Onko siskolla syytä loukkaantua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei vielä toista vauvaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no ei todellakaan ole oikeutta loukkaantua. Mä oon vastaavassa tilanteessa tehnyt selväksi etten lainaa meiän vauvan tarvikkeita sen takia koska säästän niitä mahdollisesti seuraavalle lapselle ja jos on tullut sanomista esim. siitä että voithan ostaa uudet jos joku on mennyt pilalle `koska teilla rahaa riittää`, niin oon sanonut että en lainaa eikä mun tartte uusia ostaa koska mulla on nyt hyvät tavarat säästettynä.

En varsinkaan lainaisi vaunuja koska suurella todennäköisyydellä ne tulevat rikkinäisinä tai homeisina takaisin. miksi ei äitis maksa sitä 1/3 niistä siskos vaunuista niin ei tarttis sulta ruinata. ja jos se on itse tarjoutunut maksamaan osan teiän vaunuista niin ne on silti teiän vaunut ja turhaa se äitis siellä käpisee.

Mulle perhe on rahaa tärkeämpi. Ja omaa perhettä autetaan aina kun mahdollista. Jokainen vuorollaan saa apua ja antaa apua, on se sitten rahaa, tavaraa, palveluksia, jne. Jos mun siskollani olisi pienet tulot ja vauva tulossa ja itselläni olisi enemmän rahaa, niin lainaisin ainakin osan tavaroista, vaikka saattaisivatkin tulla takaisin huonokuntoisina. Mutta mä olenkin saanut ns. etelä-eurooppalaisen kasvatuksen, jossa kaiken muun yläpuolelle nousee perhe ja suku.

tottakai olet ahne piru :D
en mäkään antais vauvankamoja kelle tahansa, milellään en kellekään koska ne ei tule samassa kunnossa takas kun lähti. anna vaan ne joita et takas halua.
mun mielestä ihan sama vaikka suuttuis..
T: toinen itsekäs piru

Tee just niinkuin sinusta tuntuu parhaimmalta. Ei niitä pakko ole lainata. Itse olen kyllä aika höveli ja lainaan mitä vaan, vaikka tiedän, etten ehkä saa ehjänä takaisin. Sukulaisille ja ystäville siis lainaisin. Ostan sitten uuden, jos ei ole enää käyttäkelpoinen ja sitä myöhemmin tarvitsen. Tavarat ja vaatteet on vaan materiaa. En kyllä ole suunnittelemassa lastenhankintaa. Lainaan kyllä yleensäkin ihan mitä vaan. En omista mitään, mitä ilman en pärjäisi. Ymmärrän kyllä hyvin jos et halua lainaa omiasi. Voihan niillä olla tunnearvoa tai muutenkaan en tunne taustojasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Mulle perhe on rahaa tärkeämpi. Ja omaa perhettä autetaan aina kun mahdollista. Jokainen vuorollaan saa apua ja antaa apua, on se sitten rahaa, tavaraa, palveluksia, jne. Jos mun siskollani olisi pienet tulot ja vauva tulossa ja itselläni olisi enemmän rahaa, niin lainaisin ainakin osan tavaroista, vaikka saattaisivatkin tulla takaisin huonokuntoisina. Mutta mä olenkin saanut ns. etelä-eurooppalaisen kasvatuksen, jossa kaiken muun yläpuolelle nousee perhe ja suku.

Jokainen vuorollaan on ihan jees.

Siskon ei kuitenkaan mielestäni tarvitse kustantaa toisen vauvan hankintaa.

Jokainen vuorollaan on ihan jees.

Siskon ei kuitenkaan mielestäni tarvitse kustantaa toisen vauvan hankintaa.

Olen samaa mieltä, vaikken olekaan saanut etelä-eurooppalaista kasvatusta. Perhe ja suku on vaan niin tärkeitä. Ei siitä kuitenkaan suuttuisi, jos en saisikaan lainaan kaikkea mahdollista. Olen itse niin huoleton tavaroiden ja vaatteiden suhteen, että en varmasti palauttaisi kuitenkaan niitä tarvikkeita samassa kunnossa takaisin. Kiitollisena otan avun vastaan, ja mielellään autan, jos ystävä tai sukulainen apua tarvii, tavaralla, vaatteilla tai palveluksilla.

mun mielestä ap:n äidin asenne on niin inhottava ja hyökkäävä ja röyhkeä, ja siskoa suosiva, luulee omistavansa vaunutkin kun on maksanut niistä 1/3, että en ihan siitäkään syystä lainaisi.

Antaisin sen rahan mitä äiti on laittanut vaunuihin (ihan vain jotta saisin äidin suun tukittua ), lisäksi antaisin kaikki ne vaatteet mitä äiti on tuonut, antaisin siksi että tietäisin ettei ne tule hyväkuntoisina takaisin. Voi vielä olla että jos äiti toisi lapselleni vaatteita, lykkäisin ne suoraan siskolle niin ei tulisi jatkossa sanomista.

Alkuperäinen kirjoittaja nii:

mun mielestä ap:n äidin asenne on niin inhottava ja hyökkäävä ja röyhkeä, ja siskoa suosiva, luulee omistavansa vaunutkin kun on maksanut niistä 1/3, että en ihan siitäkään syystä lainaisi.

No sun kirjoituksesta todellakin paistaa läpi se, ettei perhe olle sulle mitenkään erityisen tärkeä. Kostoa vaan perään...

Alkuperäinen kirjoittaja :

No sun kirjoituksesta todellakin paistaa läpi se, ettei perhe olle sulle mitenkään erityisen tärkeä. Kostoa vaan perään...

joissain perheissä nyt vaan on sellasia jäseniä joilel pitäis kaikki tehdä ja kaikki antaa... ja kyllä se vituttaa...
kyllä mä lainasin siskolleni vauvakamat mitä halusi, koska siskoni on mua tarkempi niissä... mutta jos olis sisko joka olis vielä mua huolimattomampi niin en olis lainannu... koska mä olen kaiken uutena ostanut, ja kaikki ne säästänyt koska niistä pidän... ja vitutus olis ankara jos saisin ne piloille menneenä takasin... lisäksi jos on sellainen perheenjäsen jolle vaan annetaan muttas e ei anna takas niin aika hiljasita se auttaminenkin olis...
se että on pienemmät tulot ei tarkoita sitä ettikö joutuisi itse asioista kustantamaan... ja parempituloisen siskon velvollisuus se ei todellakaan ole...

Tästä päästään ajatuksen toiselle tasolle: onko oikein että rupeaa perheen kynnysmatoksi ja kustantajaksi, kun perhe röyhkeästi vaatii, vain siksi että perhe on niin tärkeä. Eikö perheen pitäisi olla tärkeä sille röyhkeälle vaatijallekin ja hänen tulisi toimia sen mukaan. Siten hänen pitäisi myös ajatella mitä lähtee vaatimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Kai olet selittänyt miksi et halua lainata? Selityksesi kuulostaa minusta ihan ymmärrettävältä.

Mä olen selittänyt että me ollaan maksettu noista noista vauvatavaroista kuitenkin aika paljon ja haluan pitää ne hyvässä kunnossa, pikkutarkka kun olen. En nyt tietenkään sanonut etten halua lainata siskolle kun hän on niin huolimaton kaiken kanssa, vaan että käytössä kaikki kuluu ja inhottavaa se siskollekin olisi varoa kokoajan.

Näiden mielestä se sitten on vain ahneutta, vaikka musta tuntuu monesti et ahneempaa on olla vaatimassa toiselta ilmeiseksi tavaroita käyttöönsä.

Äiti sitten vielä totesi että mitäs siitä jos joku tavara kärsii siskolla ollessaan, en mä saa olla niin pikkutarkka kun kyllä ne asiansa ajaa vaikka kulumia, tahroja tms olisikin. Jos ne ei sitten lainauksen jälkeen enää mulle kelpaa niin voinhan mä ostaa sitten seuraavalle vauvalle uudet kun kyllähän meillä rahaa on!

Olet ihan oikeassa. Sinä et ole ahne, vaan ne muut.

Itse olen saanut siskoltani lähes kaikki vauvatarvikkeet, vaatteet ja lelut. Hänellä 10 vuotta vanhemmat lapset kuin meillä, eikä lisää lapsia enää tule. Tavarat olivat alunperinkin tyydyttävässä kunnossa ja osittain vanhanaikaisia, mutta silti aion antaa kaikki siskolleni takaisin, kun emme enää niitä tarvitse. Olen todella kiitollinen siskolleni hänen avustaan, mutta en tosiaankaan olisi ruvennut vaatimaan häneltä yhtään mitään. Ja tuollaisen tilanteen, että lapsia on vielä tulossa lisää lähitulevaisuudessa, pitäisi olla aivan riitävä syy olla antamatta/lainaamasta tavaroita eteenpäin.

kyllä mun perhe on mulle tärkeä. mulla on omat lapset ja olen vastuussa heidän hyvinvoinnistaan. en voi alkaa rahoittaa muiden lapsia ja mielelläni autan kyllä, jos nätisti pyydetään, mutta jos äidin avustuksella vaaditaan ilmaiseksi kallista tavaraa, niin kyllä nousee niskakarvat pystyyn.

Mä en kyllä lainaisi kenellekkään! Myydä voisin jos tilanne olisi sellainen ettei tavaroita enää tarvittaisi itsellä. Enkä tosin ottaisi itsekkään lainaan.
Lainaamalla joutuu varomaan ettei tavara mene rikki/huonokuntoiseksi ja jos taas itse lainaat jollekkin niin tuskin saat sitä samassa kunnossa takaisin, jos saat ollenkaan...Ei sovi mun tyyliin.
Ja AP:lle haluan sanoa että pidä puolesi tässä asiassa ja anna vaikka se vaunuraha siskollesi. Mikään pakko ei ole lainata omia tavaroita, joille teillä vielä käyttöä! Järkikin sen sanoo että haluat pitää tavarat mahdollisimman hyvässä kunnossa ajatellen seuraavaa omaa lastanne.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Tästä päästään ajatuksen toiselle tasolle: onko oikein että rupeaa perheen kynnysmatoksi ja kustantajaksi, kun perhe röyhkeästi vaatii, vain siksi että perhe on niin tärkeä. Eikö perheen pitäisi olla tärkeä sille röyhkeälle vaatijallekin ja hänen tulisi toimia sen mukaan. Siten hänen pitäisi myös ajatella mitä lähtee vaatimaan.

Peesi

Tässä monesti tehdään sille vaatijallekin karhunpalvelus. Tottuu siihen, että
saa aina muilta, ei tarvitse itse "ponnistella" mitään asian eteen.

Karu totuus valkenee sitten myöhemmin, kun ei enää ole auttajia jokaiseen lähtöön.

Meillä on tarkoitus hankkia 2-3 lasta ja jos lapsiluku olisi jo täysi niin voisin ihan hyvällä mielellä lahjoittaa vaikka kaikki tavarat, niitä muutamaa muistoa lukuunottamatta, siskolle. Mutta niin kauan kun itsellä on niille käyttöä en vaan tahdo niitä välissä muille antaa, myönnän siinä olevanikin itsekäs.

Silloin kun me ollaan molemmat töissä niin pärjätään ihan kivasti taloudellisesti, mutta pidemmät kotiäitiydet kuitenkin näkyy lompakossa ja siksi en haluaisi seuraavien vauvojen kohdalle paljoa sellaisia turhia hankintoja kun noi kerta on jo kuitenkin kerran ostettuja juttuja.

Kyllä sisko on mulle rakas, mutta en silti koe olevani syyllinen hänen elämänsä valintoihin ja taloudelliseen tilanteeseen. Kyllä mä varmasti hänen vauvalleenkin tulen lahjoja ja vaatteita hankkimaan, mutten silti niitä omiani joille mulla olis vielä käyttöä halua antaa.

Joo, ymmärrän täysin. Varsinkin vaatteet kuluvat käytössä, joten niitä en itsekään lainaisi jos vielä aikeissa hankkia lisää lapsia itselle. Voisitko tehdä niin, että lainaisit jotain sellaisia tarvikkeita, jotka eivät kulu, esim. sitteriä, joitain leluja tms... siten saisi ehkä paremman mielen kaikille, kun kuitenkin jotain olet lainannut.

Tai sitten ehkä hölmö idea, mutta jos siskosi on oikeasti tosi pienituloinen niin olisiko älytöntä tehdä niin, että kävisit kirppikseltä ostamassa kasan sellaisia alle euron maksavia bodeja ja housuja (kuluneita, nukkaantuneita) ja lainaisit sitten ne siskollesi antaen ymmärtää että ne ovat teidän. Siis ettet joutuisi lainaamaan omia hyväkuntoisia kalliimpia vaatteita, mutta saisit kuitenkin hyvän mielen kaikille kun kuitenkin lainaat jotain. Jos siihen menee rahaa vaikka 5-10 euroa niin se on aika pieni raha siitä että sopu säilyy... Itse ehkä tekisin jotain tollasta. Siis että tulisi tehtyä ns. symbolinen ele "lainaan siskolle" mutta riskit minimoitaisiin, ei olisi väliä vaikka menisivät sitten huonoksi. Ja itse saisit pitää kaikki hyväkuntoiset arvokkaat vaatteet.

Yhteistyössä