja Suomessa sitä siedetään ihan hyvin.

Tässä on lista Kellogg'sin murojen ainesosista: http://www.kelloggs.fi/upload/pdfgen/FI/productinfo.pdf

Viimeksi muokattu:
Outoa, minusta tuntuu että nykyään saa kaiken laktoosittomana. Keksien tms. pakettien tuoteselosteita joutuu katsomaan tarkasti.
Hapanmaitotuotteet menee muuten meillä myös normaaleina. Ja jos jokin ei käykään niin sen kyllä huomaa hajusta.

Mulle jäi sellainen olo, että HYLA:na sai tuotteita todella hyvin, mutta ei laktoosittomina.

Ja nekin tuotteet missä itsessään ei laktoosia ollut, sisälsi ilmoituksen "tuotteessa saattaa olla pieniä määriä maitoa", eli vaikka tuote itsessään ei laktoosia olisikaan sisältänyt, se kai valmistettiin linjalla, missä valmistetaan myös maitotuotteita.

En jaksa millään lukea koko ketjua, eka sivun luin ja sen perusteella vastaan, anteeksi. Eli mun poika on laktoositon. Tai no, kyllä hän kestää tilamaitoa hyvin, mutta kaupan tuotteiden täytyy olla laktoosittomia. Hältä otettiin verikokeet, ja niissä ei mitään näkyny, mutta laktoositon ruokavalio hänellä kuitenkin on ihan lääkärin todistuksella. Lapsilla verikokeissa ei välttämättä mitään näy vaikka ei laktoosia kestäkään.

Laktoosittomuudesta voi parantua, ts. siedättyä. mä olen pienenä ollut ihan täysin laktoositon ja nykyään kestän maitotuotteita jonkun verran. Meidän lapsikin välistä syö jotain tavallista maitotuotetta ja mahahan siinä sekaisin menee mut ei se vaarallista ole.

Aika hyvin löytyy kaikkkee kaupasta laktoosittomana mut kalliitahan ne on. Sillon ku mä olin pieni niin ei edes jäätelöä löytyny! Olin todella katkera silloim :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;25440564:
Hei muuten, ei niissä kaikissa laktoosittomissa paketeissa (esim. muroissa) lue, että ne on laktoosittomia vaikka olisivatkin. Yleensä niissä lukee tuoteselosteessa jotain tyyliin "saattaa sisältää jäämiä maitojauheesta" tms. ja silloin oon ainakin ite uskaltanut syödä. Jos taas tuoteselosteessa selkeästi mainitaan jotain maidon osia, muttei kerrota tuotteen olevan laktoositon, niin jätä hyllyyn.

Laktoosia tungetaan joka paikkaan, se on halpaa ja Suomessa sitä siedetään ihan hyvin.

Tässä on lista Kellogg'sin murojen ainesosista: http://www.kelloggs.fi/upload/pdfgen/FI/productinfo.pdf

No juuri tuo teksti niissä pakkauksissa oli.

Ajattelin nyt sen 4 viikkoa vetää tiukkaa linjaa sen laktoosin kohdalla, eli vain varmasti laktoosittomia tuotteita.

Jos lapset saadaan kuntoon tuolla, niin sitten voin ottaa niitä "tässä on sitten ehkä maitoa"-tuotteita mukaan ja alkaa sovittamaan sitä HYLA:a.

[QUOTE="heip";25440645]En jaksa millään lukea koko ketjua, eka sivun luin ja sen perusteella vastaan, anteeksi. Eli mun poika on laktoositon. Tai no, kyllä hän kestää tilamaitoa hyvin, mutta kaupan tuotteiden täytyy olla laktoosittomia. Hältä otettiin verikokeet, ja niissä ei mitään näkyny, mutta laktoositon ruokavalio hänellä kuitenkin on ihan lääkärin todistuksella. Lapsilla verikokeissa ei välttämättä mitään näy vaikka ei laktoosia kestäkään.

Laktoosittomuudesta voi parantua, ts. siedättyä. mä olen pienenä ollut ihan täysin laktoositon ja nykyään kestän maitotuotteita jonkun verran. Meidän lapsikin välistä syö jotain tavallista maitotuotetta ja mahahan siinä sekaisin menee mut ei se vaarallista ole.

Aika hyvin löytyy kaikkkee kaupasta laktoosittomana mut kalliitahan ne on. Sillon ku mä olin pieni niin ei edes jäätelöä löytyny! Olin todella katkera silloim :D[/QUOTE]

Mulla tosiaan oli kova kiirus, enkä ehtinyt kovin hyvin vielä pakkausselosteisiin perehtymään...joten jospa niitä laktoosittomia tuotteita alkaisi löytymään, kun pääsee kauppaan paremmalla ajalla :)

Iloisiakin yllätyksiä oli, sillä löysin mm. laktoosittomia karjalanpiirakoita ja jo entuudestaan käyttämämme juusto on laktoositonta.

Nuo herkut lienee tuolle isommalle alkuun vähän napinan aihe, mutta onneksi rusinat ja pähkinät menee melko hyvin herkuista :)

Kyllä tuotteita on paljon laktoosittomana! Jogurtteja on kyllä enemmän kuin yhtä. Niitä on mun mielestä vaikka kuinka paljon. Suklaavanukkaita ei meinaa kyllä löytyä joten ne ostamme soijana.

Ja jos maitoproteiinia onkin niin kyllä laktoositon sitä voi syyä.

[QUOTE="heip";25440668]Kyllä tuotteita on paljon laktoosittomana! Jogurtteja on kyllä enemmän kuin yhtä. Niitä on mun mielestä vaikka kuinka paljon. Suklaavanukkaita ei meinaa kyllä löytyä joten ne ostamme soijana.

Ja jos maitoproteiinia onkin niin kyllä laktoositon sitä voi syyä.[/QUOTE]

No kiva kuulla, että niitä on enemmänkin. Nyt löysin vain yhden, jonka edessä killui "laktoositon" kyltti. Ja ne loput mitä katsoin ennen kuin tuo osui silmiini, sisäsi laktoosia.

Mutta hyvä siis jatkoa ajatellen tietää :)

Ihan ensimmäisenä kiinnostaisi tietää mitä oireita moiseen yleensä kuuluu? Jos laktoosi ei sovi, miten se ilmenee?

Lääkärissä on käyty, verikokeille mennään ensi viikolla ja parin viikon päästä saadaan sitten tulokset eli homma on sinänsä jo hoidossa. Kiinnostaa vaan tietää että miten osuvat nämä oireet ovat, eli miten todennäköistä tuo lasten kohdalla sitten oikeasti on.

Jos tilanne tosiaan on se, että lapset moisen diagnoosin saavat, niin muutama kysymys siitä ruoasta askarruttaa.

Onko se niin, että HYLA tuote on yhtä kuin vähälaktoosinen, eli ei kuitenkaan laktoositon? Ja selviääkö se sitten vain kokeilemalla että sopiiko edes ne HYLA-tuotteet, vai pitääkö olla kokonaan laktoositon.

Vai onko ne laktoosittomat tuotteet sitten maitoallergisille, joka taas on eri asia, kuin laktoosi-intoleranssi? Ja heille siis sopii automaattisesti tuotteet, joissa laktoosia on, mutta vain vähän?

Kun käyn kaupassa, saanko sieltä kaiken sen mitä ennenkin...eli onko HYLA:na (laktoosittomana) tarjolla kaikkea sitä mitä ihminen nyt noin niinkuin muutoinkin kaupasta ostaa?

Entäs sitten kaikki Saarioisten laatikot, lasagnet yms. joita aina sillointällöin ollaan käytetty...onko ne yleensä HYLA/laktoosittomia vai ei?

Löytyykö sitä laktoosia sellaisestakin tuotteesta josta sitä ei vlälttämättä osaa odottaa, eli pitääkö jatkossa käydä kaikki tuoteselosteet tarkasti läpi, kunnes ne oppii muistakaan?

Ja vielä kiinnostaa sellainen, että miten tarkasti päiväkodissa/koulussa/kaverisynttäreillä on noudatettu lapsen vähälaktoosista/laktoositonta ruokavaliota?

Ja jos lapsi vahingossa läyttääkin laktoosipitoista tuotetta, mitä oireita siitä tulee?

Paljon oli nyt kysyttävää, mutta josko joku jaksaisi vastata :)

En jaksa lukea ketjun vastauksia, eli pahoittelen jos nämä kaikki on jo vastattu.

"Hyla" on Valion rekisteröimä nimi omille vähälaktoosisille tuotteilleen. Valio ym. firmat tekevät myös laktoosittomia tuotteita, joissa niissäkin on vielä ihan miniripaus laktoosia, eli nekään ei käy ihan superhyperoireileville, mutta niitä on varmaan tosi vähän. Tiedän kuitenkin tapauksen ja Valio on näin vastannut kyselyssäkin että vielä laktoosittomaankin jää hitusen verran.

Ingmanin vähälaktoosiset tuotteet kulkevat nimellä "Into".

Oireita on erilaisia, mahakivusta koviin kramppeihin, ummetuksesta ripuliin, ilmavaivoiva tai sitten ei. Millaiset oireet teillä on? Jotain kuitenkin kun epäilette.

Monet einekset eivät ole vähälaktoosisia tai laktoosittomia, mutta tuotteita on kyllä todella paljon ja enemmän nykyään kun aiemmin. Vaiva on siis melkoisen yleinen.

Itsellä on lievä laktoosi-intoleranssi (on tehty laktoosirasitus) mutta siedän pieniä määriä silloin tällöin. Mulla laktoosi kovettaa, ei aiheuta ripulia.

Yhteistyössä