Onko täällä muita ärtynyt suoli-oireyhtymästä kärsiviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ibs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lainatkaapa kirjastosta Pauka Heinosen kirja "Vihdoinkin hyvä olo" sieltä hyviä vinkkejä. Kirjan mukaan tulisi välttää surullisen monia terveellisiä ruokia (tosin yksilöllistä)

- mausteita (mutta tinjami, salvia, kaneli, paprika ja kumina ovat ok)
- kuivahedelmät
- hedelmät (pahimpia omena, meloni, luumu, banaani, sitrushedelmät)
- hunaja
- prosessoidut ruuat
- lisäaineet (esim. MSG eli mononatriumglutamaatti)
- maitotaloustuotteet
- kahvi
- alkoholi
- pavut, linssit, herneet, soija (sisältävät raffinoosia)
- kaalit
- isoja aterioita
- sorbitoli
- aspartaami
- fruktoosi
- tavallinen valkoinen sokeri
- tyydyttynyt rasva, rasvainen ja käristetty ruoka
- vehnä
- ruis
- älä yhdistä proteiinia ja hiilihydraattia aterioilla
- maissi
- nauris, lanttu ja selleri
- hapankaali
- purjo
- retiisi
- paprika
- kurkku

Täällä taas :)
Emmää sit parantunutkaan, vaikka yhdessä viestissä sanoin olon helpottaneen. Oli vaan rauhallisempi vaihe.
Tänään kävin yksityisellä ja se lykkäs samon tein Librax-reseptin kouraan ja sanoi että se auttaa hyvin. Kokeillaan, käyn kertomassa sitten myöhemmin, miten toimii.
Sanoi myös, että todella yleinen vaiva. Ja pahenee aina kun stressi pahenee. Näin se ainakin mulla tekee, kun on rento ja lokoisa olo kotosalla, mahakin on aika hyvällä mallilla.

Alkuperäinen kirjoittaja masukkaparka:
Täällä taas :)
Emmää sit parantunutkaan, vaikka yhdessä viestissä sanoin olon helpottaneen. Oli vaan rauhallisempi vaihe.
Tänään kävin yksityisellä ja se lykkäs samon tein Librax-reseptin kouraan ja sanoi että se auttaa hyvin. Kokeillaan, käyn kertomassa sitten myöhemmin, miten toimii.
Sanoi myös, että todella yleinen vaiva. Ja pahenee aina kun stressi pahenee. Näin se ainakin mulla tekee, kun on rento ja lokoisa olo kotosalla, mahakin on aika hyvällä mallilla.

Mulla librax auttoi kyllä, mutta teki jatkuvan päänsäryn joka hävis kun jätin lääkkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja etsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Hei, itselläni kanssa aika pahassa kunnossa vatsa. Alkoi reilu vuosi sitten ja meni muutaman kuukauden päästä pois Libraxia popsimalla. Nyt taas ollut noin kuukauden oireita. Diagnosoitu ärtyneeksi suoleksi, verikokeet tehty muttei tähystystä. Ripuli tulee verisenä, kuuluuko asiaan?

Hei! Varaa heti lääkäriin aika, kyseessä voi olla Crohnin tauti ja sen kanssa ei leikitä.

Yleisesti vielä, jos tulee äkillisiä ripulikohtauksia, niin kannattaa tarkistaa mitä tuli syötyä viimeksi. Minä jos syön jotain, missä on sakeuttamisaineita niin pääsen pitkälle vessareissulle alle puolessa tunnissa. Sakeuttamisaineita ovat E410, E412 jne. Niitä on erityisesti kevennetyissä maitotuotteissa, esim. ruokakermassa. Luulin pitkään olevani laktoosivaivainen, mutta enpä olekaan.

Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

Tai sit colitis ulcerosa kuten minulla on.

Alkuperäinen kirjoittaja Ibs:
Minulla on nyt takana reilun viikon jatkunut hankalampi jakso ja haluaisin saada vähän vertaistukea. Olisi myös hauska kuulla niiltä jotka ovat tällä hetkellä työelämässä ja kärsivät tästä, että miten siellä selviätte? Itsellä töihin paluu häämöttää vasta vuoden päästä mutta ajatus ahdistaa jo valmiiksi. On ollut niin helppoa olla kotona lasten kanssa kun vessaan on aina lyhyt matka.

kannattaa vaatia lääkäriltä tähystys, sillä minulla samat oireet kun teillä kaikilla kiire vessaan töissä liikun paljon, työpaikka lääkäriltä ensin antoi kaikellaisia litkuja mikään ei tehonnu työpaikka lääkäri ehdotti menemään kidurgille ja kävin sain lääkkeeksi librax lääkettä ei tehoa menin uudelleen ja sain lähetteen tähystykseen suoli tulehtunut ja olen nyt lääkärin valvonnassa

Minulla kohta 15v ollut ärtyneensuolen oireyhtymä. Ruokavaliolla ja liikunnalla olen saanut elää hyviä päiviä. Nyt tämän vuoden lopulla, kun liikunnalle ei ole enää aikaa entiseen malliin (kiinnostus ja into lopahtanut), vatsa on tosi pienistä asioista sekaisin ja ruokavalio tosi surkea, kun mitään ei vatsa sulata.
Onneksi täällä on muitakin joilla on lapsia, kun itseäni välillä hirvittää, että tällaisen ripulivatsan omaavalle on ylipäätänsä voinut siunautua jälkeläinen.

Minulla ollut sama ongelma kohta 15 vuotta. Vatsa pysyy kunnossa kun välttelen kofeiinia, suklaata, sekä lisäaineita, erityisesti karkkia, mikä tahansa karkki saa vatsan karuun kuntoon, varsinkin jos erehdyn syömään niitä parina päivänä peräkkäin. Noh, lakritsi ei aiheuta ongelmia jos en syö sitä paljoa. Myös liika määrä valkoista jauhoa ja hiivaa sisältäviä tuotteita aiheutaa ongelmia, ihan tavallinen pulla on pahin. Alkoholi on ehdoton ei, se aiheuttaa oireita useiksi päiviksi, vaikka ei joisi kuin lasillisen tai 2.

Kyllä tuolla ruokavaliolla vain on suuri merkitys. Itse saan sillä vatsan pysymään hyvässä kunnossa, mutta aina kun lankean (vaikka niihin karkkeihin!) kärsin kyllä seurauksista....

mua on auttanut paljon apteekista reseptittä saatava Vi-Siblin jauhe.Se imee suolistosta nesteen pois ja näin uloste ei tule ripulina.Stressitilanteissa otan aina varalta Imodium tabletin.Tähystävä lääkäri sanoi,että niitä voi käyttää aina tarvittaessa.

[QUOTE="wilma";22605772]mua on auttanut paljon apteekista reseptittä saatava Vi-Siblin jauhe.Se imee suolistosta nesteen pois ja näin uloste ei tule ripulina.Stressitilanteissa otan aina varalta Imodium tabletin.Tähystävä lääkäri sanoi,että niitä voi käyttää aina tarvittaessa.[/QUOTE]

No se on kyllä lääkäriltä väärin sanottu! Ei pidä ottaa kuin äärimmäisessä hädässä, jos on edessä esim pitkä lento tai vastaavaa.

Suolettomille se lääke on hyvä ja siksi myydään ilman reseptiä, ettei heidän tarvitse juosta sen takia lääkärissä.

MUTTA tulehdukset pahentuu aina Imodiumeista:-(

Kysy llääkäriltä, käyttääkö se sit itse sitä joka päivä?

Noin 5v sitten tajusin, että syön "väärin"...eli tuolloin lähdin kokeilemaan ja säännöstelemään mikä ruoka-aine vaikuttaa mitenkin.
Sisätautilääkäri kertoi turvotuksen ja kipuilukohtausten johtuvan katarrista. Tutkimuksena oli ainoastaan painelu vatsan päältä. Sain siis närästyslääkettä, en muuta. Lääkäreissä olen hypännyt ja närästyksestä ja "herkästä vatsasta" ovat puhuneet ja välillä taas antaneet närästyslääkereseptin. Ei tietoakaan ruokavaliosta tms.
Juu, ja minullakin on lapsia. Pahin tässä on päivittäinen epätietoisuus, milloin turvotus iskee ja onko maha löysällä vai kovalla. Töissäkin pitäisi käydä, mutta jos on ns. löysäpäivä niin milläs menet työmatkat ja miten se katsotaan töissä kun ravaat kokoajan vessassa. Löysienkään farkkujen käyttöä ei voi enää edes ajatella, koska en saisi niitä lounaan jälkeen edes pois jalasta; siinä käsitystä turvotuksen määrästä. Koulun juhlat ym tapahtumat menee vessaa kytätessä ja niihinkin mennään jos on vaan aivan pakko... elämä pyörii käytännössä vessan ja navan ympärillä.
Tihentynyt virtsaamistarve saattaa olla yhtenä oireena (oma mielipide), koska itselläni ko. ongelma on tutkittu tähystyksiä yms myöten ja mitään ei koskaan löytynyt eikä yksikään vaivaan kehitetty lääke mulla tehonnut. Siinäpä on ollut lääkäreillä kummastelemista.
Nyt on sitten ensimmäistä kertaa on kokonaisuutena arveltu kyseessä olevan ärtynyt suolisto. Suositeltiin jättäytymään nestemäisille ruuille ja välttämään ainakin aluksi(?) maitotuotteita, laktoosia ja gluteenia sekä mausteita ja kofeiinia. Alkoholi ei tietenkään tule edes kysymykseen saatikka karkit. Kaikki huonosti sulavatkin pitäisi jättää pois ja tutkia kuulemma ruoka-aine kerrallaan, mitä kestää.
Mitähän tästäkin tulee...on tätä jo ehditty aikalailla harjoitella viime vuosina ihan itsekseen, mutta kertaus kait se on lääketieteenopintojenkin äiti ;)

Alkuperäinen kirjoittaja äääh;22610951:
No se on kyllä lääkäriltä väärin sanottu! Ei pidä ottaa kuin äärimmäisessä hädässä, jos on edessä esim pitkä lento tai vastaavaa.

Suolettomille se lääke on hyvä ja siksi myydään ilman reseptiä, ettei heidän tarvitse juosta sen takia lääkärissä.

MUTTA tulehdukset pahentuu aina Imodiumeista:-(

Kysy llääkäriltä, käyttääkö se sit itse sitä joka päivä?

Oletko sinä lääkäri?

Mulla on kanssa:/ Tosin asiaa auttoi huomattavasti kun todettiin laktoosi-intoleranssi 2v. sitten. Sitä ennen oli aika kauheeta. Aina sai olla vessaa etsimässä.... Ja kaikki stressi ja jännitys pahensi oireita tietty. Nyt kun vältän maitotuotteita olo on parempi, toisin nää jännitysjutut on siltikin jääneet.
Ja kyl mää kärsinkin pahemmista oireista aina sieltä nuoruudesta asti n. 20v.:/

Mulle kans on annettu ohjeeksi sama kuin sinulle, eli vi-siblin aamuin illoin ja tarvittaessa imodium. Hyvin toimii!! Ja olen saanut ohjeen lääkäriltä joka tähysti minut.

Mulla oli ennen ärtyneen suolen oireyhtymä. Jatkuvia ripulikohtauksia, turvotusta ja pahanhajuisia pieruja. Nyt nuo oireet ovat muisto vain kun karppaan ja syön runsasrasvaista vähähiilihydraattista ruokaa. Olin jo niin tottunut oireisiin enkä tiennyt että näin hyvää oloa voisi olla olemassa!

Eniten oireita aiheuttaa mulla viljat, varsinkin täysjyvävehnä. Vaaleeta vehnää kestän nykyään pieniä määriä. Myös lisäaineet (varsinkin natriumglutamaatti) aiheuttaa oireta ja siksi yritän syödä mahdollisimman paljon itse tehtyä luonnollista ruokaa :)

Vierailen tässäkin ketjussa, alunperin purin tuntojani hieman täällä:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1638507-millaisia-oireita-teilla-jos-siis-aiheuttanut-artynyt-paksusuoli-artynyt-suoli/sivu2.html
Tuota, onkohan täällä kukaan saanut psykologilla käynnistä mitään apua ärtyneeseen suoleen? Itse sain kehotuksen mennä psykologin pakeille, kun millään mikään ei tunnu auttavan. Epäilen vain, ettei tämä kyllä millään juttelulla parane...

Mulla ollut noita ärtynyt suoli-oireita jo vuosia.
Mutta nyt sairastetun vatsataudin jälkeen oireet pahentu:( Vaiva oikeastaan vaan aamulla, tulee äkillinen ulostamistarve ja peräsuolessa tuntuu "kouristuksia", wc-käynti helpottaa. Jos syön vielä aamulla on tiedossa uusi vessareissu. Aamupäivän jälkeen helpottaa.
Voiko olla ihan normaalia!?

pahimpia ruoka aineita on vehnä ja ruis. Pahentaa ihan helkkaristi mun ummetus oireista IBS:sää. Pääseekö kukaan oikeasti sinne suolen tähystykseen. Vaikka olen laihtunut 5 kg ja välillä tulee limaa ja verta lääkärin mielestä on vain ärtyvä suoli.