Onko muita, jotka tekevät kaikkensa, jotta voivat hoitaa lapset kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli jos ottaisit vaikka osa-aikaisen työn, ja lapsella olisi hoitopäiviä 3 per viikko, niin hän olisi auttamattomasti erotettu todellisuudesta ja vankina "lasten maailmassa"....siis täh? :D

Osa-aikatyössä ei ole mitään järkeä, koska menetän asumistukea sitä mukaa kun saan palkkaa. Typerä juttu. Enköhän keksi jotain mitä voin tehdä kotoa käsin. Mietin vain onko kaltaisiani muitakin :)

Tiedän että sulle tämä ajatusmaailma on vieras, kun lapsesi kuitenkin ovat hoidossa ja viihtyvät.

[QUOTE="alkup";22453789]Tiedän että sulle tämä ajatusmaailma on vieras, kun lapsesi kuitenkin ovat hoidossa ja viihtyvät.[/QUOTE]

On mulla kotiäitejä ystävä- ja tuttavapiirissä paljonkin, mutta yksinhuoltajaystäväni ovat kyllä joutuneet lähtemään töihin jotta saisivat elätettyä lapsensa ja itsensä.

On mulla kotiäitejä ystävä- ja tuttavapiirissä paljonkin, mutta yksinhuoltajaystäväni ovat kyllä joutuneet lähtemään töihin jotta saisivat elätettyä lapsensa ja itsensä.

Itse olen järjestänyt niin, että kotihoidontuella tulen toimeen mainiosti, sen jälkeen täytyy tosiaan keksiä jotain ;) Monet minun tuttavistani ovat menneet töihin, koska haluavat tai eivät pidä sitä mitenkään omituisena. Jokainen tekee kuten tahtoo ja sehän tässä onkin niin hienoa: jokaisella on näkemyksensä.

Lasten kotihoito ei ole koskaan ollut minulle itse tarkoitus. Minulle tärkeintä on ollut luoda perheelle mahdollisuudet kaikkeen hyvään,mihin haluamme. Se on tarkoittanut sitä että olen opiskellut ja tehnyt uraa josta nautin. Se on tarkoittanut sitä että lapset ovat saaneet harrastaa mitä haluavat, matkustaa paljon ja laatua elämään. Se on tarkoittanut sitä että olemme voineet toteuttaa elämässä lähes kaiken mitä halunneet sekä asua missä haluamme sekä lomailla missä haluamme. Se ei kuitenkaan ole tarkoittanut pitkiä terhapäiviä tms. Meillä on ollut siivooja sekä aupar pelastamaassa arkea neljän lapsen kanssa. Olemme onneksemme saaneet elää elämää niin kuin haluamme.

No jaa kaikkea? Minä olen hoitovapaan jälkeen itseni irtisanonut töistä ja alan opiskelemaan monimuoto-opetuksena, joten pystyn olemaan kotona laittamassa esikoinen kouluun.

Hmm, en tiedä montako lasta on niillä yyhoilla jotka joutuvat lähtemään töihin elättääkseen lapsensa mutta itse kolmen kanssa hoitovapaalla saan varsin hyvin käteen (lapsilisät, elarit, asumistuki..) ja kolmen lapsen kanssa asuessa osa-aika töistäkään ei asumistuen määrä käytännössä notkahda mihinkään. Lisätienestejä tienaan kirjoittamalla ja toivon, että siltä saralta tulisin tienaamaan jatkossa vähän enemmänkin. Jo tämän hetkinen kirjoitustulo on sen verran, että pärjäisin pelkästään sen varassa lapsia kotoa hoitaen, siitä tulisi minimisumma mitä sain kahden lapsen kanssa hoitovapaalla ollessa.. Mielellään siis enemmän, mutta en haluaisi kuopustakaan pistää päiväkotiin 3-vuotiaana kun kaksi isompaakin saavat nauttia kotihoidosta kouluikään asti. Oma viimeinen ratkaisuni tosin onkin ottaa se 1-2 hoitolasta omien lisäksi, ellei kirjoitustöitä riitä.

Outo olet. Yhteiskunnan elätti? Taitaa suurin osa länsimaalaisista lapsista olla päiväkodissa, jo vauvasta asti, ja se susta jotenkin väärin? Ja kun mä kayn töissä, se tarkoittaa etten halua elää lasteni kanssa?

Ap, mitä ihmettä tarkoitat lasten maailmalla? Kaikki tuttavaperheiden lapset ovat olleet päivähoidossa ja ihan normaaleja heistä on kasvanut. Sen sijaan äidin maailmassa viihtyneet ovat vaikeuksissa kun pitäisi koulupäivän verran löytyä itsnäistä toimintaa.

[QUOTE="vieras";22453851]Outo olet. Yhteiskunnan elätti? Taitaa suurin osa länsimaalaisista lapsista olla päiväkodissa, jo vauvasta asti, ja se susta jotenkin väärin? Ja kun mä kayn töissä, se tarkoittaa etten halua elää lasteni kanssa?[/QUOTE]

Kyllä, minun maailmankatsomukseni mukaan se on väärin, OMALLA KOHDALLANI en voisi niin tehdä. En minä tiedä sinusta mitään, tee kuten haluat.

En ole yhteiskunnan elätti sen enempää kuin kukaan muukaan, joka hoitaa alle 3-vuotiastaan kotona kotihoidontuella. En saa sossusta mitään.

[QUOTE="vieras";22453882]Ap, mitä ihmettä tarkoitat lasten maailmalla? Kaikki tuttavaperheiden lapset ovat olleet päivähoidossa ja ihan normaaleja heistä on kasvanut. Sen sijaan äidin maailmassa viihtyneet ovat vaikeuksissa kun pitäisi koulupäivän verran löytyä itsnäistä toimintaa.[/QUOTE]

Se on niin pitkä juttu, että en ehtisi millään kertoa. Anna Wahlgren kertoo asiasta hyvin Lapsikirjassaan. Voin myöh. palata, nyt en ehdi :)

[QUOTE="alkup";22453904]Se on niin pitkä juttu, että en ehtisi millään kertoa. Anna Wahlgren kertoo asiasta hyvin Lapsikirjassaan. Voin myöh. palata, nyt en ehdi :)[/QUOTE]

Anna Wahlgren on ihan shit.Kuka sen juttuja uskoo,vanhanaikaista.Typerä olet.

Onko sulla siis keino, miten tienaat kotoa käsin niin hyvin, että pystyt maksamaan elämisenne ilman yhteiskunnan ns. ylimääräisiä tukia sitten, kun kotihoidontuki loppuu?

Kirjoittaminen on yksi keino. Sillä saa jonkin verran, mutta tietenkään ei voi ennustaa tuloja saati sitten laskea niiden varaan. Jonkin verran olisi mahdollisuus tienata muillakin keinoilla, se on vielä järjestelyä vailla..

[QUOTE="vieras";22453882]Ap, mitä ihmettä tarkoitat lasten maailmalla? Kaikki tuttavaperheiden lapset ovat olleet päivähoidossa ja ihan normaaleja heistä on kasvanut. Sen sijaan äidin maailmassa viihtyneet ovat vaikeuksissa kun pitäisi koulupäivän verran löytyä itsnäistä toimintaa.[/QUOTE]

ystävä on opettaja. kerto just kuinka huomaa keitä on hoijettu kotona ja ketkä on ollu hoijossa. kotona olleila on ollu ikävä äitiä viellä 4 luokalla ja opinnot jäljessä... koska äiti pitäis olla mukana joka paikassa.

[QUOTE="hmm";22453919]Anna Wahlgren on ihan shit.Kuka sen juttuja uskoo,vanhanaikaista.Typerä olet.[/QUOTE]

Ehkä niin. Ehkä on vanhanaikaista haluta lapsilleen jotain muutakin kuin niitä 8-10h hoitopäiviä ja laatuaikaa viikonloppuisin. Se on kuitenkin sydämen, ei järjen asia. Kyllä mulla välillä pisti mietityttämään hoitolapset, jotka näkivät vanhempiaan 1-2h päivässä.

Yhteiskunnan elätti susta tulee,jos et suostu menemään töihin kun kht loppuu.Silloin haet kelasta ja sossusta rahat elämiseen.Vai meinasitko pelkillä lapsilisillä ja elareilla tulla toimeen?Ainoa mitä voit kotoa käsin tehdä noin yks kaks on ottaa hoitolapsia tai sitten jotain markkinointihommaa netin/puhelimen välityksellä.

ystävä on opettaja. kerto just kuinka huomaa keitä on hoijettu kotona ja ketkä on ollu hoijossa. kotona olleila on ollu ikävä äitiä viellä 4 luokalla ja opinnot jäljessä... koska äiti pitäis olla mukana joka paikassa.

Hassua, sillä itse olen ollut kotihoidossa, vanhemmilla työ kotona ja koulumenestys 10 :) En ole myöskään koskaan ollut mitenkään erityisen sidoksissa vanhempiini, itsenäinen ja tyytyväinen elämääni kyllä.

[QUOTE="alkup";22453932]Ehkä niin. Ehkä on vanhanaikaista haluta lapsilleen jotain muutakin kuin niitä 8-10h hoitopäiviä ja laatuaikaa viikonloppuisin. Se on kuitenkin sydämen, ei järjen asia. Kyllä mulla välillä pisti mietityttämään hoitolapset, jotka näkivät vanhempiaan 1-2h päivässä.[/QUOTE]

Minusta on vanhanaikaista ajatella, että töihin meno = 8-10 h hoitopäiviä lapsilla.

Lapsesi varmaan ovat isällään jonkin verran? Se mahdollistaa aika paljon.

Mun ystävä tienaa noin 4000 euroa kuussa käteen, työskentelemällä 25-30 tuntia viikossa. Lapsi on kotihoidossa, mutta hän ei toki ole yh.

[QUOTE="alkup";22453888]Kyllä, minun maailmankatsomukseni mukaan se on väärin, OMALLA KOHDALLANI en voisi niin tehdä. En minä tiedä sinusta mitään, tee kuten haluat.

En ole yhteiskunnan elätti sen enempää kuin kukaan muukaan, joka hoitaa alle 3-vuotiastaan kotona kotihoidontuella. En saa sossusta mitään.[/QUOTE]

no kyllä sä elätti olet, oikea lusmu kun ihme selityksillä koitat välttää töitä!! AsumisTUKI, kotihoidonTUKI, lapsilisä, on sun tulosi. Häpeäisit.

[QUOTE="alkup";22453932]Ehkä niin. Ehkä on vanhanaikaista haluta lapsilleen jotain muutakin kuin niitä 8-10h hoitopäiviä ja laatuaikaa viikonloppuisin. Se on kuitenkin sydämen, ei järjen asia. Kyllä mulla välillä pisti mietityttämään hoitolapset, jotka näkivät vanhempiaan 1-2h päivässä.[/QUOTE]

Sulla on merkillinen päähänpinttymä tosta hoitoajan pituudesta.Mikset menisi osa-aikatöihin?Tulot varmasti paremmat kuin lapsilisät ja elarit +asumistuki.Ja kyllä lastenhoidossa pitää osata sydämensä lisäksi kuunnella järkeä.

Aika mustavalkoista tekstiä ja opettaja ystävältäsi myös.
Ei elämää voi noin yksiselitteisesti tulkita.
Elämässä on monanlaisia tasoja ja monenlaisia pehetaustoja.

Ennen vanhaan etenkin "paremmissa piireissä" lapset kävivät toisinaan näyttäytymässä vanhemmilleen, lopun aikaa olivat lastenhoitajien ja sisäoppilaitosten yms. varassa ja ihmisiksi kasvoivat kuitenkin. Hitto olen niin korviaan myöten tätä vanhemmuusmyyttiä, jota nykyaikana rakennetaan. Ei yksi ihminen riitä lapselle mitenkään päin kuin korkeintaan pari ekaa kuukautta.

[QUOTE="vieras";22453956]no kyllä sä elätti olet, oikea lusmu kun ihme selityksillä koitat välttää töitä!! AsumisTUKI, kotihoidonTUKI, lapsilisä, on sun tulosi. Häpeäisit.[/QUOTE]

PEESI.
Olet äiti,joka selittää tehneensä valinnan LASTEN VUOKSI vaikka teet valinnat itsekkäistä syistä=omasta helposta el'ämästä jossa tulot tulee muiden verotuloista.

En minäkään lapsilleni tuollaisia hoitopäiviä halua ja onneksi ainakin nämä isommat saavat sellaisilta välttyä kokonaan. Silti ovat (enemmän ja vähemmän omista tarpeistaan) aloittaneet päivähoidon 1v10kk ja 1,5v ikäisinä. Lyhyet hoitopäivät ja arkivapaita ollaan sitten pystytty tarjoamaan yhdistelemällä vanhempien vuorotöitä, opiskeluja ja vajaata työaikaa.

Yhteistyössä