Onko ketään jolle karppaus olisi ollut negatiivinen kokemus?

  • Viestiketjun aloittaja Lotta
  • Ensimmäinen viesti
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Safiiri:
Kolesteroli nousi hujauksessa pilviin eli yli 6:n. Samoin ei se paino mulla mihinkään laskenut, melkeinpä nousi.
Kävitkö siis mittauttamassa kolesterolisi ennen karppauksen aloitusta, karppasit hetken, lopetus ja sitten taas mittauttamaan?
 
jep jep
Kyllä. Ja mua ärsyttää suunnattomasti kun moni karppaaja hokee kuinka laihdut varmasti ja olet terve kun vaan karppaat, se on ehdottomasti paras vaihtoehto jne jne... No, täällä yksi joka lihoi karppaamalla, enkä ole ikinä eläissäni voinut niin huonosti! Se ei todellakaan toimi kaikilla eikä sovi kaikille, mutta jotkut ovat niin hurahtaneet siihen uskontoon (kyllä, heille se on uskonto) etteivät suostu tuollaista hyväksymään.
 
Menni K.
Toissa keväänä kokeilin karppausta 2 viikkoa. Päätä särki, olin kiukkuinen, enkä pystynyt kävelemään sataa metriä, kun jalat menivät heti maitohapoille. Painoa tippui 1,5kg tuon kahden viikon aikana, mutta en todellakaan voinut kuvitella jatkavani yhtään pidempään. Menetetty paino tuli vajaassa viikossa takaisin, joten en tiedä oliko kyseessä kuitenkin ihan normaali painon vaihtelu.

 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
Kyllä. Ja mua ärsyttää suunnattomasti kun moni karppaaja hokee kuinka laihdut varmasti ja olet terve kun vaan karppaat, se on ehdottomasti paras vaihtoehto jne jne... No, täällä yksi joka lihoi karppaamalla, enkä ole ikinä eläissäni voinut niin huonosti! Se ei todellakaan toimi kaikilla eikä sovi kaikille, mutta jotkut ovat niin hurahtaneet siihen uskontoon (kyllä, heille se on uskonto) etteivät suostu tuollaista hyväksymään.
olis muuten ihan mielenkiintoista kuulla miten söit silloin. Paljon hh:t oli päivässä? ja sitä rasvaahan ei tartte kilotolkulla mättää.
 
Menni K.
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Jos ei osaa karpata ja siitä tulee huono olo, vika ei suinkaan ole itse dieetissä, vaan sen toteuttajassa.
Eli mitä vikoja voi olla, jos karppaus ei sovi? Liittyykö jotenkin aineenvaihduntaan vai mihin?
 
ruokari
Mä en tykännyt. Kokeilin vajaa pari viikkoa. Kakka ei luistanut suoraan sanottuna :D en tiä miks. Olo ei tosiaankaan ollut hyvä vaan ehkä ennemminkin jostain activia mainoksesta.
Ruoka oli kauhean raskasta ja huonosti sulavaa. (tiesittekö muuten ihmiset, että hedelmällisyys vaatii hiilihydraattipitoisen ruokavalion?)

Painoon ei ehtinyt vaikuttaa millään lailla, painoin 55 ennen ja jälkeen tuon jakson. Painon takia en sitä kokeillutkaan, ihan vain uteliaisuudesta.

Kasvissyöntiä olen joskus 15 v sitten harjoittanut myös uteliaisuudesta, sitä meni puoli vuotta. Päivittäiset päänsäryt teki sen, että siirryin vähitellen syömään kalaa. Päänsäryt hävisi. Nykyisin olen taas sekasyöjä, mutta aika vähällä lihankulutuksella. Ruokavalio jäi hyvin kasvispainotteiseksi.
 
vieras
Mä kokeilin äitini esimerkin rohkaisemana, hän on tällä tyylillä tiputtanut kymmeniä kiloja,, ja ne ovat myös pysyneet poissa. asuin äitini kanssa viime kesän samaa taloutta, ja siis samoja sapuskoja syötiin. Painoa mulla putosi kyllä 3kg, mutta hiilarien migreenikohtaukset lisääntyivät valtavasti, iho kukki hurjana ja olo oli kaikenkaikkiaan huono ja etova eikä ummetus tahtonut hellittää millään. Kyseessä siis kumminkin lähinnä hyväkarppi-tyyppinen ruokavalio, eikä mikään täysin hiilariton.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ruokari:
tiesittekö muuten ihmiset, että hedelmällisyys vaatii hiilihydraattipitoisen ruokavalion?
Jos noin olis niin mun pitäis olla superhedelmällinen. :D Mutta enpä vaan ole, vaan mun täytyy syödä vähähiilihydraattisesti (tai kohtuuhiilihydraattisesti jos ei olis liikapainoa).

En väitä että karppaus ihan kaikille sopis, mutta suurimmalle osalle kyllä. :) Kaikille sopii kyllä vähentää hiilareita (verrattuna suosituksiin), mut ne sopivat rajat on yksilöllisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Safiiri:
Kolesteroli nousi hujauksessa pilviin eli yli 6:n. Samoin ei se paino mulla mihinkään laskenut, melkeinpä nousi.
6 kieppeillä ei kyllä tosiaan ole missään pilvissä, vaan normaali (verrattuna muuhun väestöön). Ja kokonaiskolesterolihan ei kerro yhtään mitään, eikä tuo koko juttu varsinkaan yhtään mitään jos ei tiedä mikä oli lähtötilanne. Useimmiten karppaajilla triglyt laskee selvästi, HDL nousee ja LDL miten milloinki.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä kokeilin äitini esimerkin rohkaisemana, hän on tällä tyylillä tiputtanut kymmeniä kiloja,, ja ne ovat myös pysyneet poissa. asuin äitini kanssa viime kesän samaa taloutta, ja siis samoja sapuskoja syötiin. Painoa mulla putosi kyllä 3kg, mutta hiilarien migreenikohtaukset lisääntyivät valtavasti, iho kukki hurjana ja olo oli kaikenkaikkiaan huono ja etova eikä ummetus tahtonut hellittää millään. Kyseessä siis kumminkin lähinnä hyväkarppi-tyyppinen ruokavalio, eikä mikään täysin hiilariton.
Täysin hiilaritonta ei tietty ole olemassakaan, mutta tuo hyväkarppi on melko lähellä ihan normisuosituksia. Miten siis normaalisti syöt?
 
huhhai
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja ruokari:
tiesittekö muuten ihmiset, että hedelmällisyys vaatii hiilihydraattipitoisen ruokavalion?
Jos noin olis niin mun pitäis olla superhedelmällinen. :D Mutta enpä vaan ole, vaan mun täytyy syödä vähähiilihydraattisesti (tai kohtuuhiilihydraattisesti jos ei olis liikapainoa).

En väitä että karppaus ihan kaikille sopis, mutta suurimmalle osalle kyllä. :) Kaikille sopii kyllä vähentää hiilareita (verrattuna suosituksiin), mut ne sopivat rajat on yksilöllisiä.
Tiäkkö kuule, kaikki tutkimukset kertovat todennäköisyyksistä. Voi *** että keskustelupalstat on täynnä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä sanoja "todennäköisyys" tai "keskiarvo". Ja teilataan lääketieteen tutkimustulokset sillä, että "no minä en ainakaan, joten puppua koko juttu"

Tupakka ja viina alentaa hedelmällisyyttä. Ei se kuitenkaan tarkoita, että kaikki alkkikset tai tupakoivat on steriilejä. Comprendre?
 
Alkuperäinen kirjoittaja huhhai:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja ruokari:
tiesittekö muuten ihmiset, että hedelmällisyys vaatii hiilihydraattipitoisen ruokavalion?
Jos noin olis niin mun pitäis olla superhedelmällinen. :D Mutta enpä vaan ole, vaan mun täytyy syödä vähähiilihydraattisesti (tai kohtuuhiilihydraattisesti jos ei olis liikapainoa).

En väitä että karppaus ihan kaikille sopis, mutta suurimmalle osalle kyllä. :) Kaikille sopii kyllä vähentää hiilareita (verrattuna suosituksiin), mut ne sopivat rajat on yksilöllisiä.
Tiäkkö kuule, kaikki tutkimukset kertovat todennäköisyyksistä. Voi *** että keskustelupalstat on täynnä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä sanoja "todennäköisyys" tai "keskiarvo". Ja teilataan lääketieteen tutkimustulokset sillä, että "no minä en ainakaan, joten puppua koko juttu"

Tupakka ja viina alentaa hedelmällisyyttä. Ei se kuitenkaan tarkoita, että kaikki alkkikset tai tupakoivat on steriilejä. Comprendre?
No tuota... Kerropa paljoko tuon tutkimuksen mukaan ois sopiva hiilarimäärä?

Todellisuutta ainaki on se, että pcos on aika yleistä (yleisempää kuin joskus ennen), ja sen yhtenä (ja ilm. aika suurena) syynä on liiallinen sokeri/hiilihydraatti.
 
jupjup
1. kokemus keskellä muutaman kuukauden "dieettiä", jossa söin vain mandariinia ja tomaattikeittoa ja kävin usein pitkillä juoksulenkeillä: paino putosi dieetillä nopeasti 7 kg. Sitten koitin 2 viikkoa karppausta --> paino nousi ja lenkkiä ei jaksanut juosta + huono olo. --> lopetin karppauksen ja pudotin vielä alkuperäisellä dieetillä toiset 7 kg.

2. vuosi edellisestä ja aloitin karppauksen "normaalin ruokavaliokauden" perään:
Iltapäivisin vuosia vaivannut väsymys katosi kokonaan. Vatsa toimii paremmin (+90% kaasupäästöjä vähemmän!!!), yleinen vireystaso parempi ja ajatus juoksee paremmin.
Nälkä ei vaivaa oikeastaan koskaan; aamupalaksi munia ja pekonia niin neljään asti iltapäivällä menee täysin ilman nälän tunnetta.
Edelleen tosin sama tilanne treenien suhteen: jos ei ole syönyt hiilaria, treeni jää vartin mittaiseksi. Siksipä teen nykyään niin, että syön hiilaripitoista ruokaa aina silloin kun on edessä samana päivänä pitkä lenkki tai muu treeni --> 2 tunnin treeni ei tuota mitään ongelmia.
Painoon ei ole vaikuttanut juurikaan mitään, mutta muuten tämä systeemi on paljon parempi kuin "normaalilla suomalaisella ruokavaliolla".

Johtopäätökset: jos testaa karppausta, niin ei saa olla siinä alla mitään muuta "erikoista" dieettiä tms. Jos harrastaa pitkiä treenejä (10-15 km juoksulenkkejä esim) niin hiilarit ovat välttämättömiä (ainakin minulla). Jos ei harrasta liikuntaa, suositeltavaa jättää hiilarit kokonaan pois.
 
"mie"
Mulla tippui paino muutaman kilon, mutta terveellinen tapa se ei todellakaan ole. Lihakset kuihtuu tietysti, jos niitä ei jaksa treenata. Mä olin niin hapoilla muutaman kyykyn jälkeen, että urheilun hyvät vaikutukset jäi kuurin ajaksi kokonaan, eli +-0. Vaikka kropasta tippuukin painoa, niin mikään ei ole niin kuvottavan näköistä, kun roikkuvat kannikat ja löllö vatsa, ja niinhän siinä käy ilman kunnon treeniä. Nykyään syön täysjyväpastaa kohtuudella, muutamana päivänä viikossa, ehkä muutaman palan täysjyväleipää viikossa, ja hedelmiä paljon, lisäksi neljä tiukkaa treeniä viikossa. Kesää odotellessa :)
 
"vieras"
-rytmihäiriöitä
-pääkipua
-suonenvetoja
-väsymystä
-ärtyisyyttä
-vihaisuutta
-ei pystynyt urheilemaan

Noita kaikkia tuli ensimmäisten viikkojen aikana. Mutta kaikki myöskin poistuivat kun osasin säätää syömiset ja juomiset kohdalleen. Pahimmat virheet tuli, kun en syönyt tarpeeksi rasvaa, enkä saanut riittävästi/oikeassa suhteessa suolaa, magnesiumia ja kaliumia.
 

Yhteistyössä