En ole uskontovastainen, vaan hyväksyn muiden katsomukset. Lastani en kuitenkaan kasvata enkä halua muidenkaan kasvattavan omien uskomusteni vastaisesti. Et sinä seurakunnan tätikään varmaan haluaisi lapsesi osallistuvan ateistien "jumalaa ei ole"-todistelutilaisuuksiin?
Lapsi saa päättää näistä asioista sitten kun on riittävän vanha monipuolisesti erilaisia näkemyksiä harkitsemaan. Päiväkoti-ikäinen ei vielä ole.
Minulla on asiasta myös omakohtaista kokemusta. Lapsuudenperheessäni minua ei kasvatettu uskonnollisesti, äiti oli tapakristitty ja isä ateisti. Minut kuitenkin laitettiin perhepäivähoidosta seurakunnan kerhoon ja myöhemmin myös koulun uskonnontunneille. Niissä minut saatiin käännytettyä, josta aiheutui ristiriitoja kotona. Riitelin isäni kanssa siitä, onko jumalaa olemassa vai ei. Myöhemmin käännyin isäni kannalle ja olinkin pitkään hyvin uskontovastainen, koin tulleeni huijatuksi ja aivopestyksi. Kesti kauan, että saavutin nykyisen suvaitsevaisuuteni ja pystyn näkemään uskonnoissa myös hyviä puolia. Tämä suvaitsevaisuus muiden vakaumusta kohtaan ei kuitenkaan tarkoita sitä, että haluaisin altistaa lapseni samalle kuin itse koin. En kasvata häntä ateistiksi, enkä uskovaiseksi eikä muutkaan saa näin tehdä, vaan hän saa sitten isompana pohtia näitä asioita puhtaalta pöydältä.