Onko nainen naisena vain osa miesten yhteiskuntaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiekkonenKolmikymppinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ymmärrä tota sun näkemystä et naisen mahdollisuudet kääntyvät miehisyyteen.. Mihin sitten?

Nainen voisi vapaana olentona löytää itsestään paljon muutakin potentiaalia kuin miehisyyden. Ongelma on se, että mittari, jolla vapautta mitataan, on miesten määrittämä.

Niinhän se menee et kun ollaan tasa-arvoisia niin sitten voidaan olla sekä miehisiä et naisellisia kun täällä on vaan miehiä ja naisia ja jos ei voi käyttäytyä kuten toinen sukupuoli niin sit olaan vain mies tai nainen vanhassa muotissa.

Ongelma on, että "vanha muotti" on huono vaihtoehto lähes kaikille naisille. Eli turhan monelle asetelma on, että joko miehisyys tai tätä huonommaksi arvotettu vanhanaikaisuus. Eletään tällaisessa fiktiossa. Kaikkihan me tosin elämme fiktiossa, mutta fiktioiden eroista voidaan keskustella.

Unohdat myös sen et miehet ovat alkaneet käyttäytyä enemmän tunteellisesti ja naismaisesti mikä on mielestäni loistavaa et mies saa näyttää tunteensa ja olla enemmän naisellinen. Itse koen asian niin et viimeinkin yksilöt täällä saavat olla mitä haluavat ja käyttäytyä kuten haluavat. Miehet saavat haaveilla myös ja näyttää miltä tuntuu ja toiset kokevat sen hienona et nainen on voimakkaampi osapuoli asioissa ja näitä löytyy monista ystäväpariskunnistakin. Itse en koe ajatelmiasia mitenkään ongelmana vaan lähinnä tilaisuutena olla sitä mitä todella on. Eli kyllä miehetkin muuttuu siinä missä naisetkin, mut miehenä et ehkä huomaa sitä. Onneksi sinun ajatusmaailmasi ei ole oikea ja vallitseva koska en koe et meidän yhteiskunnassa täällä olisi mitään vikaa :)

Minusta tilanne ei ole noin onnellinen naisten osalta. Miehet saavat kyllä tunteilla enemmän ja se onkin hyvä. Ongelma on siinä, että iso joukko naisia yrittää vähentää tunteiluaan yrittäessään päästä ei-tunteilevien miesten ja miesten asioiden hoitamisen rinnalle tai jopa hylkää sellaisen maailman.

(Tässä on stietysti vaikea sanoa mitään varmaa, koskapa en ole koskaan ulkomailla asunut, joten käsitykseni voivat olla virheellisiä)

Jotenkin minullaon kuitenkin sellainen tuntuma asiaan, että Suomessa suhtaudutaan naisellisuuteen ja tällaisiin perinteisesti naisellisiksi luokiteltaviin piirteisiin varsin halveksivasti ja vähättelevästi. Ja siis tätä asennetta on sekä miehillä, että naisilla.

Esimerkiksi voisi ottaa tälle palstalle hyvin sopivan aiheen, eli äitiyden. Miknulla on ainakin se käsitys, että moinessa muussa maassa perinteisenä kotiäitinä olo ei ole millään tavalla häpeällistä. Mutta suomessa taas kotiäiti onkin yhteiskunnan loiseläjä ja mitä halveksittavimmassa työssä.

Ja huoimaa sen muutenkin, että erittäin monen suomalaisen mielestä kaikki naisellisuus ja sellainen on turhaa hömpötystä, (josta ilmeisesti pitäisi yrittää päästä eroon) ja jonkinlainen miehinen (tai ainakin sukupuoleton) tapa toimia ja reagoida on ainoa oikea ja hyväksyttävä tyyli

(En oikein osannut kunnolla selittää, mitä tarkoitan, mutta tässä jotain yritelmää)

Mutta sinusta on ok, että miehet käyttävät paljon alkoholia, kiroilevat tai suhtautuvat pinnallisesti parisuhteisiin? Sinua häiritsee tämä kaikki vain naisten tekemänä. Eivätkö tällä tavalla käyttäytyvät miehet ole yhtä lailla epähienostuneita, epä-älykkäitä tai epäkauniita?

Iso peesi tälle! Minä en hyväksy ap:n kuvailemaa käytöstä kummaltakaan sukupuolelta.

[QUOTE="poikia3";25341925]Sinä ymmärrät nyt tahallasi väärin. Tasa-arvo antaa molemmille sukupuolille mahdollisuuksia valita ammattinsa omien taipumuksiensa mukaisesti. Se on mielestäni se oikea vapaus.[/QUOTE]

Ajatus on kaunis, ja olen samaa mieltä ammatinvalinnasta. Ongelmani koskikin sitä, että sieltä työelämästä siirretään identiteetti omaan itseen kokonaisena ihmisenä. Ihmistä ei voi maalata yhteiskunta-asemallaan ilman että ihmisen monipuolisuus ja moniulotteisuus kärsivät, jopa epäinhimillisesti.

Jos kuitenkin lähden ap:n aloittamaan leikkiin, nyt kysymys kuuluu: miten naisten pitäisi tehdä yhteiskunnasta enemmän naismainen sen sijaan että pyrkisivät pärjäämään miesten maailmassa miesten säännöillä? Poliittiset ja taloudelliset järjestelmät sanelevat maailmanmenon ja sitä ei kannata muuttaa anarkialla tms. vaan muuttamalla järjestelmää järjestelmän sisältä.

Vaikka tuo ajattelu olisi totta, mitä en välttämättä allekirjoita, viivan alle jää kylmempi maailma jokaiselle, koska arvoiksi nousevat entistä enemmän menestys, tulos ja kehitys, jotka aiemmin olivat enemmän miesten heiniä. Mainitsemasi naisten mahdollisuus kääntyy usein siihen, että entistä harvempi ihminen on kiinnostunut näiden miesten arvojen ulkopuolisista mutta kuitenkin ehkä niitä tärkeämmistä arvoista.

Ihminen on muutakin kuin yhteiskunta-asemansa tai ylipäätään yhteiskunta ks. kohta 2.

[QUOTE="aloittaja";25342090]Vaikka tuo ajattelu olisi totta, mitä en välttämättä allekirjoita, viivan alle jää kylmempi maailma jokaiselle, koska arvoiksi nousevat entistä enemmän menestys, tulos ja kehitys, jotka aiemmin olivat enemmän miesten heiniä. Mainitsemasi naisten mahdollisuus kääntyy usein siihen, että entistä harvempi ihminen on kiinnostunut näiden miesten arvojen ulkopuolisista mutta kuitenkin ehkä niitä tärkeämmistä arvoista.

Ihminen on muutakin kuin yhteiskunta-asemansa tai ylipäätään yhteiskunta ks. kohta 2.[/QUOTE]

Eikö sit miesten pitäis arvostaa noita muita arvoja ja naisia enemmän jos haluavat semmoisia naisia?

Tunnut ymmärtävän, että miehinen maailma muokkaa naisia. Jolloin miehillä on suuri vastuu siinä, että he antavat naisille tarvitsevansa arvostuksen yhteiskunnassa ja työelämässä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";25341964]Kuka muu kuin mies itse tekee naisista miesmäisiä? Miehet ei ota naista todesta jos nainen on naisellinen.[/QUOTE]

Aivan, jos puhutaan miesten määrittelemästä "asiakeskustelusta"! Mutta onko tämä aina tappiollista naiselle? Jos kyllä, niin mksiköhän sitten suurimmassa osassa muita maita naiset eivät pidä tätä yhtä suurena ongelmana ja voivat silti uskoakseni ihan hyvin.

Eli: täytyy olla olemassa, jo vapaudenkin kannalta, muitakin mahdollisuuksia olla nainen kuin siten, että asialistan kärjessä on vakavasti otettavuus miesten maailmassa.

Mutta sinusta on ok, että miehet käyttävät paljon alkoholia, kiroilevat tai suhtautuvat pinnallisesti parisuhteisiin? Sinua häiritsee tämä kaikki vain naisten tekemänä. Eivätkö tällä tavalla käyttäytyvät miehet ole yhtä lailla epähienostuneita, epä-älykkäitä tai epäkauniita?

Ei se ole OK myöskään miehillä, älä laita sanoja suuhuni. Kaksi väärää ei anna tulokseksi yhtä oikeaa.

Miksi tämä vastakain asettelu? Kun molemmat sukupuolet voivat toisistaa oppia? Mies voi oppia naiselta, nainen mieheltä.

Itse olen varmaan kammoksumasi naistyyppi. Olen insinööri, tehnyt töitä miehisellä alalla jo 15 vuotta. Ei, en lähtenyt alalle koska halusin "olla kuin miehet" tai että "pysty samaan kuin miehet". Vaan puhtaasta kiinostuksesta matemaattisiin aineisiin ja tekniikkaan. Olen lapsesta asti sujuvasti vaihtanut "rooleja". Leiponut ja kokannut äidin kanssa, korjannut autoja isän kanssa. Minua ei ole kasvatettu tälläiseksi, olen vaan kiinnostunut. Aidosti kiinostunut. Olisiko minun sitten pitänyt valita naisellisempi linja vain siksi että olen nainen? Ei minusta.

Minusta on ollut ajatusmaailmalle rikkaus työskennellä miesten kanssa. Teen se omalla, naisellisella, tavallani. Ei minun tarvitse olla yksi jätkistä. Minä ole minä, olen nainen. Kolleegani ovat usein puhuneet siitä miten naisen läsnä olo työtilanteissa tekee asioista pehmeämpi. Nainen miehisessä ympäristössä "miedontaa testosteronia" eli pullistelua, mahtailua jne. Olen itse oppinut miehiltä tiettyä suoruutta mitä työelämässä tarvitaan, ei se silti ole tuhonnut millään muotoa kykyäni tuntea tai mennä toisinaan tunteen varassa. Miehet ovat varmasti oppineet minulta ainakin sen että elämässä pääasia ei aina ole työ. Minä oikeasti kysyn mitä heille kuuluu, miten heidän perheet voi, mitä heillä on menossa omassa elämässään. Mies puoliset työkaverit ei tuota koskaan tee. Mutta minä teen, koska välitän, ihan oikeastikin. Ja on ihana huomata miten miehet puhuvat suuvaahdossa jälkikasvustaan, vaimostaa ja kodistaan, kun heiltä vaan kysytään.

[QUOTE="poikia3";25342035]Ei nainen voi olla myöskään miesten tuote - kuten monessa asiassa on ollut. Ennen jopa naisten muoti oli miesten luomaa. Naisen paikkaa ja asemaa ei määritä enää mies vaan nainen saa itse määrittää oman paikkansa ja roolinsa, ihan samoin kuin mies saati.[/quote]

Nainen määrittää oman paikkansa ja roolinsa suhteessa mieheen, ei itsenäisesti. Ennen nainen määritti paikkansa ja roolinsa erillisemmin miehestä, jos asiaa tarkastelee muulta kannalta kuin abstraktin yhteiskunta-ajattelun kannalta, mikä on oma näkökulmani. Tässä ajattelussa on erilaisuutensa vuoksi myös suurempaa radikalismia. Eli jos nainen (kuten myös mies) on enemmän kuin yhteiskunta-asemansa summa, kuten väitän, on naiselta kyseenalaista perustaa olemassaolo miesten määrittämälle yhteiskunta-asemalle.

[QUOTE="poikia3";25342035]Naisellisuutta ei riko se, että nainen tekee miehen tehtäviä tai toimii miehen roolissa eikä miehisyyttä riko se, että mies tekee niitä naisen töitä.[/QUOTE]

En puhu tästä vaan puhun olemassaolosta yleensä eli paljon laajemmasta ja henkisemmästä asiasta kuin työtehtävistä. Tämä koko näkökulmani tuntuu olevan jonkinlainen sokea piste keskustelussa ja tällaisen havainnon olen tehnyt jo aiemminkin.

[QUOTE="aloittaja";25342062]Ajatus on kaunis, ja olen samaa mieltä ammatinvalinnasta. Ongelmani koskikin sitä, että sieltä työelämästä siirretään identiteetti omaan itseen kokonaisena ihmisenä. Ihmistä ei voi maalata yhteiskunta-asemallaan ilman että ihmisen monipuolisuus ja moniulotteisuus kärsivät, jopa epäinhimillisesti.[/QUOTE]

Ei, teepä testi. Kun tutustut miehiin ja naisiin, mitä nämä kertovat itsestään. Aika iso osa naisista kertoo olevansa niin ja niin monen lapsen äiti - jopa työelämässä itseään esitellessään. Kuinka moni mies toimii samoin? Ne miehet kertovat ammattinsa ensin.

Ja oletko koskaan miettinyt sitä, että se ammatinvalinta myös kertoo ihmisestä melkoisen paljon? Ihminen ei ole pelkästään ammattinsa, ei tietenkään ole. Mutta se ammatti on valittu ihmisen identiteetin vuoksi, hänen omien taipumusten ja kykyjensä mukaan, siksi että hän on kuka on.

Kun kirjoitin, että minusta ei voisi koskaan tulla sairaanhoitajaa, kertoi se jo minusta paljon. Oma ammattini kertoo myös minusta paljon, silti se ei tee minusta stereotyyppistä ammattini edustajaa.

Ja jos esim. työtovereiltani kysytään millainen olen, he kertovat varmasti minun olevan sosiaalinen, luova ja keskusteleva, fiksu, looginen ja hyvä hakemaan tietoa, he kertovat myös, etten välittäisi tehdä rutiinitehtäviä, mutta kuvaisivat minua myös työtoveriksi johon voi luottaa niin työasioissa kuin ystävänäkin. Minulla on taipumus ystävystyä työtovereideni kanssa ja välitän heistä. Ihan varmasti esiin tulisi myös huumorintajuni ja raikuva nauruni. Minä myös tiedän tämän koska olen nähnyt tälläisiä kirjallisia kuvauksia itsestäni osana erästä koulutusta.

Osaako tuolla kuvauksella päätellä missä ammatissa toimin?

[QUOTE="aloittaja";25342133]Ei se ole OK myöskään miehillä, älä laita sanoja suuhuni. Kaksi väärää ei anna tulokseksi yhtä oikeaa.[/QUOTE]

Miksi sitten tässä aloituksessa puhut, että asiat ovat ongelmallisia juuri naisten tekemänä ja unohdat miehet kokonaan?

• Tykkää
Piristävää pohdintaa, vaikka en nyt malta lähteä siihen mukaan (liikaa tekemistä tässä koneella yhtä aikaa). Huomaan, että olet saanut vastauksia nimenomaan naisilta, kun katsoo, miten sinulle on vastattu ja mihin kohtiin on puututtu.

Hassua.

Merkkaan tämän näin ja lueskelen jossain vaiheessa tarkemmin. Olen miettinyt samoja juttuja, mutta ihan vain verrannut historian naiskuvaa ja tätä päivää, miten "kuuluu" olla nainen.

[QUOTE="vieras";25342102]Eikö sit miesten pitäis arvostaa noita muita arvoja ja naisia enemmän jos haluavat semmoisia naisia?

Tunnut ymmärtävän, että miehinen maailma muokkaa naisia. Jolloin miehillä on suuri vastuu siinä, että he antavat naisille tarvitsevansa arvostuksen yhteiskunnassa ja työelämässä.[/QUOTE]

Olisi kuitenkin käytännössä helpompi naisten kyseenalaistaa malliaan miesten seuraamisesta kuin miesten muuttaa tällaista käytöstä, vaikka toki sekin olisi hyvä. Miehet ovat kuitenkin vähintään tuhansia kertoja pidemmän ajan käyttäytyneet näin naisiin nähden. Jos naiset suhtautuisivat kriittisemmin miesten arvoihin, sen sijaan että niitä pyritään seuraamaan (kohta 1), ainakin nämä pehmeämmät arvot määrällisesti lisääntyisivät. Vaikka sukupuoliroolit ovat ongelmallisia, ja ilmeisesti ne koetaan usein rajoittavina, tosin minusta kyseenalaisin perustein, niiden hyvänä puolena näen juuri naisten tuoman pehmeyden miehistä erillisinä ihmisinä.

[QUOTE="aloittaja";25341982]Otetaan miesten tapakulttuurista epämiellyttäviä asioita kuten esimerkiksi kova alkoholinkäyttö, kiroilu tai yleensä puhetapa tai pinnallinen suhtautuminen parisuhteisiin. Myös koko olemuksessa on jotain miehen mieleen tuovaa välillä. Se ei minulle henkilökohtaisesti ole kovin hienostunutta, älykästä tai kaunista.[/QUOTE]

Ehkä sinä ja muut, riippumatta ovatko miehiä vai naisia, voisivat näyttää esimerkkiä hyvästä ihmisyydestä. Miehet ovat samalla lailla jätkämäisyyden vankeja, hienostuneisuus, älykkyys ja kauneus ei ole pelkästään naisten yksinoikeus. Ennen miehet pukeutuivat koreilevasti, nyt Suomessa on tapana että kukaan ei koreile.

Kulttuuri ohjaa paljon, mutta nykyisessä invidualistisessa kulttuurissa meillä on enemmän vaihtoehtoja olla sitä mitä haluamme.

• Tykkää
[QUOTE="aloittaja";25342299]En mielestäni ole unohtanut miehiä kokonaan. :) Miesten mukaan tuonti joka käänteessä kertoo kuitenkin loppujen lopuksi epäitsenäisyydestä, jos mies on vertailukohta, jonka suhteen omaa itseä peilataan.[/QUOTE]

Mielestäni taas on outoa teilata tietynlainen käytös vain toisen sukupuolen kohdalla, kuten aloituksessa teit.

Erikoista on myös se, että sinusta tämä naisten "miesmäinen käytös" on sinusta ongelma erityisesti Suomessa. Itse jonkin verran maailmalla matkustaneena en pidä suomalaisia naisia juurikaan muiden maiden naisista eroavina.

Ehkä sinä ja muut, riippumatta ovatko miehiä vai naisia, voisivat näyttää esimerkkiä hyvästä ihmisyydestä. Miehet ovat samalla lailla jätkämäisyyden vankeja, hienostuneisuus, älykkyys ja kauneus ei ole pelkästään naisten yksinoikeus. Ennen miehet pukeutuivat koreilevasti, nyt Suomessa on tapana että kukaan ei koreile.

Kulttuuri ohjaa paljon, mutta nykyisessä invidualistisessa kulttuurissa meillä on enemmän vaihtoehtoja olla sitä mitä haluamme.

Ilman muuta esimerkit ovat tärkeitä molemmille sukupuolille. Meillä on individualismia, mutta nähdäkseni harva hyödyntää sitä kovin omaperäisesti. Tämäkään ei ole välttämättä viallista itsessään, mutta yleinen käsitys individualismista kääntyy usein kylmyydeksi ja kilpailukeskisyydeksi suhteessa muihin, josta nyt naisetkin ovat alkaneet ammentaa (kaunis "mahdollisuus" on käytännössä tätä). Länsimaalaiset miehet, ja ehkä nykymuodossaan tarkemmin sanoen angloamerikkalaiset miehet, ovat tämän panneet alulle valitettavasti.

[QUOTE="aloittaja";25342325]Meillä on individualismia, mutta nähdäkseni harva hyödyntää sitä kovin omaperäisesti. [/QUOTE]

Ehkä syynä on se, että me ihmiset olemme hämmästyttävän samanlaisia ja haluamme kuulua laumaan. Lauma tuo monelle turvallisuutta ja onneksi meillä on vapaus tuoda yksilöllisyyttämme esiin millä tavalla haluamme. Vaikka sitten kuulumalla laumaan. Erottuva yksilöllisyyskin on usein kuulumista johonkin alakulttuuriin, eli ns. laumaan johon leimautuu.

• Tykkää
Nähdäkseni teesisi on siis se, että yhteiskunta on miesten yhteisö, johon nainen ulkopuolisena pyrkii esiintymällä miehenä. Millä vuosisadalla oikein elät?

Se, että opiskelet filosofiaa, historiaa ynnä muuta, ei mitä ilmeisimmin ole edistänyt ymmärrystäsi siitä, miten ihminen rakentaa identiteettinsä ja minäkuvansa. Käsittääkseni ihan tutkitusti erot sukupuolten sisällä ovat suuremmat kuin sukupuolten välillä yleismaailmallisesti.

Lisäksi näytät ajattelevan, että ihmisen identiteetin pitäisi liittyä hänen sukupuoleensa ja sitä kautta yksilön tulisi mukautua tai kehittyä oman sukupuolensä edustajaksi. Kuitenkin nimenomaa yhteiskunta, kulttuuri, historia sekä biologia ohjaavat jokaisen yksilön kehitystä ja juuri siksi tai siitä huolimatta meillä on eri tavoilla omaa, erityistä identiteettiään ilmentäviä yksilöitä. Yhteiskunta muodostuu ihmisistä. Ei ole mitään erillistä Yhteiskuntaa ilman sen muodostavia ihmisiä – niin miehiä kuin naisiakin. Yhteiskunta ei ole miesten muodostama ilmiö.

Miehen rinnalla toimiminen on tärkeämpää kuin miehen edustaman yhteiskuntamallin kritisointi.

Totta hitossa se on tärkeämpää! Samoin kuin miehille on tärkeämpää naisten rinnalla toimiminen. Kritisointi ja analysointi voivat tuottaa uusia oivalluksia ja paljastaa huonoja toimintatapoja, mutta rinnakkain samaan suuntaan toimiminen on edellytys yhteistyölle ja hyvinvoinnille.

Ihminen, erityisesti nainen, on muutakin kuin yhteiskunnan osa. Ihmisen, ja mielestäni etenkin naisen, on ollut inhimillisesti hyvä ja tärkeä tuntea, unelmoida, kokea, runoilla, hoitaa, "olla heikko". Mutta, jos ihmisestä tulee pelkkä yhteiskunnan osa, tällaiset ominaisuudet ovat hyödyttömiä, jopa tehtävää ja kyvykkyyttä heikentäviä ja siksi turhia. Viktoriaanisen ajan, jolloin siis nainen oli kotona ja mies yhteiskunnan toimijana, etuna oli se, että naisten rooliin kuului miestä enemmän tällaisia sekä miehelle että naiselle tärkeitä, mutta yhteiskunnallisesti hyödyttömiä ja jopa haitallisia elämänalueita. Ihmisen olemassaolo on siis muutakin kuin yhteiskunta-asema.

Miksi naisen pitäisi erottautua miesten yhteiskunnallisesta aktiivisuudesta passivoitumalla koteihin? Miksi määrittelet naiseuden heikkoudeksi? Jos yhteiskunnallisesti aktiivisena ei voi toimia kuin yksi sukupuoli kerrallaan, miksi toimijoiden pitäisi olla juuri miehiä?

Toisin sanoen tasa-arvon yhteiskunnassa ei saisi tarkoittaa, että yksilön olemista määrittää tasa-arvo yhteiskunnassa. Vaikka yhteiskunnallinen tasa-arvo on tärkeä ja hieno asia, sen ei saisi ulottaa lonkeroitaan ihmisyksilön olemassaoloon tai häneen kokonaisena ihmisenä.
En ymmärrä, miksi näet tasa-arvon hirviönä, joka tasapäistää, samanlaistaa ja ankeuttaa koskettamansa. Minulle ainakin tasa-arvo tarkoittaa yhdenvertaisuutta ja samanarvoisuutta jokaiselle yksilölle. Tottakai tasa-arvon täytyy olla yhteiskunnallisella ja yksilöllisellä tasolla läpitunkevaa, eihän se muuten olisi todellista, vaan ainoastaan maalia epätasa-arvon pinnalla. Jos tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus eivät toteudu perheissä, työyhteisöissä ja kouluissa, ei se voi toteutua yhteiskunnallisellakaan tasolla. Tasa-arvo ei tarkoita sitä, että jokainen olisi toisensa kaltainen, vaan että jokaisella on samat mahdollisuudet (menemättä nyt positiivisen diskriminaation suohon).

Toivot, että naiset uskaltaisivat olla pehmeämpiä ja miehestä erillisiä. Miksi sinun miehenä pitää voida sanella näille sinusta erillisille yksilöille, millaisia heidän tulee olla? Koko kirjoituksesi lähtökohta on jotenkin vinksahtanut. Perustat teesisi ja pohdintasi naisen asemasta siihen, että jotkut(useat?) yksilöt eivät ole miellyttäneet sinua käytöksellään ja herättäneet lemmekkäitä halujasi. Oletuksesi, että naisten tulisi muuttaa käytöstään ja olemustaan sinun mielihalujesi mukaan on pelottavan egoistinen.

Viimeksi muokattu:
Mainitsit muuten venäläiset naiset hyvinä esimerkkeinä naisellisista vapaista naisista. Voisitko antaa vastaavan esimerkin miehistä? Jos haluat, voit mainita yksilöitä kansalaisuuden sijaan jos niin on helpompaa.

kiitos kaunis meillä on tasa-arvo! Tasa-arvon hinta tosin on se, että joudun olemaan sekä mies että nainen. Herrasmiehiä ei nääs enää Suomessa ole.

Olen ruma - olen aina ollut. Vaikka käyttäytyisin miten, ei minusta saa naisellista naista.

Vähintään puolet naisista on rumia. Mihis heidät lykkäisit? Palvelijoiksi, piioiksi ja karjakoiksi?

Yhteistyössä