Onko muita, jotka tekevät kaikkensa, jotta voivat hoitaa lapset kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22454621]Maalla näin edelleen. Ei tartte homehtua missään hiekkalaatikolla, kun lapset voi laittaa pihalle juoksentelemaan ja tehdä senkin ajan jotain oikeasti hyödyllistä tai vaikka vaan vetää lonkkaa tarvitsematta keksiä kellekään mitään turhanaikaista lätistävää tai stressata sitä, onko kaikki nyt tarpeeksi nätisti ja muodikkaasti puettu ja itsellä meikit ja tukka ojennuksessa että perhekerhossa kukaan viitsisi edes puhua itselle eikä vaan mulkoilla ja sit tehdä kotitöitä puolille öitä, kun koko päivä on mennyt lasten viriketoiminnan järjestämiseen. Lapset saa ihan tarpeeksi virikettä tavallisissa arkisissa toimissa. Esim. sienestäessä tai marjastaessa umpimetsässä kävely kehittää motoriikkaa huomattavasti oleellisemmilta osin kuin joku leikkitelineessä roikkuminen.[/QUOTE]

Just noin . Ymmärsit just tasan tarkkaan, mikä minunkin mielestä olisi oikeaa elämää. Täällä kaupungissa ei katsota hyvällä, just kytätään miten toiset ulkoilevat vai ulkoilevatko jne. Vittumaista. Ei tämä ole elämää.

Mä oon tähän mennessä tehnyt töitä jossa voin pitää lasta mukanani, mm osa-aikaista perhepäivähoitoa ja kuntosalin lapsiparkissa 3-4h vuoroja. Tulevaisuudessa lapsella tulee olemaan toinen vanhempi joka ainakin toistaiseksi tekee lähinnä iltatöitä. Minä voisin sijaistaa koulunkäyntiavustajana. Tavoitteenani on, ettei lapsen ole pakko mennä päiväkotiin. Harva asia ärsyttää niin paljon, kun ihmiset jotka väittävät, että lapsen on mentävä päiväkotiin jossakin vaiheessa :whistle: Se on päätös monen muun asian joukossa. Saattaa olla, että lapsi jossakin vaiheessa on lyhyitä päiviä hoidossa muutaman kuukauden ajan, mutta saattaa hyvinkin olla, että tätä ei tarvitse toteuttaa.

Lasteni (tuleva :D) isä on näistä asioista hyvin samaa mieltä. Aiomme myös pyrkiä kotona oppimiseen, eli lapset eivät ainakaan alakoulua kävisi koulussa.

No huhhuh. Lapsistasi tulee melkoisia kummajaisia, jos eivät pääse edes koulussa osaksi normielämää. Kuinka voit olla niin ilkeä äiti, että riistät lapsiltasi koulunkäynnin ilon, kouluharrastukset ja koulukaverit. Varmasti tulee olemaan sitten teini-iässä ja aikuisena suuria vaikeuksia sopeutua tähän yhteiskuntaan.

Mielenkiintoista on se, kuinka moni tähän on vastannut, vaikka lapset ovat hoidossa, herättää ilmeisesti ajatuksia :) Mutta sain silti muutaman vastauksen kaltaisiltanikin, oli kiva lukea ja tuntea, että joku ymmärsi alkuperäisen kysymyksenkin. Todennäköisesti jatkan kuopuksen kotihoitoa vielä senkin jälkeen kun hän täyttää kolme vuotta, kaikki muu olisi vastoin omia periaatteitani. Taloudellinen puoli.. En todellakaan aio heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi, älkää huoliko :D

No huhhuh. Lapsistasi tulee melkoisia kummajaisia, jos eivät pääse edes koulussa osaksi normielämää. Kuinka voit olla niin ilkeä äiti, että riistät lapsiltasi koulunkäynnin ilon, kouluharrastukset ja koulukaverit. Varmasti tulee olemaan sitten teini-iässä ja aikuisena suuria vaikeuksia sopeutua tähän yhteiskuntaan.

Mitä iloa on koulunkäynnissä? Ja yhteiskuntako sitä, että istutaan tuntikausia samana vuotena syntyneitten kanssa ja kuunnellaan kun joku puhuu? Kyllä elämästä voi nauttia ilman lasten laitostamista :) Kavereita ja virikkeitä löytyy myös koulun ulkopuolelta - itseasiassa varmaan enemmän koulun ulkopuolelta kun koulusta.

"Tämä yhteiskunta" ei ole siellä koulun seinien sisäpuolella vaan ulkopuolella :)

[QUOTE="vieras";22454508]Miten tuollainen kotona oppiminen toteutetaan?Onko siis olemassa joku "paketti",minkä voi vaikka tilata jostain,jotta voi opettaa lapsensa itse?Suomessa kun tämä kotikoulusysteemi on melko harvinainen niin siksi utelen.En tunne ketään,joka opettaisi lapsensa kotona.Ja onko teillä tarkoitus siis niin,että koko alakoulu ekasta kutoseen mennään kotona?Saako tuohon jotain tukea valtiolta/kunnalta?[/QUOTE]

En tiedä saako siihen mitään tukea, joskus vissiin on saanut sen summan mitä lapsi kunnalle koulussa maksaa, eli jotain 5000€ vuodessa... Mutta en ole ottanut selvää siitä.

Kotonaoppija on oikeutettu esimerkiksi samoihin kirjoihin mitä lähikoulussa käytetään. Itse en tiedä miten tulemme toimimaan. Lasten isä on englanninkielinen, hän ehkä haluaa toteuttaa opetusta englanniksi. Keravalla toimii demokraattinen "koulu" nimeltä Feeniks, joka on avoin oppijayhteisö. Koulu se ei kuitenkaan perinteisessä mielessä ole.

Mutta siis käytännössä kotioppiminen toimii niin, että lähikoululle ilmoitetaan lapsen olevan kotioppija ja heidän tarkoituksena on sitten valvoa ja tukea tätä. Usein lapsi käy tekemässä kokeita 1-2 krt vuodessa jotta koulu varmistuisi lapsen edistymisestä opinnoissaan.

[QUOTE="vieras";22454531]Väittävät lapsen oppivan sosiaalisia taitoja ja kykyä toimia ryhmässä paremmin jos ovat päivähoidossa.Ei tietenkään mikään yleispätevä sääntö kuten ei mikään muukaan asia,joka lastenkasvatukseen liittyy.[/QUOTE]

Mä en näe, että pitkät ja toistuvat erojaksot vanhemmista tai vain pienten lasten kanssa leikkimen olisi lapselle erityisen edullista. Mieluummin soisin lapsen oppivan käyttäytymistä vanhemmilta lapsilta ja aikuisilta. Ja mieluiten niin, että vanhemmat ovat hänen saatavillaan. Mutta kai tuollaisia hassuja käsityksiä vielä monella on, että lapsi oppisi sosiaalisuutta lähinnä samana vuonna syntyneiltä tai + & - 2v ikäisiltä :D

En tiedä saako siihen mitään tukea, joskus vissiin on saanut sen summan mitä lapsi kunnalle koulussa maksaa, eli jotain 5000€ vuodessa... Mutta en ole ottanut selvää siitä.

Kotonaoppija on oikeutettu esimerkiksi samoihin kirjoihin mitä lähikoulussa käytetään. Itse en tiedä miten tulemme toimimaan. Lasten isä on englanninkielinen, hän ehkä haluaa toteuttaa opetusta englanniksi. Keravalla toimii demokraattinen "koulu" nimeltä Feeniks, joka on avoin oppijayhteisö. Koulu se ei kuitenkaan perinteisessä mielessä ole.

Mutta siis käytännössä kotioppiminen toimii niin, että lähikoululle ilmoitetaan lapsen olevan kotioppija ja heidän tarkoituksena on sitten valvoa ja tukea tätä. Usein lapsi käy tekemässä kokeita 1-2 krt vuodessa jotta koulu varmistuisi lapsen edistymisestä opinnoissaan.

minkä lasten isä englanninkielinen??? :D
eikös sulla oo tasan yksi lapsi jollekin suomirentulle?

Mä en näe, että pitkät ja toistuvat erojaksot vanhemmista tai vain pienten lasten kanssa leikkimen olisi lapselle erityisen edullista. Mieluummin soisin lapsen oppivan käyttäytymistä vanhemmilta lapsilta ja aikuisilta. Ja mieluiten niin, että vanhemmat ovat hänen saatavillaan. Mutta kai tuollaisia hassuja käsityksiä vielä monella on, että lapsi oppisi sosiaalisuutta lähinnä samana vuonna syntyneiltä tai + & - 2v ikäisiltä :D

Näin ihmiset sen nykyää näkevät. Mielestäni täysin päinvastoin.

Ihan mielenkiinnosta avasin ja kyllä täytyy sanoa että aikamoista teksitä AIKUISET ?? ihmiset. :D

Hei kamoon. Se on ihan jokaisen oma asia miten itse omat ja perheensä asiat hoitaa. Ei ole olemassa vain sitä yhtä oikeaa tapaa toimia. Miksi ihmeessä vääntää riitaa sellaisesta??
Ei mee jymmärrykseen, ei. Pistää sen sijaan naurattamaan. Hymyssä suin täällä näitä tekstejä luin.

Meillä tilanne se et minä olen lasten kanssa vielä kotona. Esikoinen 3,5v ja kuopus 1v3kk ja vielä ajattelin olla ainakin siihen että 2v täyttää kuopus. Ja sitten menen joko oppisopimuksella duuniin tai muuten. Katsotaan. :)
Meillä mies ei joudu painaa niskalimassa duunia vaan ihan normi päivää tekee mitä tekis sillonkin jos/kun mäkin olen töissä. Tekee myös toisinaa pitkää päivää ja on reissutyössä joten olisi myös erittäin hankalaa jos mäkin olisin nyt töissä.
Tämä on tilanne tällähetkellä ja myöhemmin toinen. Nyt nautitaan tästä hetkestä ja eletään siinä.
Itse ehdin vielä töihin moneksi moneksi vuodeksi ja lapset hoitoon/eskariin/kouluun useaksi vuodeksi.

Ja mulla pisti silmään tuolla se et lapset oppii kuulemma pk:ssa jotain mitä kotona ei. Esim. käytöstapoja.. kröhöm.. mulla on tuohon erimielipide tosiaankin. :D Kyllä se on ihan vanhemmista kiinni millaiset käytöstavat niillä lapsilla on. Monia eläviä esimerkkejä jo vauvana hoidossa aloittaneista jotka ovat tosi huonokäytöksisiä, huonotuulisia, itkuisia yms.
Eli oppia voi myös kotona ihan niitä samoja juttuja, jos ja kun on vaan sellaiset vanhemmat jotka todella lastensa kanssa ovat.

Mutta niinkuin jo kirjoitin jokainen tyylillään :) Suotta siitä riidellä mitä joku tekee tuolla jossain 500km:n päässä. Ihan turhaa ja menee hukkaan hyvää energiaa.

minkä lasten isä englanninkielinen??? :D
eikös sulla oo tasan yksi lapsi jollekin suomirentulle?

Tarkottaako se, että mä en saa lisää hankkia vai? En mä tiedä miten muutenkaan kertoa miehen "statuksesta" meidän perheessä. Kun ei se ole mun mies tai puoliso. Se on lasteni tuleva isä. Miten mun pitäisi asia ilmaista sun mielestä?

Mikä muuten on suomirenttu?

Niillä hassuilla käsityksillä vaimennetaan huono omatunto siitä, että omia lapsia hoitaakin joku muu ja heitä näkee vain pienen hetken päivässä ;)

Päivähoidolla on enemmän negatiivisia vaikutuksia normaaleiden vanhempien alle 3 v. lapsille kuin hyötyä.

Yhteistyössä