Onko muita, jotka tekevät kaikkensa, jotta voivat hoitaa lapset kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup";22453943]Hassua, sillä itse olen ollut kotihoidossa, vanhemmilla työ kotona ja koulumenestys 10 :) En ole myöskään koskaan ollut mitenkään erityisen sidoksissa vanhempiini, itsenäinen ja tyytyväinen elämääni kyllä.[/QUOTE]

mä oon kans ollu kotihoidossa koulun alkamiseen asti. Peruskoulun keskiarvo 9,4. kavereita on aina ollu ja oon aina pärjänny kaikessa elämäni taipaleella. en usko, että sillä, onko lapsi kotihoidossa vai päiväkodissa, olis oikeesti mitään tekemistä tämän asian kanssa.

Minä tavallaan kuulun alkuperäisen ekassa viestissään mainitsemaan kategoriaan.
Ja samalla en kuulu ollenkaan.

En ole koskaan laittanut lapsiani päiväkotiin enkä perhepäivähoitajalle. Toisaalta en ole koskaan pitänyt edes täysaikaista äitityslomaa vaan aina palannut töihin "etuajassa",
joskus 9 kk etuajassa, joskus 2-5 kk,
mutta idea on sama.

Kivittäminen on (palstan mukaan) 2000-luvun äitien lempihuvitus, jotta minkä kokoisilla haluatte aloittaa...?
:-)

Ennen vanhaan etenkin "paremmissa piireissä" lapset kävivät toisinaan näyttäytymässä vanhemmilleen, lopun aikaa olivat lastenhoitajien ja sisäoppilaitosten yms. varassa ja ihmisiksi kasvoivat kuitenkin. Hitto olen niin korviaan myöten tätä vanhemmuusmyyttiä, jota nykyaikana rakennetaan. Ei yksi ihminen riitä lapselle mitenkään päin kuin korkeintaan pari ekaa kuukautta.

Joo ja ylisuurissa päiväkotiryhmissä - montakos aikuista siellä on lapsen käytettävissä? No niitähän riittää, kun hoitajat vaihtuu eikä siltä yhdeltäkään meinaa ehtiä saada huomiota edes perustarpeitten hoitamiseen. Ja kyllä, itse olen tämän ihan paikan päällä nähnyt ja todella pyrin siihen, että lapseni eivät ikinä päiväkotiin joutuisikaan.

Ja mitä tuohon yhteiskunnan elättinä olemiseen tulee, kannattaisi joittenkin ottaa selvää mitä se päivähoito todellisuudessa yhteiskunnalle maksaa. Ei kuntalisää sun muita uudistuksia kotihoidontuen lisäksi ihan huvikseen maksella. Mekin asumme ison kaupungin keskusta-alueella ja päiväkodit paukkuu täynnä eikä paikkoja kaikille riitäkään, joten täällä on tehty juuri lisäTUKIA kotihoidossa oleville lapsille ja toden totta aion itse ne erittäin mielelläni vastaanottaakin.

Ja mitä tuohon yhteiskunnan elättinä olemiseen tulee, kannattaisi joittenkin ottaa selvää mitä se päivähoito todellisuudessa yhteiskunnalle maksaa. Ei kuntalisää sun muita uudistuksia kotihoidontuen lisäksi ihan huvikseen maksella. Mekin asumme ison kaupungin keskusta-alueella ja päiväkodit paukkuu täynnä eikä paikkoja kaikille riitäkään, joten täällä on tehty juuri lisäTUKIA kotihoidossa oleville lapsille ja toden totta aion itse ne erittäin mielelläni vastaanottaakin.

Mutta eihän noita tukia saa kun nuorin lapsi täyttää 3?Ja siinä tilanteessa ap juuri on.

Kuopus EI ole vielä 3v. vaan 2. Saan tarkalleen ne tuet, jotka kuuluvat kenelle tahansa muullekin samassa tilanteessa olevalle. En saa toimeentulotukea. Jos menisin nyt töihin, 7-vuotiaani olisi yksin yöt kotona.

Tutkimus: Varhainen päivähoito hyväksi lapsille
08.04.2005 13:15

Uuden ruotsalaistutkimuksen mukaan lasten mahdollisimman varhainen laittaminen päiväkotiin vaikuttaa positiivisesti heidän kehitykseensä. Asiasta kirjoitti ruotsalainen päivälehti Dagens Nyheter tänään.

Opettajakoulutuslaitoksen emeritusprofessori Bengt-Erik Andersson on seurannut neljää eri lapsiryhmää 25 vuoden ajan. Lasten tilannetta tarkasteltiin 8-, 13- ja 16-vuoden iässä sekä vielä kerran seurantakirjeellä 25-vuotiaina. Tutkimuksen mukaan parhaiten olivat elämässään selvinneet ne, jotka olivat aloittaneet päiväkodissa alle yksivuotiaina. Heikoiten oli puolestaan mennyt niillä, jotka eivät koskaan olleet päiväkodissa.

Tutkimuksesta selviää, että 70 prosenttia niistä, jotka ovat aloittaneet päiväkodissa alle yksivuotiaina on menestynyt hyvin, jos menestystä mitataan koulutodistuksella, sopeutumiskyvyllä ja sosiaalisilla taidoilla. Kotona olleista vain 38 prosenttia sai saman tuloksen.

Aikaisin päiväkodin aloittaneista lapsista vain 15 prosenttia menestyi huonosti, kun taas vastaava luku kotihoidossa olleiden keskuudessa oli 52 prosenttia.

-Useimmille lapsille on hyväksi aloittaa päivähoito varhain. Päivähoitoon satsaamien on tärkein asia jonka kunnat voivat tehdä, Andersson sanoi uutistoimisto TT:n mukaan.

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/ulkomaat/2005/04/360242

[QUOTE="alkup";22454058]Kuopus EI ole vielä 3v. vaan 2. Saan tarkalleen ne tuet, jotka kuuluvat kenelle tahansa muullekin samassa tilanteessa olevalle. En saa toimeentulotukea. Jos menisin nyt töihin, 7-vuotiaani olisi yksin yöt kotona.[/QUOTE]

Siksi kysyinkin pitäiskö sinun vaihtaa alaa ja kouluttautua uudelleen?

[QUOTE="hmm";22453970]PEESI.
Olet äiti,joka selittää tehneensä valinnan LASTEN VUOKSI vaikka teet valinnat itsekkäistä syistä=omasta helposta el'ämästä jossa tulot tulee muiden verotuloista.[/QUOTE]

Niinpä, työnvieroksuja, joka ei vaan halua töihin! Sitte katsotaan nenänvartta pitkin niitä äitejä, jotka menevät töihin ja maksavat itse ruokansa ja asumisensa!

Lapsi ei siinä säry, että on hoidossa päiväkodissa! Ihan kuin lapset olisivat siellä yksin 8h täysin heitteillä. Uskomatonta soopaa taas.

[QUOTE="vieras";22454072]Siksi kysyinkin pitäiskö sinun vaihtaa alaa ja kouluttautua uudelleen?[/QUOTE]

Todennäköisesti, mutta 200e opintotuella ei elätetä ketään, joten joko opiskelen myöhemmin esimerkiksi oppisopimuksella toisen ammatin tai sitten jotain muuta.. Lasten ollessa isompia voin toki tehdä tuota yötyötäkin.

Niiden ylisuurien pk-ryhmien sijasta voi valita perhepäivähoidon, tai vaikka päiväkodin missä ei ole ylisuuria ryhmiä (sellaisessa mun lapset on olleet, ja nuorempi on yhä).

[QUOTE="alkup";22454092]Todennäköisesti, mutta 200e opintotuella ei elätetä ketään, joten joko opiskelen myöhemmin esimerkiksi oppisopimuksella toisen ammatin tai sitten jotain muuta.. Lasten ollessa isompia voin toki tehdä tuota yötyötäkin.[/QUOTE]

Onko mahdollisuus saada aikuiskoulutustukea?

Haha mikä tutkimus tai tuloksen tulkinta. Joo, kyllä lapsi menestyy paremmin elämän osa-alueella mitä aiemmin hänet laitetaan päiväkotiin. Kaikki siis laittamaan 9kk ikäisiä päiväkotiin!

[QUOTE="alkup";22454092]Todennäköisesti, mutta 200e opintotuella ei elätetä ketään, joten joko opiskelen myöhemmin esimerkiksi oppisopimuksella toisen ammatin tai sitten jotain muuta.. Lasten ollessa isompia voin toki tehdä tuota yötyötäkin.[/QUOTE]

Saahan opiskeleva yh opintotuen lisäksi asumistuen, elarit, lapsilisät yh-korotuksella, ja valtion takaaman opintolainan :)

Ja ilmaisen päivähoidon lapsille.

Eikö nykyisellä ammatilla siis pysty tekemään muuta kuin yötyötä?

Minä en jaksa ja halua seisoskella puistossa, käydä perhekerhossa, tutustua muihin äiteihin tai järjestää muuten lapselleni virikkeitä, tekemistä ja seuraa. Tuntuisi kidutukselta, jos minun pitäisi em. asioita tehdä. Lapsen kehitykselle on kuitenkin hyväksi saada kontakteja muihin lapsiin sekä muihinkin aikuisiin kuin omaan äitiin. Parempi siis, että käyn töissä ja lapsi on hoidossa. Muuten oltaisiin ls-tapaus ;)

[QUOTE="Tiina";22454084]Niinpä, työnvieroksuja, joka ei vaan halua töihin! Sitte katsotaan nenänvartta pitkin niitä äitejä, jotka menevät töihin ja maksavat itse ruokansa ja asumisensa!

Lapsi ei siinä säry, että on hoidossa päiväkodissa! Ihan kuin lapset olisivat siellä yksin 8h täysin heitteillä. Uskomatonta soopaa taas.[/QUOTE]

Niin, sinä näet asian noin. Tiedän, että et näe asiaa kuten minä ja hyväksyn sen. Sinäkin olet aikasi lapsi :) Minä taas elin lapsuuden, jossa vanhemmat olivat todella läsnä. Saa miettimään monenlaista..

MTV3.fi

En vieroksu työtä, mutta sitähän sinä et tiedä. Et tiedä aiempaa työ- tai opiskeluhistoriaani etkä paljon muutakaan minusta. Menisit itseesi vähän. En minäkään väitä sinusta tai sinun lapsistasi sellaista mitä en tiedä.

Yksi päivähoidon puolesta puhuva asia on sosiaaliset taidot ja käytöstavat. Joissain kodeissa kotona oleva äiti on niin lepsu että lapset eivät opi perustapoja mitä hoidossa olevat joutuvat väkisin opettelemaan. Kotona olevista voi pahimmassa tapauksissa tulla pomottavia lapsia kenellä ei ole käytöstavat hallussa , pomottavia siksi että kotona harvemmin joutuu ottaa muita huomioon jos ei satu olla lestadiolaistyyliin isompaa lapsilaumaa ;) Eli aina se kotihoito ei ole paras ratkaisu, jonkinlainen avoin päiväkoti plus kotihoito voi toimiakin.

Minusta on ihailtavaa, että vanhemmat tekevät kaikkensa hoitaakseen lapsensa itse. Mekin otimme asuntolainaa ja ajattelimme, että on tärkeää asua omassa kodissa (silloin yritimme vauvaa vasta). Sitten vauvaa ei kuulunutkaan muutamiin vuosiin ja ehdin tekemään sekä perhepäivähoitajan että päiväkoti hoitajan töitä ja näin liian paljon niitä pieniä reppanoita, jotka ovat 10h hoidossa ja vaan 2h vanhempiensa kanssa. Myös meidän lapsemme hoitopäivät olisivat lähes 10h koska työpäivä kestää sen 8h ja matkojakin tulee pakosti. Tätä en kuitenkaan halua ja me tulimme siihen tulokseen, että myymme asuntomme ja muutamme muutamaksi vuodeksi vuokralle. Lapsi ei siitä kärsi mitenkään. Päinvastoin. Tärkeintä on perheen yhdessä olo. Omista tarpeistaan voi myös tinkiä. Tämä on meidän valintamme ja muut tehkööt omalla tavallaan :)

Anna Wahlgrenin yksi kymmenestä käskystä:
Alle 3-vuotiaan lapsen paikka on kotona. Maailman pitää olla pieni ennen kuin se voi olla suuri. Perusturvallisuus ja kieli kehittyvät näinä ikävuosina. Kumpaakaan ei voi pakottamalla nopeuttaa. Et saa tomaattiakaan kasvamaan heittämällä siemenet maahan, ensin ne pitää saattaa taimiksi kasvatusruukussa.

Ap on sitten vetänyt ihan radikaalista yli tuon kotihoidon suhteen, vai? ;)

Minusta on ihailtavaa, että vanhemmat tekevät kaikkensa hoitaakseen lapsensa itse. Mekin otimme asuntolainaa ja ajattelimme, että on tärkeää asua omassa kodissa (silloin yritimme vauvaa vasta). Sitten vauvaa ei kuulunutkaan muutamiin vuosiin ja ehdin tekemään sekä perhepäivähoitajan että päiväkoti hoitajan töitä ja näin liian paljon niitä pieniä reppanoita, jotka ovat 10h hoidossa ja vaan 2h vanhempiensa kanssa. Myös meidän lapsemme hoitopäivät olisivat lähes 10h koska työpäivä kestää sen 8h ja matkojakin tulee pakosti. Tätä en kuitenkaan halua ja me tulimme siihen tulokseen, että myymme asuntomme ja muutamme muutamaksi vuodeksi vuokralle. Lapsi ei siitä kärsi mitenkään. Päinvastoin. Tärkeintä on perheen yhdessä olo. Omista tarpeistaan voi myös tinkiä. Tämä on meidän valintamme ja muut tehkööt omalla tavallaan :)

Näin minäkin ajattelen. Se, että kaikki on viimeistä huutoa ei ole tärkeintä, vaan lapsen kanssa yhdessäolo ja ajan antaminen lapselle, kun hän on vielä pieni. Nuo vuodet menevät niin nopeasti, että töitäkin ehtii kyllä tekemään.

[QUOTE="alkup";22454125]Niin, sinä näet asian noin. Tiedän, että et näe asiaa kuten minä ja hyväksyn sen. Sinäkin olet aikasi lapsi :) Minä taas elin lapsuuden, jossa vanhemmat olivat todella läsnä. Saa miettimään monenlaista..
]

En vieroksu työtä, mutta sitähän sinä et tiedä. Et tiedä aiempaa työ- tai opiskeluhistoriaani etkä paljon muutakaan minusta. Menisit itseesi vähän. En minäkään väitä sinusta tai sinun lapsistasi sellaista mitä en tiedä.[/QUOTE]

Täällä muut tietää ja tuntee sut aina paremmin, kuin itse. Ole huoletta, kuuluu palstailu"kulttuuriin" :D

Yhteistyössä