Onko kellään ollut kätilönä miestä? entäpä opiskelijoita mukana?

  • Viestiketjun aloittaja kohta menossa
  • Ensimmäinen viesti
Viimeisessä synnytyksessä olisin SATA kertaa mieluummin ottanut sen sairaalan ainoan mieskätilön kuin sen sadistisen ämmän joka mulla oli kätilönä! Mm. sisätutkimuksen teki niin, että painoi samalla peukalolla klitorista ERITTÄIN kovaa, vaikka huusin kyllä että sattuu - ja näitä ehdittiin tehdä ainakin se kolme-neljä.

Ompeli ilman puudutusta, onneksi vain muutama tikki.. Eli mieluummin se mieskätilö, kiitos.
 
Toisen lapsen syntyessä mut synnytysosastolle vastaanotti mieskätilö. Ja tarvii kyllä sanoo, että oli aivan mahtava tyyppi! Mulla sillon jo kamala synnytyspelko, mutta hän sai sitä kyllä lievitettyä tosi hyvin, oli huumorintajunen ja mukava. Harmi toisaalta, kun ehti sit vuoro vaihtumaan ennenkun päästiin tositoimiin. Toisaalta, en sit tiä kuinka olisin siinä kintuit levällään tykänny ponnistaa sen miehen läsnäollessa.... :/ Ois se ehkä vähän oudolta tuntunut...

Sairaalana siis TAYS, ja tää mieskätilö on siellä useita vuosia tehnyt pelkkää yövuoroa, nykyään kai hoitaa käsittääkseni vain kotisynnytyksiä.
 
ekassa synnytyksessä oli opiskelijoita läsnä enemmän ja vähemmän, oli yks vaihto-oppilaski ja oli kiva joutua puhuun englantia niin vei ajatuksia pois kivusta siinä avautumisvaihees. itse terveydenhuoltoa opiskelleena en voisi kuvitellakaan kieltäväni opiskelijoiden läsnäolon.

toisessa synnytyksessä oli mies kätilö ja siis aivan mahtava ja huippu tyyppi. Naurattaa näin jälkikäteen ku oli vähän niinku joku jääkiekko valmentaja ku kannusti mua jaksamaan :D
 
h
Miehiä ei ole ollut, mutta opiskelija oli. Siitä ei ollut mitään haittaa, se oli koko ajan paikalla (muistaakseni) toisin kun varsinainen kätilö. Olihan se ihan kiva jutella välillä jonkun muunkin kun miehen kanssa.
 
Mulla on ollut opiskelijoita, olisin saanut miesopiskelijankin, mutta en halunnut, koska hän oli mun kanssa samalta kurssilta ja oltiin musta muuten liian tutut. Pelkkää hyvää sanottavaa on niin kandeista kuin klöopiskelijoistakin.
 
***
molemmat on ollut. opiskelijasta kysyivät että saako olla mukana ja oli mielestäni ihan ok. raskauksien aikana niin monet tyypit muutenkin ronkkineet mun alapäätä ettei ne yhdet sormet lisää haittannut. :)
mieskätilö oli aika hanurista. ei ollut itse synnytyksessä mukana muuta kuin ponnistusvaiheessa oli avustamassa(osui juuri vuoronvaihdon aikaan tuo synnytys). mieskätilö paikkasi ja hänen mielestään alapäässäni oli nähtävästi jotain erityisen ällöttävää kun kovaan ääneen tokaisi "mä en tohon ainakaan koske!"(liekö ollut paskaa tullut ponnistuksen yhteydessä) ja naiskätilö sitten putsasi ennen kuin tämä mies(vai liekö hiiri?) uskalsi koskea. tikit ompeli kai ihan ok mutta selvästi tuon ompelukohdan vielä monen vuoden jälkeen tuntee.
 
tt
Aika harvoin noita on. Silloin kun olin sairaalassa muutaman kuukauden ennen synnytystä siellä kiersi yhden kätilön mukana joku afrikkalainen miesopiskelija, joka oli jossakin vaihdossa. En tiedä oliko paikallinen titteli sitten synnytyslääkäri tms mutta kätilön mukana se kuitenkin töitä teki. Ei päässy kokeilemaan mun kohdunkaulan tilannetta, onnekseni.
 
opiskelina oli, mukava olikin..
ja kerran oli värkkitutkimuksissa mies, se oli aikas kauheeta kun ei ollu ees mikään vanha..
ja sit kun mä luulin että se jo lopetti, niin sujauttikin käden takasin ja sano että ootas mä vielä katon tuolta yhen jutun..
 
mie
mulla oli toisessa synnytyksessä mukana kaks belgialaista harjottelijaa... tavallaan en tykänny et piti siinä hässäkässä vielä englantia puhua, mut ne oli kyl ihan mukavia..
 
täältä
Olihan toisen lapsen synnytyksessä pelokkaan oloinen lääkäri opiskelija joka kalpeana katseli sivusta vaikka tositoimet eli ponnistaminen ei ollut vielä alkanut. Kyllä se siitä ja tsemppiä vaan tulee varmaan ammatissaan hurjempaakin näkemään.
 
Mulla oli juuri valmistuva opiskelija, olin hänen viimeinen synnytyksensä ilmeisesti :) jäi niin positiivinen olo tuosta ihmisestä, parempaa kätilöä en olisi voinut toivoa! hän siis hoiti melkein koko homman, toki "oikeakin" kätilö oli paikalla. Mutta ihana ihminen oli ja osasi hommansa :)

Lisäksi tuli lääkäriopiskelija, kun tikattiin. Hän vain katseli vierestä miten se tehdään.
Multa ei kyllä kukaan missään vaiheessa kysynyt suostunko ottamaan opiskelijoita, he vain tuli ja esittelivät itsensä :D Kaippa he olisivat lähteneet jos oisin vaatinut mutta ei mua siinä tilanteessa kiinnostanut kuka auttaa, kunhan on joku joka osaa hommansa.
 
no joo
Mulla oli ekassa synnytyksessä opiskelija mukana , ja mä olin siihen tosi tyytyväinen. Opiskelija oli siinä mun tukena ja apuna kätilölle , ja otti mulle ekat kuvatkin vastasyntyneestä.

Pakkohan niiden on oppia , eikä synnytyksiä opita kirjasta lukemalla , kun kaikki on niin erilaisia.

Kolmannessa synnytyksessä oli mieskätilö , jäi ihan hyvät fiilikset. Ei siinä paljon mieti kätilön sukupuolta , tärkeintä on muut ominaisuudet ; kärsivällisyys , rauhallisuus , asiantuntevuus.
 
vieras
Opiskelijoita ei ole ollut yhdessäkään synnytyksessä,mutta kuopus kun syntyi ja mentiin yöllä osastolle niin mieskätilö oli vastassa --ja oli ihan "kauhee"...kyttäs vähän päästä että "joko pissa on tullu"(ootti varmaan katetrin kans oven takana ;0)) ja kun olin vuotanut lakanoille pyysin tilkettä sen verran että aamuun mentäis niin tää riipi kaikki aluslakanat irti ja vaihtoi(ei olis kauheesti jaksanu siinä vaiheessa!).Kuopus meni lastenosastolle ja pyysin että soittais sinne ja kysyis vointia,se tulikin kohta ja aloitti että "KERSA voi...."
 
lottis
itse opiskelen hoitajaksi, ja ainakaan meidän koulussa ei taida olla kuin yksi mieskätilöopiskelija :eek: aika harvassa ne kai on. tämäkin mies on kyllä juurikin sellanen symppis. ei kukaan joka ei halua nähdä verta ja muuta tavaraa tunkevan ulos naisesta hae alalle, kyllä ne on niitä jotka ovat kiinnostuneita lapsien ja äitien terveydestä, ja iloitsevat syntyvistä lapsista ja siitä ihmeellisestä uuden elämän alusta. itseäni ei kiinnostaisi hoitajan sukupuoli siinä vaiheessa kun lapsi pukkaa ulos, eiköhän se ole ihansama. yhtä päteviä ja asiansa osaavia he ovat.

itse opiskelijana on kurjaa jos harjoitteluissa ei saa osallistua toimiin siksi että potilas ei halua. tottakai ymmärrän sen, en mäkään antaisi ihan tohelon ja osaamattoman tehdä mulle toimenpiteitä, mutta koulussa käydään todella tarkkaan läpi teoriassa ja harjoittelutunneilla miten mikäkin asia tehdään. ja harjoittelussa sitten pysytään näissä asioissa, ei ne kätilöopiskelijat saa kursia teitä kasaan jossei asiaa ole koulussa käyty läpi ja kuivaharjoiteltu. tilanteissa on myös aina opiskelijan ohjaaja mukana, joten mitään vahinkoja ei pääse sattumaan. mutta toki on oikeus kieltäytyä opiskelijan läsnäolosta. se vaan on opiskelijoille tosi hyvä edes nähdä niitä juttuja käytännössä, jos ei ite saakaan tehdä. opiskelijat on myös usein huomattavasti tunnollisempia kuin valmistuneet hoitajat/terkkarit/kätilöt, koska harjottelujaksot arvioidaan ja ohjaajat kyttää koko ajan vieressä ja antaa palautetta.
 
miina
Mulla käynnistettiin synnytys ja alussa oli naiskätilö. Kun tuli vuoronvaihto niin olin lentää persuuksilleni kun huoneeseen asteli mieskätilö. Olin aivan järkyttynyt, niin järkyttynyt että synnytys pysähtyi ja saatiin lähteä kotiin. No, yöllähän tuli uudestaan lähtö, muistin että tämä mieskätilö sanoi että hällä päättyy työvuoro keskiyöllä. Olin helpottunut, kello oli yli puolenyön. Olin siis niin ennakkoluuloinen ja häveliäs että!

Kun pääsimme synkkärille niin tämä samainen mies tuli vastaan ja aikoi hoitaa synnytykseni, oli tullutkin sairastapaus ja tämä mies oli tullut tuuraamaan. Tuntuihan se aluksi hullulta kun hän kertoi synnytyskivuista, vertasi kuukautiskipuun ( tietenkin totesi sen olevan paljon kovempaa). Mielessäni ei kuitenkaan käynyt kätilövaihto, ajattelin että miehellenikin voisi olla kiva kun kätilönä on mies. Synnytys meni hyvin, kätilö oli aivan mahtava, kaikista mukavin mitä meillä on ollut, tämä viimeisin oli neljäs lapsemme. Hän ei kertaakaan tiuskinut tms. Miehenikin sanoi ettei yksikään naiskätilö ole ollut noin kiva. Tuntuihan se hullulta kun hän ompeli alapäätäni mutta pois en olisi vaihtanut, hän oli oikein empaattinen ja huumorintajuinen. Jos vielä saan lapsia niin toivoisin hänet kätilöksi.

Kun juttelin hänen kanssaan niin hän sanoi että olisikohan ollut 2 äitiä jotka olivat vaatineet naiskätilön hänen tilalleen, yleensä äidit hyväksyvät hänet ensijärkytyksen jälkeen. Juuri tämä mies on ollut oman lapsenlapsen syntymässä mukana ja tästä kätilöstä oli juttua jossain lehdessä. Jos vain voisi kätilön valita niin suosittelen!

Noista opiskelijoista, eihän ne koskaan opi jos eivät saa olla synnytyksissä mukana. Minä hyväksyisin yhden opiskelijan mukaan mutta en useampaa kerralla.
 
Ja opiskelija oli mukana, mitään ei kysytty. Eikä haitannu kun luvan ois saanu. Kiva oli jutella sen kanssa ja oikein mukava tyyppi. Ainoa joka ehti olla paikallakin kätilöiden lentäessä kaikkialla yhtäaikaa. Ainoa ikävyys tuplatutkimukset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Mulla oli juuri valmistuva opiskelija, olin hänen viimeinen synnytyksensä ilmeisesti :) jäi niin positiivinen olo tuosta ihmisestä, parempaa kätilöä en olisi voinut toivoa! hän siis hoiti melkein koko homman, toki "oikeakin" kätilö oli paikalla. Mutta ihana ihminen oli ja osasi hommansa :)

Lisäksi tuli lääkäriopiskelija, kun tikattiin. Hän vain katseli vierestä miten se tehdään.
Multa ei kyllä kukaan missään vaiheessa kysynyt suostunko ottamaan opiskelijoita, he vain tuli ja esittelivät itsensä :D Kaippa he olisivat lähteneet jos oisin vaatinut mutta ei mua siinä tilanteessa kiinnostanut kuka auttaa, kunhan on joku joka osaa hommansa.
Mun opiskelija oli lähellä valmistumista ja lähinnä vielä harjotteli tunnistamaan senttejä jne. Osasi muuten jo tutkia ja ties asiat.
Siksi miekin annan opiskelijan olla mukana että eihän ne muuten opi elleivät saa tehdä ja tähän mennessä on aina ollu ok tyyppejä ja onnistuneet siinä mitä ny on tehneet eri osastoilla.
 

Yhteistyössä