Riippuu varmaan päiväkodista.
Omassa pk:ssani on sovittu yhteinen linja ja se on niin, että meillä ei pakkonukuttea, mutta ei myöskään pakkoherätetä. Jos lapsen vanhemmat haluavat, että lapsi herätetään vaikka tunnin päästä siitä kun on nukahtanut, niin yritetään, mutta jos lapsi ei herään, niin häntä ei nosteta hereille. Ja syy tähän periaateeseen on juuri asiantuntijoiden lausunnoissa ja lisäksi omissa kokemuksissa. Yleensä väkisin herätettävä lapsi alkaa huutamaan ja siitä seuraa, että myös muut nukkuvat lapset heräävät ja kun lapsi on herätelty, hän yleensä nukahtaa takaisin ihan mihin tahansa, vaikka eteisen lattialle, koska hän tarvitsee ne päiväunet.
Kahvi"tunnin" takia päiväkodissa ei lapsia laiteta päivälevolle, vaan ihan lapsen aivojen kehityksen takia, lapsi tarvitsee päiväunet ja rauhoittumishetken keskellä päivää. Omassa pk.ssani päiväuniaikaa on kaikki kokoukset ja tiimipalaverit joka tarkoittaa sitä, että laitetaan ensin oman ryhmän lapset nukkumaan, siivotaan ruokailutila ja sitten kahvit 5:sä minuutissa naamariin (tai mukaan) ja naapuriryhmän nukkariin valvomaan lapsia 1,5 tunniksi, jonka jälkeen omaan ryhmään. Ja missä oli se kahviTUNTI? Ei missään, sellaisia ei päiväkotityössä ole läheskään joka päivä, hyvä jos kerran viikossa.
Myös omakohtaista kokemusta löytyy tästä herättelyasiasta ja meillä se ei ainakaan vaikuttanu mitenkään iltoihin. Samaa rallia vedettiin oli lapsia nukkunu tunnin tai kaksi, joten se lapsen "rääkkääminen" lopetettiin sitten lyhyeen. Parempi itse orientoitua illalla siihen, että lapsi voi vaikka omassa huoneessa katsella kirjaa, kuunnella CD:levyjä ja rauhoittua pikkuhiljaa unille tai jos ei halua olla yksin omassa huoneessaan, niin 4v. tulee mun viereen sohvalle kun luen siinä ja kömpii sänkyynsä kun väsyttää. Näin ainakin meillä on illat rauhoittuneet kummasti, itse saan lukea kirjaa rauhassa ja juoda iltateetä eikä lapsen nukkumaan menosta oteta paineita, nukahtaa kun nukahtaa ja yleensä se on siinä klo 22 maissa.