Onko koira purrut sinua, kerro tapahtuma ja ROTU!?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Mitä eroa on puremisella ja näykkäämisellä?

Itseäni on monikin elukka näykänyt, mutta vain se yksi koira on purrut. Mielestäni näykkääminen kuuluu eläimen puolustukseen. On ihan normaalia, että lintu tai kani näykkäsee, kun vieras menee kätensä sen häkkiin työntämään, toinen parka pelkää tulijaa, eikä pääse karkuun. Mun käsitys puremisesta on se, että koira tai muu elukka tulee luokseni ja puree niin että jää isommatkin jäljet.
 
pikku fifi
Minua on purrut kolme kertaa omat koirat. Kaksi kertaa olen mennyt käsineni väliin kun ne on tapellut ja silloin sain myös osani hampaista (tämä on ollut oikeastaan oma vikani, koska jos koirat tappelee niin siihen ei pitäisi mennä käsiä tunkemaan väliin). Ja yhden kerran yks oma koira puri ihan vaan sen takia koska hän ei olisi halunnut lähteä kanssani sisälle. Onneks mies oli vieressä ja tuli antamaan koiralle selkään. Kertaakaan ei ole tarvinnut tikkejä laittaa. Onhan sit niitä kertoja et koira on vähingossa näykkässyt kun on leikitty esim. kepillä ja on just korjannut vaik otetta tms. Mut niitä en kato purasuiks vaan vahingossa näkkäsyks. Ja rotu on saksanpaimenkoira (kovapäisiä uroksia)
 
Tiina
On purrut useampikin koira. Yksi oli perhoskoira joka nappasi nenästä kiinni kun lattialla leikittiin (olin silloin 6v), toinen oli Belgianpaimenkoira joka minun ollessa juoksulenkillä karkasi omistajaltaan ja nappasi ahteriin kiinni (pysähdyin kun huomasin koiran lähtevän perään, mutta ei auttanut) no, mitäpä tuosta ,omistaja korvasi hajonneet housut + sairaalakulut (tikit). Eläinlääkäriä avustaessani on monikin koira pelkotilassaan napannut käteen kiinni. Moni muukin eläin.
 
Saksanpaimenkoira, ajoin meidän tietä pitkin ja kävin kääntymässä päässä, jossa läheisen talon koira lähti perään. Tosin se ei tainnu purasta, vaan hyppäs mua vasten luultavasti ja siitä repes tuulipukuhousut.

Olin kaverilla odottamassa, että hän saa syötyä ja lähdetään kouluun aamulla. Silitin kaverin koiraa, otin puruluusta (niistä tikuista) kiinni, että saa jyrsiä (siis että minä pidän kiinni, olin näin tottunut oman koirani kanssa tekemään). Koira kävi käteen kiinni. Kaverin äitin reagtio ei ollut mitään, tyyliin "aijaa". Itse oli hoitoalalla töissä. Tästä jäi ihan jäljet ja niitä kirveli, koulussa sitten joku ope tais putsata sen ja tarkistivat, että rokotukset kunnossa. Oli joku norjan harmaan hirvikoiran ja pystykorvan sekotus varmaan.

Oma perhoskoira puri monta kertaa, kun mä kiusasin sitä pienenä :ashamed: Oma vika.

Collie yritti näykätä, kun silitin sitä päälaelta.

Saksanpaimenkoiran ja suomenajokoiran sekotus yritti purra kun silitettiin sitä serkkujeni kanssa. Oltiin poistumassa siitä (koira narun nokassa ulkona kiinni) ja sillon yritti käydä kankkuun kiinni.

Ja pentukoirat tietty näykkii ihan leikkiäkseen, sellasia puremisia saan joka päivä vastaan, vaikka kovasti yritetään pois sitä kitkeä. :D

Kaverille kävi niin, että Collie puri jalkaan ihan kunnon jäljet, tais tulla käteenkin. Oli silittämässä ja oli oma pentukoira mukana. Oli lähdössä pois niin kävi kiinni ja kaato kaverin. Jäi aika kiva jäljet. :/
 
itseä työhommissa puri joku sakemannin ja jonkun risteys. vein heille mainoksia kun niitä jakoivat. muu perhe oli venäläisiä, isä oli suomalainen. koira oli kytkettynä naruun ja isäntä piti narusta kiinni jotta voin jättää mainokset niin koira hyökkäsi auton oven alta (pääsi kuitenkin) ja ahmaisi suorastaan minun polveni, lopuksi isäntä syytti minua kun olen heidän pihaansa ajanut. kävin lääkärissä ottamassa jäykkäkouristukset kuntoon, mutta heidän pihaansa en enää koskaan ajanut, jätin tielle heidän kasansa!

oma kultainen noutajani puri minua kun muutti 5v minun luokseni ja menin kesken ruokailun viemään kuppiin lisää ruokaa. hän koki sen uhkana kun työnnän kättä kuppiin. löytytin aika lailla ja rupesin tekemään sitä päivittäin niin ei purrut enää koskaan.

itse olen sitä mieltä, että monesti täytyy omistajien katsoa peiliin jos aikuinen koira puree. (tosin joskus ihmiset on idiootteja, kun pelkäävät saattavat tehdä jotain arvaamatonta)
en yleistä mitään, mutta silti puolusta kyllä koiraihmisenä mitä pitääkin! meillä dobberi kohta 1,5v ja hyvin koulutettu!
tosin löytyyhän niitä luonnevikaisiakin koiria mistä tahansa rodusta, mutta...
 
Pattersson
Isän poliisikoira puraisi kädestä kun olin 4 tai 5. Oli töitten jälkeen väsynyt ja menin silittämään. Tikit käteen ja arvet näkyy vieläkin. Erittäin hyvin koulutettu koira ja tuota tapausta lukuunottamatta oli antanut lasten roikkua karvoissa. Hellyyttävä kuvakin on muistona, jossa koira on juuri kävelemään oppineen siskon tukena ja syövät samalla samaa ruisleipää.

Lisäksi lukemattomia näykkäyksiä perheen tai muiden koirilta joista ei ole jälkiä jäänyt.

Ei ole kammoa jäänyt, mutta en koskaan luota täysin mihinkään eläimeen vaikka olisi miten lupsakka. Ärsyttää ihmiset, jotka luottavat koiriinsa niin että kulkevat taajama-alueella koira irti.
 
Ainakin 4 on purru.
-olin lapsi ja oltiin auton takapenkillä erään sukulaisnaisen kanssa jolla joku kiinanpalatsikoiran tyyppinen hullu koira(sillä oli maine). Ilman syytä kävi päälle ja puri ja riehu siellä autossa :eek: |O
-lapsena olin kioskin jonossa. Edellä mies jolla myös sellanen pikkukoira. Tiesin ettei saa silittää vierasta mut katoin et ompa sulonen ja kiltin olonen. Silitin ja se puri.
-aikuisena menin anopin kaa niiden tuttavien koiria katsomaan, isoja sekarotuisia. Aidan takaa ihailtiin ja se sano et silitä vaan. Sanoin että en sillä ne koirat ei mua tunne ja toi piha on niiden reviiri. Anoppi vakuutti et noi on niiiiin ihania et ei varmasti pure. Jankutti ja vakuutti kunnes silitin aidan reunalle noussutta koiran päätä. Ja purihan se ja lujaa. Onneks oli takki. Tuli mustelmat ja hampaan jäljet läpi.
-lapsena ajoin pyörällä kaverin pihaan(kerrostalo). Se kuljetti taas sellasta pikkukoiraa ja sanoi et se hyökkää kimppuun jos näkee pyöräilijöitä, et älä aja. Seisoin pyörä jalkojen välissä ja se tuli toki puremaan sitten. Haavat tuli.
Hemmetin raivohullut pikkuräkyttäjät :kieh: :kieh: :kieh:
Että mulla näemmä enempi kokemusta pikkukoirista.
 
olinkohan joku 20 vuotias kun olin kotiapufirmassa töissä ja mentiin siivoamaan yhtä taloa, menkat oli silloin ja talossa ol vasta leikattu uros berhandilainen tjsp. koira. Ja se hyökkäsi kimppuun ja puri pahasta, muutama tikki ja pari viikkoa sairaslomaa, omistaja korvas kaikki kulut ja lääkkeet. Omistaja itekki ihmetteli tempausta, ei ole kuulemma koskaan niin tehnyt. Sen jälkeen oon tuollaiset koirat kiertäny kaukaa
 
ei oo purru yksikään koira ja menossa kumminkin 4koira jo...

tosin nää 2 viimeistä tinka ja tessa siis on kyllä jyrsineet pentuna käsiä ja jalkoja ku anneettiin niin tehdä...
ei muutoin...

ensimmäinen karjalankarhukoira joskus kun olin lapsi
collie lapsi olin silloinkin
sheltti tää nykyinen..aikuisiällä otettu
tinka sekarotuinen (sakemanni/ajokoira) aikuisiällä otettu ( in memorian )
 
Tälläistä
Mopsi, oma koira, kynsiä leikellessä sillä oli tapana näykkiä ja paristi taisi puraista oikein kunnollakin, mutta toruttiin kyllä sitten aina. Äitiäni puri naapurin saksanpaimenkoira polvesta pikkulikkana niin että oli arvet koko loppuiän. Mökkinaapurin Bokseri puri setääni reiteen kun oli kova puhumaan käsillä niin koiraparka luuli että setäni oli lyömässa mökkinaapurin miestä ja yritti puolustaa isäntäänsä.
 
Kaks kertaa on sakemanni purru (molemmat omia), eka kerta kun heittelin penskana palloa ja koira hyppäs sitä ottamaan. Pallo sattui olemaan miun naaman edessä, koira tarttuikin pallon sijasta miun nenään. Toinen kerta kun potkin jotain koiran lelua, koira yritti tarttua siihen vaan olikin miun jalka välissä.

Ja ihan omaks viakseni lasken nuo.
 
mii
Pikkuveljen kanssa painittiin leikillään. Veli oli alakynnessä ja koira luuli, että tapellaan. Kiersi kokoajan hädissään ympärillä ja lopulta nappas mua persuksista. Farkuista irtos takatasku.
Koiraa toruttiin ja se oli häpeissään, eikä ikinä toiste purrut ketään. Ja collie uros oli kyseessä.
Puolusti kyllä tonttia yksin ollessaan, ei päästänyt vieräita sisälle, jos ei ollut ketään kotona.
 
Miestä puri niiden oma sekarotuinen ( terrieriä ja pystykorvaa ) koira. Iski kiinni hauikseen, kun mies otti koiran pallon. Eikä muuten ihan heti irrottanu :/

Mun isää puri siskon miehen saksanseisoja. Otti ranteesta kiinni yks kaks ku istuivat sohvalla ( siis siskon mies ja mun isä ). Isäni oli kait ojentanu kätensä siskon miestä kohti ja koira kiinni :/ Tää samanen saksanseisoja puri kahdesti päähän meidän pentukoiraa....
 
oltiin lapissa mummon mökillä.mummo ja äiti lähti alas saunalla ja mä jäin vaarin kanssa mökkiin.
mummolla oli pyreneitten mastiffi joka oli jo aikasemmin edellisenä iltana yrittänyt purra mun veljeä päästä (sillon 4v) ja oli purrut mm. mummoa,enoja
lähdin pihan poikki vessaan jolloin koira hyökkäsi kimppuun.itse menin ihan paniikkiin enkä juurikaan muista tilanteesta sen jälkeen muuta kuin vaari repi koiran irti ja mummo juoksee minkä kintuistaan pääsee.oli kuulema havahtunut huutoon.

seuraava muistikuva on se kun mummo laittaa kengän nauhan vasemman olkavarren ympärille.
itkin kun äidin lainaama yöpaita oli veressä ja pilalla.
ambulanssi vei terveyskeksukseen josta lähdettiin pikapikaa lanssilla rovaniemelle (tää tapahtui siis ivalossa)
olin kuulema siellä 2viikkoa (ei mitään muistikuvaa)
koira puri koko hauiksen ja osan ojentaja lihasta pois,ja ne puuttuvat edelleen.
13leikkausta takana ja lisää tulossa.tästä tapahtuneesta on tänäkesänä 11vuotta.
kaikki verensiirrosta ihonsiirrännäisiin on koettu.

niinjuu.ja sai ne rovaniemellä mun käteen kuolin aikaseksi.
putsasivat leikkauskessa purrun alueen ja tikkasivat reunat kiinni niin että käteen jäi kämmenen kokoinen kraateri.
lähdettiin takaisin helsinkiin 2päivää sen jälkeen kun pääsin sairaalasta.
muistan kun valittelin että kättä pakottaa,mentiin terv.keskukseen ja kuoliossahan se käsi oli |O
ja haisi NIIIIIN pahalta :x

tästyä alkoi ensin karanteeni ja lääketokkuraisuus.olin yhteensä 4kk sairaalassa kunnes pääsen ekaa kertaa kotiin.
eli Töölön sairaala on niin tuttu että melkein siivoojatkin moikkaa jo :LOL:
tää hoito siis jatkuu jatkumistaan,kestäny vajaa 11vee eikä loppua näy.seuraavaksi yrittävät siirtää jostain kai kudosta tuohon käteen jotta se lihas rupeis kasvaa :/
ja taas leikkauksiin en haluis nyt kun oon pojan kanssa kahestaan
 
Vieras
Kaverini suomen pystykorva puri ranteesta ollessani 5v, traumat jäi, sen verran ikävä oli tuo kokemus. Yhden sukulaisen tanskandogin kierrän kaukaa, kun en vain pidä koirista, omia lapsiani en antaisi sinne hoitoon ollenkaan, vaikka onkin varmaan "kiltti" koira.. Never ever!
 
hei
Oma koira puri kun se oli leikattu ja juuri heräilemässä. Menin siis heräilevää koiraa halimaan ja se säikähti tai saattoi olla kipeäkin leikkauksen jäljiltä ja kävi kiinni naamaan niin että tuli kolme reikää naamaan (yksi alahuuleen ja kaksi poskeen). Koira on pk collie.

Toisen kerran sama koira puri kun menin koirien tappeluun väliin. Tällöin koira otti kädestä kiinni niin että peukalon lähelle tuli vekki.

Ei mielestäni ole syytä lopettaa koiraa koska ymmärrän tilanteet joissa koira on puraissut.
 
soile
mun poikaa puri varottamatta takaa päin sekarotuinen koira,koira oli miehen enon ja mies nappas pojan syliinsä ja minä vaiston varaisesti otin ekana mitä käteen kuistilta osui ja löin varmaan viisi kertaa potkien,koira pakeni.
oli kerran aikaisemmin purrut aikuista miestä varoittamatta käteen,muutenkin täysi hullu eivätkä pitäneet kytkettynä.miehen eno ei suostunut korvamaan pojan sairaala kuluja saati lääkkeitä,pojalta kaksi sormea pois toisesta kädestä.Kokipa miehen eno yllätyksen lopetin koiran heidän takapihalleen,sanokaa vaan sekopääksi,pojallani edessä pitkät hoidot edelleen.
 

Yhteistyössä