Onko ninaTT ainoa äippä palstalla joka hörhöilee lapsensa kanssa? Ihan uteliaisuuttani kyselen ku tästä henkilöstä aina jauhetaan :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT tänään huomenna ja aina otsikoissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Nekkunekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mä tunnustaudun hörhöksi. Perhepeti, kestovaipat, kantoliinat, imetys. Ne kai on niitä perinteisiä hörhön tunnusmerkkejä.

Pistän paremmaksi: meilläkin kaikki nuo käytössä ja lisäksi ei käytetä tutteja eikä tuttipulloja.
Ollaanko me sitten jo megahörhöjä :p ?

Apua, ei meilläkään käytetä tutteja/pulloja. Teen jopa tytön soseetkin itse. :o

Juuh, taidetaan olla samaa kastia =)

Alkuperäinen kirjoittaja Minihörhö:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Minihörhö:
Oikeasti kannattaisi teidn muidenkin "hörhöjen" "hörhöillä" enemmän täällä palstalla, tätä lukee moni ekaa odottava joka haluaisi kuulla erilaisia tapoja kasvattaa kuin oma 70-80 -luvun äiti on käyttänyt ;)

T: Eräs joka aikoo adoptoida ainakin liinailun ja imetyksen niin hyvin kuin vain mahdollista

Katos kun me muut hörhöt ollaan hörhöilty täällä vuosiakausia, niin jutut menee itsensä toistamiseksi. En mä ainakaan jaksa joka keskustelussa julistaa niitä samoja asioita ;)

No se on sitten hyvä että täällä on joitakin ihmisiä jotka eivät ole olleet vuosia samalla palstalla tai vuosia edes äitinä, että jaksavat pitää keskustelua yllä. Eikös? =)

Niinhän se menee =)

Superhörhö ilmottautuu! :D Meiän perheen "hörhöilyy" on esim. lapsentahtisuus, pehmee kasvatus, perhepedis nukkuminen/mahdollisimman lapsentahtinen imetys niin kauan ku lapsi haluu, kestovaippailu (nukkues on viel varalt vaippa, muuten poika on vaipaton) kantoliinailu, terveellinen kasvisruoka, sormiruokailu... täysimetin 8kk, ei ollenkaan tuttii, tuttipulloo, sitterii, pinnasänkyy, kävelytuolii, hyppykeinuu jne. leluja on vähän mut ne on kestävii ja kehittävii ei mitään muovikrääsää jne. :heart:

Meil em. tavat sopii ehdottomast parhaiten, mutten pidä niit ainoina oikeina, vaan jokainen toimii niinku itest parhaimmalt tuntuu! :flower: :) Lasten pahoinpitely, laiminlyönti yms. on tietys asia erikseen. :(

Mut on haukuttu tääl palstal ko. tapojen perusteel saamattomaks, tyhmäks, laiskaks, epävarmaks, tietämättömäks jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
No periaatteessa se kirjoittaa ihan asiaakin mutta huonona äitinä en nykypäivän mukavuuksiin vedoten viitsi alkaa tekemään asioista vaikempia kun niistä voi helpommallakin selvitä.

<toisinaan kirjoittaa ihan asiaakin, mutta on vielä niin nuori ja fanaattinen, ettei osaa tehdä eroa tärkeiden ja vähemmän tärkeiden asioiden välille. Vouhottaa kaikesta samalla lailla.

Jos puhutaan pitkästä, lapsentahtisesta imetyksestä, kestovaipoista, kantoliinoista ja sormiruuasta, niin on täällä muitakin. Kun mun siskokin palstailee :heart:

Mutta sitä en osaa laskea hörhöksi, kun se ei paasaa, ei saarnaa, eikä pidä omia tapojaan ja arvojaan ainoina oikeina, ainoastaan oikeina itselleen ja omalle lapselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Jos puhutaan pitkästä, lapsentahtisesta imetyksestä, kestovaipoista, kantoliinoista ja sormiruuasta, niin on täällä muitakin. Kun mun siskokin palstailee :heart:

Mutta sitä en osaa laskea hörhöksi, kun se ei paasaa, ei saarnaa, eikä pidä omia tapojaan ja arvojaan ainoina oikeina, ainoastaan oikeina itselleen ja omalle lapselleen.

Sinä sen sanoit :)

nojaa... musta tuntuu, että sen kirjotukset on käsitetty väärin. tai ainakin toivon niin. mä jotenki olen saanu sellasen kuvan, että se vielä itsekin etsii sitä "ideaali" äitiyttä, ja haastaa muut ajattelee tätä? tosin en oo nähny ku pari sen ketjua. eli ei sinänsä lähe mihinkään yksittäisiin tilanteisiin paasaamaan, että oot huono äiti ku teet näin, vaa että enemmänkin hakee sitä, että jos olis se "ideaali tilanne", siis taloudellinen tilanne ok, hyvä parisuhde, hyvät mahdollisuudet jne, niin mikä olisi lapsen kannalta parasta?

ja monet ottaa tämän sillä tavalla, että mitenkän muuten ei saisi tehdä, vaikka mielestäni TT:n tarkoitus on eri. keskustella mikä olisi lapselle yleisesti ottaen paras, ei kenenkään yksittäisessä tilanteessa.

oonko mä ymmärtäny ihan väärin, olenko ihan hakoteillä?

Alkuperäinen kirjoittaja suht uusi palstalla:
nojaa... musta tuntuu, että sen kirjotukset on käsitetty väärin. tai ainakin toivon niin. mä jotenki olen saanu sellasen kuvan, että se vielä itsekin etsii sitä "ideaali" äitiyttä, ja haastaa muut ajattelee tätä? tosin en oo nähny ku pari sen ketjua. eli ei sinänsä lähe mihinkään yksittäisiin tilanteisiin paasaamaan, että oot huono äiti ku teet näin, vaa että enemmänkin hakee sitä, että jos olis se "ideaali tilanne", siis taloudellinen tilanne ok, hyvä parisuhde, hyvät mahdollisuudet jne, niin mikä olisi lapsen kannalta parasta?

ja monet ottaa tämän sillä tavalla, että mitenkän muuten ei saisi tehdä, vaikka mielestäni TT:n tarkoitus on eri. keskustella mikä olisi lapselle yleisesti ottaen paras, ei kenenkään yksittäisessä tilanteessa.

oonko mä ymmärtäny ihan väärin, olenko ihan hakoteillä?

Minä olen ymmärtänyt samoin :heart: Itsekin olen suht uusi palstalla, ja koko äitiys on suht uusi ajatus. Joten on mukava yrittää tosiaan löytää sitä ideaalia ja hienoa että joku sitä etsii!

Minä en todellakaan pidä itseäni hörhönä, mutta ilmeisesti tämän ketjun kriteerit hörhöilystä kyllä täytän. Ainakin osittain siis. En harrasta mitään vessahätäviestintää, mutta taaperoimetys, 7kk täysimetys, sormiruokailu, liinailu, perhepeti.... mitä näitä nyt on. Ja kestojakaan en käytä. Ja kaupasta ostan soseitakin, mutta teen kyllä paljon pakkaseen itsekin. Ja pahinta hörhöilyä taitaa olla se, että en todellakaan voi kuvitella jättäväni pientä vauvaani hoitoon - en edes lapsen isälle, koska hän ei pysty imettämään. Ja kauhistelkaa - vauva on pian vuoden. No muutaman kuukauden päästä menee yhdeksi päiväksi hoitoon mummulaan, mutta kyllä jännittää. Toivottavasti saan siihen mennessä tytön syömään kiinteitä reippaasti tai muuten tulleepi nälkä hoidossa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT tänään huomenna ja aina otsikoissa:
Suurin osahan täällä on ns. tavisäitejä, mutta ihmettelen jos ninaTT on ainoa joka hörhöilee. Kyselee yksi tavisäippä, jolla ei oo mitään hörhöilyä vastaan. :D

No ei ole, mä en vaan viitsi olla täällä suuna päänä tuomitsemassa muita, vaan elän ihan tyytyväisenä tätä omaa hörhöelämääni.

täällä yks hörhö, varsinkin pojan kanssa häröiltiin kunnolla, molempia oon imettäny kyllä yli vuoden, molemmat nukkuki perhepetissä 3-6kk, pienempi kestoili, pienemmän ruuat tein pääosin ite samoin sen leivät.
Liinailua/yleensäkkin kantamista on harrastettu molempien kohdalla urakalla...... mitähän vielä??
Joo ja kakkonen synty ilman kivunlievitystä ku ei enää ehditty antaa uutta puudutetta ku eka ei tehonnu..

Just det!

Meilläkin ollaan imetelty pitkään, olosuhteiden mukaan vältelty pulloja ja tutteja, kanniskeltu lapsia liinoissa, nukuttu ajoittain (parhaillaankin 4v:n kanssa) perhepedissä, tehty soseita itse jne. Seuraavan lapsen kohdalla alkaisi jo nuo kestovaipat ja vvv:kin kiinnostaa...

Mutta tosissaan ne on asioita jotka olen itse kokenut hyväksi meille ja lapsillemme, en oleta kaikkien muiden toimivan samoin enkä ole ketään tuomitsemassa huonoksi tai julmaksi äidiksi jos tämä toimii toisin. Ja niistä asioista joita en itse ole tehnyt hörhöilyn mukaan (esim. aikaisempi päiväkodin aloitus, rintamaitoa pullosta isän hoitaessa lasta, tutti kuopuksella, kertisvaipat, kuopuksella kaupan soseet, pinnasänky ja lapsilla oma huone ym) en myöskään tunne huonoa omaa tuntoa tai syyllisyyttä. En koe että minun pitäisikään olla mikään ihanneäiti. =) Riittää että rakasta lapsiani, huolehdin heistä ja nautin seurastaan. Uskon että olen näin parempi äiti kuin hampaat irvessä joidenkin ihanteiden perässä juostessani.

Tälläkin hetkellä itseasiassa kodin rauha ja hiljaisuus tuntuvat ihanilta, mies ja muksut (4v ja vajaa 3v) ovat viiden vuorokauden reissulla sukuloimassa. En tunne tästä erosta huonoa omaatuntoa enkä pelkää lasten saavat traumoja, mutta ikävä vain iskee varsinkin iltaisin... :heart:

oot ymmärtäny väärin. ei hörhöily tarkota paasaamista ja saarnaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vaan...?

Mikäs sitten on jos osan jutuista hoitaa noiden hörhöilyiden mukaan, pitkät imetyksen, kantoliinat, perhepedit, itsetehdyt soseet jne ja sitten toisaalta taas laittaa lapset hoitoon reilusti alle 3v, opettaa tarvittaessa pullolle ja tutille, antaa isälle hoitovastuuta jo ihan pikkuvauvan kohdalla eli on lapsesta erossa alusta asti jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vaan...?

Mikäs sitten on jos osan jutuista hoitaa noiden hörhöilyiden mukaan, pitkät imetyksen, kantoliinat, perhepedit, itsetehdyt soseet jne ja sitten toisaalta taas laittaa lapset hoitoon reilusti alle 3v, opettaa tarvittaessa pullolle ja tutille, antaa isälle hoitovastuuta jo ihan pikkuvauvan kohdalla eli on lapsesta erossa alusta asti jne.

osittaishörhöilijä :D

Synnytys ilman kivunlievitystä. Täysimetin yli 6kk, ei tutteja. Imetys yli 1v. Perhepeti, pääosin kieräteyt vaatteet. Ei autoa. Nämä on luontevia asioita. Eikä mitään hörhöilyä.
Syötän purkkiruokaa, en juurikaan lajittele roskia. Herkutellaan. Nautitaan pitkään suihkussa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja teen niinkuin parhaaksi näen:
Synnytys ilman kivunlievitystä. Täysimetin yli 6kk, ei tutteja. Imetys yli 1v. Perhepeti, pääosin kieräteyt vaatteet. Ei autoa. Nämä on luontevia asioita. Eikä mitään hörhöilyä.
Syötän purkkiruokaa, en juurikaan lajittele roskia. Herkutellaan. Nautitaan pitkään suihkussa jne.

ei synnytys ilman kivunlievitystä, autottomuus, kierrätysvaatteet ja roskienlajittelu liity lapsen hoito ja kasvatus tapoihin. toki ovat samaa sarjaa, mutta enempi vanhempiin ja ympäristöön vaikuttavia.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ei ole, mutta mun aikakauteni hörhöjauhamisista on lähinnä jo mennyt eli en jaksa vuodesta toiseen kinastella samoista asioista :)

miksi täytyy kinastella???

Jostain syystä jotkut jaksavat aina aukoa päätään niille jotka imettävät, kestoilevat, liinailevat jne.

Alkuperäinen kirjoittaja viers:
Ainahan täällä on joku joka on ylitse muiden otsikoissa. Noita on ollu monia vuosien mittaan LTO ja Helmiäinen ja mikäs se yksi monen lapsen äiti oli joka oli aina jonkun hampaissa joku He... ei nyt tuu mielee? Niin ja uusimmista Savanna :D

Savanna hörhöilee muilla rintamilla kuin äitinä. Keskittyisikin äitinä olemiseen yhtä paljon kuin itseensä ja vieraiden miesten huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Ei ole, mutta mun aikakauteni hörhöjauhamisista on lähinnä jo mennyt eli en jaksa vuodesta toiseen kinastella samoista asioista :)

miksi täytyy kinastella???

Jostain syystä jotkut jaksavat aina aukoa päätään niille jotka imettävät, kestoilevat, liinailevat jne.

kuulehan nyt asia on niin, että imetys täytyy lopettaa viimestään 1-vuotiaana, soseita viimestään 4kk ikäsestä, ihan pienelle korviketta ja velliä jos vauva herää yöllä, panna vastasyntyneestä nukkumaan omaan huoneeseen, ja on ehottomasti nukahettava yksin. täytyy käyttää kertakäyttövaippoja, kieltää kaikesta ja kaikenaikaa, pakottaa potalle. muuten lapsista ei tuu kunnon kansalaisia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mä tunnustaudun hörhöksi. Perhepeti, kestovaipat, kantoliinat, imetys. Ne kai on niitä perinteisiä hörhön tunnusmerkkejä.

Nää täyttyy kyl meilläkin :D muoks. ja teen soseet ite myös..mut meillä on kyyl tutti pojalla :'(

Yhteistyössä