Onko nainen enää terve jos tekee yli 5 lasta?

  • Viestiketjun aloittaja pohtii
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kaikki muu on selitystä sairaalle tarpeelle kokea itsensä tarpeelliseksi ja välttämättömäksi pienessä elämässään, edes sen viisi kertaa lapsiensa ollessa pieniä.
Biologiselta näkökannalta tuo itsensä tärkeäksi tekeminen lisääntymällä on paljon luonnolisempaa, kun uralla päteminen. Eikä siinä ole mitään sairasta, se on puhdasta biologiaa.
 
vierailija
Tämä on hyvin tyypillistä kateellista ajattelua, kun nimetään ihmiset sairaiksi/tyhmiksi joilla yli viisi lasta. Itse parin lapsen äiti ja kolmas haaveissa tulevaisuudessa kun saan opiskelut päätökseen. Se riittää minulle, mutta nostan kyllä niille hattua, joilla iso perhe ja pyörittävät sitä työn ja opiskelun ohessa. Itsekin tiedän suurperheiden äitejä, jotka opiskelee ja ovat todella fiksuja ihan yliopistotasoisia hyvin menestyneitä. Mielestäni pointti on vaan sopivassa suhteessa kaikkea niin hyvää tulee. Ei sekään järkevän ihmisen hommaa ole tehdä työtä päättömästi, jotta saa ostaa sitä tätä ja tuota.

Jos minä saisin valita lapsen teon rajoittamista, kyllä kehitysmaiden raskaudenehkäisyyn olisi satsattava enempi varoja. En näe kauheana järkeä, että siellä synnytetään lapsia, joita sitten raahataan tänne "työntekijöiksi". Mitkä ovatkaan kustannukset tähän ralliin.
 
Opiskellessani amk:ssa (4 lapsen äiti) tutustuin väestön ikäjakaumaan. Suomessa viiden vuoden kuluttua jää eläkkeelle 80 000 ihmistä ja työikään tulee 40 000/vuosi. Suomeen tuodaan/tarvitaan tällä hetkellä siivoojia, ravintolatyöntekijöitä, hoitoalanihmisiä,opettajia ja tohtoreita ulkomailta, koska työvoimapula alkaa jo näkyä. Ennusteen mukaan Suomen väestökato työvoimatarpeen osalta ei enää tasaannu vaikka jokainen synnytysikäinen nainen tekisi 3 lasta näinä vuosina. Suomen suurin ikäluokka (1947 s.) siirtyy eläkkeelle 3-4 vuoden kuluttua. Meidän pikku palleromme siirtyvät silloin ekaluokalle. Minä pidän ulkomaalaisista eikä minua haittaa että suomen kansalaiset alkavat olla kotoisin monesta eri maasta. Lapsenikin pitävät päiväkodissaan monenmaalaisista ystävistään ja sinne on vielä mahtuneet kaikki. Tosin olen samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa, että syntyvyyden säännöstely kehitysmaissa parantaisi naisten asemaa ja lasten terveyttä.
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Tämä on hyvin tyypillistä kateellista ajattelua, kun nimetään ihmiset sairaiksi/tyhmiksi joilla yli viisi lasta. Itse parin lapsen äiti ja kolmas haaveissa tulevaisuudessa kun saan opiskelut päätökseen. Se riittää minulle, mutta nostan kyllä niille hattua, joilla iso perhe ja pyörittävät sitä työn ja opiskelun ohessa. Itsekin tiedän suurperheiden äitejä, jotka opiskelee ja ovat todella fiksuja ihan yliopistotasoisia hyvin menestyneitä. Mielestäni pointti on vaan sopivassa suhteessa kaikkea niin hyvää tulee. Ei sekään järkevän ihmisen hommaa ole tehdä työtä päättömästi, jotta saa ostaa sitä tätä ja tuota.

Jos minä saisin valita lapsen teon rajoittamista, kyllä kehitysmaiden raskaudenehkäisyyn olisi satsattava enempi varoja. En näe kauheana järkeä, että siellä synnytetään lapsia, joita sitten raahataan tänne "työntekijöiksi". Mitkä ovatkaan kustannukset tähän ralliin.
No jos yhtään lohduttaa, niin naisvaltaisilla aloilla on usein (ainakin julkisella sektorilla) ylityökielto. Tai jos tekeekin ylitunteja, ne korvataan vapaalla eikä rahana. Joten useinkaan uraa varten opiskelu ei takaa ylitöitä. Normaali työaikana toki voi puristaa mehut itsestään jos huonosti käy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja anne-liina:
Opiskellessani amk:ssa (4 lapsen äiti) tutustuin väestön ikäjakaumaan. Suomessa viiden vuoden kuluttua jää eläkkeelle 80 000 ihmistä ja työikään tulee 40 000/vuosi. Suomeen tuodaan/tarvitaan tällä hetkellä siivoojia, ravintolatyöntekijöitä, hoitoalanihmisiä,opettajia ja tohtoreita ulkomailta, koska työvoimapula alkaa jo näkyä. Ennusteen mukaan Suomen väestökato työvoimatarpeen osalta ei enää tasaannu vaikka jokainen synnytysikäinen nainen tekisi 3 lasta näinä vuosina. Suomen suurin ikäluokka (1947 s.) siirtyy eläkkeelle 3-4 vuoden kuluttua. Meidän pikku palleromme siirtyvät silloin ekaluokalle. Minä pidän ulkomaalaisista eikä minua haittaa että suomen kansalaiset alkavat olla kotoisin monesta eri maasta. Lapsenikin pitävät päiväkodissaan monenmaalaisista ystävistään ja sinne on vielä mahtuneet kaikki.
Suomessa on työttömiä satojatuhansia. Eikö heidän uudelleenkouluksensa tulisi halvemmaksi kuin ulkomailta tuonti, suomenkielen opetus jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kaikki muu on selitystä sairaalle tarpeelle kokea itsensä tarpeelliseksi ja välttämättömäksi pienessä elämässään, edes sen viisi kertaa lapsiensa ollessa pieniä.
Biologiselta näkökannalta tuo itsensä tärkeäksi tekeminen lisääntymällä on paljon luonnolisempaa, kun uralla päteminen. Eikä siinä ole mitään sairasta, se on puhdasta biologiaa.
Kertauksena:
Maapallon biokapasiteetti eli tuottava maa-ala oli 1,8 hehtaaria henkeä kohti. Yhden suomalaisen ekologinen jalanjälki oli 7,6 hehtaaria. Nykyisellä väestömäärällä tarvittaisiin noin neljä ja puoli maapalloa tyydyttämään ihmiskunnan tarpeet, jos kaikkien ekologinen jalanjälki olisi yhtä suuri kuin suomalaisten. Yhdysvaltalaisten jalanjäljellä (9,6 ha) maapalloja tarvittaisiin 5,6. Tästä voi kääntäen laskea, että nykyisellä suomalaisen elintasolla maapallolla olisi tilaa hiukan yli miljardille ihmiselle.

Miksi siis kuunnella jotain biologista kelloa, joka nykymaailmassa ilmiselvästi näyttää aikaa ihan p**seeleen? Tiede on vihdoinkin vapauttamassa ihmistä monin tavoin ja edelleen jotkut pukkaavat lapsia kuin pimeällä keskiajalla turvatakseen vanhuutensa, vaikka maapallo ei sitä enää kestä. Ja jollain kumman oikeudella täällä sitä pitäisi harrastaa, mutta kehitysmaissa pitäisi kasvattaa ehkäisyvalistusta ja toimia? Pitäisi pitäisi, mutta täällähän ne asiat jo tiedetään ja on varaa ehkäisyyn ja kuitenkin jotkut läheisriippuvaiset ja työtä pakoilevat whitetrashit pukkaavat pentuja maailmaan. Kaikesta tiedosta huolimatta.
 
neljäs lapsi
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Ei paljon iltarukoukset auttanu saamaan uutta Barbia kun kaikilla muilla oli. Ja lasketteluharrastukset sai jättää kokonaan unholaan. Mallorcalle sentäs pääsi kesällä 1990 kun muilla tutuilla oli jo ne uudet autot ja kesämökit. Ja meitä lapsia oli vaan minä - siihe kun oli tullu neljä muuta jaolle..
Kauheeta! Mullakaan ei ollut barbia, joten ymmärrän täysin kärsimyksesi syvyyden. Minä hiihdin murtsikkaa ja hyvin meni. Ekaa kertaa jouduin ulkomaille, kun vanhempani olivat lapinmatkailuhulluja, ja olin todella vastahakoinen. Inhoan ulkomaita ihan totaalisesti!

 
Itse tiedän olevani erittäin järkevä ja fiksu nuori nainen, jolla korkeakoulutus. Mutta vaikka haluan ehdottomasti lisää lapsia (nyt 2) niin minulla on myös suuri tarve päästä käsiksi työelämään, kotiäitiys ei ole loppuelämän työ, valitettavasti ja mikään kotirouva en halua olla lasten lennettyä pesästä. Kotiäitiys on yksi vaihe naisen elämässä, mutta minusta (huom! MINUSTA) se ei saa venähtää liian pitkäksi vaikka tuntuisikin hankalalta lähteä takaisin työelämään. Kyllä minun on sanottava, että kaipaan saavani viettää päivät aikuisessa seurassa ja päästää takaisin älyllisen elämän pariin pomppimisen ja hihkumisen sijaan (kärjistettyä ja ihanaa toimintaa sekin, mutta...)

Siis vaikka meille vuosine päästä kokonaislapsiluku kasvaisi viiteenkin, koen tärkeäksi saada olla myös työelämässä välissä ja ihan oikeasti, ei se kenellekään pahaa missään nimessä tee!
 
Koska niin monella tässä ketjussa kuitenkin on nyt paha mieli, ja niin moni tähänkin ketjuun osallistujista hoitaa habituksen perusteella ratkaisemattomia henkisiä ongelmiaan ruoalla, koska ruoka lohduttaa ja auttaa unohtamaan, rakentaen lopulta kätevän, maailman kolhuilta suojaavan patjan kehon ympärille, niin leipokaa vaikka pullaa pentueillenne. Tiedostavimmat voivat lähettää ylimääräiset vaikka Unicefin välityksellä pienille kehitysmaan lapsosille.
 
ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Siis niinkon mitä vitun huomiota muka sai esikoisen jälkeen?

(kysyn vaan)
Mä kyllä kehtaan tunnustaa, että nautin raskaana olosta ja pikkuvauva ajasta just sen huomion takia.
Ei tarvi tehdä mitään ja kaikki höösää ympärillä.
Mutta kyllä se syy lasten tekoon on puhtaasti biologinen; tarve saada lapsia.
heh, mie en kyllä saanu mitään erityistä huomiota tai höösäämistä osakseni kun esikoisen maailman saatoin.. voi toki johtua siitä että siskolla oli jo 2 lasta entuudestaan että eipä ollu mikään uus juttu... mutta siis jos mie hankin useamman lapsen niin se on kyllä ihan siitä että haluan niitä hankkia, en huomion kipeyttäni, en siksi etten halua töissä käydä.. päiv vastoin.. tarvitsen työssäköyntiä... ei siksi että olisin älyllisesti lahjaton, päinvastoin.. halu saada lapsia on noin yleensä ihmiseen sisäänrakennettu vaisto, tarve joka pitää toteuttaa.. ja miksi ei sitten hankkisi useampaa jos kerran haluaa ja jaksaa, pystyy :D
 
ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kaikki muu on selitystä sairaalle tarpeelle kokea itsensä tarpeelliseksi ja välttämättömäksi pienessä elämässään, edes sen viisi kertaa lapsiensa ollessa pieniä.
Biologiselta näkökannalta tuo itsensä tärkeäksi tekeminen lisääntymällä on paljon luonnolisempaa, kun uralla päteminen. Eikä siinä ole mitään sairasta, se on puhdasta biologiaa.
Kertauksena:
Maapallon biokapasiteetti eli tuottava maa-ala oli 1,8 hehtaaria henkeä kohti. Yhden suomalaisen ekologinen jalanjälki oli 7,6 hehtaaria. Nykyisellä väestömäärällä tarvittaisiin noin neljä ja puoli maapalloa tyydyttämään ihmiskunnan tarpeet, jos kaikkien ekologinen jalanjälki olisi yhtä suuri kuin suomalaisten. Yhdysvaltalaisten jalanjäljellä (9,6 ha) maapalloja tarvittaisiin 5,6. Tästä voi kääntäen laskea, että nykyisellä suomalaisen elintasolla maapallolla olisi tilaa hiukan yli miljardille ihmiselle.

Miksi siis kuunnella jotain biologista kelloa, joka nykymaailmassa ilmiselvästi näyttää aikaa ihan p**seeleen? Tiede on vihdoinkin vapauttamassa ihmistä monin tavoin ja edelleen jotkut pukkaavat lapsia kuin pimeällä keskiajalla turvatakseen vanhuutensa, vaikka maapallo ei sitä enää kestä. Ja jollain kumman oikeudella täällä sitä pitäisi harrastaa, mutta kehitysmaissa pitäisi kasvattaa ehkäisyvalistusta ja toimia? Pitäisi pitäisi, mutta täällähän ne asiat jo tiedetään ja on varaa ehkäisyyn ja kuitenkin jotkut läheisriippuvaiset ja työtä pakoilevat whitetrashit pukkaavat pentuja maailmaan. Kaikesta tiedosta huolimatta.
hmm, päinvastoin kuin siellä kehitysmaissa, täällä pystytään se jälkikasvu myös elättämään... pikaksen eriasia hankkia 5 lasta joista kaikki kasvavat hyvissävoimissa aikuisiksi asti, kuin se että lapsia pukataan 11 ja joista 6 kuolee nälkään,4 sairauksiin ja se yksi hyvällä tsägällä vasta miltei aikuisena aidsiin... siinä se selkeä syy siihen miksi noissa kehitysmaissa sitä ehkäisyä,syntyvyyden säännöstelyä etc tarvitaan... aiheesta ehkä poiketen mutta...
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs lapsi:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Ei paljon iltarukoukset auttanu saamaan uutta Barbia kun kaikilla muilla oli. Ja lasketteluharrastukset sai jättää kokonaan unholaan. Mallorcalle sentäs pääsi kesällä 1990 kun muilla tutuilla oli jo ne uudet autot ja kesämökit. Ja meitä lapsia oli vaan minä - siihe kun oli tullu neljä muuta jaolle..
Kauheeta! Mullakaan ei ollut barbia, joten ymmärrän täysin kärsimyksesi syvyyden. Minä hiihdin murtsikkaa ja hyvin meni. Ekaa kertaa jouduin ulkomaille, kun vanhempani olivat lapinmatkailuhulluja, ja olin todella vastahakoinen. Inhoan ulkomaita ihan totaalisesti!

Meillä ei matkusteltu kun maalle humalaisiin sukulaisiin. Hyvä että hiihdot maistui, itse olin luokan pienimpiä ja heikkokuntoisimpia. Liikuntanumero oli pahimmillaan kutonen, mut onneks lukuaineet kiitettäviä. Ja se barbi ois ollu mulle tärkeä koulukiusattuna. Mutta nyt lähden ruokikselle ostamaan viidenkympin meikkivoiteen - sen ekologinen jälki ei ole kympin voidetta suurempi.
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kaikki muu on selitystä sairaalle tarpeelle kokea itsensä tarpeelliseksi ja välttämättömäksi pienessä elämässään, edes sen viisi kertaa lapsiensa ollessa pieniä.
Biologiselta näkökannalta tuo itsensä tärkeäksi tekeminen lisääntymällä on paljon luonnolisempaa, kun uralla päteminen. Eikä siinä ole mitään sairasta, se on puhdasta biologiaa.
Kertauksena:
Maapallon biokapasiteetti eli tuottava maa-ala oli 1,8 hehtaaria henkeä kohti. Yhden suomalaisen ekologinen jalanjälki oli 7,6 hehtaaria. Nykyisellä väestömäärällä tarvittaisiin noin neljä ja puoli maapalloa tyydyttämään ihmiskunnan tarpeet, jos kaikkien ekologinen jalanjälki olisi yhtä suuri kuin suomalaisten. Yhdysvaltalaisten jalanjäljellä (9,6 ha) maapalloja tarvittaisiin 5,6. Tästä voi kääntäen laskea, että nykyisellä suomalaisen elintasolla maapallolla olisi tilaa hiukan yli miljardille ihmiselle.

Miksi siis kuunnella jotain biologista kelloa, joka nykymaailmassa ilmiselvästi näyttää aikaa ihan p**seeleen? Tiede on vihdoinkin vapauttamassa ihmistä monin tavoin ja edelleen jotkut pukkaavat lapsia kuin pimeällä keskiajalla turvatakseen vanhuutensa, vaikka maapallo ei sitä enää kestä. Ja jollain kumman oikeudella täällä sitä pitäisi harrastaa, mutta kehitysmaissa pitäisi kasvattaa ehkäisyvalistusta ja toimia? Pitäisi pitäisi, mutta täällähän ne asiat jo tiedetään ja on varaa ehkäisyyn ja kuitenkin jotkut läheisriippuvaiset ja työtä pakoilevat whitetrashit pukkaavat pentuja maailmaan. Kaikesta tiedosta huolimatta.
hmm, päinvastoin kuin siellä kehitysmaissa, täällä pystytään se jälkikasvu myös elättämään... pikaksen eriasia hankkia 5 lasta joista kaikki kasvavat hyvissävoimissa aikuisiksi asti, kuin se että lapsia pukataan 11 ja joista 6 kuolee nälkään,4 sairauksiin ja se yksi hyvällä tsägällä vasta miltei aikuisena aidsiin... siinä se selkeä syy siihen miksi noissa kehitysmaissa sitä ehkäisyä,syntyvyyden säännöstelyä etc tarvitaan... aiheesta ehkä poiketen mutta...
Jos kehitysmaissa pystyttäisi hoitamaan syntyvät lapset yhtä hyvin kun meillä niin omat lapsesi ei välttämättä näkis eläkeikää ilmastonmuutoksen räjähtäessä käsiin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kaikki muu on selitystä sairaalle tarpeelle kokea itsensä tarpeelliseksi ja välttämättömäksi pienessä elämässään, edes sen viisi kertaa lapsiensa ollessa pieniä.
Biologiselta näkökannalta tuo itsensä tärkeäksi tekeminen lisääntymällä on paljon luonnolisempaa, kun uralla päteminen. Eikä siinä ole mitään sairasta, se on puhdasta biologiaa.
Kertauksena:
Maapallon biokapasiteetti eli tuottava maa-ala oli 1,8 hehtaaria henkeä kohti. Yhden suomalaisen ekologinen jalanjälki oli 7,6 hehtaaria. Nykyisellä väestömäärällä tarvittaisiin noin neljä ja puoli maapalloa tyydyttämään ihmiskunnan tarpeet, jos kaikkien ekologinen jalanjälki olisi yhtä suuri kuin suomalaisten. Yhdysvaltalaisten jalanjäljellä (9,6 ha) maapalloja tarvittaisiin 5,6. Tästä voi kääntäen laskea, että nykyisellä suomalaisen elintasolla maapallolla olisi tilaa hiukan yli miljardille ihmiselle.

Miksi siis kuunnella jotain biologista kelloa, joka nykymaailmassa ilmiselvästi näyttää aikaa ihan p**seeleen? Tiede on vihdoinkin vapauttamassa ihmistä monin tavoin ja edelleen jotkut pukkaavat lapsia kuin pimeällä keskiajalla turvatakseen vanhuutensa, vaikka maapallo ei sitä enää kestä. Ja jollain kumman oikeudella täällä sitä pitäisi harrastaa, mutta kehitysmaissa pitäisi kasvattaa ehkäisyvalistusta ja toimia? Pitäisi pitäisi, mutta täällähän ne asiat jo tiedetään ja on varaa ehkäisyyn ja kuitenkin jotkut läheisriippuvaiset ja työtä pakoilevat whitetrashit pukkaavat pentuja maailmaan. Kaikesta tiedosta huolimatta.
hmm, päinvastoin kuin siellä kehitysmaissa, täällä pystytään se jälkikasvu myös elättämään... pikaksen eriasia hankkia 5 lasta joista kaikki kasvavat hyvissävoimissa aikuisiksi asti, kuin se että lapsia pukataan 11 ja joista 6 kuolee nälkään,4 sairauksiin ja se yksi hyvällä tsägällä vasta miltei aikuisena aidsiin... siinä se selkeä syy siihen miksi noissa kehitysmaissa sitä ehkäisyä,syntyvyyden säännöstelyä etc tarvitaan... aiheesta ehkä poiketen mutta...
Jos kehitysmaissa pystyttäisi hoitamaan syntyvät lapset yhtä hyvin kun meillä niin omat lapsesi ei välttämättä näkis eläkeikää ilmastonmuutoksen räjähtäessä käsiin..
Ei ole pelkästään elättämisestä kiinni, vaan elättäessään juuri kuluttaa likaa luonnonvaroja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
No ei se kovin terveeltä kuulosta, jos kolmivuotias lutkuttaa vielä äitinsä tissejä. Kyllä sillä paikataan jotain tärkeäksi tuntemisen tarvetta sairaalla tavalla.
Onko se jotenkin sinulta pois, jos joku on lastaan imettänyt sen 3v?


Täällä on ihan uskomattoman mustavalkoista, putkinäköistä porukkaa, joka omaa vain sen tietyn mielipiteen ja toitottaa sitä totuutena :eek: |O

Lapsista tehdään materialisteja, kaikki pitäs olla hienoa ja uutta, kun muillakin on. Tähän vois kait sanoa, että se on ihan vanhemmista kiinni mihin lapsen opettaa. Onko se jotenkin mun lapselta pois, jos naapurin lapsella on uusin Xbox peleineen kaikkineen? En näe sitä silleen. Ja miksi se olisikaan mun lapselta pois.
Vajaa 6v lapseni on erittäin motivoitunut siihen, että hän kerää omaa rahaa, jolla voi ostaa haluamansa tavaran sitten. Hän saa sitä rahaa pienistä teoista, jotka lähtee puhtaasti hänen omasta halustaan tehdä yhteisen kodin hyväksi (esmes: astiapesukoneen tyhjennys, sänkyjen petaus... peruskotiasioita). Samalla hän oppii rahan arvon, toivottavasti :p

Keneltä se on oikeasti pois, jos sillä naapurin rouvalla on 6 tai enemmän lapsia? Mun avokin perheessä on 6 lasta ja kaikki on kasvatettu tasa-arvoisesti. He ovat upeita lapsia; kohteliaita, fiksuja, huomaavaisia, arvonsa tuntevia (positiivisessa mielessä). Äitinsä on maailman ihanampia ihmisiä. Samoin isänsä.
Monella tuntuu olevan huono kuva useamman lapsen perheestä, vaikka kokemusta ei olisikaan kuin siitä naapurin lapsiperheestä ja siihen sitten muokataan se oma mielipide, josta ei poiketa.

Sen täällä on huomannut monta kertaa, että useammalla on vain tarve kiillottaa sitä omaa minä-kuvaa muiden kustannuksilla. Ehkä ne useammat eivät siihen muulla tavalla pysty.
Useimmilla loukkaavat sanat voivat olla puhtaasti tietämättömyyttä. Ei ollakaan tietoisia asioista, vaikka niin luullaan.

Tämä meni kovastiki OT näköjään. Yritän sanoa sitä, että useamman lapsen perhe on yhtä arvokas kuin se meidänkin vielä toistaseksi 1 lapsinen perhe. Mulla ei ole tarvetta pitää useamman lapsisen perheen vanhempia mitenkään mielenvikaisena tai mitättömyytenä. En ajattele heistä, että he ovat jotenkin heikkoja itsetunnoltaan. Päinvastoin, nostan hattua, että jaksavat useamman lapsen rumbaa ja jaksavat kasvattaa lapsia tähän nykymaailmaan.

Miten teillä osalla on vara morkata, kun ette kuitenkaan itsekään ole sen parempia? Samalla viivalla ollaan kaikki.
 
daa
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Biologiselta näkökannalta tuo itsensä tärkeäksi tekeminen lisääntymällä on paljon luonnolisempaa, kun uralla päteminen. Eikä siinä ole mitään sairasta, se on puhdasta biologiaa.
Ehkä ennenvanhaan, jolloin vain osa lapsista jäi enintään eloon. eikä ehkäsyäkään oltu keksitty- nykyaikana hieman toinen juttu, lapset jää yleensä henkiin ja ehkäsykin on keksitty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Biologiselta näkökannalta tuo itsensä tärkeäksi tekeminen lisääntymällä on paljon luonnolisempaa, kun uralla päteminen. Eikä siinä ole mitään sairasta, se on puhdasta biologiaa.
Ehkä ennenvanhaan, jolloin vain osa lapsista jäi enintään eloon. eikä ehkäsyäkään oltu keksitty- nykyaikana hieman toinen juttu, lapset jää yleensä henkiin ja ehkäsykin on keksitty.
Vaistomainen tarve lisääntyä on suurella osalla ihmisiä jäljellä. Kuka tekis sitä ensimmästäkään lasta, jos homma olis ihan puhtasti järkipeliä?
 
???
Eämän tarkoitus on nauttia elämästä, mutta toisille se on luonnon säästäminen. En tiedä kenelle (eläimille?), kun lastentekokin o`n heistä rikollista puuhaa.
Ja ap.lle muutunko tyhmäksi, kun saan vielä yhden lapsen? Työelämässä ura on nousussa vaikka perhe kasvaa. Katos, kun tuo äitiysloma kestää vaan muutaman kuukauden ja vanhempainloman voi pitää myös isä tai sitten sen voi jakaa, että mitä tarkoitat? Luuletko, että kaikki yli 5 lapsen äidit on kotiäitejä?
 

Yhteistyössä