onko joku lukenut jo päivän iltasanomia?

Sh
Jos sen äidin on pakko mennä vauvan kanssa ostoksille, onko lähikauppaankin mentävä ruuhkabussilla? Eikö äiti voi kävellä reippaasti ulkoilmassa ja suorittaa ostokset siinä lähi-Siwassa? Synnytyssairaalassa synnytysosastolla ei meillä ainakaan ole mitään läpikulkuliikennettä ja vierailuitakin infektioaikana rajoitetaan tarvittaessa.
 
"vieras"
Mutta edelleen kaipaan vastausta kysymykseen, miksi juuri ostoskeskus on se paha. Ei ole kahta ääripäätä, sitähän mä tässä haenkin.
Voi ..ttu siellä liikkuu paljon ihmisiä!! Ja vaikkei just ole ruuhkahetki, niin siellä on silti huomattavasti enemmän ihmisiä suljetussa tilassa kuin vaikkapa kotona. Prkl että pitää vääntää rautalangasta. Sori, menee hermot.

Lekurit kehottaa välttämään myös nuhaneniä, vaikka niitä olis vain yksi jossain seisomassa. Mutta sun varmaan ei tarvitse, kun sinä tiedät paremmin...
 
maalaisjärkikin toimii
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27853832:
En vertaa sitä potilaan hoitamista ja vauvan ostoskeskukseen viemistä, luehan uudestaan.
Juu, M3- maski vauvalla auttaisi, koska rsv tarttuu ilman kautta, kun rhinovirukset (toisia flunssaa aiheuttavia, rsv:tä harmittomampia) tarttuvat pääasiallisesti käsien välityksellä.
Minusta vain olisi helpompi jättää se vauva tutun hoitajan kanssa kotiin kuin pukea M3- maski?
Näin maalaisjärjellä.
No miten se asiaan sitten liittyy? Ei ne virukset leijaile tuolla ilmassa tuntikausia ja hyökkäile
ympäriinsä vaunukoppaan kankaiden läpi. Kyllä sinne tarttis sit suoraan köhiä. Ihan pelkkä nenäliina
auttaa pöpömäärän torjumisessa, kun se estää niitä joutumasta käteen kun aivastat tai kosket
ovenkahvaan.

Sinne koppaan voi sitä virusta päästä vaikka äitien käsien kautta kun käyt lähisiwassa, se on fakta
ja sille ei mitään voi, elämässä ei voi lasta kaikelta suojella. Jokainen voi kykkiä kotona 3 kuukautta
jos lystää, muitten ehkä täytyy jatkaa elämääkin. Naurettava ajatuskin että 3 kk:n ajan hankkisin
vauvalle aina hoitajan kun pitää joku asia mennä hoitamaan, tai ajaisin naapurikaupunkiin pikku
kauppaan vauvan kanssa pöpöjen pelossa. Kun se ostoskeskus on tossa 5 minuutin kävelymatkan
päässä, siellä on kaikki palvelut eikä sinne tarvitse rynnätä ruuhka-aikaan. Sitä hain takaa maalais-
järjellä.

Ja kyllä synnärillä neuvottiin että alta 2 viikon ikäistä ei pitäisi viedä väenpaljouteen, kun joku
taisi vilauttaa että syntyi vauva mihin aikaan vuodesta tahansa niin kotiin linnottaudutaan puoleksi
vuodeksi... Nyt on pöpökausi ja tuo uutinen koski tätä aikaa.
 
[QUOTE="vieras";27853988]Voi ..ttu siellä liikkuu paljon ihmisiä!! Ja vaikkei just ole ruuhkahetki, niin siellä on silti huomattavasti enemmän ihmisiä suljetussa tilassa kuin vaikkapa kotona. Prkl että pitää vääntää rautalangasta. Sori, menee hermot.

Lekurit kehottaa välttämään myös nuhaneniä, vaikka niitä olis vain yksi jossain seisomassa. Mutta sun varmaan ei tarvitse, kun sinä tiedät paremmin...[/QUOTE]

:LOL:
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27853980:
Kuten aiemmin kerroin, ollaan liikuttu ihan normaalisti vastasyntyneidenkin kanssa eikä ikinä yhdellekään ole tullut yhtään mitään eikä myöhemminkään. Meillä ei edelleenkään taudit tartu, ei ole ikinä mahatauteja eikä mitään muutakaan. Mutta tiedän perheitä joissa mukulat ovat pumpulissa kasvatettuja ja niiden perheiden lapsiin tarttuvat aivan kaikki taudit mitä vähänkään on liikkeellä.
Eli sun lapset todistaa sen, että lääkärit ja tilastot valehtelee? :LOL:

..ttu taas tätä idiotismin määrää.
 
Täh
Tiiru, onko mielestäsi taas todellakin niin, että on olemassa vain kaksi ääripäätä: säkki päähän ja luukut ikkunoiden eteen, tai ostareissa asuminen?

Eiköhän ollut kyse suosituksesta eikä totaalikiellosta, että ei ehdoin tahdoin kannata mennä isoihin ostoskeskuksiin vastasyntyneen kanssa ellei halua ottaa sitä riskiä että vauva sairastuu, koska isoissa ostoskeskuksissa se on todennäköisempää kuin esim. jos kävelet vauvan kanssa vaunulenkillä.
Mä ihmettelen samaa kuin Tiiru. Onko se ostoskeskus itsessään se iso riski vai ihmispaljous?

Mua ei ruuhkaisiin ostoskeskuksiin saa millään mutta kotiäitinä on ollut kiva käydä noissa kiertelemässä siihen aikaan aamupäivästä kun on hiljaista. Enemmän mun vaunun kopan kylkeen tunkee vieraita ihmisiä ruuhkaisemmalla hetkellä lähikaupassa kuin tuolla ostoskeskuksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru
"vieras"
Vauvaikäisten lasten vanhempia muistutetaan RS-virustartuntaa ennalta ehkäisevien toimien tärkeydestä. RS-virusinfektio on isoilla lapsilla ja terveillä aikuisilla melko lievä sairaus, mutta vauvoille se voi aiheuttaa pahimmillaan tehohoitoa sairaalassa vaativan keuhkokuumeen tai keuhkoputkentulehduksen.

Alkavasta talvesta odotetaan pisaratartuntana leviävän RS-virusinfektion epidemia-aikaa. Keskosvanhempien yhdistys ja Helsingin yliopistollisen keskussairaalan Lastenklinikka kehottavat vauvojen vanhempia pitämään huolta hyvästä käsihygieniasta perheessä. Lieväänkään hengitystieinfektioon sairastuneen ei tulisi vierailla vauvaperheessä. Ennakoivat toimet tartuntariskin vähentämiseksi ovat tärkeitä, sillä RS-virusinfektioon ei ole varsinaista parantavaa lääkettä. Oireita voidaan lievittää kuume- tai astmalääkityksellä.
 
guesti
On se tosiaan kumma miten jotkut jaksavat vetää isot herneet nenään siitä mitä tutkimus on osoittanut todeksi. Itse asiassa ei tarvitse edes olla mikään erikoislääkäri tai alan asiantuntija, jotta ymmärtää, että:

a) Pieni vauva joka saa tartunnan voi olla hengenvaarassa ja
b) Kannattaakin siksi välttää K A I K K I A paikkoja joissa on vieraita pöpöjä liikenteessä. (Sen takia en kotiinikaan kutsu vieraita käymään kun vauva on ihan pieni!!)

Mä voin ymmärtää, että joku yh joutuu vauvansa kanssa käymään kaupassa jne. Mutta jos kyse on siitä, että mukavuudenhalun takia käydään hypistelemässä ja kahvittelemassa jossain ostoskeskuksessa on siitä järki aika kaukana. Eihän se multa ole pois jos te vauvojenne kanssa siellä pöpöjen parissa liikutte ja teidän lapsi sairastuu. On vaan ikävää nähdä miten itsekkäät vanhemmat pilaavat lapsensa elämänlaadun niiden viikkojen ajaksi jotka hän joutuu olemaan kipeänä. Entäs sitten jos vauva sattuisi sairastumaan niin pahasti, että kuolee - pystytkö oikeasti kantamaan siitä vastuun kuten aikuinen vai alatko vierittää syytä jonkun lääkärin tmv. niskoille?
 
[QUOTE="vieras";27853988]Voi ..ttu siellä liikkuu paljon ihmisiä!! Ja vaikkei just ole ruuhkahetki, niin siellä on silti huomattavasti enemmän ihmisiä suljetussa tilassa kuin vaikkapa kotona. Prkl että pitää vääntää rautalangasta. Sori, menee hermot.

Lekurit kehottaa välttämään myös nuhaneniä, vaikka niitä olis vain yksi jossain seisomassa. Mutta sun varmaan ei tarvitse, kun sinä tiedät paremmin...[/QUOTE] Ei ole ollenkaan epäselvää, että kotona on vähemmän ihmisiä suljetussa tilassa kuin vaikka prismassamme. Viitsinkö tuohon vikaan lauseeseen edes toistaa itseäni...
 
"vieras"
Joku kirjoitti että taksi odotti kun kävi vauvan kanssa kaupassa ja toki jos ei muuta mahdollisuutta oo niin näin täytyy tietty tehdä.

En hysterisoi todellakaan vauvojen viemistä kauppaan,
mutta mietin mitä sellaista sieltä pitää hakea synnärireissulla, mitä mies ei oo voinut ostaa valmiiksi kotiin?
onko ikinä tullut mieleen ettei aina kerkeä hakemaan kaikkea tarpeellista ajoissa? Oletko kuullut keskosista? Oletko kuullut ylipäätään esikoisen odottajista, ketkä eivät välttämättä edes tajua, mitä kaikkea kotiin tarvitsee kun vauva tulee taloon? Meidän kaksoset syntyivät yllättäen rv35. Joo, jotain oltiin hankittu valmiiksi, muttei todellakaan kaikkea. Minulla oli onneksi mies ja suku, joten pääsin hakemaan ostokseni ilman vauvoja, mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.
 
Elämä tätä
Tästäkin ketjusta huomaa ketkä eivät ole niitä yksinkertaisia vaan viitsivät käyttää omiakin aivoja asian ajattelemiseen mitä toinen puoli ei vaan voi käsittää. Ajattelevat asiaa kuitenkaan kumoamatta lääkärin esille tuomaa tutkimustulosta jonka sitten iltalehti otsikoi mahdollisimman myyväksi. Otsikosta sitten pomitaan asia mahdollisimman yksinkertaisella tavalla, ostoskeskukset ovat pahasta. Joskus tuntuu että tutkimuksiin pitäisi olla jokin älykkyysraja kun niitä sitten luetaan näin. Tai ne pitäisi kirjoittaa ihan erikseen palikkakielellä jossitellen jokaista lausetta kun ei kuitenkaan moni osaa itse ajatella asioita kriittisesti. Tutkimustulokset on useinkin esitetty hyvin karkeasti ja niitä voisi itsekin vähän tutkiskella ajatuksella. Harvoin ne näin mustavalkoisia asioita ovat kuin tässäkin ketjussa moni huutelee.
 
[QUOTE="vieras";27854117]onko ikinä tullut mieleen ettei aina kerkeä hakemaan kaikkea tarpeellista ajoissa? Oletko kuullut keskosista? Oletko kuullut ylipäätään esikoisen odottajista, ketkä eivät välttämättä edes tajua, mitä kaikkea kotiin tarvitsee kun vauva tulee taloon? Meidän kaksoset syntyivät yllättäen rv35. Joo, jotain oltiin hankittu valmiiksi, muttei todellakaan kaikkea. Minulla oli onneksi mies ja suku, joten pääsin hakemaan ostokseni ilman vauvoja, mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.[/QUOTE]

Rauha.
Olen kuullu keskosista hyvinkin ja esikoinenkin synty vkolla 37.
Ei meillä ollu mitään valmiina, MUTTA mä olin kumminkin muutaman päivän sairaalassa, jolloin mies ehti kyllä kaupoille, hankkimaan rattaat ja kokoomaan pinnasängynkin.

Mietinkin vain sitä, mikä on sellaista joka pitää sillä samalla kotimatkalla (synnäriltä himaan) poimia mukaan?
Kävittekö te sillä kotimatkalla tosiaan tekemässä porukalla kaikki hankinnat vasta?
Tämäö selvä jos näin, en vaan tullut ajatelleksi et juuri sillä matkalla ne jutut voi vasta tai ainakin viimeistään täytyy hankkia. Sorry.
 
Äly hoi
On se tosiaan kumma miten jotkut jaksavat vetää isot herneet nenään siitä mitä tutkimus on osoittanut todeksi. Itse asiassa ei tarvitse edes olla mikään erikoislääkäri tai alan asiantuntija, jotta ymmärtää, että:

a) Pieni vauva joka saa tartunnan voi olla hengenvaarassa ja
b) Kannattaakin siksi välttää K A I K K I A paikkoja joissa on vieraita pöpöjä liikenteessä. (Sen takia en kotiinikaan kutsu vieraita käymään kun vauva on ihan pieni!!)

Mä voin ymmärtää, että joku yh joutuu vauvansa kanssa käymään kaupassa jne. Mutta jos kyse on siitä, että mukavuudenhalun takia käydään hypistelemässä ja kahvittelemassa jossain ostoskeskuksessa on siitä järki aika kaukana. Eihän se multa ole pois jos te vauvojenne kanssa siellä pöpöjen parissa liikutte ja teidän lapsi sairastuu. On vaan ikävää nähdä miten itsekkäät vanhemmat pilaavat lapsensa elämänlaadun niiden viikkojen ajaksi jotka hän joutuu olemaan kipeänä. Entäs sitten jos vauva sattuisi sairastumaan niin pahasti, että kuolee - pystytkö oikeasti kantamaan siitä vastuun kuten aikuinen vai alatko vierittää syytä jonkun lääkärin tmv. niskoille?
Ei kai tässä ole suututtu. Moni naureskelee sille kuinka mustavalkoisesti jotkut on tuon iltiksen otsikon ottanut ajattelemalla asiaa omalla päällään. En huomannut kenenkään kommentista että olisi hakeutumassa ruuhkaiseen ostoskeskukseen heti vauvan synnyttyä.
Moni välttää kokonaan vuodenajan mukaan esimerkiksi kaksi viikkoa talvella ja viikon verran kevät/syksy aikana, kesällä muutaman päivän ulos menemistä ja tämän ajan jälkeen ostoskeskuksissa käy hiljaisempina aikoina.
Tietysti voitte ensimmäisen puoli vuotta pitää vauvaa sisällä ilman kekenkään kontakteja ulos, koska sehän se oikeasti olisi turvallisinta vaikka onkin ääripääkäyttäytymistä ja sitten saatte hyvän syyn huudella muita lapsentappajiksi. Ikävä kyllä sen tappavan pöpön voi saada omasta pikkualepastakin tai kodin pihasta kun vauva on 2kk, mutta ehkei sitä ihan äärimmilleen ole kannattavaakaan jossitella.
Omaa järkeä voi käyttää myös kumoamatta tutkimustulosta jonka lääkäri on esille tuonut ja välttää niitä kovia RUUHKIA. Luulenpa, että se oli kuitenkin jutun pointti. Ei ostoskeskusten vaarallisuus niin yksinkertaisesti kuin nyt kuvitellaan.
 
Se olin minä. Mulla ei ollut miestä silloin. Odotin ja synnytin ja hoidin vauva-ajan yksin. Kaupan jälkeen käytiin samalla taksilla hakemassa vielä koira hoitolasta.
Neljässä päivässä oli kaikki tuorekamat ja maidot yms menneet vanhaksi. Lisäksi ostin jotain kahvipullaa ja itselleni kimpun kukkia. :D
Juuri näin ajattelinkan ja tämähän on aivan itsestään selvää sun tapauksessa :)
(toi koirahomma on ihana)
 
guesti
Alkuperäinen kirjoittaja Äly hoi;27854205:
Ei kai tässä ole suututtu. Moni naureskelee sille kuinka mustavalkoisesti jotkut on tuon iltiksen otsikon ottanut ajattelemalla asiaa omalla päällään. En huomannut kenenkään kommentista että olisi hakeutumassa ruuhkaiseen ostoskeskukseen heti vauvan synnyttyä.
Moni välttää kokonaan vuodenajan mukaan esimerkiksi kaksi viikkoa talvella ja viikon verran kevät/syksy aikana, kesällä muutaman päivän ulos menemistä ja tämän ajan jälkeen ostoskeskuksissa käy hiljaisempina aikoina.
Tietysti voitte ensimmäisen puoli vuotta pitää vauvaa sisällä ilman kekenkään kontakteja ulos, koska sehän se oikeasti olisi turvallisinta vaikka onkin ääripääkäyttäytymistä ja sitten saatte hyvän syyn huudella muita lapsentappajiksi. Ikävä kyllä sen tappavan pöpön voi saada omasta pikkualepastakin tai kodin pihasta kun vauva on 2kk, mutta ehkei sitä ihan äärimmilleen ole kannattavaakaan jossitella.
Omaa järkeä voi käyttää myös kumoamatta tutkimustulosta jonka lääkäri on esille tuonut ja välttää niitä kovia RUUHKIA. Luulenpa, että se oli kuitenkin jutun pointti. Ei ostoskeskusten vaarallisuus niin yksinkertaisesti kuin nyt kuvitellaan.
En olekkaan väittänyt, että ne ostoskeskukset olisivat kaiken pahan alku ja juuri. Jos luit viestini kirjoitin kissan kokoisilla kirjaimilla, että tulee välttää kaikkia paikkoja joissa vieraita pöpöjä on liikkeellä. Eikä se ruuhka ole se vaarallinen juttu vaan kyllä se ihan yhdestäkin ihmisestä jolla sattuu tartunta olemaan pääsee kantautumaan toiseen ihmiseen. En ole ketään sitä paitsi nimitellyt lastentappajaksi. Mutta joo.. jotkut tykkäävät kärjistää.. sille ei voi yhtään mitään.
 
kysymys
En olekkaan väittänyt, että ne ostoskeskukset olisivat kaiken pahan alku ja juuri. Jos luit viestini kirjoitin kissan kokoisilla kirjaimilla, että tulee välttää kaikkia paikkoja joissa vieraita pöpöjä on liikkeellä. Eikä se ruuhka ole se vaarallinen juttu vaan kyllä se ihan yhdestäkin ihmisestä jolla sattuu tartunta olemaan pääsee kantautumaan toiseen ihmiseen. En ole ketään sitä paitsi nimitellyt lastentappajaksi. Mutta joo.. jotkut tykkäävät kärjistää.. sille ei voi yhtään mitään.
Eikö ketjussa kuitenkin puhuttu aiheesta ostoskeskukset ja niiden vaarallisuus?
Ihan uteliaisuudesta, kuinka kauan te olette olleet kotona vailla kontakteja ulkomaailmaan vauvan kanssa? Jos jokainen on niin suuri riski ettei kannata nähdä sitä yhtäkään ihmistä?
Jos sitten ensimmäistä kertaa lukittautumisenne jälkeen vaikka oma äiti tulee käymään terveenä, mutta tietämättään jo kantaa pöpöä jonka hengityksensä välityksellä lapseen tartuttaa niin otatteko vastuun lapsenne kuolemasta kun annoitte hänet ulkomaailman vaarojen vietäväksi?

Ja sinä puhuit yhdestä ihmisestä ja siksi otin vain yhden ihmisen näkemisen esimerkiksi. En itse ottanut ääripäätä siis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Täh;27854014:
Mä ihmettelen samaa kuin Tiiru. Onko se ostoskeskus itsessään se iso riski vai ihmispaljous?

Mua ei ruuhkaisiin ostoskeskuksiin saa millään mutta kotiäitinä on ollut kiva käydä noissa kiertelemässä siihen aikaan aamupäivästä kun on hiljaista. Enemmän mun vaunun kopan kylkeen tunkee vieraita ihmisiä ruuhkaisemmalla hetkellä lähikaupassa kuin tuolla ostoskeskuksessa.
Inhoan muutenkin ruuhkaa ja välttelen niitä mahdollisimman paljon yksinkin liikkuessa. Jotkut hullut päivät ovat painajaiseni ja joku ruuhkainen ostoskeskus pienen tissiä koko ajan haluavan vauvan kanssa vaunuineen ja esikoisen mankuessa vieressä EI KIITOS JUOKSEN JO! :D
 
guesti
Eikö ketjussa kuitenkin puhuttu aiheesta ostoskeskukset ja niiden vaarallisuus?
Ihan uteliaisuudesta, kuinka kauan te olette olleet kotona vailla kontakteja ulkomaailmaan vauvan kanssa? Jos jokainen on niin suuri riski ettei kannata nähdä sitä yhtäkään ihmistä?
Jos sitten ensimmäistä kertaa lukittautumisenne jälkeen vaikka oma äiti tulee käymään terveenä, mutta tietämättään jo kantaa pöpöä jonka hengityksensä välityksellä lapseen tartuttaa niin otatteko vastuun lapsenne kuolemasta kun annoitte hänet ulkomaailman vaarojen vietäväksi?

Ja sinä puhuit yhdestä ihmisestä ja siksi otin vain yhden ihmisen näkemisen esimerkiksi. En itse ottanut ääripäätä siis.
Tietääkseni ketjussa puhuttiin siitä tutkimuksesta johon iltapvlehdessä viitattiin. Ostarit oli vain yksi esimerkki.

Meillä ei käyty vauvan kanssa missään kaupoissa tms. paikoissa ennen kuin täytti 2kk. Emme silloin tosin miettineet sitä niinkään tartuntaperspektiivistä vaan koin sen todella haastavaksi lähteä mihinkään vauvan kanssa yhdessä, joten kävimme lapsen isän kanssa erikseen kaupoilla jos tuli tarvis.

Emmekä me missään suljetussa kuplassa eläneet vaan kyllä meillä kävi vieraita. Ihan ne samat ihmiset jotka olivat kanssani synnärillä (oma mieheni ei päässyt synnytykseen, joten vanhempani olivat tukemassa). Minulle ja miehelleni riitti aivan täydellisesti kontakti minun vanhempiini - enempää en olisi tuona alkuaikana jaksanutkaan. Toki on niitä, joilla on todella kiire lähteä vauvaa näyttämään jos johonkin. Mä en vaan moista hoppua ymmärrä ollenkaan.

Ja tuohon "kannatko sinä vastuun" voisin sanoa, että todellakin kantaisin. Olen aina kantanut kaikesta tekemisistäni vastuun ja aivan varmasti jos lapseni saisi tartunnan sen vuoksi, että vein hänet tiettyyn paikkaan syyttäisin siitä ikuisesti itseäni. En ymmärrä sellaista vanhempaa joka ei kokisi syyllisyyttä. Aika nopeastihan pystytään kuitenkin jäljittämään nykyään mitä kautta jokin sairaus on tullut. Näitä leviämiskarttoja olen itsekin joskus ollut tekemässä, joten tiedän aika hyvin mistä puhun.
 
"vieras"
Eikö ketjussa kuitenkin puhuttu aiheesta ostoskeskukset ja niiden vaarallisuus?
Ihan uteliaisuudesta, kuinka kauan te olette olleet kotona vailla kontakteja ulkomaailmaan vauvan kanssa? Jos jokainen on niin suuri riski ettei kannata nähdä sitä yhtäkään ihmistä?
Jos sitten ensimmäistä kertaa lukittautumisenne jälkeen vaikka oma äiti tulee käymään terveenä, mutta tietämättään jo kantaa pöpöä jonka hengityksensä välityksellä lapseen tartuttaa niin otatteko vastuun lapsenne kuolemasta kun annoitte hänet ulkomaailman vaarojen vietäväksi?

Ja sinä puhuit yhdestä ihmisestä ja siksi otin vain yhden ihmisen näkemisen esimerkiksi. En itse ottanut ääripäätä siis.
Me oltiin 2 viikkoa ihan kotona omalla porukalla, sen jälkeen sai tulla vieraita, ekana nyt omaa perhettä, isovanhemmat, sisarukset jne. ja sitten kavereita. Kaupassa käytiin sen 2 viikon jälkeen porukalla, mutta tuolloin ei RS-epidemiavuotta ollutkaan eikä rajoituksia juurikaan. Toki kovin ruuhkaisia paikkoja vältettiin sen pari kuukautta kun ei haluttu vauvalle mitään kuumetta, joka olis vaatinut lekurille menoa.

Samat 2 viikkoa aiotaan olla nytkin omalla porukalla, sitten saa tulla vieraita. Mutta koska on RS-vuosi, niin ei oteta vastaan päivähoitolapsia ja otetaan oma esikkokin kokonaan kotiin pariksi kuukaudeksi. Hyvin pieni uhraus meiltä, jolla voi olla iso merkitys vauvan terveydelle. Eikä olla menossa isompiin kauppoihin vauvelin kanssa, voidaan mennä sinne erikseen siten että toinen jää hoitamaan lasta.
 
"vieras"
Eikö ketjussa kuitenkin puhuttu aiheesta ostoskeskukset ja niiden vaarallisuus?
Ihan uteliaisuudesta, kuinka kauan te olette olleet kotona vailla kontakteja ulkomaailmaan vauvan kanssa? Jos jokainen on niin suuri riski ettei kannata nähdä sitä yhtäkään ihmistä?
Jos sitten ensimmäistä kertaa lukittautumisenne jälkeen vaikka oma äiti tulee käymään terveenä, mutta tietämättään jo kantaa pöpöä jonka hengityksensä välityksellä lapseen tartuttaa niin otatteko vastuun lapsenne kuolemasta kun annoitte hänet ulkomaailman vaarojen vietäväksi?

Ja sinä puhuit yhdestä ihmisestä ja siksi otin vain yhden ihmisen näkemisen esimerkiksi. En itse ottanut ääripäätä siis.
Missä on sanottu, että jokainen on niin suuri riski, ettei kannata nähdä yhtäkään ihmistä? Pitääkö alkaa itse jo keksiä noita väittämiä, joita ei edes lehdessä lukenut, että saat pönkitystä omalle (väärälle) toiminnallesi?

Yhtään nuhanenäistä ei oteta meidän kotiin ennen kuin lapsi on parikuukautinen, sen jälkeenkään ei jos ei mikään pakottava tarve ole. En minä ota tänne sairaita ihmisiä muutenkaan kun meillä entuudestaan 2-vuotias, jolle en turhia pöpöjä halua kuljettaa kun saa niitä päiväkodissa ihan tarpeeksi.
 
"viivii"
Tynnyrissäkö elät?

Tuskin kukaan täyspäinen tahtoo lapselleen tietoisesti aiheuttaa vahinkoa mutta katsos kun normiarjen sujumisen kannalta on välttämätöntä mennä kauppaan joissain tilanteissa, oli synnyttänyt tunti tai vuorokausi sitten. Ei kukaan jää asumaan kauppakeskuksiin ja muuallekaan missä on muitakin, vaan ihmiset kuten mekin haimme synnäriltä päästyä kaupasta vain ehdottoman välttämättömän.
No ei kai nyt kukaan tynnyrissä elä vaikka haluaakin ettei vastasyntynyttä heti altisteta tarttuville sairauksille:O Kummallinen ajattelutapa sinulla?
Kyllä mekin käytiin heti synnäriltä tullessa ostamassa tarvikkeita mutta vain toinen kävi kaupassa ja toinen ootti autossa vauvan kanssa:) Ei tulut mieleenkään mennä vastasyntyneen kanssa sinne ruuhkaan, se oli varmaan vaistonvaraista, ehkä kaikilla ei ole sitä?
 
Ken guru
Niin aina keuhkotaan kaupoista. Meille ne pöpöt valitettavasti rantautuu sen "pahemman levittäjän" eli isomman lapsen koulun kautta :(
Sille ei taas oikein voi mitään, kun valistaa koululaista pesemään käsiä. Eikä sekään usein riitä. Ostoskeskuksissa taas voi välttää käymästä sen vauvan kanssa.

Ostoskeskukset on tuossa varmaankin sen vuoksi, että niissä nyt lamppaa eniten sitä porukkaa pienen ajan sisällä, joten siksi riski sairastua on todennäköisempää kuin esim. kirjastossa, vaikka riski on kummassakin paikassa.

Ei oikein keksi enää miten sitä tänne kirjoittaville vääntäisi.

1. Kukaan ei ole kieltänyt ketään menemästä minnekään vauvan kanssa.
2. On tutkittu, että ostoskeskuksissa on suurentunut riski saada tartunta.
3. Se, että oma perhe ei ole sairastunut ei tarkoita sitä etteikö kukaan muukaan olisi.
4. Tartunnan voi saada muualtakin, tätä ei kukaan kiistä
5. Aina tartuntaa ei voi välttää teki miten päin tahansa.
6. Itse voi yrittää välttää tartuntaa välttämällä ruukaisia paikkoja
7. Jos koet tarpeelliseksi/pakolliseksi asioida ostareissa, asioi.
 
Ei oikein keksi enää miten sitä tänne kirjoittaville vääntäisi.

1. Kukaan ei ole kieltänyt ketään menemästä minnekään vauvan kanssa.
2. On tutkittu, että ostoskeskuksissa on suurentunut riski saada tartunta.
3. Se, että oma perhe ei ole sairastunut ei tarkoita sitä etteikö kukaan muukaan olisi.
4. Tartunnan voi saada muualtakin, tätä ei kukaan kiistä
5. Aina tartuntaa ei voi välttää teki miten päin tahansa.
6. Itse voi yrittää välttää tartuntaa välttämällä ruukaisia paikkoja
7. Jos koet tarpeelliseksi/pakolliseksi asioida ostareissa, asioi.
Juuri näin. Kiitos :flower:
 

Yhteistyössä