Onko mielestäsi paljon, jos Isovanhempi lähettää 120e rahaa joululahjaksi

Status
Viestiketju on suljettu.
Pastori
Alkuperäinen kirjoittaja vastaan:
Niin, ja hernetäti täällä aika usein ruikuttaa köyhyyttä. Pieneksi vinkiksi: jos töissä kävisit ja vähemmän palstailisit, ja itse elättäisit pesuetta, vähitellen sitä rahaa jäisi myös ruokaan.
Look whos talking. Jättäkäähän täydelliset "teet muuten kaikki asiat minun tavallani"äidit Missis Pean rauhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
meillä ei ole kuukausiraha systeemiä eikä tulekaan.

puhelinlaskut on niin pienet että me maksetaan ne.jos menee laskut kummallakin yli 10epuhelimet otetaan pois käytöstä
Kukin toki tavallaan =) Mä olen havainnut hyväksi omille lapsilleni tuon kuukausirahan. Joutuvat itse säätelemään kulutustaan ja siten oppivat myös säästämään ja elämään varojensa mukaan.

Juu näimpä, ja meillä saavat kk-rahaa vastineeksi kotitöistä...ja joku voi tietty sanoa että kotitöitä pitää tehdä ilman rahaakin ;) mutta puolustaudun ja kerronkin tähän että ne kotityöt mitä nämä meidän isot pojat tekevät, eivät olekaa pikkutöitä vaan imuroivat viikottain tämän suht ison kodin, tyhjäävät astianpesukoneen joka kerta, vievät roskat, laittavat pyydettäessä pyykkejä kuivumaan, hakevat takkapuut sisälle, pitävät omat huoneensa siistinä yms. mitä vaan pyydetään tekemään. Kyllä me vanhemmatkin teemme täällä hommia :ashamed: jos tästä sellainen kuva tuli, mutta siis että osallistuvat ihan kaikkeen pyydettäessä. Imurointi ja oman huoneen siivous on kuitenkin se must juttu meillä, eli siihen ovat sitoutuneet. Ehkä nämä pojat oppivat jotakin tästä kasvatustavasta, ainakin toivomme niin =)

Juu, siis rönsyilinkös määäää :eek: no enhän, ENHÄN??? :eek: B)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Onko niissä lahjakorteissa jokin päivämäärä mihin mennessä pitää käyttää? Ajattelin et voisko olla ideaa, jos laittais talteen ja käyttäis kesälomareissulla niitä? Meillä lapset kerää säästöpossuun rahaa aina kesälomareissua varten =)
sääästäisin, mutta osa täytty käyttää ennen lapsilisiä, kun on syötävä jotakin.
No mistä se ruokaraha olisi sitten saatu ennen lapsilisiä, jos ei isovanhemmilta tuota 120 euroa olisi tullut?

ja siis käytätkö nyt sen 120 euroa ruokaan, vai vaan lainaat siitä ja maksat lapsille ns. takaisin? Tuntuu, että tämäkin asia on tässä illan aikana muuttunut.

hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Ihan ok summa jaettuna neljälle lapselle.
Jos on lapsille tarkoitettu, niin ei sitä silloin mielestäni kuulu ruokaan laittaa.Vaikka olisittekin lahjat ostaneet, niin eikö se rahasumma ole tarkoitetu lapsille?Ostakaa vaikka sitten alennusmyynnistä joulun jälkeen lapsille jotain.
siisi tottaki ostamme . mutta nyt ostan osalla näistä ruokaa ja tammikussa sitten saa jokainen käyttää omat 30 vaikka karkkiin
Ok, eli tavallaan lainaatte ja maksatte sitten tammikuussa takaisin.Eihän siinä sitten mitään ongelmaa ole =)
Kannattaa kuitenkin olla realisti. Ap ei alussa puhunut mitään lainaamisesta vaan sanoi käyttävänsä rahat ruokaan. Ja jos on siinä tilanteessa, että rahaa ei olisi ruokaan, jos ylimääräistä ei tulisi jostain yllättäen, yleensä sitä ylimääräistä siihen lasten ylimääräiseen ei ole seuraavassakaan kuussa. Tai se ei ole varmaa, eikä edes kovin todennäköistä, että sitä on ensi kuussakaan.

hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Ihan ok summa jaettuna neljälle lapselle.
Jos on lapsille tarkoitettu, niin ei sitä silloin mielestäni kuulu ruokaan laittaa.Vaikka olisittekin lahjat ostaneet, niin eikö se rahasumma ole tarkoitetu lapsille?Ostakaa vaikka sitten alennusmyynnistä joulun jälkeen lapsille jotain.
siisi tottaki ostamme . mutta nyt ostan osalla näistä ruokaa ja tammikussa sitten saa jokainen käyttää omat 30 vaikka karkkiin
Ok, eli tavallaan lainaatte ja maksatte sitten tammikuussa takaisin.Eihän siinä sitten mitään ongelmaa ole =)
Kannattaa kuitenkin olla realisti. Ap ei alussa puhunut mitään lainaamisesta vaan sanoi käyttävänsä rahat ruokaan. Ja jos on siinä tilanteessa, että rahaa ei olisi ruokaan, jos ylimääräistä ei tulisi jostain yllättäen, yleensä sitä ylimääräistä siihen lasten ylimääräiseen ei ole seuraavassakaan kuussa. Tai se ei ole varmaa, eikä edes kovin todennäköistä, että sitä on ensi kuussakaan.
Mutta oma mielipide on, että ap saa käyttää isältään saamansa rahat lastensa ravintoon.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
mulla oli aikoinaan sama systeemi..ja toimi mielestäni hyvin.tiesi että turha mennä loppukuusta vinkumaan jos on rahat jo tuhlannut..niinhän se on aikuisenakin.
Näinpä juuri. Junnulla tuntui aluksi raha polttavan taskuja ja kaikki meni ekan kahden viikon aikana. Oppi kyllä nopeasti, että jso loppukuustakin haluaa käydä vaikka leffassa, sitä rahankäyttöä pitää säännöstellä eikä pistää kaikkea haisemaan heti, kun sitä tulee. Myös puhelinlaskut ovat pysyneet kohtuullisina, kun itse joutuu ne maksamaan. Ei tarvita saldorajoja eikä muita rajoituksia. Yhden ainoan kerran - silloin heti alkuun - junnun känälasku oli suurempi kuin kuukausiraha (aloitettiin ensin 50 euron kuukausirahasta ja vasta 14 veenä alkoi saada tuons atasen) ja sitten istuttiin yhdessä keittiön pöydän ääreen ja mietittiin, mitäs hommia junnun on tehtävä tienatakseen se puuttuva raha. Eipä tarvinnut mun sinä keväänä haravoida pihaa eikä pestä puutarhakalusteita :D

Nyt, kun harrastukset maksavat paljon, musta on parempi, että junnu säästää itse kuukausirahansa (viime kesänä oli toki jo kesätöissäkin), kuin että olisi käsi ojossa kertomassa, mitä tarvitsee. Kyllä sitä pikkasen pisti vihaksi, kun hukkasi 79 euron suojalasinsa ja ilman suojalaseja ei voi harrastaa. Jäi siltä kuulta leffareissut väliin oman huolimattomuutensa takia.

vieras
Minusta todella vähän jos tuo summa vielä jaetaan neljälle. Hassua sinänsä, että me ollaan ihan kivasti toimeentuleva työssäkäyvä perhe ja silti mun vanhemmat antaa aina -jopa minulle- synttärilahjaksi yleensä 200e, että saan ostaa mitä haluan.
Ulkomailla käytiin tässä taannoin, niin äitini kysyi että joko raha on tullut tilille. Olin ihmeissäni ja kävin nettipankissa piipahtamassa. Oli tosiaan laittanut vähän käyttörahaa tililleni, vaikken sitä olisi erityisemmin edes tarvinnut. Ovat näköjään ajatelleet, ettei sitä maallista mammonaa saa mukaansa mullan alle.... Meillä ollut lähipiirissä nyt useat hautajaiset tälle vuotta, joten ehkä ajatelleet senkin vuoksi...

äiti
no minusta ei oo paljon, kun tiedän et mun äiti upottaa yhteen muksuun melkeen tonon verran!! ja kyllä lahja raha on tarkoitettu lapselle, me on jaa joskus saatu lapsille s-ryhmän lahjakortteja, no ostettiin lapsille vaatteita ym... ei kyl tulis mieleen toisen lahjaa ruokaan pistää!!

äiti
no minusta ei oo paljon, kun tiedän et mun äiti upottaa yhteen muksuun melkeen tonon verran!! ja kyllä lahja raha on tarkoitettu lapselle, me on jaa joskus saatu lapsille s-ryhmän lahjakortteja, no ostettiin lapsille vaatteita ym... ei kyl tulis mieleen toisen lahjaa ruokaan pistää!!

vieras
Sopiva lahjarahaksi. Meillä lapset saivat ukilta kukin 2 euroa. Se ei kylläkään ollut lahjaraha, mutta muuta lahjaa tai rahaa ei ole odotettavissa. Eri keskusteluja seuranneena voin sanoa, että olemme päässeet helpolla, kun ei ole tarvinnut valittaa huonoista lahjoista tai niiden puutteesta, sillä koskaan ei olla niitä edes odotettu.

Ap voi käyttää lahjarahat haluamallaan tavalla, koska lapsille on hankittu lahjoja lahjarahan verran tai enemmänkin.

vieras
on paljon rahaa tuo.muuttakaa se markoiksi.... ja ap voi tehdä rahoilla mitä tykkää, laittaa vaikka ruokaan jos muuten raha kortilla. olishan lahjan antaja voinu ostaa itekkin niillä rahoillaa jotain, ni ei tarvis palstalaisten miettiä rahojen päämäärää täällä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
No kyllä on aika paljon koko summana. Mutta en itse käyttäisi ruokaan vaan laittaisin lapsen tilille odottamaan tarvetta.
ei ole jokaiseelle neljälle tiliä
tuota... eikö teiän lapsilla ole tilejä? mihin ne sitten rahansa laittaa, säästöpossuunko? eikö ne isoimmat ole jo aika isoja, miksei ole tiliä?
lompakkon tietty, mitä lapsi tekee tililä?

MITÄ LAPSI TEKEE TILILLÄ höh pikkasen hassu kysymys..
heii..säästää sinne rahaa

harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
No kyllä on aika paljon koko summana. Mutta en itse käyttäisi ruokaan vaan laittaisin lapsen tilille odottamaan tarvetta.
ei ole jokaiseelle neljälle tiliä
tuota... eikö teiän lapsilla ole tilejä? mihin ne sitten rahansa laittaa, säästöpossuunko? eikö ne isoimmat ole jo aika isoja, miksei ole tiliä?
lompakkon tietty, mitä lapsi tekee tililä?

MITÄ LAPSI TEKEE TILILLÄ höh pikkasen hassu kysymys..
heii..säästää sinne rahaa

Hernis on pikkuisen hassu täti.... Ensin oli laittamassa lastensa joululahjarahat menemään ja hetken päästä kuitenkin on antamassa niitä tammikuussa.

hyvää joulua
Minusta on hernetäti kummallista, että yhtäkkiä sun pitää ostaa rahalla syötävää. rahalla joka oli lapsille. kun just kehuit kuinka teillä meni 650 euroa yhden ihmisen joululahjoihin! olisko kannattanu miettiä ne lahjat vähän toisin?
kyllä taitaa olla taloudenpidossanne vähän laskennan varaa. älkää eläkö yli varojen!

Ihmettelijä
Mun mielipide on että 120e ei ole paljon jos on neljä lasta. Mun vanhemmat antaa kumpikin 100e kummallekkin lapselleni joululahjaa varten ja synttäreille samanverran. Minä sitten ostan niillä lapsilleni leluja,vaatteita tai laitan rahat heidän omalle tilille. Meillä lapsilla on omat tilit minne kerätään rahaa tulevia suuria ostoksia varten kuten mopo,autokortti, auto tai tulevaan ensiasuntoon. Meillä pojat saavat tilit käyttöönsä vasta kun ovat täyttäneet 18v. Mutta sitä en ymmärrä jos vanhemmat käyttävät lasten saamia rahojaan perheen ruokaan tai omiin menoihin.

vieras
Sopiva summa lasten käyttöön. Mut miten teillä Hernetäti on rahat noi loppu, etkös sä ja miehesi ole töissä? Mies yliopistolla ja sä kokkina, pitäisi noilla rahoilla elää melko hyvin? Mä kyllä muistan että Hernetäti on laittanut ennenkin muuhun tarkoitukseen saamansa rahat omaan hyvään, jos joku muistaa vielä sitä surullisenkuuluisaa palstan rahankeräystä, jossa rahat päätyivät muistaakseni ap:n tietokoneostoon, eikä hautakiveen kuten oli tarkoitus

kehtaattekin
Alkuperäinen kirjoittaja kidetär:
Alkuperäinen kirjoittaja milla:
Mun mielestä kanssa lapsille annatte ja he saavat niillä ostaa mitä haluavat.. kun kerran lapsille olivat laittaneet.
Ja ei ole iso summa, meillä isovanhemmat käyttää noin 100e/lapsi.
kivasti sanottu.. ei kaikilla isovanhemmilla ole varaa antaa satasta per lapsi. Minun vanhemmat ovat hyvin toimeentulevia, mutta kukaan ei vaadi laittamaan satasta tai edes viittäkymppiä per lapsenlapsi, niitä kun sattuu olemaan yli neljäkymmentä... Hiukkasen peränkuuluttaisin maalaisjärjen käyttöä näin aikuisten kesken. Tämä meni vähän malliin *mun äidillä on enemmän rahaa kuin sun äidillä.'

Sopiva summa lasten käyttöön. Mut miten teillä Hernetäti on rahat noi loppu, etkös sä ja miehesi ole töissä? Mies yliopistolla ja sä kokkina, pitäisi noilla rahoilla elää melko hyvin? Mä kyllä muistan että Hernetäti on laittanut ennenkin muuhun tarkoitukseen saamansa rahat omaan hyvään, jos joku muistaa vielä sitä surullisenkuuluisaa palstan rahankeräystä, jossa rahat päätyivät muistaakseni ap:n tietokoneostoon, eikä hautakiveen kuten oli tarkoitus
:eek: :eek: Törkeää. Miksi tällaisen ihmisen annetaan edes täällä palstailla, saati että KEHTAA palstailla!!!!!

30 euroa kunkin lapsen "tilille" eli siis vaikka kirjekuoreen keittiön kaappiin tai minne vaan ja siihen aina kuittaus kun äiti on antanut johonkin kivaan rahaa (jos ei omia pankkitilejä ole).
Tai toisaalta kyllä tuon rahan saisi vaikka vaate tai kirjakauppaan "tuhlattuakin" kun antaa lasten itse valita. aina lapselle jotakin mieleistä löytyy ja kun se on lahja, se saa olla jotakin tosiaan lapsen haluamaa eikä äidille ruokarahaa

taas näitä hrniksen juttuja
No ei kai niillä mitään krääsää ntarvi ostaa. Tai ostamisen ilosta. Ja jos se susta tuntuu krääsältä, niin sitä se ei ole lapsille. Meillä kyllä muksut tykkää ostaa omalla rahalla vaikka jonkin lehden yms. Ja kuule kiva tunne lapsilla kun tietää että se on omaa käyttörahaa. Ja herranjestas kai sen voi säästää. Nyt sullla on pakkomielle että sillä on pakko jotain ostaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TearsNoMore:
Mein neiti on saanu synttäri- ja joululahjaksi usein rahaa, useamman satasenkin on saattanut saada käteisellä. Ollaan ne joko viety tilille ( neidillä ristiäisistä asti ollu oma tili mihin kertyy rahaa joka kuu+joskus ylimääräistä ja niillä ostetaan tarpeellista TYTÖLLE ( vaatteita tms. ) ) tai sitten jätetty kotiin odottamaan esim. ostosreissua.
Neiti täytti syksyllä 3v ja sai lahjaksi rahaa ja ne odotti kaapissa siihen asti että lähdettiin ostamaan talvihaalaria ja kenkiä.
Ruokaa lasten rahoilla en ostaisi. =)
yhden lapsen kanssa säästäminen onnistuukin, mutta neljä lastä syö varmasti sen kuukaudesa, jos ei eenmmänkin mitä heistä maksetaan lapsilisää

Mikä ajattelutapa. Ei kai lasten tarvitse kustantaa olemassaoloaan. Voiko joku äiti oikeasti ajatella noin kapeakatseisesti. Ja kyllä neljänkin lapsen kanssa säästäminen onnistuu. Monet muksut säästää vaikka viikkorahoista kun tekee hieman kotitöitä esim. Vai ajatteletko niin että lasten kuuluu tehdä kaikenlaista, ja maksavat siten ylläpidostaan.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä