Onko vanhemmalla oikeus puuttua lapsen päiväunien pituuteen pk:ssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no en ole, koska meillä ei edes 6v ja 5v jaksa edes valvoa noin pitkään vaikka olisi nukkuneet kuinka pitkät päiväunet. Mitä ne pienet oikein tekee noin myöhään? varmasti nukahtaa jos koko muukin perhe on nukkumassa ja koko talo pimeänä. Yksinkö ne siellä touhuaa?

vastaan nyt vain ja ainoastaan omien lasteni osalta, luonnollisesti :) Vaikka meillä on koko talo pimeä ja hipihiljainen, kuopus saattaa omassa sängyssään puhua pulputella ihan kaikessa rauhassa. Juttelee, nauraa, juttelee. Joskus herää keskellä yötä ja saattaa ihan rauhassa pimeässä makuuhuoneessa jutella itsekseen 1 - 3 tuntia. Tiedä sitten kuinka paljon lapsen autismi tähän vaikuttaa...

ja minä myös olen pyytäyt rajoittamaan etenkin kuopuksen unia päiväkodissa. Että se 1½ tuntia olisi maksimi. Lapsi nukahtaa tällöin noin klo 22. Pidempien unien jälkeen on venynyt sinne puolille öin nukahtaminen.

[QUOTE="vieras";25381326]Antavat nukkua liikaa koska pääsevät helpommalla näin. [/QUOTE]

TÄMÄ ei ole se syy!!!!! |O

Mutta, vanhemmalla on oikeus esittää toive, että lapsi herätellään aikaisemmin.
Syytä keskustella hoitajien kanssa, ei se siten mene, että sua ei kuulla tai toiveita ei oteta huomioon.

Perustelu on, että jos lapsi nukahtaa- hän on väsynyt. Joissain päivähoidon yksiköissä lapset saavat nukkua niin kauan kuin nukuttaa, ts ei oiekin herkästi herätellä kellon kanssa välipalaa syömään. Toisissa yksiköissä on ruoka-aikojen kanssa nuukempaa touhua.

Mutta ihan hyvin voit pyytää, että hoitajat herättävät lapsen uniltaan varemmin.
Näistä tehdään ihan yksilöllisiä sopimuksia.

Hoitajat eivät ryystä kahvia kuppitolkulla ja täyttele ristikoita sillä aikaa.... päiväkodeissa on kuulkaa ihan uskomattoman paljon kaikenlaista hommaa lasten ulkovaatteiden huollon kanssa, lelujen pesua, järjestelemistä, rikkinäisten kirjojen teippaamista, seuraavan päivän suunnittelua, yhteisiä palavereja toimintatavoista joissa TEIDÄN lastenne asioita läpikäydään, erityislasten tuokioitten suunnittelua, päiväkodin hallinnollisten papereiden täyttelyä tms.
Ja se yks lakisääteinen kahvitunti. Ei sitä teistäkään kovin moni kovin hanakasti luovuta työlleen, vai??

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
painiskelen samantyyppisen ongelman kanssa. mun lapsi on 3v2kk.
päiväkodissa juttelin hoitajan kanssa ja he ovat valmiita laittamaan lapsen vikojen joukossa nukkumaan ja herättelemään ekojen joukossa sitten , jotta päiväunet olis mahdollisimman lyhkäset kuitenkin..
ja meillä kans lapsi valvoo vaikaa me muut nukuttas ( oltas hiljaa). ja toisaalta olen itsekäs, kun haluaisin iltaisin sitä omaa rauhallista aikaa.. että ei tarttis nukkua hiljaa vain että lapsikin pysys sängyssä jne..

en ymmärrä miksi se lapsi pitää saada nukkuun jo 20,00. Se riittää kun sammuu 22 ja nukkuu päivällä. Pitää laskea koko vuorokauden nukkumis määrä yhteen.

[QUOTE="vieras";25382157]en ymmärrä miksi se lapsi pitää saada nukkuun jo 20,00. Se riittää kun sammuu 22 ja nukkuu päivällä. Pitää laskea koko vuorokauden nukkumis määrä yhteen.[/QUOTE]

No siksi että lapsen pitää nukkua kunnon yöunet! siksi että aikuiset tarvii omaa aikaa

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25382106:
Ja se yks lakisääteinen kahvitunti. Ei sitä teistäkään kovin moni kovin hanakasti luovuta työlleen, vai??

Suon kyllä hoitajilla kahvitunnin, mutta jos minun työhöni verrataan, niin kahvit juon yleensä työkavereiden kanssa useimmiten puhuessa samalla työasioita tai yksikseni samalla töitä tehden. Ja lounaat menevät samalla tavalla tai sitten asiakkaiden kanssa lounastaessa, joka on sekin työtä. (Ei nyt hirveän raskasta työtä, mutta kyllä tosiaan tulee tauot "luovutettua" töille lähes päivittäin.)

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos lapsi nukahtaa päiväunille pääsääntöisesti 10-15 minuutissa, hän tarvitsee ne ehdottomasti, ilman kesken herättelyjä.

Oma 3-vuotias nukkuu edelleen päikkärit, joskus harvoin jää välistä, toisinaan nukkuu vain hetken, mutta selvästi on vielä päiväunien tarpeessa. Hän on sentään kotihoidossa, päiväkoti verottaa varmasti enemmän voimia. Olen kuullut jopa 2-vuotiaista joiden vanhemmat kieltää nukuttamasta päikkäreitä, jotta saadaan lapsi kätevästi yöunille jo klo 18 aikaan, ei tarvitse hoitaa häntä kotona. Ruoka eteen ja nukkumaan, ja aamulla taas tarhaan pois jaloista.

[QUOTE="vieras";25382188]Suon kyllä hoitajilla kahvitunnin, mutta jos minun työhöni verrataan, niin kahvit juon yleensä työkavereiden kanssa useimmiten puhuessa samalla työasioita tai yksikseni samalla töitä tehden. Ja lounaat menevät samalla tavalla tai sitten asiakkaiden kanssa lounastaessa, joka on sekin työtä. (Ei nyt hirveän raskasta työtä, mutta kyllä tosiaan tulee tauot "luovutettua" töille lähes päivittäin.)[/QUOTE]

Lastenhoitajat luovuttavat muut taukonsa työlle. Hoitoalalla sinäkin?

Mua niin sieppaa vaan, kun niin usein näissä keskusteluissa ollaan sitä mieltä heti, että hoitajat haluavat vain lusmuta sen aikaa, kun tenavat nukkuu.

[QUOTE="vieras";25382157]en ymmärrä miksi se lapsi pitää saada nukkuun jo 20,00. Se riittää kun sammuu 22 ja nukkuu päivällä. Pitää laskea koko vuorokauden nukkumis määrä yhteen.[/QUOTE]

Siksi, koska ne kunnon yöunet on tärkeimmät. AP:n lapsi joutuu heräämään klo 05.45 aamuisin, melko lyhyiksi jää ne yöunet jos kympin aikaan simahtaa. Ja jotkut meistä tosiaan toivoo että sitä aikuistenkin aikaa hieman jäis sinne iltaan... mutta me ollaankin kamalia ihmisiä ja huonoja vanhempia, vai mitä ;)

Mutta kun se lapsi ei sammu edes vielä silloin klo 22. Vaan myöhemmin, jolloin jo vanhemmankin yöunimäärä jää liian vähäiseksi. Ja tuossa täälläkin linkitetyssä jutussa suositeltiin myös riittävän pitkää yhtäjaksoista unta. Epäilenpä olisiko se unitutkijoiden mielestä riittävästi, jos alle 3 v nukkuu esim. 7 h yössä, vaikka nukkuisikin sitten päivällä. (Keskimääräiselle aikuiselle se ei ainakaan riitä.)

[QUOTE="vieras";25381358]Riippuu paljolti päiväkodissa.

Asiantuntijoiden ohje on että lapsen annetaan nukkua niin pitkät päiväunet kuin tarvitsee, jos mahdollista. Ei siis saisi herättää kesken. Ongelmat iltanukahtamisen suhteen johtuvat yleensä muista syistä.[/QUOTE]

lapsia on erilaisia,mun 3v7kk tytär on todella hankala saada illalla nukkuun valvoaa noin klo 23 viikolla kun nukkuu päikkärit tarhassa,viikonloppusin nukahtaa hyvin illalla kun ei nuku päikkäreitä.
olenkin meinannut ehdottaa jos tyttö lepäisi vaikka tunnin päikyssä..

[QUOTE="a p";25381760]Miten tämä kirjoituksesi liittyy aloitukseeni? Kerroinhan että meillä lapsi viikolla nukahtaa 23-23.30 välillä, ei se riitä aikuisellekaan, joka joutuu herätä viiden jälkeen. Kyse ei siis ole pelkästään oman ajan tarpeesta, vaan unen tarpeesta, että jaksaisi tehdä työtä.[/QUOTE]

näin meillä myös..mulla on herätys 04:30 tottakai haluaisin mennä nukkumaan aikaisi klo21-22 välillä mutta neiti on erimieltä

meillä mennään nukkumaan mutta tyttö hiippailee,laulaa,juttelee,pyörii sängyssä ja minä en pysty nukahtaa ennenkuin likka nukahtaa

Riippuu varmaan päiväkodista.

Omassa pk:ssani on sovittu yhteinen linja ja se on niin, että meillä ei pakkonukuttea, mutta ei myöskään pakkoherätetä. Jos lapsen vanhemmat haluavat, että lapsi herätetään vaikka tunnin päästä siitä kun on nukahtanut, niin yritetään, mutta jos lapsi ei herään, niin häntä ei nosteta hereille. Ja syy tähän periaateeseen on juuri asiantuntijoiden lausunnoissa ja lisäksi omissa kokemuksissa. Yleensä väkisin herätettävä lapsi alkaa huutamaan ja siitä seuraa, että myös muut nukkuvat lapset heräävät ja kun lapsi on herätelty, hän yleensä nukahtaa takaisin ihan mihin tahansa, vaikka eteisen lattialle, koska hän tarvitsee ne päiväunet.

Kahvi"tunnin" takia päiväkodissa ei lapsia laiteta päivälevolle, vaan ihan lapsen aivojen kehityksen takia, lapsi tarvitsee päiväunet ja rauhoittumishetken keskellä päivää. Omassa pk.ssani päiväuniaikaa on kaikki kokoukset ja tiimipalaverit joka tarkoittaa sitä, että laitetaan ensin oman ryhmän lapset nukkumaan, siivotaan ruokailutila ja sitten kahvit 5:sä minuutissa naamariin (tai mukaan) ja naapuriryhmän nukkariin valvomaan lapsia 1,5 tunniksi, jonka jälkeen omaan ryhmään. Ja missä oli se kahviTUNTI? Ei missään, sellaisia ei päiväkotityössä ole läheskään joka päivä, hyvä jos kerran viikossa.

Myös omakohtaista kokemusta löytyy tästä herättelyasiasta ja meillä se ei ainakaan vaikuttanu mitenkään iltoihin. Samaa rallia vedettiin oli lapsia nukkunu tunnin tai kaksi, joten se lapsen "rääkkääminen" lopetettiin sitten lyhyeen. Parempi itse orientoitua illalla siihen, että lapsi voi vaikka omassa huoneessa katsella kirjaa, kuunnella CD:levyjä ja rauhoittua pikkuhiljaa unille tai jos ei halua olla yksin omassa huoneessaan, niin 4v. tulee mun viereen sohvalle kun luen siinä ja kömpii sänkyynsä kun väsyttää. Näin ainakin meillä on illat rauhoittuneet kummasti, itse saan lukea kirjaa rauhassa ja juoda iltateetä eikä lapsen nukkumaan menosta oteta paineita, nukahtaa kun nukahtaa ja yleensä se on siinä klo 22 maissa.

eikä se ole lapsen NUKUTTAMISTA jos hän päiväkodin nukkarissa nukahtaa 15 min. sadun aikana. Se on nukuttamista jos väkisin pidetään sängyssä 2-3h ja yritetään nukuttaa, eikä lapsi nukahda. Lepohetki pitää kaikilla lapsilla olla päiväkodissa eli rauhoittuvat sadun ajaksi ( tai musiikin kuunteluun tmv. ) jos tässä ajassa ei nukahda niin ei ketään NUKUTETA! Jos lapsi nukahtaa lepohetken aikana niin hän selvästi tarvitsee päiväunet ja on väsynyt.

Teidän jutuista saa ihan sen kuvan kuin hirviöhoitajat pitäisivät lapsia väkisin sängyissään suunnilleen kiinni pitämällä ja syöttäisivät unilääkettä niille kun mokomat menevät nukahtamaan!

Enemmän ne kotiäidit lapsiaan NUKUTTAVAT.

Luulin, että päiväkodin tehtävä on huolehtia lapsesta sen aikaa kun vanhemmat ovat töissä!! En ole tullut ajatelleeksi, että pk:n täytyy hoitopäivän aikana väsyttää lapsi niin, että menee riittävän ajoissa nukkumaan taatakseen vanhemmille illalla seksirauhan :O

Oikeasti se uni/lepo on alle kouluikäiselle TÄRKEÄÄ. Ei lapsi nukahda jollei ole väsynyt, mutta pieni huilihetki ilman untakin auttaa lasta jaksamaan loppupäivän. Meidän pk:ssa lepohetki on klo12-14. Nukkuminen ei ole pakollista (kukaan ei nukahda jollei nukuta), mutta kaikki lepäävät -riippumatta siitä onko isillä ja äitillä illaksi seksiä tiedossa.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Mitä tällä on tekemistä ap:n aloituksen kanssa? Ei ap kaivannut mitään parisuhdeaikaa, vaan sen verran pitkiä yöunia lapselle, että vanhemmat saavat edes nukkua riittävästi. Nythän sekään ei toteudu. Minusta ei mitenkään kohtuuton pyyntö. Ja miten on osoitettu, että ap:n tapauksessa yöunien siirtyminen kohtuuttoman myöhään johtuu muista syistä?

Jos vanhempien yöunilla ei ole mitään merkitystä, miksi meillä on päivähoitoa ollenkaan? Voisihan toinen vanhempi hoitaa lasta päivisin ja olla öisin töissä ja toinen taas päinvastoin. Mihin sitä vanhempi yöunia tarvitsee?

Nimenomaan olen huolissani lapsen jaksamisesta noin 6 h yöunilla. Ja omastanikin, kun usein aiemmin saatoin mennä jopa samaan aikaan lapsen kanssa nukkumaan, tuossa 20.30 maissa.

[QUOTE="hah";25382604]Luulin, että päiväkodin tehtävä on huolehtia lapsesta sen aikaa kun vanhemmat ovat töissä!! En ole tullut ajatelleeksi, että pk:n täytyy hoitopäivän aikana väsyttää lapsi niin, että menee riittävän ajoissa nukkumaan taatakseen vanhemmille illalla seksirauhan :O

Oikeasti se uni/lepo on alle kouluikäiselle TÄRKEÄÄ. Ei lapsi nukahda jollei ole väsynyt, mutta pieni huilihetki ilman untakin auttaa lasta jaksamaan loppupäivän. Meidän pk:ssa lepohetki on klo12-14. Nukkuminen ei ole pakollista (kukaan ei nukahda jollei nukuta), mutta kaikki lepäävät -riippumatta siitä onko isillä ja äitillä illaksi seksiä tiedossa.[/QUOTE]

Miksi täällä vääristellään minun kirjoittamiani asioita? En minä ole kirjoittanut sanaakaan oman ajan puutteesta tai seksirauhasta!!!!

Voisitko sinä ja muut nyt lukea niin että menee jakeluun:

EN OLE SANALLAKAAN MAININNUT KAIPAAVANI OMAA TAI -PARISUHDEAIKAA, VAAN OLEN HUOLISSANI LAPSEN JAKSAMISESTA NOIN 6 H YÖUNILLA.

eikä se ole lapsen NUKUTTAMISTA jos hän päiväkodin nukkarissa nukahtaa 15 min. sadun aikana. Se on nukuttamista jos väkisin pidetään sängyssä 2-3h ja yritetään nukuttaa, eikä lapsi nukahda. Lepohetki pitää kaikilla lapsilla olla päiväkodissa eli rauhoittuvat sadun ajaksi ( tai musiikin kuunteluun tmv. ) jos tässä ajassa ei nukahda niin ei ketään NUKUTETA! Jos lapsi nukahtaa lepohetken aikana niin hän selvästi tarvitsee päiväunet ja on väsynyt.

Teidän jutuista saa ihan sen kuvan kuin hirviöhoitajat pitäisivät lapsia väkisin sängyissään suunnilleen kiinni pitämällä ja syöttäisivät unilääkettä niille kun mokomat menevät nukahtamaan!

Enemmän ne kotiäidit lapsiaan NUKUTTAVAT.

Tuota nukuttamisen yrittämistä nimenomaan iltaisin on meidän pakko tehdä 2-3 h nykyään.

Ja kun tuolla joku sanoi että se on kurinpuutetta jos lapsi riekkuu kun ei väsytä, eikä asetu sänkyynsä, niin millä estät isokokoista lähes 3-vuotiasta nousemasta sängystä jos ei ole väsynyt? Kun puhe ei auta. Ei nyt sentään aleta sitoa kiinni sänkyyn kuitenkaan. :-O Hokee vaan että en halua nukkua, ja usein itkee ja kiljuu. Monesti väännän itkua rättiväsyneenä, kun en saa itse nukkua, vaikka olisin normaalisti mennyt jo ajat sitten nukkumaan. Ei se kuri auta, jos lapsi on pirteä nukuttuaan liikaa päiväunia.

Meidän ryhmässä mennään nukkarriin siinä klo 11.45-12.05, osa nukahtaa melko nopeaan, osa vasta klo 12.30 jälkeen. Jos ei uni tule siinä klo 13.15 mennessä, niin saa nousta ylös. Me emme herätä alle 3v. aiemmin, mutta sitten isompana kylläkin ( ehkä siinä 4v. tienoolla). Herättelemään alamme siinä hieman ennen klo 14, osa on herännyt itsekseen jo paljon aiemmin, mutta sitten on yksi joka nukkuisi lopun päivää ja pitää nostaa ylös nukkuvana, koska perhe on sanonut ettei saa nukkua yhtään yli klo 14.

Toki.

Meillä sovittiin jossain välissä, että lapsi nukkuu korkeintaan tunnin. Pitkien päiväunien takia nukahtaminen illalla venyi niin, että aamulla taas oli rättiväsynyt tyyppi. Esim 8h yöunet pienelle lapselle ei ole lainkaan riittävät. Hyvä rytmi löytyi nopeasti.

Minusta kunnon yöunet ovat kaikista tärkeintä. Lepohetki on tärkeä päivällä, mutta se ei ole hyvä jos sotkee kokonaan rytmin. Joten meillä levättiin, mutta vähemmän. Kyllä tunti unta on ihan riittävästi. Päiväkodilla ei ollut yhtään ongelmia tämän kanssa, mutta muutenkin olen huomannut että päiväkoti taitaa edustaa kaikin puolin jotain ybermahtavaa ja epätodellisen hyvää päiväkotia.

Ap, tuo voi olla ihan uhmaikään kuuluva vaihe tuo ettei lapsi nukahda ajoissa, meillä oli samaa. Joskus saattoi olla kausi että lapsi pisti ihan kaikessa hanttiin, tai joskus vain pukemisessa, syömisessä yms.

JOs lapsi on aiemmin nukahtanut ajoissa samalla päiväunimäärällä, niin luulen että kyse on ohimenevästä uhmakaudesta.

Tsemppiä, toivotaan että tuo hankala vaihe menee pian ohi!

Edelleenkään - lapsi ei tahallaan nukahda päiväunille, vaan nukahtaa koska tarvitsee unta. Ja mitä nuoremmasta lapsesta on kyse, sen tärkeämpiä ne päiväunet ovat.

Ap:n tapauksessa lapsen aamuherätys on jo n. klo 5.45 aikoihin. Oletan, että tarpeeseen tulevat päiväunet nukkuu klo 12-14 aikana? Ja ongelmaksi on nyt tullut yöunille rauhoittuminen. Ap itse kertoo kuinka alle kolmevuotias lapsi karkailee sängystään ja pelleilee pirteänä kuin peipponen. Miksi lapsen annetaan karkailla sängystä ja pelleillä? Miksi annetaan tilaisuus nukahtamisen venyttämiselle? Minkälainen on yöunillenukuttamisrutiini? Lapsi jätetään yksin sänkyyn unta odottamaan?

En tiedä, mikä on ap:n historia päivähoitoasiakkaana eli kuinka kauan lapsi on ollut hoidossa. Onko vastikään mennyt hoitoon vai onko jo kauemmin ollut. Jokatapauksessa kolmen hujakoilla lapsen kehitys on jälleen eräänlaisessa murrosvaiheessa - oma minuus kehittyy huimin askelin, lapsi on kaikkivoipainen, uhmakas tahtoihminen - maailman napa :). Monelle tulee myös tähän vaiheeseen tuttujen sääntöjen protestoiminen, mm. nukkumaanmenemisen viivytykset ja temppuilut. Ja se kysyy sitten johdonmukaisuutta ja tahdonvoimaa aikuiselta sen työpäivän jälkeen, jotta saa rauhallisesti lapsen yöunille. Tähän kun lisää sen, että monelle lapselle tulee iltaisin se oman vanhemman läheisyyden tankkausvaihe, varsinkin jos on päivähoidossa, niin entisestään korostuu se vanhemman rauhallinen ohjaus yöunille, ja se läheisyyden antaminen. Iltasadun/- laulun jälkeen toviksi lähellä oleminen? Uneen saattaminen? Eleettömästi. Päiväkodissahan myös on unien aikana paikalla aina aikuinen, mikä tuo sitä turvallisuutta ja läheisyyttä...

Toivottavasti saatte tilanteen tavalla tai toisella rauhoittumaan :). Joskus se vain vaatii hiukan enemmän ponnisteluja.

Yhteistyössä