Onko mies perheen pää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Möppöläinen;22981334:
Yhdessä me tätä komppaniaa pyöritetään. Eli ei mies ole perheen pää.

yksissätuumin mekin toimitaan ja eteen päin mennään, vaikka mies onkin perheen pää. Mä luulen, että moni luulee, että jos mies on perheen pää, niin miehellä on kaikki valta määrätä perheessään ja naisen asema on alistettu. Mut eihän se todellakaan niin mene.

Pyydän kiinnittämään huomion tähän lauseeseen:

"Tietysti, jos mies rakastaa vaimoaan, hän ottaa toki vaimonsa tahdon huomioon, eli ei ole kysymys mistään diktatuurista vaan oikeudenmukaisesta johtamisesta."

Kyllä vaimolla on vapaus valita jäädäkö kotiin vai lähteäkö työelämään. Mies ottaa huomioon vaimon tahdon näissäkin asioissa. Mutta jos vaimo tahtoo jäädä kotiin, on mies valmis vaimonsa elättämään. Eihän siinä mitään ihmeellistä pitäisi olla?

Nimenomaan, jos vaimo tahtoo jäädä kotiin, on mies valmis vaimonsa elättämään. Ei sen todellakaan pitäisi mennä kumminkaan päin niin että toinen vain sanelee että koska minä haluan, sinä uhraudut. Liian vaikeaa?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vai niin";22981838]yksissätuumin mekin toimitaan ja eteen päin mennään, vaikka mies onkin perheen pää. Mä luulen, että moni luulee, että jos mies on perheen pää, niin miehellä on kaikki valta määrätä perheessään ja naisen asema on alistettu. Mut eihän se todellakaan niin mene.[/QUOTE]

Mutta jos toinen on se "pää" niin eihän silloin voida puhua tasavertaisesta asemasta, vai miten se muka toteutuu käytännössä? Jotenkin ihan absurdia.

Nimenomaan, jos vaimo tahtoo jäädä kotiin, on mies valmis vaimonsa elättämään. Ei sen todellakaan pitäisi mennä kumminkaan päin niin että toinen vain sanelee että koska minä haluan, sinä uhraudut. Liian vaikeaa?

Kuka sanoo, että vain toinen sanelee?Huomaan, ettet oikein halua tajuta tuota perheen pää- juttua. Olisitko ystävällinen ja kertoisit meille, että miten homman kuuluu oikeaoppisesti mennä ja samalla selität sen, miten kristillinen käsitys perheestä poikkeaa omasta näkemyksestäsi? Tarkoitan siis sitä kun mies on perheen pää. Miten sellainen perhe ei voi toimia niin, että perheenjäsenten on hyvä olla?

riippuu asiasta ainakin meillä. Isot asiat neuvotellaan aina yhdessä! Mies on päättävä elin mitä tulee autoihin, elektroniikkaan, pihahommiin jne. Mä päätän huushollaukseen liittyvät asiat ja aika paljon lasten käytännön juttuja ja aikatauluasioita. Musta nämä asiat säätelee kiinnostus ja arjen sujuvuus.

Joitakin pätkiä kopsattuna vapaasatama.net sivustolta. Jospa nämä edes hiukan valaisevat perheen pään roolia:

Miehen tehtävänä on huolehtia ja olla vastuussa perheestään sekä rakastaa vaimoaan.

Miehen tulee rakastaa vaimoaan pyrkimällä aina vaimon ja perheen parhaaseen, jopa oman etunsa kustannuksella.

Tietysti, jos mies rakastaa vaimoaan, hän ottaa toki vaimonsa tahdon huomioon, eli ei ole kysymys mistään diktatuurista vaan oikeudenmukaisesta johtamisesta. Eli on väärin, jos mies tekee niin kuin tykkää välittämättä pätkääkään vaimonsa tahdosta.

No mun mielestä kyllä sama koskee myös vaimoa, yhtä lailla.

Mun mielestä mies "perheen päänä" on vanhanaikainen ja aikansa elänyt käsite, mutta se onkin vain mun mielipiteeni. Meillä minä ja mies ollaan tasavertaisia; molemmat olemme työelämässä ja tienaamme about saman verran, hoidamme lasta melkein 50-50, teemme yhdessä päätökset jne. En voisi kuvitellakaan muunlaista elämää meille.

[QUOTE="qwer";22984764]No mun mielestä kyllä sama koskee myös vaimoa, yhtä lailla.[/QUOTE]

Totta. Vaimolle on ehkä helpompaa luonnostaan rakasataa miestään sen naisen hoivavietin ansiosta. Siksi vaimoa pyydetäänkin kunnioittamaan miestään. Nää nyt on vaan tälläisia sanoja, rakastaa ja kunnioittaa, eikä se tarkoita sitä, että toisen tarvii vaan rakastaa ja toisen vaan kunnioittaa. Rakkaus sisältää niin paljon. Samoin kunnioittaminen. Ja mies ja nainen ovat kuitenkin erilaisia ihmisiä ihan ihmisinäkin. Tottakai parisuhteessa tarvitaan molemminpuolista rakkautta ja kunnioitusta. Ei se poissulje sitä, jos sanotaan, että miehen kuuluu rakastaa vaimoaan ja vaimon kunnioittaa miestään. Eikä se, että mies on perheen pää, estä miestä ja vaimoa olemasta tasavertaiset keskenään.

Yhteistyössä