Onko täällä 2 tyypin diabeetikkoja paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oppilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oppilas

Vieras
Hei!

Lähipiirissäni on ihminen, kenellä on ollut lihaksissa nykimistä, ja jaloissa kylmyyttä.
Lääkärissä on käyty, ja verikoita otettu.
Nyt lääkäri ehdotti, sokerirasituskoetta, jos kyseessä onkin 2 tyypin diabetes.
Kauan kesti saada diagnoosi, ja millaisia oireita teillä on ollut?.
 
No mulla oli jatkuvaa janoa,väsymystä ja pissillä juoksemista,kylmyyttä käsissä ja jaloissa, aikaa meni varmaan kuukausi diagnoosin,kun verensokeri oli toistuvasti liian korkea.
Toivottavasti selviää pian onko diabetesta.
 
Kais oliko sulla kuinka korkeat arvot?
Täällä on tilanne , se että paastoarvo oli kotiseurannassa koko ajan 5.5 ja muuten arvot korkeita mtta rajoissa, ja nyt odotellaan rastitukseen menoa.
 
Puhun mieheni puolesta. Ei kertakaikkiaan mitään oireita, huvikseen mittasi kotona kun suvussa paljon diabetesta. 16 tai 18 oli paastoarvo, en nyt tarkalleen muista kumpi se oli, mutta erittäin korkea arvo kuitenkin vasta siinä vaiheessa kun ei ole vielä edes diagnoosia. Sai sitten diagnoosin ilman sokerirasitusta.
Yleensähän se huomataan jo paljon aikaisemmin.
Eli voi myös olla ihan ilman oireita
 
Ensin oli paastoarvo muistaakseni 11 paikkeilla tai 12sitten seuraavassa tais olla 10 luokkaa.
Nyt on paastoarvot 6-7 paikkeilla,joskus 5 tienoilla.
Lääkehoito menossa.
 
Miehestä puhun minäkin.

Eli tämä tosiaan voi tulla ihan puskista.
Minkä ikäisiä olette?
Ja onko vaikuttanut elämään millä tavoin? insuliini vai tablettihoito.
 
Miehestä puhun minäkin.

Eli tämä tosiaan voi tulla ihan puskista.
Minkä ikäisiä olette?
Ja onko vaikuttanut elämään millä tavoin? insuliini vai tablettihoito.

Mie oon 38 v,pari vuotta on ollu diabetes 2. Tabletti hoito.
Pitää miettiä mitä syö,mikä nostaa verensokeria liikaa,tulehdukset saattaa nostaa myös arvoja.Liikuntaa,painonhallinta.
Verensokeria pitää mitata kerran,pari viikossa. Pitää käydä kerran vuodessa tai 2 vuoden välein silmäkontrollissa, diabetes saattaa aiheuttaa silmiin vaurioita.
Hoitajalla käydään vähintään kerran vuodessa,joka tarkistaa mm jalkojen kunnon.
Vuosikontrollit.
 
Miehestä puhun minäkin.

Eli tämä tosiaan voi tulla ihan puskista.
Minkä ikäisiä olette?
Ja onko vaikuttanut elämään millä tavoin? insuliini vai tablettihoito.

Mun mieheni on 39, sai diagnoosin parisen vuotta sitten. Ei vaikuta mitenkää elämään, paitsi lääkärissä joutuu ravaamaan säännöllisesti. Ja tietysti tabletit täytyy muistaa ottaa. Ruokavalio olisi myös tärkeää saada kuntoon sekä painoa saada pois. Oma mieheni ei tätä ole tehnyt ja silti arvot pysyy tableteilla kunnossa. Saa nähdä kauanko.

Harvoin sitä insuliinille heti joutuu. Pelkkä ruokavalion muutoskin saattaa pitää arvot hyvissä lukemissa
 
Mie oon 38 v,pari vuotta on ollu diabetes 2. Tabletti hoito.
Pitää miettiä mitä syö,mikä nostaa verensokeria liikaa,tulehdukset saattaa nostaa myös arvoja.Liikuntaa,painonhallinta.
Verensokeria pitää mitata kerran,pari viikossa. Pitää käydä kerran vuodessa tai 2 vuoden välein silmäkontrollissa, diabetes saattaa aiheuttaa silmiin vaurioita.
Hoitajalla käydään vähintään kerran vuodessa,joka tarkistaa mm jalkojen kunnon.
Vuosikontrollit.

Mun mies kävi alkuun 3kk välein ja sitten puolen vuoden välein, otettiin paasto ja pitkäsokeri ja lääkäri muutenkin jututtaa. Jalat katsottu tän parin vuoden aikana kerran ja kerran on käynyt silmäkontrollissa ja yksi retinopatia (vai mikäse oli) löytyi.

Mittaa kotona arvoja aika epäsäännöllisesti, koska ne on aina niin hyvät. Jos on herkkuja syönyt illalla, niin aamulla saattaa olla 6-7, mutta muutoin 5 luokkaa ja pitkäsokerikin 5.5-6 eli ihan ok
 
Alussa oli mullakin useammin kontrolli ja lääkärissä käynti. Nykyisin kerran vuodessa.
Mie mittaan säännöllisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista.
Odotellaan vielä tuloksia, mutta sain vähän tietoa miten se elämässä menee.

Miten muuten matkustaminen, ja pitkät lentomatkat vaikuttaako miten sokereihin?
 

Yhteistyössä