Kaikki neuvot tarpeen. Miten pärjään näiden sairastelun kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sama väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sama väsynyt äiti

Vieras
Vauva on keskiviikosta asti ripuloinut antibiootin takia jonka sai korvatulehdukseen. On siitä asti saanut Gefilus-tippoja. Lauantaista lähtien ei ole huolinut muuta juomaa/ruokaa kun Osmosalia. Sitä menee kyllä sen verran kun lääkärin mukaan on vauvan nestetavoite päivälle. Eilen oli viimeinen korvatulehduksen antibiootti mutta vielä jatkuu toinen kuuri lauantaina puhjenneen silmätulehduksen takia. Edelleen ripuloi ja panadolia menee täydet annokset (lääkärin ohje) koska edelleen on kipeän oloinen. Ripulin takia vauva peppu, ihan koko vaipan alue, on aivan rikki ja kirkkaan punainen. Käytännössä mä siis syötä vauvaa koko ajan (kello soimassa 15min välein) ja vaihdan vaippaa (rasvaan joka välissä ). Yritän laittaa silmätippoja ja muistaa antaa ajallaan särkylääkettä.

Kysymykset vauvan hoitoon on: miten ihmeessä mä saan ne silmätipat laitettua?! Huutaa niin lujaa et en saa silmää auki enkä ole nukkuvana saanut yhtään kun herää vaikka kuinka varovasti yritän laittaa. Mitä taikarasvaa mä voin laittaa tohon pyllyyn et helpottaisi vauvan oloa? Kirkuu ihan hysteerisesti kun vähän koskee sinne, ilmakylypyjä yritetty ottaa mutta kun sitä ripulia tulee jatkuvasti. Voinko yrittää antaa soseita tms vai onko parempi antaa vaan sitä Osmosalia siihen asti kunnes maha on vähän rauhottunut?

Esikoisella alkoi perjantaina kuume. Ongelma hänen kohdalla on, että kuume on jatkuvasti niin korkea 39,5-39,7 välillä että sen takia alkaa oksentamaan. Jos välillä saan särkylääkettä annettua (kokeiltu sekä panadol että pronaxen) niin kuume kyllä laskee. Mutta taas äsken, kuume oli samaa luokkaa, annoin lääkettä niin oksensi välittömästi. Hänellekin on nyt tarttunut se silmätulehdus (sai lääkäriltä jo reseptin omiin tippoihin) mutta en saa niitä hänellekään laitettua. Samasta syystä kun vauvan kanssa, tappelee niin kovasti vastaan ja nukkuvana herää.

Kysymykset esikoisen hoidosta: Miten ihmeessä mä saan hänelle lääkkeet annettua niin että ei oksenna niitä heti pois? Kuume olisi saatava laskemaan koska sitten oksentelu loppuisi. Ja ne silmätipat? Uhkailu, lahjonta, kiristys, järkeily ja neuvottelu eivät ole tehonneet.

Mä en saanut viime yönäkään yhtään nukkuttua ja nyt heti aamusta tuntuu taas ihan toivottomalta tilanteelta kun pesukone jo pyörii kun petivaatteet on ihan oksennuksessa ja vauvanvaatteet ripulissa. Mä en tunnu saavan mitään otetta mistään ja pelkään et on vaan ajankysymys koska itsekin sairastun. Neuvoja kaipaisin eikä pliis yhtään niitä uusavuton äiti haukkumisia, mä en näin väsyneenä pysty ottamaan niitä vastaan.

Yksi asia tuli heti mieleen, eli kun saat kerran laskettua esikoiselta kuumeen, älä päästä sitä niin korkeaksi että lapsi taas oksentaa vaan anna lääkettä ajoissa. Ja jos ei muuta niin supolla sitten alkuun ja sitten esto päälle, ettei nouse korkealle se kuume.

Antibiootti on jo kerran vaihdettu, perjantaina, koska vauvalla oli niin paha ripuli, huusi taukoamatta ja tuli ihottumaa ympäri vartaloa. Kuuri kuitenkin loppui eilen joten toivottavasti kohta helpottaa sen osalta. Sitten jää vaan enää noi silmätulehdukseen tulevat tipat.

Esikoiselle annan panadolia ja pronaxen annostusväliä noudattaen, mutta kuume ehtii nousemaan aina välissä niin korkeaksi ja epäilen et lääkkeistä ei joka kerta tosiaan edes imeydy kaikki kun oksentaa jo. Täytyy tota suppoa vielä kokeilla mutta kyseessä on 4v joten niitä saa aika monta jo laittaa...

isomman vois kokeilla saada makaamaan silmät kiinni vaikka sohvalle ja silmänsisänurkkana tupauttaa tipat ja sit antaa luvan avata silmät.
Ja kuumelääke suppona jos kerran ei suun kautta mene.

Ja vaippaihottumaan perunajauhoja tai jotain rasvaa joka jättää suojaavan kalvon, eli lansinoh, ceralan tai sinkkivoide. kaikki ovat kyllä aika jankkia että levitys kannattaa suorittaa suurellamäärällä..

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä