Onko sinusta normaalia jos 21-vuotias seurustelee 15-vuotiaan kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
YCBM
Kuulin juuri, että erään tutun 15-vuotiaalla teinitytöllä 21-vuotias poikaystävä ja hyväksyvät tämän täysin, aika outoa mun mielestä. Toinen kuitenkin ihan jo aikuinen ja toinen vielä lapsi.
Ihan normaalia. HYVÄKSIKÄYTTÖÄ.
Suojaikärajalla tarkoitetaan yleensä seksuaaliseen kanssakäymiseen liittyvää ikärajaa. Suomessa suojaikäraja on 16 vuotta ja se tarkoittaa, että alle 16-vuotiaat ovat erityisessä suojelussa seksuaaliselta hyväksikäytöltä. Tietyissä tapauksissa, esimerkiksi lapsen vanhemman tai häntä opettavan opettajan syyllistyessä seksuaaliseen hyväksikäyttöön, suojaikäraja on 18 vuotta.

Lapsen seksuaalisella hyväksikäytöllä tarkoitetaan sellaista seksuaalista kanssakäymistä yleensä alle 16-vuotiaan kanssa, joka on omiaan aiheuttamaan haittaa lapsen kehitykselle. Se ei tarkoita pelkästään ilman lupaa tapahtuvaa seksuaalista ahdistelua, vaan rikokseksi voidaan katsoa myös alle 16-vuotiaan kanssa tapahtuva sukupuoliyhteys silloin, kun toinen osapuoli on huomattavasti toista vanhempi, vaikka kyseessä ei olisikaan sukupuoliyhteyteen pakottaminen.
 
"mä"
No eipä tuo kovin järkkyä ole.

Itse olin 16, kun ensin "tapailin" 23 vuotiasta miestä (kyse siis oli lähinnä seksistä). Ja sitten paria kuukautta ennen kuin täytin 17 päädyin seurustelemaan toisen 23 vuotiaan miehen kanssa. Tällä tiellä ollaan. Minä nyt 19 ja mieheni 26. Ikäero ei kirvele ja hyvin menee. :heart:
Tuliko hyvät arvosanat yo-kokeissa?
 
"popsu"
musta se on kyllä aika normaalia. miksi juuri täysi-ikäisyys tekisi jostain kypsän tai epäkypsän?
eihän tuossa mitenkään hirveän montaa vuotta ole ikäeroa.
meilläpäin ainakin kaveripiirin ikäskaala oli tuossa vaiheessa 14-22v. jolloin tollasta kyllä tapahtuu.
kyllä mä nyt itse 21vuotiaana saatan ihmetellä että miten noi vanhimmat on jaksanu enää samoissa piireissä hengata, mutta ei kaikki ole baari-ihmisiä ja kun kaveripiiri laajeni aina muutamalla taas vuoden nuoremmalla, niin ei kai ne vanhimmat nyt ihan sen takiakaan omia kavereitaan lopettais näkemästä.
saattaisin vaikka tyttäreltäni tuon hyväksyä, JOS saisin tavata tämän miehen.
pojaltani en hyväksyisi noin nuorta tyttöystävää ihan vaan sen takia että pelkäisin että on pian vankilassa
 
"akka"
Miehen tyttö on 15 ja hänellä on 30 vuotias mieskaveri.En hyväksy ja mies on mielestäni sairas.Kyseessä on seksisuhde koska pillerilaattoja löytyy tyhjänä tytön huoneesta.
 
"popsu"
Ihan normaalia. HYVÄKSIKÄYTTÖÄ.
Suojaikärajalla tarkoitetaan yleensä seksuaaliseen kanssakäymiseen liittyvää ikärajaa. Suomessa suojaikäraja on 16 vuotta ja se tarkoittaa, että alle 16-vuotiaat ovat erityisessä suojelussa seksuaaliselta hyväksikäytöltä. Tietyissä tapauksissa, esimerkiksi lapsen vanhemman tai häntä opettavan opettajan syyllistyessä seksuaaliseen hyväksikäyttöön, suojaikäraja on 18 vuotta.

Lapsen seksuaalisella hyväksikäytöllä tarkoitetaan sellaista seksuaalista kanssakäymistä yleensä alle 16-vuotiaan kanssa, joka on omiaan aiheuttamaan haittaa lapsen kehitykselle. Se ei tarkoita pelkästään ilman lupaa tapahtuvaa seksuaalista ahdistelua, vaan rikokseksi voidaan katsoa myös alle 16-vuotiaan kanssa tapahtuva sukupuoliyhteys silloin, kun toinen osapuoli on huomattavasti toista vanhempi, vaikka kyseessä ei olisikaan sukupuoliyhteyteen pakottaminen.
nää on näitä lakipykälien hienoja ilmaisuja:D "huomattavasti toista vanhempi" aika tulkinnanvaranen. mun mielestä 6 vuotta ei ole huomattavasti
 
"akka"
[QUOTE="popsu";24284768]nää on näitä lakipykälien hienoja ilmaisuja:D "huomattavasti toista vanhempi" aika tulkinnanvaranen. mun mielestä 6 vuotta ei ole huomattavasti[/QUOTE]

Kyllä se siinä tapauksessa on jos toinen on alaikäinen ja vielä alta 16v.
 
"mimma"
En mä normaaliudesta tiedä, mut sen tiedän et äitini oli 15v ja isäni 22v kun he alko seurusteleen (äitini oli kylläkin valehdellut olevansa 18 sillon aluksi).
Itse olen seurustellut teininä täysikästen kanssa, lasteni isän kanssa alotin kun olin 15 ja mies 19..

Oma tyttäreni on nyt 14v ja toivon ettei hän alota seurustelua vielä vähään aikaan ollenkaan kenenkään kanssa..
 
confused
En oikeen nyt ymmärrä miksi kaikki korostavat niin vahvasti tuota että toinen on vasta lapsi/teini.
Minun mielestäni voivat olla ihan hyvin yhdessä mutta jos puhutaan seksistä tossa vaiheessa niin se menee kyllä jo vähän yli.
En tiedä sitten ovatko ne palstalaiset jotka vastustavat tuota niin siinä uskossa että jos ollaan yhdessä niin ainoa asia on se seksi eikä suhteessa ole muka mitään muuta sisältöä.
saattaa olla että tämä 15v käyttäytyy aikuisemmin kuin 18-21v, eikä välttämättä ole kyse siitä että harrastavat jo seksiä.
 
ycbm
Rikoslain 20. luku §6
Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö
Joka
1) on sukupuoliyhteydessä kuuttatoista vuotta nuoremman lapsen kanssa,
2) koskettelemalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään, tai
3) saa hänet ryhtymään 2 kohdassa tarkoitettuun tekoon,
on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.
Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei kuitenkaan pidetä 1 momentissa tarkoitettua tekoa, jos osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.
Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kuusitoista mutta ei kahdeksantoista vuotta täyttäneen lapsen kanssa, jos tekijä on lapsen vanhempi tai vanhempaan rinnastettavassa asemassa lapseen nähden sekä asuu lapsen kanssa samassa taloudessa."
 
"muumimamma"
Mielestäni tähän ei ole oikeaa tai väärää vastausta.

Riippuu täysin ihmisestä... Yleensä miehet kypsyvät hitaammin kuin naiset/tytöt, eli henkisesti voivat olla juurikin samantasoisia.
 
"Kifa"
Ja vaikka olisi miten lapsellinen ja kypsymätön niin täysikäisen miehen pitäisi tuntea vastuunsa ja tietää miksi se suojaikäraja on olemassa. Ja olla selkärankaa myös sitä noudattaa. Kyllä 18-vuotiaan pitää jo tajuta mitkä ovat tuollaisen suhteen ongelmat ja riskit etenkin nuoremman osapuolen kannalta. Jos ei niistä välitä niin se osoittaa vakavaa piittaamattomuutta tai hyväksikäyttömentaliteettia.
 
"Kifa"
Rupesi muuten itseäkin naurattamaan kun rupesin kuvittelemaan miten Pissis-Liisa 14 vee kertoo ylpeänä kavereilleen 21-vee poicciksestaan: "Ikä on kato vaan numeroita ja kun mä oon aina ollut vähän tällainen ikäistäni kypsempi kun porukat on eronnu ja kaikkee ja on tässä joutunu niinku aikuistumaan ja Pertsa taas on vähän tämmöne niinku kelkasta pudonnu ja jälkijättöne niin me ollaan henkisesti niinku just samalla tasolla!". :D
 
"isä"
Riippuu todella palon tapauksesta. Ihmiset on yksilöitä, myös teinit. Olen itse 20v tapaillut 16v tyttöä aikoinaan ja se homma ei ikäeroon kaatunut. Ja vaimon vanhemmat oli alussa 15v+20v pari, edelleen onnellisesti yhdessä. Ihmiset on jotenkin oudosti tohon ripustautunut 18v täysi-ikäisyysrajaan! Se on lain kirjain ei eettinen koodisto. Ei se järki ja viinansietokyky yhdessä yössä kasva. Kyllä tiedän surullisia 20v "tyttö" ja 27v mies tarinoita.

Musta joku 14v on yleensä vielä sillei lapsellinen, että kovin aikuisen tyypin kanssa ei olisi hyvä olla. Mutta monessa maassa 16v saa mennä naimisiin ja monissa kulttuureissa 16v on aikuisuuden raja. Jos mun tyttärestä tulee ikäistään kypsempi ja hänen rakkaansa on kunnollinen 21v (teekkari?)mies niin mikä jottei. Ja eihän tuo mitään laitonta edes ole.
 
"vieras"
Pelkkä seurusteleminen ei ole koskaan laitonta, mikäli siihen ei liity seksuaalista kanssakäymistä tai seksuaalisia tekoja.

Seksuaalista kanssakäymistä ja seksuaalisia tekojakaan sisältävä seurusteleminen ei ole laitonta, kunhan molemmat osapuolet ovat täyttäneet 16 vuotta.
 
"isä"
Aivan! Lisäksi jotku jumiutuu täällä ajatukseen että se 21v jätkä on luuseri ja koulut kesken ja laiska. Sen ei nyt pitäisi antaa vaikuttaa alkuperäiseen kysmykseen. Ajatelkaa sille 15v tytölle joku 21v herttaisesta kodista tuleva väitöskirjaansa aloitteleva sveitsiläinen aatelisperijä. Joko kelpaisi?
 
"vieras"
Riippuu kyllä taas niin ihmisistä! Itse olin alle 15-vuotiaasta lähtien pitänyt itsestäni huolen kun äiti kuoli. Isällä oli mielessä ihan muita juttuja kuin minä. Virallisesti asuimme isän kanssa samassa osoitteessa. Lähinnä varmaan siksi, että asunto, jossa olimme kirjoilla, oli minun omistuksessani ja isäni ei päässyt siihen käsiksi myyden sitä...

Tapasin 16-vuotiaana 21-vuotiaan, ja aloimme seurustelun. Miestä kyllä ikäni mietitytti. Tänä vuonna tuosta seurustelun aloittamisesta tulee kuluneeksi 21 vuotta. Meillä on 9- ja 7-vuotiaat lapset ja kolmas tulossa.
 
"..."
Olin itse 14 kun seurustelin 19vuotiaan kanssa, nyt itse 19vuotiaana alkanut ajattelee että ei jumalauta. Eihän se jätkä nyt oikeasti voinu musta kiinnostunu muuta ku just sen takia ku ite on nii pikkunen tyttö vielä ja olevinaan rakastunu ni kaikenha sitä teki sen eteen ja anto sille mitä vaan halus ettei ois menettäny sitä. Eli hyväksihän se mua käytti ku ties et olin valmis mitä vaan tekee sen puolesta.. Vanhemmat ei sitä hyväksyny, käräjille asti meni hommat siittä sit, alaikäisen seksuaalinen hyväksikäyttö. Eikä auttanu sanoo et vapaaehtosesti olin siinä mukana, koska olin lapsi enkä mä tajunnu yhtään mitään mistään :D
Nyt tiedän yhen tapauksen. 23 vuotias jätkä seurustelee 14vuotiaan tytön kanssa. Tää jätkä on mun kaveri ja yrittäny sille sanoa että hei oikeesti miettiä vähän, et toinen on viel peruskoulussa viimesellä luokalla! Ja jätkäl itellää jo lapsia. Vedonnu siihenki et mietippä vähän sitte ku omat lapses tuon ikäsiä ja tuovat kotiin 23vuotiaan ni empä usko et kovin hyvällä kahtois sitä hommaa. Mut eipä tajua, onhan se hienoo ku tyttö kulkee perässä ku koiranpentu ja tekee mitä käsket.
mutta joo..
Mun mielipide varmaan tuli selväks näistä hommista :D
 
"Minä"
Itse aikanaan 15-vuotiaana seurustelin jonkin aikaa 21-vuotiaan kanssa. Silloin luulin, että se on ok ja hienoa. Aikuisena tajuan vasta, että se oli väärin. Työssäkäyvä kaljaa kittaava mies ja koulutyttö..
 

Yhteistyössä