Onko nainen enää terve jos tekee yli 5 lasta?

  • Viestiketjun aloittaja pohtii
  • Ensimmäinen viesti
No mikä järki se työnteossa sitten on että voitta lapset?
Onko järkevää paiskia töitä sen 30 vuotta.Mitä sulle jää käteen kun jäät eläkkeelle?
Muistot työnteosta?

Sehän on ihan sisäänrakennettu juttu,tuo lasten teko.

Mulla on viisi lasta,siinä yhet kaksoset.
Ollaan uusperhe,en välttämättä olisi tehnyt sitä neljättä jos en olisi uusiin naimisiin mennyt.

Eli ensimmäisen miehen kanssa on esikko ja tuplat,toisen miehen kanssa 3 ja 1 vuotiaat.

Olen ollut 20 kun esikon sain ja nyt siis 34 vee.

Olen psykiatrinen sh ja teen keikkatyötä silloin tällöin.Viihdyn työssä ja viiihdyn kotona.
Musta tä on aika loistava yhdistelmä,teen työtä sen mitä haluan ja saan kasvattaa lapseni ihan itse.

Itsekkyys...jaa.
EHkä.
Mutta voiko joku väittää että tekee työtä epäitsekkäistä syistä?Eikö se itsekkyys aja aika montaa asiaa tässä maailmassa.

Ja miten se muuttaa ihmistä,onko kolme,viisi vaiko kaheksan lasta?
En ymmärrä??
Entä asuuko kerrostalossa,onko hän erilainen ihminen muutettuaan omakotitaloon?
Jne...
Eihän se ihmistä muuta,oli lapsia kaks taikka viis...
Voi hyvänen aika,kaikkee sitä jaksetaan ihmetellä.
 
Niinpä
On eri asia jos on varaa niihin viiteen lapseen (ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin) ja henkistä kanttia huomioida lapset yksilöinä, tosin en usko että kenenkään kapasiteetti jälkimmäiseen riittää. Itse muistan toivoneeni lapsena että meitä olisi vähemmän. Ja arvaapa miten lapsi häpeää kaupassa kun vanhempi kailottaa "ei ole varaa". Yksilöllisyyden ja tunne-elämän tukematta jättäminen, paitsijääminen(harrastukset, lelut, vaatteet) tukevat huonoa itsetuntoa josta ihminen voi kärsiä lopun elämäänsä. Vanhemmat jättävät tämän huomiotta kun on niin kiire tulla suurperheellisiksi ja kehua täällä palstalla kuinka "minä kuuden lapsen äitinä sitä ja tätä", vaikka oikeasti kannattaisi luopua marttyyriydestään ja väärästä ylpeydestään ja oikeasti miettiä mitä kykenee lapsilleen antamaan. Mielestäni vähälapsiset ovat vastuuntuntoisia, eivätkä itsekkäitä kuten täällä helposti morkataan. Vastuuttomuutta ja itsekkyyttä on tehdä liikaa lapsia, kun ei kykene heistä kokonaisvaltaisesti huolehtimaan. Lapselle se "turha tavara" voi joskus olla todella merkittävää, enkä nyt puhu leluvuorista tai jatkuvasta ostelusta. Omaa syyllisyyttänne puhutte täällä lapsen suulla ja puolustelette itseänne, tässä sensijaan on yksi joka on kokenut suurperheen "autuuden" lapsen roolissa.
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sitten hienompaa ja tervettä, että pitää olla 5ulkomaanmatkaa vuodessa ja hieno ura, ja sillä tavalla tuntee elävänsä?
Todellisuudessa kun sitä rahaa ei tule ovista ja ikkunoista sillon kun niitä lapsia on vähän/ei lainkaan. Eli lapsettomuus tai muutama lapsi ei todellakaan tarkota samaa kuin autoilu ja lentäminen. Itseasiassa lapsettomat/yhden lapsen äidit on monesti niitä, jotka täällä ruuhkasuomessa istuu joukkoliikenteessä, ansaitsee alle keskitulon ja kuluttaa lähinnä valmisruoissa ja vajaissa pyykkikoneissa kuormittavasti. Ne Thaimaan matkailijat on yleensä kahden tai useamman lapsen perheitä..
 
Kyllä lasten haluaminen on ihan tervettä :) Lisääntyminen on kuitenkin meidän vahvin viettimme. Mitä vikaa siinä on, jo nainen saa tarpeeksi tyydytystä kotona olemisesta eikä halua mihinkään vaativaan työhön? On ne tarhatäditkin varmaan ihan sairaita kun haluaa työskennellä lasten kanssa kokoajan :p

Mulle tuommoinen ei sopis, mä haluan vanhempana kunnon uran ja lapsilla pitää olla muutama vuosi ikäeroa.

Joku vissiin kommentoi 3 v kestänyttä imetystä...? Se on ihan tervettä, sopii ihmislapselle paljon paremmin kuin vaa 1 v imetys.
 
neljäs lapsi
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Omaa syyllisyyttänne puhutte täällä lapsen suulla ja puolustelette itseänne, tässä sensijaan on yksi joka on kokenut suurperheen "autuuden" lapsen roolissa.
Omaa lapsellisuuttasi kirjoittelet täällä.



 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs lapsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Omaa syyllisyyttänne puhutte täällä lapsen suulla ja puolustelette itseänne, tässä sensijaan on yksi joka on kokenut suurperheen "autuuden" lapsen roolissa.
Omaa lapsellisuuttasi kirjoittelet täällä.

Ja kumpi teistä saikaan valita osansa..?
 
tutteli
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mulle tuommoinen ei sopis, mä haluan vanhempana kunnon uran ja lapsilla pitää olla muutama vuosi ikäeroa.

Joku vissiin kommentoi 3 v kestänyttä imetystä...? Se on ihan tervettä, sopii ihmislapselle paljon paremmin kuin vaa 1 v imetys.

Ja mä haluan mainetta ja lottovoiton ja mökkitontin ja ihan kaikkee kivaa.
 
neljäs lapsi
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs lapsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Omaa syyllisyyttänne puhutte täällä lapsen suulla ja puolustelette itseänne, tässä sensijaan on yksi joka on kokenut suurperheen "autuuden" lapsen roolissa.
Omaa lapsellisuuttasi kirjoittelet täällä.

Ja kumpi teistä saikaan valita osansa..?
Sehän on ihan vakaumuskohtainen asia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
On eri asia jos on varaa niihin viiteen lapseen (ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin) ja henkistä kanttia huomioida lapset yksilöinä, tosin en usko että kenenkään kapasiteetti jälkimmäiseen riittää. Itse muistan toivoneeni lapsena että meitä olisi vähemmän. Ja arvaapa miten lapsi häpeää kaupassa kun vanhempi kailottaa "ei ole varaa". Yksilöllisyyden ja tunne-elämän tukematta jättäminen, paitsijääminen(harrastukset, lelut, vaatteet) tukevat huonoa itsetuntoa josta ihminen voi kärsiä lopun elämäänsä. Vanhemmat jättävät tämän huomiotta kun on niin kiire tulla suurperheellisiksi ja kehua täällä palstalla kuinka "minä kuuden lapsen äitinä sitä ja tätä", vaikka oikeasti kannattaisi luopua marttyyriydestään ja väärästä ylpeydestään ja oikeasti miettiä mitä kykenee lapsilleen antamaan. Mielestäni vähälapsiset ovat vastuuntuntoisia, eivätkä itsekkäitä kuten täällä helposti morkataan. Vastuuttomuutta ja itsekkyyttä on tehdä liikaa lapsia, kun ei kykene heistä kokonaisvaltaisesti huolehtimaan. Lapselle se "turha tavara" voi joskus olla todella merkittävää, enkä nyt puhu leluvuorista tai jatkuvasta ostelusta. Omaa syyllisyyttänne puhutte täällä lapsen suulla ja puolustelette itseänne, tässä sensijaan on yksi joka on kokenut suurperheen "autuuden" lapsen roolissa.
Mun mielestä yhteiskunta on sairas, jos tavaran määrä rakentaa ihmisen itsetuntoa (2 lasta meillä).
Itsekin toivoin lapsena, että meitä olisi vähemmän, mutta tavaran määrän kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä.
 
No ohhoh,jopas on ketju..mä oon sit varmaan tooosi sairas... :whistle:
Varsinkin kun ihan omasta vapaasta halusta ja rakkaudesta oon halunnu ison perheen isännän kanssa..me ollaan ilmeisesti sit kummatkin hiukka sairaita... :whistle: :kieh:
 
Ei sopisi mulle, ei viittä lasta tai kolmen vuoden imetyksiä. Enpä silti menisi kyseenalaistamaan kenenkään naisen valintoja lapsiluvun suhteen.

Ja mitä tulee ekologisuuteen, niin kiinnittäkää nyt pliis mieluummin huomionne jätekasoihin ja kierrätykseen, arjen valintoihin. Suomessa on harvassa isot lapsiperheet mutta sitäkin yleisempää on välinpitämättömyys kulutuksen suhteen. Ja isokin lapsiperhe voi tehdä valintoja jotka ovat ympäristölle hyväksi, se on omasta halusta kiinni.
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs lapsi:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs lapsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Omaa syyllisyyttänne puhutte täällä lapsen suulla ja puolustelette itseänne, tässä sensijaan on yksi joka on kokenut suurperheen "autuuden" lapsen roolissa.
Omaa lapsellisuuttasi kirjoittelet täällä.

Ja kumpi teistä saikaan valita osansa..?
Sehän on ihan vakaumuskohtainen asia.
Ei paljon iltarukoukset auttanu saamaan uutta Barbia kun kaikilla muilla oli. Ja lasketteluharrastukset sai jättää kokonaan unholaan. Mallorcalle sentäs pääsi kesällä 1990 kun muilla tutuilla oli jo ne uudet autot ja kesämökit. Ja meitä lapsia oli vaan minä - siihe kun oli tullu neljä muuta jaolle..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sitten hienompaa ja tervettä, että pitää olla 5ulkomaanmatkaa vuodessa ja hieno ura, ja sillä tavalla tuntee elävänsä?
Todellisuudessa kun sitä rahaa ei tule ovista ja ikkunoista sillon kun niitä lapsia on vähän/ei lainkaan. Eli lapsettomuus tai muutama lapsi ei todellakaan tarkota samaa kuin autoilu ja lentäminen. Itseasiassa lapsettomat/yhden lapsen äidit on monesti niitä, jotka täällä ruuhkasuomessa istuu joukkoliikenteessä, ansaitsee alle keskitulon ja kuluttaa lähinnä valmisruoissa ja vajaissa pyykkikoneissa kuormittavasti. Ne Thaimaan matkailijat on yleensä kahden tai useamman lapsen perheitä..
laitapas tilastoa tuosta. En ihan heti usko. Kyllä meillä matkat loppuivat kun toinen lapsi syntyi. Lasten matkat maksavat saman minkä aikuisen. Kun samaa palkkaa jakaa useampi ihminen, on aina vähemmän kulutettavaa /henki.
 
Yksilöllisyydestä...
Meillä mies ja minä vedetään perhekerhoa vuoroviikoin.JOka lapsella on yksi päivä ja teemme hänen kanssa kaksin esim askarrellaan,pelataan taikka virkataan.Mieskin virkkaa tytön kanssa.

Joka sunnuntai on perhepalaveri jossa lapset miettivät seuraavan viikon teeman.Ja palaverissa muutenkin kerrataan viikon jutut.

Lapsilla on myös perheen ulkopuolella olevat harrastukset,mutta meillä on ihan oikea halu olla lasten kanssa.
Liian monta yksinäistä lasta on ihan 1-2 lapsen taloudessa.

Heille niitä tavaroita helposti ostellaan liikaakin ja äidin/isän huomio jää vallan.

Mutta jokainen voi olla omaa mieltänsä.
Meille tämä sopii ja todella hyvin.

Kehitämme meidän "yritystä" jatkuvasti,perhepalavereissa jokainen saa puheenvuoron ja näin oppivat todellakin esiintymistä ja keskustelutaitoja.

NÄkisittepä mitä tehään liputuspäivinä!! :p
Mitkä rutiinit meillä on siinä!!
Mä nautin sellasesta luovasta hulluudesta,lastenkin kanssa!
Liian paljon on jäykkää ja rutiininiomaista.

Joo,taidan olla aika järjetön äiti,tarkemmin ajatellen.... :D
mutta mullahan on se 5 lasta+bonari päälle!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sitten hienompaa ja tervettä, että pitää olla 5ulkomaanmatkaa vuodessa ja hieno ura, ja sillä tavalla tuntee elävänsä?
Todellisuudessa kun sitä rahaa ei tule ovista ja ikkunoista sillon kun niitä lapsia on vähän/ei lainkaan. Eli lapsettomuus tai muutama lapsi ei todellakaan tarkota samaa kuin autoilu ja lentäminen. Itseasiassa lapsettomat/yhden lapsen äidit on monesti niitä, jotka täällä ruuhkasuomessa istuu joukkoliikenteessä, ansaitsee alle keskitulon ja kuluttaa lähinnä valmisruoissa ja vajaissa pyykkikoneissa kuormittavasti. Ne Thaimaan matkailijat on yleensä kahden tai useamman lapsen perheitä..
laitapas tilastoa tuosta. En ihan heti usko. Kyllä meillä matkat loppuivat kun toinen lapsi syntyi. Lasten matkat maksavat saman minkä aikuisen. Kun samaa palkkaa jakaa useampi ihminen, on aina vähemmän kulutettavaa /henki.
Kyllä me käytiin vielä kahden lapsen kanssa Thaikuissa mutta enää ei mennä minnekään, kun on niin kallista mennä.Toisaalta ei huvit akauheen remppalan kanssa mennäkään. Eniten kohteissa on ehdottomasti lapsettomia ja 1-2-lapsisia perheitä, tietenkin, ei siinä juuri maalaisjärkeä kummempaa tarvita älytäkseen miksi.

Ja vaikka emme matkustele ulkomailla (myös osittain ekologisista syistä), ei meidän lapsilta mitään muuta puutu. Ei tosiaan kailotata kaupassa että ei oo varaa! Kaikki on kauniisti puettu ja sään mukaan, hyvää kotiruokaa tehdään, karkkipäivät on , pelit ja pensselit...

Mut meillä onkin VAIN 4lasta :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja kiiuska:
ihan käsittämätön kommentti ja kirjoittajalla varmaankin myös lapsi kun tällä palstalla seilaa...meno on kuin kiinassa-
Miten niin käsittämätön kommentti? Jos te oikeasti haluatte tehdä jotain ympäristön hyväksi, tehokkain tapa on vähentää lisääntymistä. Sillä luonnonvarojen kulutus tippuu oikeasti verrattuna kaikenmaailman puuhasteluun pesupähkinöillä. Miksi ihmeessä jollakulla _pitäisi_ olla vaikkapa juurikin viisi lasta? Siksi kun se on kivaa? Miksi joku toinen ei sitten tahollaan saa harrastaa yksityisautoilua Hummerilla ja asua isossa talossa?
No huh. Sen vuoksi, että joskus kerskakulutus sallitaan, kulutukselle ei tule mitään loppua, koska ihmisen ahneus on mittaamtaon ja mikään ei riitä.

Miksi sinun pitäisi saada kuluttaa koko pallo ja lapsellesi ei jää mitään?
Miksi minä en saisi tänään kuluttaa? Jotta moisten penteutehtailijoiden jälkikasvu saisi huomenna kuluttaa moninverroin enemmän?
ei kukaan epäitsekäs ihminen kuluta ylimääräistä.
Minä en vain viitsi asua saunassa, enkä niin ollen lämmitä taloani mukavaan 80 asteen lämpöön. Vuorokaudessani ei myöskään tunnit riitä, jos aion autoilemallakaan kuluttaa vastaavan energiamäärän kuin nämä viisilapsisten perheiden kersat tulevat aikanaan kuluttamaan. Ruokaakaan en jaksa ahtaa sisääni sitä vuorta, jonka nämä pentueen kersat tulevat syömään.

Ja jos perinne jatkuisi yli sukupolvien, niin kahden sukupolven kuluttua yksilapsinen suku on kasvattanut väestöä kolmella hengellä, verrattuna viisilapsiseen sukuun kolmikymmenpäiseen luonnonvaroja ahmivaan laumaan. Siinä ei paljon kestovaipat, pesupähkinät, eikä nenäliinojen teko lakanoista auta. Hoivaviettiään voi purkaa yhteenkin lapseen ja samalla tulee se "välttämätön" geeniperimän jatkaminenkin hoidettua. Kaikki muu on selitystä sairaalle tarpeelle kokea itsensä tarpeelliseksi ja välttämättömäksi pienessä elämässään, edes sen viisi kertaa lapsiensa ollessa pieniä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Yksilöllisyydestä...
Meillä mies ja minä vedetään perhekerhoa vuoroviikoin.JOka lapsella on yksi päivä ja teemme hänen kanssa kaksin esim askarrellaan,pelataan taikka virkataan.Mieskin virkkaa tytön kanssa.

Joka sunnuntai on perhepalaveri jossa lapset miettivät seuraavan viikon teeman.Ja palaverissa muutenkin kerrataan viikon jutut.

Lapsilla on myös perheen ulkopuolella olevat harrastukset,mutta meillä on ihan oikea halu olla lasten kanssa.
Liian monta yksinäistä lasta on ihan 1-2 lapsen taloudessa.

Heille niitä tavaroita helposti ostellaan liikaakin ja äidin/isän huomio jää vallan.

Mutta jokainen voi olla omaa mieltänsä.
Meille tämä sopii ja todella hyvin.

Kehitämme meidän "yritystä" jatkuvasti,perhepalavereissa jokainen saa puheenvuoron ja näin oppivat todellakin esiintymistä ja keskustelutaitoja.

NÄkisittepä mitä tehään liputuspäivinä!! :p
Mitkä rutiinit meillä on siinä!!
Mä nautin sellasesta luovasta hulluudesta,lastenkin kanssa!
Liian paljon on jäykkää ja rutiininiomaista.

Joo,taidan olla aika järjetön äiti,tarkemmin ajatellen.... :D
mutta mullahan on se 5 lasta+bonari päälle!!
Meillä myös on tietyt päivät jolloin esim.shoppaillaan, mennään urheileen tai museoon vain yhden lapsen kanssa.

On myös kuuhullujuhlia, keskiviikko-karnevaalia ja kaikenlaista hauskaa =)
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä sulla kannanottaja on sairas tuttavaperhe ja suku, jos onnellisuus on sulle sitä ettäsulla on paljn tavaraa.
Sairaita ne on joo, mut lähinnä yhden lapsen alkkisvanhempia. Paljoa tavaraa en kaipaa - pääasia että jokainen hankinta on laatua, joka siis kestää ja on kulutuksen kannalta järkevintä hankintaa. Itse olen päässyt siihen pisteeseen uralla, jota en lapsena pystynyt edes hahmottamaan. Palkka on sama kun hoitsulla, mutta työ ja työyhteisö jotakin toista. Ja joka sentin ansaitsen itse, joten joka hankinnankin olen ansainnut itse. Mutta sattuneesta syystä (paska palkka) ja ympäristötietoisuudesta (olen valmistunut pääaineenani ympäristöoikeus) johtuen voin julistaa kuormittavani vähän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Liian monta yksinäistä lasta on ihan 1-2 lapsen taloudessa.

Heille niitä tavaroita helposti ostellaan liikaakin ja äidin/isän huomio jää vallan.
Mun mielestä tälläisiälapsia kohdatessa (siis jos niitä on lähipiirissä) menee antamisen ilo kavereiltakin, kun he eivät arvosta mitään saamaansa :( . Ei ole kiva viedä synttärilahjaa, kun tietää -eli näkee- sen päätyvän samantien rikottavaksi ja ennenkaikkea nämä tyypit rikkovat kylässä ollessaan kaiken :kieh:
Joo, oli tavallaan OT, mutta muo sieppaa yksi tuommoinen |O
 

Yhteistyössä