Onko joku toinenkin "työidentiteetin vanki" pukeutumisessa?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30192552:
Raja pitää olla itsensä myymiselläkin. On se nyt kyllä kumma, jos ei voi edes lenkillä käydä ilman, että pitää miettiä, mitä mieltä työnantaja lököverkkareista on. Tuollainen pompottelu on mahdollista vain, jos ihmiset itse mahdollistavat sen. Vähän itsekunnioitusta kehiin! Mitä, jos jossain vaiheessa työnantajan vaatimukset alkavat ulottua perheenjäseniin ja heidänkin ulkonäköönsä? Pitää olla edustava vaimo/mies, edustavat teinit ja lapsilla firman imagoon sopivat harrastukset?
Koska sinä olet pankissa töissä, olisi sopivaa, että lapsesi harrastaisivat purjehdusta tai golfia.
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Kuten täällä on aiemmin sanottu, niin ei varmaan ole fiksua papin pitää mitään saatana paitaa.
Mitä muuten tulee pukeutumiseen, niin onhan se nyt naurettavaa, että joku urpo väittää, ettei voi vapaa- ajallaan pukeutua kuten haluaisi.
Opettajalla taikka politiikassa mukana oleville voi tulla tunne että täytyy pitää tiettyä kuvaa vapaa-ajalla. Opettajia on jopa ohjeistettu menemään juopottelemaan muualle kuin missä lasten vanhemmat juovat.
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi
[QUOTE="vieraana";30192581]Jos meet jakamaan ruokaa kultaiset rannerenkaat kilisten niin saattaa olla että sua ei oteta kovin hyvin vastaan. Voi ne vähän vaatimattomammatkin vaatteet olla kivat.

Jos muilla ei ole suunnilleen rahaa ruokaan, haluatko olla se joka tulee paikalle Ferrarilla?[/QUOTE]

Niin, tavallaan sanoit sen itsekkin. Asialla ei ole mitään tekemistä kunnioittamisen kanssa, vaan sen kanssa ettet usko tulevasi vastaanotetuksi hyvin ferrarin ja kultapäällysteen kanssa.
Sinä siis teet oletuksen "köyhistä". Uskot, että et tule hyvin vastaanotetuksi riippuen siitä, mitä sinulla on päälläsi. Toisekseen, et uskaltaisi laittaa kultahelyjä, koska pelkäisit niiden tulevan varastetuisksi.
 
vastaus
Tsih.
Sä et voi laittaa niitä kalliita kenkiä Budabestiin mennessäsi, koska sun alihankkija tajuaisi hetkessä miten sä riistät siltä pilkkahintaan tavaraa.
Toisekseen, sut ryöstettäsiin sielä hetkessä.
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ettet haluaisi aiheuttaa pakaa mieltä kenellekkään koska sulla on massia.
Ei millään pahalla, mutta miten sairas sä olet päästäs, jos sä kuvittelet jollekkin tulevan paha mieli siitä, että sulla on varaa mällätä vaatteisiin. Toisekseen, clarksin kengät ei nyt mitään erityisen kalliita ole.
Olen itsekin palkkatyöläinen ja en siis riistä ketään. Firma riistää varmaankin sekä sitä Budapestin alihankkijaa että minua. Jos bruttopalkka oli joskus 10v siellä käydessäni 700e/kk koodarilla niin Clarksin kengät saattoi maksaa 200 euroa.

Ehkä mä olen tosiaan sairas päästäni jos olen sitä mieltä että on turhaa herättää kenessäkään kateutta jos ei ole välttämätöntä. Vältyn kuitenkin monelta konfliktilta sillä että huomioin asian pukeutumisessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi
"vieraana"
Niin, tavallaan sanoit sen itsekkin. Asialla ei ole mitään tekemistä kunnioittamisen kanssa, vaan sen kanssa ettet usko tulevasi vastaanotetuksi hyvin ferrarin ja kultapäällysteen kanssa.
Sinä siis teet oletuksen "köyhistä". Uskot, että et tule hyvin vastaanotetuksi riippuen siitä, mitä sinulla on päälläsi. Toisekseen, et uskaltaisi laittaa kultahelyjä, koska pelkäisit niiden tulevan varastetuisksi.
Eli miten sun mielestä pitäisi toimia? Minä olen sairas päästäni niin miten järkevä ihminen tuossa tilanteessa käyttäytyisi?
 
Pohdiskelija
Opettajalla taikka politiikassa mukana oleville voi tulla tunne että täytyy pitää tiettyä kuvaa vapaa-ajalla. Opettajia on jopa ohjeistettu menemään juopottelemaan muualle kuin missä lasten vanhemmat juovat.
Kysymys on yhdenlaisesta keski-ikäistymisestä. Mennään siitä yläasteen vaatteet on aatteet -meiningistä toiseen ääripäähän. Lääkäri leikkaa rastansa ja juristi peittää tatskansa, kun se on vaan helpompaa niin, eikä se itseilmaisu tunnu enää niin tärkeältä kuin joskus aiemmin.

Opettaja juo suosiolla naapurikunnassa tai kotona, kun ei se juopottelukaan rentouta, kun pitää miettiä, kuka tulee kohta avautumaan Mirjamin lukihäiriöstä.
 
Opettajalla taikka politiikassa mukana oleville voi tulla tunne että täytyy pitää tiettyä kuvaa vapaa-ajalla. Opettajia on jopa ohjeistettu menemään juopottelemaan muualle kuin missä lasten vanhemmat juovat.
Kummallinen ohjeistus. Mistä kukaan voi tietää missä jotkut tuntemattomat ihmiset (siis oppilaiden vanhemmat, joista kaikkia ei ole edes tavannut) milloinkin aikovat käydä drinksulla? Ja mitä, jos kaupungin joka baarissa olisi jonkun oppilaan vanhempi :D
 
Opettajalla taikka politiikassa mukana oleville voi tulla tunne että täytyy pitää tiettyä kuvaa vapaa-ajalla. Opettajia on jopa ohjeistettu menemään juopottelemaan muualle kuin missä lasten vanhemmat juovat.
Niin?
Jollakin voi olla tunne, että täytyy pitää tiettyä kuvaa yllä vapaa- ajalla. Mitä siitä? Ei se silti välttämättä muuta kenenkään käsitystä siitä ihmisestä.

Oli mullakin opettaja, joka ajeli ladalla ja sillä oli 30cm pitkä rehuparta. Se oli vallan mainio tyyppi ja kaikki tuntui tykkäävän siitä.
Mulla oli myös opettaja, joka oli aina fiinisti pukeutunut jakkupukuun ja se oli täysi kusipää. Se oli kusipää pukeutumisestaan huolimatta.

Se, että joku haluaa pitää tiettyä julkisuuskuvaa on ihan sen oma asia. Ne kaikki muut sitä tuskin arvostaa yhtään sen enempää onko se lenkkipolulla risaisissa verskoissa tai Davidin tuliterissä juoksutrikoissa.
 
Exelent
Niin, kysymys on huono niille jotka ajattelevat kaikesta liian analyyttisesti, niille jotka ajattelevat mikä on motiivi kysymysken takana, niille jotka jäävät ajattelemaan miten tähän kuuluu vastata, niille jotka jäävät kuuntelemaan mitä muut vastaavat ja päättävät sen pohjalta mitä vastaavat.

Se kertoo kysyjälle aika paljon, kuten myös se vastaako yhdellä sanalla vai tuleeko perään litania perusteluja.

Se kertoo kysyjälle sen miten näet itsesi ja se kertoo myös yllättävän paljon luonteestasikin ja siitä miten ilmaiset itseäsi.

Tuo sinun vastauksesikin kertoo paljon sinusta jo ihan sen perusteella mitä olet mieltä siitä kysymyksestä.

Ei sellainen kysymys voi olla huono. Ei mikään kysymys ole huono mihin ei ole yhtä oikeaa vastausta.
Hieno puhe.
 
[QUOTE="vieraana";30192603]Eli miten sun mielestä pitäisi toimia? Minä olen sairas päästäni niin miten järkevä ihminen tuossa tilanteessa käyttäytyisi?[/QUOTE]

On vaan typerää väittää tekevänsä jotain "kunnioituksesta" muita kohtaan. Kehuskella miten huomioonottaivainen on, vaikka oikeasti olet huolissasi vain omasta perseestäsi. Fiksu tyyppi osaisi myöntää sen. Sinä koitat vääntää sen oman erinomaisuutesi ja erehtymättömän pelisilmäsi piikkiin.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieraana";30192539]Kyllä heillä on ihan palkattuja työntekijöitä. Univormuun voi pukeutua myös vapaaehtoinen pelastusarmeijan jäsen. Mutta tarkoitin tässä nyt heitä jotka ovat palkkatyössä pelastusarmeijalla.[/QUOTE]

Tiedän että on palkattuja työntekijöitä, mutta väitän että pelastusarmeijaan haetaan töihin vakaumuksen eikä palkan takia. Kyseessä ei ole työ, vaan elämäntapa. Ja univormulla nimenomaan ilmennetään sitä omaa persoonaa ja elämäntapavalintaa, kyse ei ole siitä että haluaisi pukeutua saatanapaitaan vapaalla mutta ei kehtaa.
 
"vieraana"
Niin?
Jollakin voi olla tunne, että täytyy pitää tiettyä kuvaa yllä vapaa- ajalla. Mitä siitä? Ei se silti välttämättä muuta kenenkään käsitystä siitä ihmisestä.

Oli mullakin opettaja, joka ajeli ladalla ja sillä oli 30cm pitkä rehuparta. Se oli vallan mainio tyyppi ja kaikki tuntui tykkäävän siitä.
Mulla oli myös opettaja, joka oli aina fiinisti pukeutunut jakkupukuun ja se oli täysi kusipää. Se oli kusipää pukeutumisestaan huolimatta.

Se, että joku haluaa pitää tiettyä julkisuuskuvaa on ihan sen oma asia. Ne kaikki muut sitä tuskin arvostaa yhtään sen enempää onko se lenkkipolulla risaisissa verskoissa tai Davidin tuliterissä juoksutrikoissa.
Luulen että tuosta opettajastasi olisi pidetty vaikka sillä ei olisi ollutkaan partaa ja Ladaa.

Tuskin myöskään siitä kusipäisestä olisi tullut mukavaa vaikka olisi kasvattanut parran.
 
Niin?
Jollakin voi olla tunne, että täytyy pitää tiettyä kuvaa yllä vapaa- ajalla. Mitä siitä? Ei se silti välttämättä muuta kenenkään käsitystä siitä ihmisestä.

Oli mullakin opettaja, joka ajeli ladalla ja sillä oli 30cm pitkä rehuparta. Se oli vallan mainio tyyppi ja kaikki tuntui tykkäävän siitä.
Mulla oli myös opettaja, joka oli aina fiinisti pukeutunut jakkupukuun ja se oli täysi kusipää. Se oli kusipää pukeutumisestaan huolimatta.

Se, että joku haluaa pitää tiettyä julkisuuskuvaa on ihan sen oma asia. Ne kaikki muut sitä tuskin arvostaa yhtään sen enempää onko se lenkkipolulla risaisissa verskoissa tai Davidin tuliterissä juoksutrikoissa.
Jos opettaja vaikka pukeutuisi näin?
 
"vieraana"
On vaan typerää väittää tekevänsä jotain "kunnioituksesta" muita kohtaan. Kehuskella miten huomioonottaivainen on, vaikka oikeasti olet huolissasi vain omasta perseestäsi. Fiksu tyyppi osaisi myöntää sen. Sinä koitat vääntää sen oman erinomaisuutesi ja erehtymättömän pelisilmäsi piikkiin.
Olen tainnut jotenkin loukata sua pahastikin tässä ketjussa jos sun mielestä vaatimaton pukeutuminen on omaneduntavoittelua. Miksi mä edes menisin jakamaan ruokaa tms vapaaehtoistyöhön jos olisin huolissani omasta perseestäni? Voisin yhtä hyvin jäädä kotiin.

Äsken vaatimaton pukeutuminen oli jonkun toisen mielestä pelkuruutta.

Tää on oikeastaan aika sairas ketju, niin paljon erilaisia latautuneita merkityksiä on sillä mitä toiset ihmiset päällensä pistää. Kun pääasia pitäis olla että on suhteellisen puhdas ja vaatteet edes jokseenkin ehjiä.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieraana";30192568]En mä itse niin koekaan mutta täällä jotkut on sitä mieltä että jos pukeutuu harmaasti ja tylsästi ei anna kaikkea persoonastaan. Minä taas ajattelen että vaatteilla on joillekin ihmisille liian suuri merkitys sen määrittämisessä millainen joku ihminen on tai ei ole.

Tästä syystä en halua että vaatteet antaisivat minusta tai lapsistani kuvan että olemme varakkaita. Pyrin siis suhteellisen tavanomaiseen ja usein jopa vähän vaatimattomampaan kuin on tavallista.

Voisin ostaa merkkivaatteita ja olen ostanutkin mutta muuttanut asiassa mieleni. Ihminen on paljon muutakin kuin vaatteilla rakennettu imago. Asun tavanomaisella asuinalueella enkä haluaisi että ainakaan vaatteiden, auton ym. asioiden suhteen juuri erottuisimme muista. Haluan että ystävyyssuhteet jos niitä syntyy ovat aitoja eikä sellaisia että tietyn tulo tai varallisuustason ihmisillä on tapana hengailla keskenään.

No Logo kirja on hyvä lukea jos et ole sitä vielä lukenut :)[/QUOTE]

Olen lukenut :) Mutta joo, tarkoitin lähinnä että pistän päälleni millaisen paidan haluan (olettaen tietysti että mulla on varaa siihen!) miettimättä hirveästi mitä muut siitä ajattelevat. Mulla on sekä kirpparilta ostettuja, teetettyjä, henkkamaukkalaisia että ns. merkkivaatteita sikin sokin, enkä näe että se ois mikään ongelma. Vastustan ajatusta, että on olemassa jokin "tavanomainen" tyyli pukeutua tai asua, vaikka toki stereotypioita on vihervassareista kokoomuslaisiin varmasti kaikilla.
 
"vieraana"
On vaan typerää väittää tekevänsä jotain "kunnioituksesta" muita kohtaan. Kehuskella miten huomioonottaivainen on, vaikka oikeasti olet huolissasi vain omasta perseestäsi. Fiksu tyyppi osaisi myöntää sen. Sinä koitat vääntää sen oman erinomaisuutesi ja erehtymättömän pelisilmäsi piikkiin.
Missä kohdalla olen sanonut olevani erinomainen tai että mulla olisi erehtymätön pelisilmä?

Jotenkin nyt vähän jo loukkaa tämä että yritetään väittää jotain muuta kun mitä on sanottu. Mun pointti on se että yritän vaatetuksella olla suhteellisen neutraalisti pukeutunut jotta kun ihmisen tapaa jotkut muut asiat kuin vaatetus olisi se mikä määrittää millainen olen.
 
Jos opettaja vaikka pukeutuisi näin?
Ei ehkä kannata kouluun tulla tuollaisessa asussa, mutta vapaa-aikana mikään ei estäisi. Ellei sitten välitä siitä, että kaikki, olivat oppilaita, heidän vanhempiaan tai muita vastaantulijoita, saattaisivat pitää hiukan idioottina - luulen, että tämä voisi vaikuttaa enemmän.

Naurattaa muuten tuo poseerausasento, kädet asianmukaisesti nyrkissä :D
 
Viimeksi muokattu:
Blue
Pappi kantaa saatananpalvontaan liittyviä koruja taikka paidassa esimerkiksi kuva viisisakaraisesta tähdestä väärinpäin? Huumepoliisilla vapaa-ajalla kannabista lailliseksi ajava t-paita?

Rankkoja harvinaisia poikkeuksia, sitten voi tulla mieleen jotkut johtajat/yrittäjät joiden tarvitsee varjella yrityskuvaa. Pääkallopaidasta en kyllä keksi esimerkkiä.
Nää on vähän huonoja esimerkkejä sen takia että yleensä ihminen ilmentää myös ajatusmaailmaansa vaatevalinnoillaan.

Harvoinpa pappi uskonnollisten arvojen sijaan kannattaa saatananpalvontaa (eli pappeus on siinä mielessä kutsumusammatti) ja sama huumepoliisilla. Mun mielestä tässäkin esim. se pääkallopaita on parempi esimerkki, se kun ei kuitenkaan ole viittaus mihinkään rikolliseen toimintaan tms. Ja kyllä mun mielestä sekä papilla että poliisilla näkisin pääkallopaidan päällä vapaalla.
 
Juu, ja sinäkin näytät alkavan tajuta.
On olemassa työpaikkoja, joissa on tietynlainen pukeutumiskoodi. Toisissa tarkempi, toisissa väljempi. On olemassa työpaikkoja, johon voi mennä missä kuteissa ikinä huvittaa. Työpaikolla on ehkä ihan fiksua taipua pukeutumaan odotetulla tavalla. Ne on useimmiten myös mainittu työsopimuksessa, joita sitoutuu noudattamaan allekirjoittaessaan sellaisen.

Presidentti on asemassa, jonka vuoksi aina ovesta ulos astuessaan hän on erityisasemassa. Sen vuoksi hän varmasti pukeutuu tietyllä tavalla. Suomen kansaa tuskin häiritsisi, vaikka hänesta saataisiin kuva syömässä grillattua makkaraa savusaunan edustalla.

Häät ja hautajaiset ovat tilaisuuksia, joihin sinut on kutsuttu. Niisä edellytetään tiettyä pukeutumiskoodia, ellei toisin ole mainittu. On kohteliasta kunnoittaa sitä.

Muuten on aivan se ja sama, missä kuteissa käyt lenkillä tai himassa paskalla. Ketään tuskin kokee tulleensa epäkunnoitetuksi, jos käyt kaupassa lenkkareissa ja pieruverskoissa ostamassa vessapaperia.
 
[QUOTE="vieraana";30192659]Missä kohdalla olen sanonut olevani erinomainen tai että mulla olisi erehtymätön pelisilmä?

Jotenkin nyt vähän jo loukkaa tämä että yritetään väittää jotain muuta kun mitä on sanottu. Mun pointti on se että yritän vaatetuksella olla suhteellisen neutraalisti pukeutunut jotta kun ihmisen tapaa jotkut muut asiat kuin vaatetus olisi se mikä määrittää millainen olen.[/QUOTE]

Sinä siis oletat, että muut ihmiset määrittävät sinut sen mukaan, mitä olet pukenut päällesi? Eikö tuo ole vähän aliarvioivaa niitä muita kohtaan? Ja jopa itseäsi kohtaan.
 
[QUOTE="vieraana";30192635]Luulen että tuosta opettajastasi olisi pidetty vaikka sillä ei olisi ollutkaan partaa ja Ladaa.

Tuskin myöskään siitä kusipäisestä olisi tullut mukavaa vaikka olisi kasvattanut parran.[/QUOTE]

Niin?
Thats my point?
Tietynlaisten mielikuvien antaminen on siis turhaa, ellei niitä voi lunastaa? Eli loppuviimeksi ihan sama, mitä päällesi vedät.
 

Yhteistyössä