Onko vanhemmalla oikeus puuttua lapsen päiväunien pituuteen pk:ssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
luuletko, että minä en ole kolmen lapsen kanssa taistellut päiväunista ja yöunille menosta. Kyllä olen ihan jokaisen kanssa. Kyse ei olekaan siitä. Meillä olisi esikoinen varmaan jättänyt päiväunet jo pitkästi alta 2-vuoden jos hän olisi asian päättänyt. Ei päättänyt ja kun sitkeästi jaksoin tuon vaiheen yli niin kummasti päiväunet taas normaisoitui ja illatkin helpottui. Yliväsynyt lapsi vasta hankala onkin saada nukkumaan ja yöunikin erittäin huonoa ja yleensä lapsi herääkin hyvin aikaisin.

Kai sä ymmärrät, ettei toi teidän ratkasu ole yhtä hyvä ratkasu kaikille muille..? Meillä ainakin ongelmat loppui kuin seinään, kun lapsi (nyt siis 2v) rupesi jaksamaan päivät ilman päikkäreitä. Lapsi ei ole kiukkuinen iltaa kohden tai vaikuta millään tavalla väsyneeltä. Ja hän menee siis nukkumaan klo 20 ja herää aikasintaan klo 9 aamulla, usein nukkuu kymmeneenkin.

[QUOTE="hoitaja";25381454]2,5 h on kyllä aika pitkä aika. "Normaalisti" päiväkodissa nukutaan melkein tunnin verran vähemmän.
Esimerkiksi meillä samanikäiset menevät sänkyyn kahdentoista jälkeen ja sadun, laulujen yms. jälkeen nukahtavat puoli yhden paikkeilla. Herättelemään aloitetaan ennen kahta valoja lisäämällä, musiikilla. Lapset eivät ole yksin nukkumassa vaan paikalla on aina valvova aikuinen. Ilmeisesti lapsesi päiväkodissa nukkuvat lapset jätetään nukkumaan itsekseen vai mikä selittää noin pitkät unet? Vaikea uskoa, että jokainen ryhmän lapsi nukkuisi noin pitkään.[/QUOTE]

Ap:n lapsi on vasta alle 3-vuotias. Alle 3-vuotiaiden ryhmässä tuo uniaika on ihan normaali. Jotkut lapset myös nukahtaa jo heti lorujen / sadun aikana. Pienet kun voi nukahtaa jo ruokapöytään.

Isommilla sitten on erilainen järjestely.

[QUOTE="vieras";25381444]En tajunnut sun kirjoitusta, sori vaan.[/QUOTE]

Mitä et tajunnut? Tarkoitin, että useimmiten kesti 2h-3h saada lapsi nukahtamaan päiväunille. Nukkui sitten n. puoli tuntia. Illalla sai taistella samaten 2-3 tuntia, joskus jopa neljä tuntia. Ja tuolla tavalla meillä mentiin n. puolen vuoden verran, oli melko rankkaa.

[QUOTE="vieras";25381456]Teillä ei varmaan kotona ole ihan samaa ohjelmaa kuin päiväkodissa.....[/QUOTE]

Lapsi on arkisin päiväkodissa. Ja ihan sama seuraus iltauniin nukkui ylipitkät unet päiväkodissa tai kotona.

[QUOTE="nanne";25381489]Mitä et tajunnut? Tarkoitin, että useimmiten kesti 2h-3h saada lapsi nukahtamaan päiväunille. Nukkui sitten n. puoli tuntia. Illalla sai taistella samaten 2-3 tuntia, joskus jopa neljä tuntia. Ja tuolla tavalla meillä mentiin n. puolen vuoden verran, oli melko rankkaa.[/QUOTE]

No miksi ihmeessä yritit väkisin nukuttaa päiväunille?

Tässä kun on nyt se vissi ero että päiväkodissa lapset nukahtaa päiväunille usein ihan itsestään, päiväkotipäivä on raskas. Kotona on ihan eri sävelet ja monet lapset ei siellä nukahda päiväunille.

Ei se ongelma herättämisessä ole se, että hoitajat haluaisivat päästä helpommalla, vaan ihan se, että on aika hankala herättää nukkuvaa lasta ilman että herättäisi samalla muutkin huoneessa nukkujat. Monet pikkulapset käyvät itkemään jos heidät herätetään kesken unien. Oletettavasti 2,5- vuotias on vielä "vauvaryhmässä", jossa on niitä pieniä jotka tarvitsevat vielä useamman tunnin unet ja silloin on kyllä hankala herättää yksittäistä lasta jo tunnin kuluttua. Kannattaa toki silti keskustella tilanteesta päiväkodissa.

[QUOTE="vieras";25381469]Ap:n lapsi on vasta alle 3-vuotias. Alle 3-vuotiaiden ryhmässä tuo uniaika on ihan normaali. Jotkut lapset myös nukahtaa jo heti lorujen / sadun aikana. Pienet kun voi nukahtaa jo ruokapöytään.

Isommilla sitten on erilainen järjestely.[/QUOTE]

Luepas vastaukseni.
jos pieni nukahtaa ruokapäöytään hän herää todennäköisesti jo yhden maissa. Ellei sitten päiväkodissa nukkumahuonetta pidetä täysin valottomana, hipihiljaisena koppina, joka ei kyllä palvele päiväunitarkoitusta lainkaan vaan saa lapsen luulemaan, että on yö ja tälläinen taatusti sotkee unirytmin.

[QUOTE="vieras";25381411]Niin, jos lapsi itse nukahtaa niin se ei ole väkisin nukuttamista. Vaan silloin lapsella on tarve niille päikkäreille. Päiväkotipäivä on raskas, joillain lapsilla on jopa vielä eskarissa tarve päiväunille.[/QUOTE]

Kyllähän se lapsi varmasti nukahtaa, jos on mennyt nukkumaan yöllä puolilta öin ja aamulla on herännyt 6-7 aikaan. Mutta onko tällainen rytmi järkevä? Eikö tässä juuri synny se päiväunien tarve liian lyhyen yöunen seurauksena? Kyllä mun milestä tällaisissa tilanteissa vähennetään päiväunta (tai lopetetaan kokonaan), jotta koko perheen arki ja rytmi säilyy jotenkin järjellisenä. Ei kukaan jaksa renkkua valvovan lapsen kanssa puolille öin.

Lapsi on arkisin päiväkodissa. Ja ihan sama seuraus iltauniin nukkui ylipitkät unet päiväkodissa tai kotona.

No sitten lapsella on tarve niihin päikkäreihin varmasti jos nukahtaa sekä kotona että päiväkodissa. Pääohje asiantuntijoilta on että jos lapsi ennen klo. 15 nukkuu päiväunet ja herää niiltä, niin ne ei oleellisesti vaikuta yöuniin. Monilla perheillä on kyllä paljon muita ongelmia nukkumaanmenon suhteen ja tehdään virheitä ihan siellä kotona.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Meillä poika aina ollut huono yö nukkuja. Kolme ´vuotiaana oppi nukkumaan koko yön heräämättä. Hyvät päiväunet ovat aina tienneet pitkiä yhtäjaksoisia yöunia. Nyt neljän vuoden korvilla aletaan vähentään päiväunta (joka yleensä 3tuntia). Aivojen kehittymisen kannalta lapsen pitäisi nukkua päiväunta vielä viiisi vuotiaaksi saakka.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="vieras";25381509]No miksi ihmeessä yritit väkisin nukuttaa päiväunille?

Tässä kun on nyt se vissi ero että päiväkodissa lapset nukahtaa päiväunille usein ihan itsestään, päiväkotipäivä on raskas. Kotona on ihan eri sävelet ja monet lapset ei siellä nukahda päiväunille.[/QUOTE]

No koska tuohon aikaan lapsi ei pysynyt millään hereillä iltaan asti. Nukahti sitten väkisin klo 16-17 ja vaikka olisi nukkunut vain vartin, niin sitten sai taas taistella aamuyöhön asti, jotta nukahtaisi yö-unille.

..mitä kasvatusväen suosituksiin tulee, niin jos lapsi nukahtaa päiväunille, niin silloin on selkeä tilaus sille unihetkelle. Ei lapsi nuku eikä nukahda jos ei ole väsynyt. Ei nukahda jos on yliväsynyt.

Kahden vuoden molemmin puolin lapselle kyllä tulee semmoinen vaihe, jolloin lapsi protestoi mm. päiväuniaan. Heittäytyy mahdollisimman hankalaksi ja rasittaa vanhempiensa hermojaan. Valitettavan usein siinä vaiheessa se vanhempi menee leikkiin mukaan ja - luovuttaa. Harmillista.

Mm. Erkki Tiusanen on sanonut, että lapselle päiväunet ovat oppimisen kannalta olennaisia sekä hermostollisen kehityksen kannalta - päivähoidon aikana kun aivot työskentelevät kovasti. Toivottavasti saan linkitetyksi ko.aihetta käsittelevän hoitopaikka.net- keskustelun linkin ko. asiasta :)

Päiväunet

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="kemeli";25381523]Kyllähän se lapsi varmasti nukahtaa, jos on mennyt nukkumaan yöllä puolilta öin ja aamulla on herännyt 6-7 aikaan. Mutta onko tällainen rytmi järkevä? Eikö tässä juuri synny se päiväunien tarve liian lyhyen yöunen seurauksena? Kyllä mun milestä tällaisissa tilanteissa vähennetään päiväunta (tai lopetetaan kokonaan), jotta koko perheen arki ja rytmi säilyy jotenkin järjellisenä. Ei kukaan jaksa renkkua valvovan lapsen kanssa puolille öin.[/QUOTE]

Päiväunien tarve syntyy usein siitä kuormituksesta mitä pieni lapsi kokee päivän aikana ryhmässä.

Tästä on tehty ihan tutkimus. Lapsen aivot ei kestä jos ei päästetä rauhoittumaan päiväkotipäivän aikana, ja ANNETA nukkua jos lapsi itse nukahtaa. Ja tottakai sille rauhoittumiselle pitää luoda tarvittavat olosuhteet (valojen himmennys ja hiljaisuus). On myös tutkittu että vanhemmat tekee monia virheitä lasten nukkumaan menon suhteen, eikä illan nukahtamattomuus liity mitenkään päiväuniin. Johan sen sanoo järkikin jos lapsi normaalisti menee klo. 20 nukkumaan, niin pelkästään päiväunien takia ne unet ei voi venyä yli puolille öin.

[QUOTE="nanne";25381542]No koska tuohon aikaan lapsi ei pysynyt millään hereillä iltaan asti. Nukahti sitten väkisin klo 16-17 ja vaikka olisi nukkunut vain vartin, niin sitten sai taas taistella aamuyöhön asti, jotta nukahtaisi yö-unille.[/QUOTE]

Ahaa. Tod.näk. teillä oli rutiineissa jotain pielessä, jos lapsi esim. pääsee yliväsyneeksi niin nukahtaminen on hankalaa. Tai johtui uhmasta jos lapsi oli sen ikäinen.

Monet vanhemmat purnaavat päiväunista vain siksi että lapsi nukahtaisi viimeistään kahdeksalta illalla jotta saisi itse olla rauhassa. En myöskään ymmärrä sitä seikkaa, miksei koko perhe voi mennä nukkumaan vaikka kymmeneltä jolloin se pikkupilttikin taatulla nukahtaa kun kaikki valot ovat sammuksissa eikä kukaan kolistele. Ei se valvominen työssä käyvälle vanhemmallekkaan hyvä ole ja sitä omaa aikaa voi sitten yrittää ottaa viikonloppuna tai pyytää lapsille hoitoapua vaikka silloin.
Meillä 4v lapsi ei nuku päiväunis kuin harvakseltaan viikonloppuisin mutta viikolla hoitopäivinä nukkuu ja hyvä niin. On muutoin viiden aikaan jo niin äkäinen ja väsynyt että kukaan ei nauti olostaan eikä lapsenkaan ole hyvä olla. Ja kyllä 2,5-vuotias todellakin tarvitsee päiväunet, oli hoidossa tai ei!! 3 tuntia ehkä on liikaa ja missä niin kauan edes annetaan nukkua? Lapset menevät päiväunille kello 12.15 ja sitten luetaan satu...menee aikansa että lapset nukahtaa ja kyllähän sitä heräillään jo kahdelta kun välipala aikakin on puoli kolmelta. Ei lapsia tarvitse herättelemään mennä vaan avetaan nukkumishuoneen ovi auki ja aletaan muualla pitää vähän "meteliä", lapsi saa herätä itsekseen ja varmasti herääkin kolisteluun ja puheensorinaan...tämä on täysin toteutettavissa myös päiväkodissa.

[QUOTE="vieras";25381564]Ahaa. Tod.näk. teillä oli rutiineissa jotain pielessä, jos lapsi esim. pääsee yliväsyneeksi niin nukahtaminen on hankalaa. Tai johtui uhmasta jos lapsi oli sen ikäinen.[/QUOTE]

Meillä on kyllä ollut samat rutiinit aina, ne kun on tosi helppo toteuttaa yhden lapsen kanssa. Ja siis tuohon aikaan lapsi heräsi klo 8-9, päikkäreille mentiin sitten klo 12. Uhmaakaan ei vielä tuolloin ollut havaittavissa. Harvemmin lapsi kiukutteli nukkumaan mennessä, mutta pelleili ja leikki sängyssä ja nousi jatkuvasti ylös. Viimein kun nukahti, nukkui sen puoli tuntia tosiaan ja illalla sitten samat pelleilyt uusiksi.

[QUOTE="vieras";25381554]Päiväunien tarve syntyy usein siitä kuormituksesta mitä pieni lapsi kokee päivän aikana ryhmässä.

Tästä on tehty ihan tutkimus. Lapsen aivot ei kestä jos ei päästetä rauhoittumaan päiväkotipäivän aikana, ja ANNETA nukkua jos lapsi itse nukahtaa. Ja tottakai sille rauhoittumiselle pitää luoda tarvittavat olosuhteet (valojen himmennys ja hiljaisuus). On myös tutkittu että vanhemmat tekee monia virheitä lasten nukkumaan menon suhteen, eikä illan nukahtamattomuus liity mitenkään päiväuniin. Johan sen sanoo järkikin jos lapsi normaalisti menee klo. 20 nukkumaan, niin pelkästään päiväunien takia ne unet ei voi venyä yli puolille öin.[/QUOTE]

Meillä lapsi on aika vähäuninen, on ollut aina. Nukkuu siis vuorokaudessa n. 9-10 tuntia. Herää aamulla seitsemältä. Jos nukkuisi koko unentarpeen vain yöllä, olisi illalla nukkumassa 21-22 välillä. Jos tuohon vetäisee 2,5 tunnin päiväunet, se kyllä tarkoittaa hyvinkin yli puoleen yöhön valvomista. Tunnin päiväunilla menee ihan mukavasti, mutta ei enää, jos päiväunet venähtävät noin pitkäksi kuin ap:n päiväkodissa.

Minä olen oikeasti sitä mieltä, että tuon ikäinen tarvitsee kunnon päiväunet. Ihan jokainen ja päiväunien määrä ei vaikuta yöuniin, vaan se on yleensä päin vastoin!

Kuinka usein sinä olet valvonut lapsesi kanssa arkisin jopa 00.30 asti kun päiväkodissa on nukuttu piiiiitkääät hyvät päiväunet? Tai joka ilta vähitään 23.00?

Minä tein sitä puolisen vuotta ennen kuin päiväkodissa meni perille, tunnin päivunien jälkeen nukahti poika iltaisin siinä 21.00 paikkeilla ja koko perhe voi paremmin.

[QUOTE="nanne";25381602]Meillä on kyllä ollut samat rutiinit aina, ne kun on tosi helppo toteuttaa yhden lapsen kanssa. Ja siis tuohon aikaan lapsi heräsi klo 8-9, päikkäreille mentiin sitten klo 12. Uhmaakaan ei vielä tuolloin ollut havaittavissa. Harvemmin lapsi kiukutteli nukkumaan mennessä, mutta pelleili ja leikki sängyssä ja nousi jatkuvasti ylös. Viimein kun nukahti, nukkui sen puoli tuntia tosiaan ja illalla sitten samat pelleilyt uusiksi.[/QUOTE]

Mulle tulee ekana mieleen että laitoit lapsen liian aikaisin päikkäreille, ei ollut tarpeeksi väsynyt. Ja sitten se tapa millä sänkyyn mennään, kun sinne mennään niin siellä ei leikitä, pompita, nousta ylös jne. Monet vanhemmat menee tässä ihan vikaan alun alkaen.

Meillä ei lasten pitkät päiväunet yleensä ole vaikuttaneet yöuniin, mutta parisen kertaa pitkän päiväunet ovat muodostuneet tavaksi ja samalla yöunet ovat lyhentyneet saman verran. Silloin olen muutaman päivän ajan herätellyt päikkäreiltä ja rytmi on taas löytynyt. Mun mielestä lapsen on tarpeen nukkua yhdet kunnon unet jaksaakseen. Se, että 3v olisi syytä saada nukkumaan kello 8 aikoihin, ei tosiaan johdu omasta laiskuudesta :D Toisesta hoitopaista aiemmin pyysin päikkärien lyhentämistä, mutta eivät siihen suostuneet. Sain rytmin kuntoon vasta lomalla. Nykyinen hoitopaikka on itse kertonut, että tarvittaessa herättelevät. Tämäkin juttu on ainakin meillä ollut lapsikohtaista. Joku lapsi nukahtaa ja herää lähes kellontarkkuudella, toisella taas on pitkät unet joksus ja joskus taas ei.

[QUOTE="tiina";25381613]Kuinka usein sinä olet valvonut lapsesi kanssa arkisin jopa 00.30 asti kun päiväkodissa on nukuttu piiiiitkääät hyvät päiväunet? Tai joka ilta vähitään 23.00?

Minä tein sitä puolisen vuotta ennen kuin päiväkodissa meni perille, tunnin päivunien jälkeen nukahti poika iltaisin siinä 21.00 paikkeilla ja koko perhe voi paremmin.[/QUOTE]

no en ole, koska meillä ei edes 6v ja 5v jaksa edes valvoa noin pitkään vaikka olisi nukkuneet kuinka pitkät päiväunet. Mitä ne pienet oikein tekee noin myöhään? varmasti nukahtaa jos koko muukin perhe on nukkumassa ja koko talo pimeänä. Yksinkö ne siellä touhuaa?

[QUOTE="vieras";25381612]En kyllä löytänyt tästä linkistä mitään, että kaikki lapset tarvitsevat 2,5 h päiväunet.[/QUOTE]

..enkä minäkään ole sanonut sitä, että kaikki lapset tarvitsevat 2.5 tuntia päiväunia :).

Mutta mitä pienemmästä lapsesta on kyse, niin sen selvempää on, että päiväunet ovat yhtäkestoiset ja herääminen tapahtuu luonnollisesti. Ap:n lapsi on vasta alle kolmevuotias, joten päiväunet ovat perusteltuja ja lapsi varmasti itse määrittää sen tarpeensa.

[QUOTE="vieras";25381627]Mulle tulee ekana mieleen että laitoit lapsen liian aikaisin päikkäreille, ei ollut tarpeeksi väsynyt. Ja sitten se tapa millä sänkyyn mennään, kun sinne mennään niin siellä ei leikitä, pompita, nousta ylös jne. Monet vanhemmat menee tässä ihan vikaan alun alkaen.[/QUOTE]

Juu, ei se tosiaan ollut tarpeeksi väsynyt ennen kun kello oli 16-17.

Ja ei, en opettanut lapselle, että sänky on leikkipaikka. Häntä kun ei vaan nukuttanut, niin puuhaili jatkuvasti jotakin. Itse en kiinnittänyt hänen toimintaansa huomiota, ainoastaan, kun nousi istumaan, niin laitoin takaisin makuulleen. Joka tapauksessa nyt meillä menee hyvin, kun päikkärit ovat jääneet. Lapsi nukkuu kuitenkin yöllä tosi hyvin ja neuvolan mukaan ainakaan mä en ole tässä mitään ryssinyt (palstan mukaan tietysti syy oli jotenkin minussa). :)

Yhteistyössä