Onko muita jotka eivät imetä ollenkaan?

LeeLoo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:09 Lunatic kirjoitti:
Tissimaitoa juovat vauvat ovat hyvin sairastelevia ja allergisia pulloruokittuihin vauvoihin nähden, mun mielestä se kertoo paljon siitä, että äidinmaito on nykymaailmassa hyvinkin saastunutta.

Tutteli on terveellisempää. :flower:
Just joo
 
Keittiönoita
Pistänpä lusikkani soppaan: mun mielestä imetyksen pahin vihollinen on fundamentalistinen imetysfriikki. Mutta tässäkin ketjussa taas nähdään, että nainen on naiselle susi ja naisten välinen solidaarisuus on yhtä todellista kuin marsilaiset Citymarketin pakastealtaassa.

Jo heti ketjun ensimmäisellä sivulla oli kirjoitus, josta huokui esiin ymmärtämätön ja suvaitsematon asenne. Ei edes kysymystä: miksi? Tuomitaan heti kättelyssä kaikki, jotka eivät ole yhtä täydellisiä tissi-ihmisiä kuin ollaan itse.
 
LeeLoo
En ole vielä tissi ihmisiä, ja mulle on ihan sama mihin kukakin tissejänsä hyödyntää, mutta Lunaticilta haluaisin kysyä että millä perusteella äidinmaito on epäterveellistä lapselle?
 
tyhmä kysymys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 01:25 Keittiönoita kirjoitti:
Pistänpä lusikkani soppaan: mun mielestä imetyksen pahin vihollinen on fundamentalistinen imetysfriikki. Mutta tässäkin ketjussa taas nähdään, että nainen on naiselle susi ja naisten välinen solidaarisuus on yhtä todellista kuin marsilaiset Citymarketin pakastealtaassa.

Jo heti ketjun ensimmäisellä sivulla oli kirjoitus, josta huokui esiin ymmärtämätön ja suvaitsematon asenne. Ei edes kysymystä: miksi? Tuomitaan heti kättelyssä kaikki, jotka eivät ole yhtä täydellisiä tissi-ihmisiä kuin ollaan itse.
mikä on fundamentalistinen? :ashamed:
 
Jojoko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 01:33 tyhmä kysymys kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 01:25 Keittiönoita kirjoitti:
Pistänpä lusikkani soppaan: mun mielestä imetyksen pahin vihollinen on fundamentalistinen imetysfriikki. Mutta tässäkin ketjussa taas nähdään, että nainen on naiselle susi ja naisten välinen solidaarisuus on yhtä todellista kuin marsilaiset Citymarketin pakastealtaassa.

Jo heti ketjun ensimmäisellä sivulla oli kirjoitus, josta huokui esiin ymmärtämätön ja suvaitsematon asenne. Ei edes kysymystä: miksi? Tuomitaan heti kättelyssä kaikki, jotka eivät ole yhtä täydellisiä tissi-ihmisiä kuin ollaan itse.
mikä on fundamentalistinen? :ashamed:
Kiihkomielisyyttä.... http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi
 
Jojoko
Itse imetin lapsia n. 4-6 kuukauteen, koska se ei ollut minun juttu kauempaa. Alkuun nautin imettämisestä, mutta jo noin vähässä ajassa aloin tuntea itseni joksikin lehmäksi tai muuten vaan eläimeksi.

Pääasia se, että lapsi saa ruokaa. Ei äiti ole yhtä kuin tissit.

 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 20:47 evita kirjoitti:
Tämä vieras taitaa olla oikein provokaattoreiden ruhtinatar. :D

Imetyksen eduista on maailma väärällään tieteellisiä tutkimuksia, jotka on tehty suurilla aineistoilla ja muut tekijät huomioon ottaen, että täytyy olla poikkeuksellisen hyvin välttänyt imetysinformaation, jos ei tätä tiedä.

Jo aikaa sitten esim. löydettiin tieto siitä, että korvikeruokinta lisää lapsen riskiä sairastua nuoruusiän diabetekseen, astmaan ja allergiaan. Listaa voisi jatkaa vaikka miten pitkään.

Jokainen täysijärkinen ymmärtää, että jos imetys ei syystä tai toisesta kerta kaikkiaan onnistu, niin silloin se ei onnistu ja piste. Mutta kyllä aika paljon kannattaa töitä tehdä imetyksen eteen, se vähentää vauvan riskiä huomattavan moniin sairauksiin.

Eri asia on, onko se äidistä kivaa, mukavaa, hauskaa tai helppoa. Itse ajattelen mieluummin ensisijaisesti vauvaa kuin äitiä eli itseäni.
Tieteelliset tutkimukset on toki kattavampia kuin yksittäisen ihmisen kokemukset. Mutta kyllä mäkin hieman olen ihmetellyt lähipiiriäni...siis siskoni, serkkuni ja ystäväni, että juuri pitkään imetetyillä on eniten allergioita ja nuoruusiän diabetestä. Minä ja systeri ollaan molemmat astmaatikkoja ja allergisia. Siskonpojan isällä ei näitä ongelmia ollut, mun likan isä taas oli vielä allergisempi kuin minä. Systeri imetti esikoistaan pitkään(1,5, täysimetys 7 kk ) ja lapsella alkoi korvatulehduskierre jo 3 viikon iässä ja allerginen monelle tuo häiskä on vielä 21-vuotiaanakin. Lisäksi sillä on astma ja diabetes. Mä imetin likkaa 6 kk (täysimetys 8 vrk), likalla ei ole mitään allergioita eikä astmaakaan. Diabeteksestä puhumattakaan. Että ainakaan tässä sukughaarassa huomatttavasti rankemmasta geeniperimästä huolimatta allergioiltä vältyttiin, vaikken pitkään imettänytkään. Junnu on isosiskoaan vieläkin terveempi, vaikkei se ole koskaan ollut täysikmetyksellä ja ylipäätään imetin sitä vain muutaman kuukauden. Korvatulehdiuksia likalla on ollut 20 vuoden elämäsnä aikana 1 ja junnulla 15 vuoden aikana 2.

Mä uskon, että allergiat, astma, diabetes jne ei ole ehkäistävissä imetyksellä vaan kyseessä on paljon monimutkaisempi sairastumissysteemi. Mun tuttavapiirissä on paljon allergisia ja jokainen pitkään imetetty heistä on allerginen. Syy vai seuraus, mistä sen tietää, mutta ainakaan mun tuttavapiirissäni pitkä imetys ei ole suojannut lapsia sen paremmin astmalta, allergioilta kuin diabetekseltäkään. Imetys on hyvä juttu, mutta ei se mikään lääke sairastumisia vastaan ole.
 
Jojoko

Mä uskon, että allergiat, astma, diabetes jne ei ole ehkäistävissä imetyksellä vaan kyseessä on paljon monimutkaisempi sairastumissysteemi. Mun tuttavapiirissä on paljon allergisia ja jokainen pitkään imetetty heistä on allerginen. Syy vai seuraus, mistä sen tietää, mutta ainakaan mun tuttavapiirissäni pitkä imetys ei ole suojannut lapsia sen paremmin astmalta, allergioilta kuin diabetekseltäkään. Imetys on hyvä juttu, mutta ei se mikään lääke sairastumisia vastaan ole.
[/quote]


Jättipeesi!!!
 
NuoriAikuinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 01:25 Keittiönoita kirjoitti:
Pistänpä lusikkani soppaan: mun mielestä imetyksen pahin vihollinen on fundamentalistinen imetysfriikki. Mutta tässäkin ketjussa taas nähdään, että nainen on naiselle susi ja naisten välinen solidaarisuus on yhtä todellista kuin marsilaiset Citymarketin pakastealtaassa.

Jo heti ketjun ensimmäisellä sivulla oli kirjoitus, josta huokui esiin ymmärtämätön ja suvaitsematon asenne. Ei edes kysymystä: miksi? Tuomitaan heti kättelyssä kaikki, jotka eivät ole yhtä täydellisiä tissi-ihmisiä kuin ollaan itse.
Nimenomaan! Näillä fanaatikolla ei yksinkertaisesti kerta toisensa jälkeen vaan mene jakeluun että tuolla hyökkäävällä ja kiihkomielisellä asenteellaan he kaikista vähiten ajavat asiaansa eteenpäin. Mun mielestä he päinvastoin antavat erittäin negatiivisen ja vastenmielisen kuvan imetyksestä ja imettävistä äideistä (toki myös korvikkeiden puolesta vauhkoavat syyllistyvät samaan). Oikeastaan harmittaa ihan heidän puolestaan kun eivät ymmärrä että tuolla tavoin vähiten saadaan toisten mieliä ainakaan muutettua, päinvastoin nousee vaan niskavillat pystyyn ja oma kanta senkus jämäköityy.

Järjetöntä tuoda positiivista asiaa negatiivisella tyylillä esille, tosi ristiriitaista ja ennen kaikkea rumaa. Turhaan ilkeilyyn ja haukkumiseen on mun mielestä ihan turha vajota. Mun mielestä muutenkaan ei ole kenelläkään varaa ottaa sen kummemmin henkilökohtaisesti kantaa että onko toinen hyvä vai huono tai laiska äiti, nämä jutut ovat aina niin tapauskohtaisia ja koskaan et voi tarkalleen tietää toisten taustoja ja elämää.. Jokainen voi omalla kohdallaan miettiä millainen kritiikki uppoaa paremmin, vihamielinen vai asiallinen ja ranketava?!?!

Itse ihan oikeasti harkitsin imettämistä ja odotusaikana luin paljon asiaan liittyviä artikkeleja ja oli kovasti aikomusta ainakin yrittää imettämistä. Toisaalta mitä enemmän asiasta luin ja mitä enemmän luin juuri näitä imettävien äitien kommentteja tämäntapaisissa ketjuissa sitä vastenmielisemmältä koko imetus alkoi tuntumaan, siis ihan oikeasti. Ja ne hyvät kommentit jää aina noiden kiihkoilijoiden varjoon.

Siihen sitten päälle se että se koko imetysasia tavallaan synnärillä unohtui ja muutenkaan synnytys ei sujunut ihan niinkuin piti (itse jouduin leikkaussaliin 15min synnytyksen jälkeen ja olin vauvastani erossa yli puoli vuorokautta. Lisäksi oli ongelmia henkilökunnan kanssa, kaikki kätilöt eivät meinaat olleet kovin halukkaita neuvomaan missään asioissa ja vauvan hoito oli mulle ihan uutta. Valvontayksikössä vauvaa ruokittiin kellon mukaan pullosta (luovutettua äm) pari päivää että sokerit tasaantui (itsellä se gestatiodiabetes). Mulla on erilaisia lääkityksia ja takana useampi vuosi masennusta. Oikeastaan tuo synnytys ja sitä seurannut viikko oli kaaosta.

Mutta kaikista noista "lieventävistä asianhaaroista" huolimatta sanoisin ihan suoraan että syy miksi en imettänyt oli loppujen lopuksi se että se ei tuntunut hyvältä, luonnolliselta tai mukavalta vaan vastenmieliseltä ja oudolta. Ja vaikka joistakin saattaa tuntua kummalliselta, mutta mua ei oikeasti edes hävetä myöntää että olen tällaisen päätöksen tehnyt. Päinvastoin olen erittäin tyytyväinen siitä että tähän ratkaisuun päädyin. Se on osoittautunut oikein hyväksi koko meidän perheen kannalta.

Mulle äitiys on jotain ihan muuta kuin ruokaa ja pidän itseäni tosi hyvänä äitinä. Toki parantamisen varaa löytyy ja kokemuksen kautta oppii aina lisää. Mun ei tarvitse pönkittää omaa äitiyttäni hakemalla palstalaisten hyväksyntää omille valinnoilleni, koska olen sinut niiden kanssa. Samaa itsevarmuutta omista päätöksistä toivon toki muillekin. Tosiasia kuitenkin on että kaikkea kukaan ei voi tehdä oikein ja kaikkien suositusten mukaisesti, aina joutuu tinkimään jostain ja täydellistä äitiä ei olekaan.

Kukin ihminen punnitsee omalla kohdallaan mikä vaihtoehto on hyvä ja musta se ei ole mikään paha että vaihtoehtoja on saatavilla. Se että mä valitsin pulloruokinnan ja korvikkeen ei vähennä mun silmissä äidinmaidon ja imetyksen arvoa. Annan toisille rauhan imettää, mutta toivon toki että mulle annetaan myös oikeus omiin päätöksiini. Se mitä minä teen tisseilläni tai jätän tekemättä ei oikeasti kuulu kenellekään muulle. Myönnän äidinmaidon olevan parasta, mutta se ei tarkoita että korvike olisi pahasta. Jos saan lisää lapsia niin todennäköisesti pullolla heidänkin kanssaan tullaan menemään. Kirjoitin jo aiemmin tuolla ketjussa, kiinnostuneet tarkistakoot lisää sieltä, turha kait tässä on sen enempää toistella itseäni. :)

Niin ja mitä noihin allergioihin tms tulee niin mun mielestä ne eivät tosiaankaan johdu yhdestä tai kahdesta asiasta vaan ovat monien tekijöiden summa. Yksin imetys ei niiltä suojaa ja yksin korvikkeen käyttö ei niitä aiheuta. Piste.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 01:50 Keittiönoita kirjoitti:
Tieteelliset tutkimukset on toki kattavampia kuin yksittäisen ihmisen kokemukset. Mutta kyllä mäkin hieman olen ihmetellyt lähipiiriäni... Systeri imetti esikoistaan pitkään(1,5, täysimetys 7 kk ) ja lapsella alkoi korvatulehduskierre jo 3 viikon iässä ja allerginen monelle tuo häiskä on vielä 21-vuotiaanakin. Lisäksi sillä on astma ja diabetes. Mä imetin likkaa 6 kk (täysimetys 8 vrk), likalla ei ole mitään allergioita eikä astmaakaan. Mä uskon, että allergiat, astma, diabetes jne ei ole ehkäistävissä imetyksellä vaan kyseessä on paljon monimutkaisempi sairastumissysteemi. Mun tuttavapiirissä on paljon allergisia ja jokainen pitkään imetetty heistä on allerginen. Syy vai seuraus, mistä sen tietää, mutta ainakaan mun tuttavapiirissäni pitkä imetys ei ole suojannut lapsia sen paremmin astmalta, allergioilta kuin diabetekseltäkään. Imetys on hyvä juttu, mutta ei se mikään lääke sairastumisia vastaan ole.

Aivan näin. Minä imetin kuopusta 6kk josta imetysdietillä 3kk. Lasta ei saatu oireettomaksi edes neljän ruoka-aineen voimin joten hommasta oli pakko luopua. Kahta aikaisemmin syntynyttä lasta olen imettänyt 2kk ja he ovat terveitä... Tuttavapiiriin kuuluu myös äitejä jotka ovat imettäneet lapsiaan vuoden ja heillä on pahat allergiat ja infektiokierteet. Joten ei se imetys autuaaksi tee.
 
Molemmat pojat saanu lisämaitoa alusta asti. Imetystä kesti ekalla kerralla 2kk, tokalla 1kk.
Ikää on 30+ ja tissit on pilalla muutenkin, joten se ei oo se syy :LOL: Ei ollu mun juttu.

Antakaa ap:n sanoa mielipiteensä ja olla imettämättä jos haluaa, ei se ole teiltä pois. Äitiys on paljon muutakin kun imettäminen =)
 
Ekan kanssa koitin imetystä, mutta siitä jäi paha maku suuhun. Ei periaatteessa siitä imetyksestä, vaan kaikkien suhtautumisesta. Yhtäkkiä sairaalassa kaikilla oli lupa koskee mun tisseihin, neuvoa miten lastani pidän ja tuijottaa, kun yritin olla vauvan kanssa ruokailemassa. Niinpä lopetin imetyksen siihen, ja sain ne lääkkeet.
Tokaa ja kolmosta en ole imettänyt lainkaan. Ja molemmista sain ne lääkkeet, ennenku maito nous. Ekasta ehti maito nousta, ja voin sanoa että ikinä ei oo niin tuskasen kipeet tissit ollu ku silloin...
 
Onko sillä oikeasti niin paljon väliä miten toiset äidit lapselleen ravintoa antavat? Miten ihmeessä se yleensäkään kenellekään kuuluu miksi toinen äiti valitsee imetyksen tai pulloruokinnan ja mitkä ovat ne syyt? Eikö pääasia enää olekaan, että se lapsi kasvaa ja saa rakkautta. Onko imetys OIKEASTI ainoa tapa, jolla lapsi saa hellyyttä ja läheisyyttä? Eikö pulloruokittu lapsi voi sellaista edes tuntea keinotekoisen tissinsä äärellä? Joistain viesteistä sain vain käsityksen, että lapsi olisi onneton, jos ei saa tissiä, koska hänellä on luonnollinen vietti imeä rintaa... Onhan lapsella luonnollinen vietti imeä, se varmistaa hänen henkiin jääntinsä. Mutta imee se lapsi pulloakin siinä missä rintaa jos ruokaa on tarjolla. Eri asia on, kumpaan on tottunut.

Yksi asia pistää aina silmään. Kun puhutaan entisajoista. Tietääkö joku entisaikojen imetyksestä miten paljon ja onko kukaan tutkinut asiaa. Itselläni ainakaan ei ole paljoa tietoa. Ei myöskään siitä miten lasta syötettiin, jos oma maito jostain syystä loppui. Kuka tietää? Vietiin imettäjälle? Annettiin lehmänmaitoa? Kuka tietää ja tuntee entisaikojen imetyskulttuuria ja on oikeasti tutkinut asiaa? Kuinka pitkään imetettiin, miten imetys ja työnteko onnistuttiin sovittamaan? Tapahtuiko se salassa vai avoimesti kotiympyröissä, työn ohessa pellolla? Miten, miten, miten??? Paljon "tunnutaan" aina tietävän, mutta tämä "tieto" on aina keskenään hyvinkin ristiriitaista.

Niin, ja vielä piti mainita, että olen samaa mieltä että allergioiden ja astman puhkeamista ei imetys estä. Niiden taustalla ja puhkeamisella on paljon monisyisemmät syyt. <br><br>
 
Niin, sairaalassa vierustoverini ja puolituttava kertoi esikoisen imettämisestä. Se oli lyhykäisyydessään epämiellyttävä ja jopa hyvin ahdistava kokemus. Myös hän otti estolääkityksen ja oli selvästi helpottunut. Minusta oli hienoa, ettei kukaan käynyt äidille vouhottamaan imetyksestä ja siitä, että hänen pitäisi taas yrittää. Tämä äiti oli selvästi asiansa halki miettinyt ja pohtinut ja tiesi tarkalleen mitä halusi ja miksi näin halusi. Ja syytkin olivat selvästi joitain aivan muita kuin pelko rintojen pilalle menosta.

(Jännä miten yksi lääke voi vaikuttaa niin dramaattisella tavalla ihmiskehoon ja lopettaa maidon tulon tykkänään.)
 
kylläpä osasit väärään asiaan puuttua.. ite koin ton saman.. menin vahingossa kysyyn samasta asiasta! toi on asia missä on näköjään 2-3totuutta... mun mielestä on vain pääasia että lapsi on terve ja kasvaa.. sama se on rinnalla vai pullolla!

lääkäritkin on erimieltä asiasta... miksi tän pitääki olla niin.... siis jakaa ihmisiä puolelle ja toiselle! äitinä meidän pitäisi ymmärtää että lapsen terveys on tärkein ei se miten se saavutetaan!!!!
 
Sen verran pientä kommenttia... ei liity imetykseen vaan noihin allergioihin. HUS:n joku ihotautien ylilääkäri sanoi taannoin lehtihaastattelussa että allergioiden syytä voi hakea myös siitä, että ympäristö on liian betonimainen. Eli kosketus luontoon on hävinnyt asfalttien ja betonien tieltä. Lisäksi liika hygienia (nää antibakt. pesuaineet), "ei laukota enää navetassa", pästöroity maito ovat myös osa syy...
 
Mulle on ihan sama miten kukakin omaa lastaan ruokkii,mutta se että jos imetän niin mua voidaan haukkua imetysfriikiksi mutta mä en saa sanoa sanaakaan pulloruokitusta lapsesta kun heti menee herneitä kilokaupalla nenään.Äiti on äidille susi,ja varsinkin jos on itse epäonnistunut imetyksessä niin on helppo toista haukkua.En ole koskaan haukkunut korviketta antavia,miksi minua saa haukkua?Lisäksi katsotaan kieroon kun imetän alle vuoden ikäistä lastani.Jokin muotivillitys taitaa tästä tulla että imetys ei ole enää hyväksyttävää.

Aapeelle :hug: Sinä teet niin kuin parhaaksi näet.Pääasia että lapsi saa mahansa täyteen ja paljon rakkautta.
 
Mä nostan hattua kaikille imetystä yrittäineille :flower:
Esikoisen imetys ei ollut helppoa. Vauva oli rinnalla kerrallaan 3tuntia mikä on oikeesti aika pitkä aika, korviketta piti antaa vähän iltaisin että poitsu sai masun täyteen. Kiinteät aloitettiin 4kk iässä ja silloin kaikki helpotti suuresti oma maitoni riitti vallan hyvin ja aloin nauttimaan imetyksestä. Imetin häntä 9kk jolloin hän puri kokoajan niin kovasti että päätin n.1000 puraisun jälkeen lopettaa :whistle:
Kuopus oli niin helppo jo syntyessään. Imutteli 15 min ja masu oli täynnä, sillä kertaa kyllä sanoinkin heti sairaalassa että korviketta ei anneta ja täys imetystä kesti 4,5kk jolloin alettiin makustelemaan. Imetys lopetettiin likan ollessa reilun 1v.
tiesittekö muuten että liian pitkä (6-8kk) täys imetys voi myös altistaa lasta allergioille? olen lukenut monta artikkelia tästä aiheesta. Esim. Kalan maistattaminen ja sitrus hedelmät kannattaisi aloittaa 5-6kk iässä.
Tietty jokainen saa olla tuosta asiasta omaa mieltä.

Minustakin oli ensin ahistavaa kun kaikki veteli tisseistä ja olivat neuvomassa, mutta hei! ne ihmisethän vaan tekevät työtään ja yrittävät auttaa äitiä ja vauvaa mahdollisimman parhaaseen alkuun.
niin ja yrittäminenhän ei maksa mitään?? Sitten jos ei onnistu niin voi hyvällä mielellä sanoa että minä sentään yritin
:)
 
Lunatic
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 01:54 Jojoko kirjoitti:
Mä uskon, että allergiat, astma, diabetes jne ei ole ehkäistävissä imetyksellä vaan kyseessä on paljon monimutkaisempi sairastumissysteemi. Mun tuttavapiirissä on paljon allergisia ja jokainen pitkään imetetty heistä on allerginen. Syy vai seuraus, mistä sen tietää, mutta ainakaan mun tuttavapiirissäni pitkä imetys ei ole suojannut lapsia sen paremmin astmalta, allergioilta kuin diabetekseltäkään. Imetys on hyvä juttu, mutta ei se mikään lääke sairastumisia vastaan ole.


Jättipeesi!!!

[/quote]

Mun mielestä juuri tissistä imetetyt on niitä sairaimpia ja allergisimpia, että samaa mieltä. :wave:

Toinen asia,
Kuulin muuten eilen että kaverini siskon vauva oli äitinsä maidolle allerginen, että sekin voi olla yksi syy ettei imetä. :attn:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 02:37 NuoriAikuinen kirjoitti:
Itse ihan oikeasti harkitsin imettämistä ja odotusaikana luin paljon asiaan liittyviä artikkeleja ja oli kovasti aikomusta ainakin yrittää imettämistä. Toisaalta mitä enemmän asiasta luin ja mitä enemmän luin juuri näitä imettävien äitien kommentteja tämäntapaisissa ketjuissa sitä vastenmielisemmältä koko imetus alkoi tuntumaan, siis ihan oikeasti. Ja ne hyvät kommentit jää aina noiden kiihkoilijoiden varjoon.
Ketään äitiä ei voi pakottaa imettämään, ja jokainen äiti päättää siitä asiasta ihan itsenäisesti. Juuri tämä itsenäinen päätöshän sen ratkaisee, yrittääkö ylipäätään imettää vai ei.

Sen vuoksi minusta on vähän hassua, jos omaan imetyspäätökseensä antaa muiden äitien näkemysten vaikuttaa sitä eikä tätä.

Minulle ainakin oli ihan samantekevää mitä muut äidit keskustelupalstoilla jaarittelivat, minä päätin imetysasioistani ihan itse. Enemmän tukeuduin omaan intuitiooni ja siihen, mitä ns. asiantuntijat olivat tästä aiheesta tutkineet ja sanoneet.

Surullista, jos oman elämän ratkaisut ovat mitenkään kiinni siitä, mitä jotkut tuntemattomat virtuaaliäidit asiasta sanovat.

 
Lunatic
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:12 LindaGP kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:09 Lunatic kirjoitti:
Tissimaitoa juovat vauvat ovat hyvin sairastelevia ja allergisia pulloruokittuihin vauvoihin nähden, mun mielestä se kertoo paljon siitä, että äidinmaito on nykymaailmassa hyvinkin saastunutta.
Onko sulla kenties jotain faktaakin tuon kommentin tukemiseksi? Tilastoja?
Ihan kun avaa silmät ja seuraa tuttuja ympärillään, asian voi havaita.

Toinen huomion arvoinen asia on myös se, että korvike-lapset ovat vastaavasti hyvin terveitä. =)

Turha tissifriikkejen on tästä hernettä vetää nenään, niin se vaan nyt on, eikä se ole minun vikani. :whistle:
 
NuoriAikuinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 15:41 evita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 02:37 NuoriAikuinen kirjoitti:
Itse ihan oikeasti harkitsin imettämistä ja odotusaikana luin paljon asiaan liittyviä artikkeleja ja oli kovasti aikomusta ainakin yrittää imettämistä. Toisaalta mitä enemmän asiasta luin ja mitä enemmän luin juuri näitä imettävien äitien kommentteja tämäntapaisissa ketjuissa sitä vastenmielisemmältä koko imetus alkoi tuntumaan, siis ihan oikeasti. Ja ne hyvät kommentit jää aina noiden kiihkoilijoiden varjoon.
Ketään äitiä ei voi pakottaa imettämään, ja jokainen äiti päättää siitä asiasta ihan itsenäisesti. Juuri tämä itsenäinen päätöshän sen ratkaisee, yrittääkö ylipäätään imettää vai ei.

Sen vuoksi minusta on vähän hassua, jos omaan imetyspäätökseensä antaa muiden äitien näkemysten vaikuttaa sitä eikä tätä.

Minulle ainakin oli ihan samantekevää mitä muut äidit keskustelupalstoilla jaarittelivat, minä päätin imetysasioistani ihan itse. Enemmän tukeuduin omaan intuitiooni ja siihen, mitä ns. asiantuntijat olivat tästä aiheesta tutkineet ja sanoneet.

Surullista, jos oman elämän ratkaisut ovat mitenkään kiinni siitä, mitä jotkut tuntemattomat virtuaaliäidit asiasta sanovat.
Jaa. Ihan itse tein päätökseni asiasta mutta tottahan toki kaikki lukema jää mieleen ja syntyy mielikuvia. En minä tullut päätökseeni sen takia että joku toinen imetti ja toinen ei. Artikkeleista ja tietovihkosista ja kirjallisuudesta saa faktatietoa imetyksestä ja äidinmaidosta, musta ei ole mitään pahaa siinä että asiaan tutustuessaan myös lukee käytännön kokemuksia ja kommentteja äideiltä jotka oikeasti imettää tai ei imetä. Musta siinä ei ole mitään pahaa tai outoa saati väärää että noilla keinoin saatu yleisnäkemys asiasta vaikuttaa siihen lopulliseen omaan päätökseen. Se että tutustun asioihin usealla eri tavalla ei tee minusta sellaista joka perustaisi omat mielipiteet ja päätökset yksinomaan toisten sanomisiin ja tekemisiin.

Kirjoitin tuosta koska mun mielestä nämä kiihkoilijat tekevät itselleen ja muille imettäville äideille ja koko imetykselle karhunpalveluksen tuodessaan niin uskomattoman negatiivisella ja rumalla tavalla esille niinkin kaunista ja luonnollista asiaa. Tarkoitus kait heillä kuitenkin on kehua imetystä ja ja puhua imetyksen puolesta. Kuten tuossa aiemmassa sanoin jokainen voi omalla kohdallaan miettiä sitä että uppoaako heihin itseensä haukkuva ja negatiivinen kritiikki vai asiallinen kannustava ja rakentava kritiikki. Asiaansa voi ajaa niin monella tavalla.

Mutta tuo lainaamasi kohta ei muutenkaan ollut kirjoitukseni pääkohta ja myöhemminhän totesin että näistä muista asioista huolimatta perimmäinen syy imettämättömyyteeni oli se että se ei yksinkertaisesti tuntunut hyvältä vaan pikemminkin vastenmieliseltä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 15:42 Lunatic kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:12 LindaGP kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:09 Lunatic kirjoitti:
Tissimaitoa juovat vauvat ovat hyvin sairastelevia ja allergisia pulloruokittuihin vauvoihin nähden, mun mielestä se kertoo paljon siitä, että äidinmaito on nykymaailmassa hyvinkin saastunutta.
Onko sulla kenties jotain faktaakin tuon kommentin tukemiseksi? Tilastoja?
Ihan kun avaa silmät ja seuraa tuttuja ympärillään, asian voi havaita.

Toinen huomion arvoinen asia on myös se, että korvike-lapset ovat vastaavasti hyvin terveitä. =)

Turha tissifriikkejen on tästä hernettä vetää nenään, niin se vaan nyt on, eikä se ole minun vikani. :whistle:
Aika kaukaa haettua! :whistle: Kertoo vain sinun huonosta itsetunnosta kun olet itse epäonnistunut imettämisessä.Monet äidit rehellisesti myöntävät etten pidä imetyksestä,en osannut,maitoa ei tullut.Sinun täytyy täällä haukkua imettäviä tissifriikeiksi,aika lapsellista.Minun lähipiirissä korvike-lapset ovat niitä sairaimpia,mitäs tästä voimme päätellä? ;) Niin just,ei mitään.Mene pätemään muualle.
 
kiesus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 15:36 Lunatic kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 01:54 Jojoko kirjoitti:
Mä uskon, että allergiat, astma, diabetes jne ei ole ehkäistävissä imetyksellä vaan kyseessä on paljon monimutkaisempi sairastumissysteemi. Mun tuttavapiirissä on paljon allergisia ja jokainen pitkään imetetty heistä on allerginen. Syy vai seuraus, mistä sen tietää, mutta ainakaan mun tuttavapiirissäni pitkä imetys ei ole suojannut lapsia sen paremmin astmalta, allergioilta kuin diabetekseltäkään. Imetys on hyvä juttu, mutta ei se mikään lääke sairastumisia vastaan ole.


Jättipeesi!!!
Mun mielestä juuri tissistä imetetyt on niitä sairaimpia ja allergisimpia, että samaa mieltä. :wave:



[/quote]


Ai sun mielestä?
No mun mielestä maapallo on litteä..vaikka miten on todistettu että asia on toisin niin MINÄ EN USKO! :eek:

Itse tunnen aika laajan joukon äitejä ja kyllä ne suurimmat ongelmat (alkaen vauva-iän masuvaivoista allergioihin) on ollut heillä jotka ei syystä tai toisesta ole voineet imettää ja vauva on korvikkeella ruokittu.
 

Yhteistyössä