Onko joku toinenkin "työidentiteetin vanki" pukeutumisessa?

Pohdiskelija
Nää on vähän huonoja esimerkkejä sen takia että yleensä ihminen ilmentää myös ajatusmaailmaansa vaatevalinnoillaan.

Harvoinpa pappi uskonnollisten arvojen sijaan kannattaa saatananpalvontaa (eli pappeus on siinä mielessä kutsumusammatti) ja sama huumepoliisilla. Mun mielestä tässäkin esim. se pääkallopaita on parempi esimerkki, se kun ei kuitenkaan ole viittaus mihinkään rikolliseen toimintaan tms. Ja kyllä mun mielestä sekä papilla että poliisilla näkisin pääkallopaidan päällä vapaalla.
Niin, sinä näkisit. Mutta entäpä 80-vuotias vanhoillislestadiolainen seurakuntalainen, mitä hän ajattelisi pääkallopaidasta papilla kaupan kassajonossa?

Kohta päästään taas siihen, kuinka ikinä uskallan lähteä kodistani, kun kuka vain voi ajatella minusta mitä vain. Mutta tavoitteenani on vain havainnollistaa, että näissä asioissa ei ole yhtä oikeaa tai väärää vastausta.

Jos ihmisen oma näkemys roolistaan ja yhteisöstään on sellainen, ettei pääkallopaita ole sopiva vapaa-ajalla, en kävisi inttämään vastaan. Ja asian yksi puoli on tosiaan se, että miten kovasti sitä pääkallopaitaa haluaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi
-9-9-
Mutta edelleen: kyllä sillä on mielikuvan tasolla väliä, onko papilla kauppareissulla baskeri, lierihattu vai pipo. Varsinkin miespuolisella vanhemmalla papilla.
Minäkin haluaisin tietää mitä signaaleja nämä eri päähineet siis antavat sinulle? Minulle olisi ainakin ihan p*skan hailee mitä papilla on päässä kun ruokakaupassa käy. Sinäänsä miehet ei kai saisi pitää päähinettä ollenkaan sisätiloissa...

Itseasiassa tänään lounastauolla kävin kaupassa ja sattui vanha pappi minun taakseni jonoon (oikeasti, mikä yhteensattuma :D ). Ja jäin vähän miettimään että minkälaiset vaatteet tällä miehellä olisi pitänyt olla että näyttäisi ns. korrektilta. Hänellä oli ihan perus vaatteet, mitä nyt melkein kaikilla samanikäisillä miehillä on. En tiedä miten hän sillä kunnioitti tai epäkunnioitti muita henkilöitä siellä kaupassa? Olisiko hänellä pitänyt olla joku ristinkuva takissa vai mikä ois se korrekti pappi-lookki ollut?
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
säpäle harmaana
[QUOTE="Jenis";30192479]Juu, ei mun mielestä. Kuten sanoin tuolla ylempänä, en äkkiseltään keksi yhtään ammattia, jossa ammatti-identiteetti estäisi pukeutumasta vapaa-ajalla ihan miten vaan.[/QUOTE]

Niin, ei minustakaan. Minusta vaatteet kertovat ainakin aikuisilla lähinnä mausta pukeutumisen suhteen, joten aika vähän se kertoo persoonasta erilaisten arvojen osalta.
 
Pohdiskelija
Minäkin haluaisin tietää mitä signaaleja nämä eri päähineet siis antavat sinulle? Minulle olisi ainakin ihan p*skan hailee mitä papilla on päässä kun ruokakaupassa käy. Sinäänsä miehet ei kai saisi pitää päähinettä ollenkaan sisätiloissa...

Itseasiassa tänään lounastauolla kävin kaupassa ja sattui vanha pappi minun taakseni jonoon (oikeasti, mikä yhteensattuma :D ). Ja jäin vähän miettimään että minkälaiset vaatteet tällä miehellä olisi pitänyt olla että näyttäisi ns. korrektilta. Hänellä oli ihan perus vaatteet, mitä nyt melkein kaikilla samanikäisillä miehillä on. En tiedä miten hän sillä kunnioitti tai epäkunnioitti muita henkilöitä siellä kaupassa? Olisiko hänellä pitänyt olla joku ristinkuva takissa vai mikä ois se korrekti pappi-lookki ollut?
Minä taas juuri vähän aikaa sitten juttelin eläkkeellä olevan papin kanssa. Ainakin hän kertoi, että "palautetta" tuli kiertoteitse aika tavalla, jos 80-90-luvuilla erehtyi verkkareissa julkisesti heilumaan.

Toki kaikkien meidän pukeutuminen on muuttunut ja muuttuu. Ilmeisesti tapaamasi pappi oli jollain lailla ajan hermolla, jos hänellä oli mielestäsi "perus vaatteet".
 
säpäle harmaana
Totta tuokin. Jos kyseinen henkilö harrastaa teatterissa ja oopperassa käymistä, hänellä voi olla jälleen lukuisia eri syitä käyttää tuota harmaata jakkua. Jos taas hän käy kuntosalilla harmaassa jakussa... no nyt loppui mielikuvitukseni.

Tästä päästään taas siihen, että yleensä aikuisilla ihmisillä on eri vaatteet arkeen, juhlaan, kuntoiluun, jne. Eli sikäli kysymyksessä ovat pitkälti elämäntyylivalinnat, eivät niinkään pelkät tyylivalinnat. Yläasteella tämäkin asia oli toisin, siellä hevarin piti näyttää hevarilta liikuntatunnillakin.
Niin. Eli vapaa-ajan pukeutumisen ei tarvitse liittyä ammattiuskottavuuteen.
 
säpäle harmaana
Totta tuokin. Jos kyseinen henkilö harrastaa teatterissa ja oopperassa käymistä, hänellä voi olla jälleen lukuisia eri syitä käyttää tuota harmaata jakkua. Jos taas hän käy kuntosalilla harmaassa jakussa... no nyt loppui mielikuvitukseni.

Tästä päästään taas siihen, että yleensä aikuisilla ihmisillä on eri vaatteet arkeen, juhlaan, kuntoiluun, jne. Eli sikäli kysymyksessä ovat pitkälti elämäntyylivalinnat, eivät niinkään pelkät tyylivalinnat. Yläasteella tämäkin asia oli toisin, siellä hevarin piti näyttää hevarilta liikuntatunnillakin.
Niin. Eli vapaa-ajan pukeutumisen ei tarvitse liittyä ammattiuskottavuuteen.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vain kahden äiti
Minäkin haluaisin tietää mitä signaaleja nämä eri päähineet siis antavat sinulle? Minulle olisi ainakin ihan p*skan hailee mitä papilla on päässä kun ruokakaupassa käy. Sinäänsä miehet ei kai saisi pitää päähinettä ollenkaan sisätiloissa...

Itseasiassa tänään lounastauolla kävin kaupassa ja sattui vanha pappi minun taakseni jonoon (oikeasti, mikä yhteensattuma :D ). Ja jäin vähän miettimään että minkälaiset vaatteet tällä miehellä olisi pitänyt olla että näyttäisi ns. korrektilta. Hänellä oli ihan perus vaatteet, mitä nyt melkein kaikilla samanikäisillä miehillä on. En tiedä miten hän sillä kunnioitti tai epäkunnioitti muita henkilöitä siellä kaupassa? Olisiko hänellä pitänyt olla joku ristinkuva takissa vai mikä ois se korrekti pappi-lookki ollut?
Enäähän näillä asioilla ei ole nuoremmalle polvelle merkitystä, mutta kannattaa muistaa että vanhempi sukupolvi mieltää baskerin (miehellä) hyvin voimakkaasti vasemmistolaiseen ideologiaan. Kulttuurisesti baskeri on ollut vasemmistosymboli.

Pipo varmaan suht neutraali ja lierihattu hivenen oikeistolainen? Perinteisesti, ei siis välttämättä enää nykypäivänä.

Mutta vanhemmalla polvella istuu aika tiukassa se ajatus että vasemmistolainen ei voi olla pappi.
 
[QUOTE="vieraana";30192652]Olen tainnut jotenkin loukata sua pahastikin tässä ketjussa jos sun mielestä vaatimaton pukeutuminen on omaneduntavoittelua. Miksi mä edes menisin jakamaan ruokaa tms vapaaehtoistyöhön jos olisin huolissani omasta perseestäni? Voisin yhtä hyvin jäädä kotiin.

Äsken vaatimaton pukeutuminen oli jonkun toisen mielestä pelkuruutta.

Tää on oikeastaan aika sairas ketju, niin paljon erilaisia latautuneita merkityksiä on sillä mitä toiset ihmiset päällensä pistää. Kun pääasia pitäis olla että on suhteellisen puhdas ja vaatteet edes jokseenkin ehjiä.[/QUOTE]

Miksi minä loukkaantuisin sinun tavastasi pukeutua?

Ärsyynnyin.
Minä ärsyynnyin siitä, että sinä kerroit pukeutuvasi ruoka- apuun tietyllä tavalla kunnioittaaksesi niitä, jotka sieltä hakevat apua.
Seuraavaksi myönsit, että olet lähinnä huolissasi siitä, miten sinut otetaan vastaan pukeutumisesi perusteella ruoka avussa.
On jotenkin tökeröä väittää, että kiinnität pukeutumiseesi huomiota muita kunnioittaaksesi, vaikka oikeasti kyse on vain siitä, miten sinä haluat, että sinut otetaan vastaan. Motiivisi ovat itsekkäät.
Siinä ei ole mitään pahaa. Siinä on pahaa, että yrität kääntää omat itsekkäät motiivisi eduksesi ja yrität uskotella olevasi parempi, kuin olet.
 
-9-9-
[QUOTE="usko";30192717]Ai ne papit käy oikeasti kaupassa??
Mitä se osti? :D[/QUOTE]

Katsoin että ei ainakaan ollut kaljaa ostamassa, onneksi. Mikäs pappi se sellainen olisi ollut :D Jotain pikaruokaa kuitenkin oli.
Ja jutteli ja vitsaili kassatädin kanssa ihan kuin tavallinen ihminen. En kuullut mitään raamatusta tai Jeesuksesta.

En varmaan ois koko pappia huomannut jos en tätä ketjua olisi juuri aikaisemmin lukenut. Vähän semmonen harmaa ja näkymätön tapaus. Mutta ehkä papin kuluukin olla sellainen? Ei saa näkyä liian räikeästi ettei vanhukset ja himouskovaiset vain pahoita mieltään?
 
"vieraana"
Miksi minä loukkaantuisin sinun tavastasi pukeutua?

Ärsyynnyin.
Minä ärsyynnyin siitä, että sinä kerroit pukeutuvasi ruoka- apuun tietyllä tavalla kunnioittaaksesi niitä, jotka sieltä hakevat apua.
Seuraavaksi myönsit, että olet lähinnä huolissasi siitä, miten sinut otetaan vastaan pukeutumisesi perusteella ruoka avussa.
On jotenkin tökeröä väittää, että kiinnität pukeutumiseesi huomiota muita kunnioittaaksesi, vaikka oikeasti kyse on vain siitä, miten sinä haluat, että sinut otetaan vastaan. Motiivisi ovat itsekkäät.
Siinä ei ole mitään pahaa. Siinä on pahaa, että yrität kääntää omat itsekkäät motiivisi eduksesi ja yrität uskotella olevasi parempi, kuin olet.
Siis en halua vaattella herättää huomiota, en puoleen enkä toiseen! Varmaan tosi itsekäs motiivi. Jokainen pukeutuu niinkuin haluaa mutta en halua tuolla poiketa liikaa joukosta, hirmuista itsekkyyttä. En halua kiinnittää huomiota itseeni. Vaikea uskoa että kukaan siellä tulisi koruja päältä repimään, kun ihan asiallisesti käyttäytyvistä ihmisistä on kyse.

Ja en tosiaan ole mitenkään parempi ihminen varmasti kenenkään mielestä. En edes omastani.

Mutta ehkä muilla ei ole samanlaista ajattelua sen suhteen että eri tilanteisiin pukeudutaan eri tavoin.
 
Pohdiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30192730:
Niin. Eli vapaa-ajan pukeutumisen ei tarvitse liittyä ammattiuskottavuuteen.
Ei tarvitse, mutta se voi liittyä. Esimerkiksi Savonlinnan oopperajuhlilla liikkuu vapaalla aika paljon politiikan, liike-elämän ja median väkeä, ja he ovat siellä enemmän luupin alla kuin töissä.
 
"Jenis"
... ja edelleen, muutama päivä sitten näin pääministerimme shortseissa pyörimässä jonku duudsonit-maalitaulun keskellä. Jos pääministerillä ei ole tuon kummempaa pukukoodia, niin mitenkähän korkeassa asemassa ihmisen pitää olla jottei voi vapaa-aikanaan pukeutua kuten tahtoo?
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
säpäle harmaana
Ei tarvitse, mutta se voi liittyä. Esimerkiksi Savonlinnan oopperajuhlilla liikkuu vapaalla aika paljon politiikan, liike-elämän ja median väkeä, ja he ovat siellä enemmän luupin alla kuin töissä.
No ensinnäkin on kyse muutenkin tapahtumasta, jonne pitää pukeutua pikkuisen paremmin ja toiseksi edustustilaisuuksia en laske vapaa-ajaksi.
 
Edustustehtävä on eri asia kuin oopperassa käyminen vapaa-ajalla.
Sanoit näin:
Ei tarvitse, mutta se voi liittyä. Esimerkiksi Savonlinnan oopperajuhlilla liikkuu vapaalla aika paljon politiikan, liike-elämän ja median väkeä, ja he ovat siellä enemmän luupin alla kuin töissä

Tuo on vähän eri, kuin käydä helsingissä oopperassa katsomassa yksi pätkä. Vähän sama, kuin Pori Jazz. Epämuodollinen tilaisuus käydä näyttäytymässä tietyisssä piireissä. Saattaa tuoda työkuvioihin jotain uutta jne.

Jokseenkin huvittavaa, kun tajuat puhuneesi itsesi pussiiin, alat vänkäämään jostain ihan naurettavasta asiasta.
 
"Jenis"
Musta tuntuu, että ihmiset rakentaa ihan itselleen ja vapaaehtoisesti sen vankilan, jonka ulkopuolelle ei muka voi astua. Oikeasti kukaan ei kato kahta kertaa pappia joka tulee stetsonissa ruokakauppaan, ei enää nykyään - vaikka se ostais ihan kaljaakin sieltä.

Keski-ikäisyyden paras puoli on, että ei jaksa enää niin välittää mitä itse kukin ohikulkija kenties ajattelee tai on ajattelematta :D
 

Yhteistyössä