onko joku lukenut jo päivän iltasanomia?

Turhaa hysterian lietsomista taas tollanen otsikko. Olen joidenkin lasteni kanssa painellut suoraan kauppaan sairaalasta enkä ole nähnyt siinä mitään outoa. Erittäin terveitä mukuloita ovat olleet ja ovat edelleen varmaan juurikin siksi kun ei olla pidetty pumpulissa ja linnottauduttu neljän seinän sisälle ikinä. Mihin on maalaisjärki kadonnut, ei voi kuin ihmetellä.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27850216:
Turhaa hysterian lietsomista taas tollanen otsikko. Olen joidenkin lasteni kanssa painellut suoraan kauppaan sairaalasta enkä ole nähnyt siinä mitään outoa. Erittäin terveitä mukuloita ovat olleet ja ovat edelleen varmaan juurikin siksi kun ei olla pidetty pumpulissa ja linnottauduttu neljän seinän sisälle ikinä. Mihin on maalaisjärki kadonnut, ei voi kuin ihmetellä.
Varmaan tutkimustuloksiin....
 
"Hep"
[QUOTE="vieras";27850155]Vaikken ole juttua lukenutkaan, niin ihmettelen miten se vauva sieltä harson takaa vaunukopasta niitä pöpöjä oikein nappailee? Enemmän tuo meidän esikoinen niitä tuo kotiin kauppareissuilta ja kavereiden luona käynneiltä.. Vaikka käsien pesusta huolehditaan niin siltikin.. Ja mies käy töissä ja tapaa päivittäin kymmeniä ihmisiä.. Eiköhän nuo suurimmat pöpön tartuttajat meillä ole muita kuin kauppakeskukset.. Ja itse asiassa meidän lähimmät palvelut ovat kauppakeskuksessa..[/QUOTE]

Samaa ihmettelen. Eiköhän nuo taudit tartu jossain ihan muualla kuin kaupassa käydessä. Turhaa pätemistä vain joktain typerykseltä.
 
"vieras"
Ottakaa nyt selvää ensin, mistä on kyse! RS-virus -epidemia iskee joka toinen vuosi tänne ja nyt on se vuosi, kun se sitten iskee. Sen takia alle puolvuotiaat vauvat kannattaa pitää poissa paikoista, jossa ihmiset aivastelee ja jossa paljon ihmisiä ylipäänsä liikkuu. RS-viruksen kyllä kestää isommat lapset, mutta hyvin pienillä vauvoilla voi johtaa sairaalahoitoon ja pahimmassa tapauksessa kuolemaan.

Meille syntyy kuopus helmikuussa ja pidetään suosiolla pari-kolme kuukautta poissa ihmisvilinöistä. Ei mitään järkeä lähteä riskeeraamaan pienen terveyttä tieten tahtoen.
 
Kyllä mekin synnäriltä mentiin suoraan kauppaan, mutta vauva jäi ukin kanssa nukkumaan autoon ja me käytiin nopeasti ostamassa monen päivän ruuat ja tarvikkeet. En vastasyntynyttä sinne olisi kyllä raahannut :S varsinkaan ostoskeskukseen!

Mutta asiaan, ihan itsekin välttelen tällä hetkellä suuria ihmispaikkoja, juuri tuon noron ja muiden tautien takia. Oon ollut just kuumeessa, alkuraskaus ja yleinen heikkous joten en halua noroa kotiin :D Toki se tulee mistä vain, mutten lähde nyt hoploppiin tai avoimiin päiväkoteihin seurustelemaan.
 
maalaisjärkikin toimii
[QUOTE="vieras";27853310]Ottakaa nyt selvää ensin, mistä on kyse! RS-virus -epidemia iskee joka toinen vuosi tänne ja nyt on se vuosi, kun se sitten iskee. Sen takia alle puolvuotiaat vauvat kannattaa pitää poissa paikoista, jossa ihmiset aivastelee ja jossa paljon ihmisiä ylipäänsä liikkuu. RS-viruksen kyllä kestää isommat lapset, mutta hyvin pienillä vauvoilla voi johtaa sairaalahoitoon ja pahimmassa tapauksessa kuolemaan.

Meille syntyy kuopus helmikuussa ja pidetään suosiolla pari-kolme kuukautta poissa ihmisvilinöistä. Ei mitään järkeä lähteä riskeeraamaan pienen terveyttä tieten tahtoen.[/QUOTE]

Ei se rs-viruskaan vaunukoppaan hyppää harson läpi. Ja mitenköhän pitää esim. miehen poissa asiakaspalvelutöistä 3 kk?

Järjellä pärjää ja kaikelta ei vain voi varjella. Vauva suojaan koppaan ja itse huolehtii hygieniasta ja omasta kunnosta. Eikä kauppakeskukseenkaan tarvitse mennä lauantairuuhkaan, siellä voi käydä arkena aamupäivällä kun on hiljaisempaa ja vähän ihmisiä.
 
maalaisjärkikin toimii
En ole lukenut artikkelia, mutta eikös otsikossa puhuta ostoskeskuksista? Käsitän ostoskeskukseksi paikat joissa pyöritään tunti kausia shoppaillen ja kahvitellen. Ei siis mikään Siwassa tapahtuva ruuanhaku.
Kyllä meidän ostoskeskuksesta löytyy esim. lähiprisma, apteekki ja pankki, monesti käydään siellä hoitamassa päivittäisasioitakin nopeasti.
 
tyrskis
Tynnyrissäkö elät?

Tuskin kukaan täyspäinen tahtoo lapselleen tietoisesti aiheuttaa vahinkoa mutta katsos kun normiarjen sujumisen kannalta on välttämätöntä mennä kauppaan joissain tilanteissa, oli synnyttänyt tunti tai vuorokausi sitten. Ei kukaan jää asumaan kauppakeskuksiin ja muuallekaan missä on muitakin, vaan ihmiset kuten mekin haimme synnäriltä päästyä kaupasta vain ehdottoman välttämättömän.
Ja sinä olet käynyt kaupassa tunnin päästä siitä, kun olet synnyttänyt? Älä nyt liioittele.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärkikin toimii;27853444:
Ei se rs-viruskaan vaunukoppaan hyppää harson läpi. Ja mitenköhän pitää esim. miehen poissa asiakaspalvelutöistä 3 kk?

Järjellä pärjää ja kaikelta ei vain voi varjella. Vauva suojaan koppaan ja itse huolehtii hygieniasta ja omasta kunnosta. Eikä kauppakeskukseenkaan tarvitse mennä lauantairuuhkaan, siellä voi käydä arkena aamupäivällä kun on hiljaisempaa ja vähän ihmisiä.
artikkelissa ei puhuttu miehien suojaamisesta, vaan alle puolivuotiaista. Vaunu on hyvä paikka, parempi kuin turvakaukalo tai kärryn vauvanistuin, mutta ei se harso todellakaan estä viruksia millään tavalla, vaan jos siihen suoraan aivastaisi (aika epätodennäköistä) niin viruksia menisi harson toiselle puolelle kuitenkin muutama miljoona.
Ja juuri ruuhkan vuoksi se lasten infektiolääkäri niitä kauppakeskuksia kehoittaakin välttämään. On ihan tutkittua että tartunnat lisääntyvät ahtauden ja ihmismäärän lisääntyessä. Eli ihan maalaisjärkisiä on lääkärin neuvot.

Nimim. Kypsyttää jo valmiiksi rsv-kausi, tietää hikistä työsarkaa joka tapauksessa...
 
Joku kirjoitti että taksi odotti kun kävi vauvan kanssa kaupassa ja toki jos ei muuta mahdollisuutta oo niin näin täytyy tietty tehdä.

En hysterisoi todellakaan vauvojen viemistä kauppaan,
mutta mietin mitä sellaista sieltä pitää hakea synnärireissulla, mitä mies ei oo voinut ostaa valmiiksi kotiin?
 
Mollie
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27853640:
artikkelissa ei puhuttu miehien suojaamisesta, vaan alle puolivuotiaista.
Joo, mutta kyse oli siitä, että asiakaspalvelutyössä oleva vauvan isä tapaa joka tapauksessa työssään paljon ihmisiä, voi saada heistä tartunnan ja tuoda sen kotiin ja tartuttaa vauvaan.

Samoin vanhemmat sisarukset jne. Pitääkö siis vauvan koko perhe pitää sisätiloissa kolme kuukautta?

Vai riittäisiköhän maalaisjärki, hyvä hygienia ja käsien pesu.
 
maalaisjärkikin toimii
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27853640:
artikkelissa ei puhuttu miehien suojaamisesta, vaan alle puolivuotiaista. Vaunu on hyvä paikka, parempi kuin turvakaukalo tai kärryn vauvanistuin, mutta ei se harso todellakaan estä viruksia millään tavalla, vaan jos siihen suoraan aivastaisi (aika epätodennäköistä) niin viruksia menisi harson toiselle puolelle kuitenkin muutama miljoona.
Ja juuri ruuhkan vuoksi se lasten infektiolääkäri niitä kauppakeskuksia kehoittaakin välttämään. On ihan tutkittua että tartunnat lisääntyvät ahtauden ja ihmismäärän lisääntyessä. Eli ihan maalaisjärkisiä on lääkärin neuvot.

Nimim. Kypsyttää jo valmiiksi rsv-kausi, tietää hikistä työsarkaa joka tapauksessa...
Äläs nyt viitsi, ainakin meillä on sellainen paksu talvi"harso", no ei se mikään harso ole vaan vaunusuoja, eikä sen läpi kyllä bakteerit lennä jos joku vieressä aivastaa, niin että ne vauvaan saakka pääsis.

Ja miehen suojaamisen otin esimerkiksi siksi, että myös äidin ei kannattaisi mennä ostoskeskukseen, koska voi itse saada sen taudin ja tartuttaa vauvaan. Ja siis myös isä tai sisarus voi sen saada, ja tartuttaa vauvaan. Sen voi saada kotitalon hissistäkin, jos naapuri on just siellä aivastanut ennen sun tuloas. Tai vaikka postista, minkä posteljooni tiputtaa sun postiluukkuus. Siksi peräänkuulutan maalaisjärkeä, johon ei nyt varsinaisesti kuulu kotiin linnottautuminen 3 kuukaudeksi, edes vaikka olisit äiti.

Ja totesin vaan ettei siellä ostoskeskuksessa aamupäivällä välttämättä ole sen ruuhkaisempaa, kuin lähisiwassa klo. 17 pyhäpäivänä...
 
Joku kirjoitti että taksi odotti kun kävi vauvan kanssa kaupassa ja toki jos ei muuta mahdollisuutta oo niin näin täytyy tietty tehdä.

En hysterisoi todellakaan vauvojen viemistä kauppaan,
mutta mietin mitä sellaista sieltä pitää hakea synnärireissulla, mitä mies ei oo voinut ostaa valmiiksi kotiin?
Se olin minä. Mulla ei ollut miestä silloin. Odotin ja synnytin ja hoidin vauva-ajan yksin. Kaupan jälkeen käytiin samalla taksilla hakemassa vielä koira hoitolasta.
Neljässä päivässä oli kaikki tuorekamat ja maidot yms menneet vanhaksi. Lisäksi ostin jotain kahvipullaa ja itselleni kimpun kukkia. :D
 
"guest"
USA:ssa toi on ihan yleinen ohjeistus kaikille uusille vanhemmille. Ainakin kaikki mun ystävät jotka asuvat USA:ssa ovat lääkäriktä saaneet ohjeistuksen ettei vauvan kanssa pidä mennä paikkoihin missä on paljon ihmisiä (kuten ostarit..) ensimmäisiin 5,5 viikkoon. Juurikin, jotta vauva ehtii vahvistua ja samaan kotiympäristössä liikkuvien bakteerien kautta vähän vastustuskykyä.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Joo, mutta kyse oli siitä, että asiakaspalvelutyössä oleva vauvan isä tapaa joka tapauksessa työssään paljon ihmisiä, voi saada heistä tartunnan ja tuoda sen kotiin ja tartuttaa vauvaan.

Samoin vanhemmat sisarukset jne. Pitääkö siis vauvan koko perhe pitää sisätiloissa kolme kuukautta?

Vai riittäisiköhän maalaisjärki, hyvä hygienia ja käsien pesu.
Ei siinä artikkelissa puhuttukaan elämisen lopettamisesta, vaan ainoastaan ettei vauvaa viedä ruuhkaisiin paikkoihin.
Toki muutkin voivat sen tuoda, mutta muilla (vanhemmilla perheenjäsenillä) on jo parempi vastustuskyky, joten vauvan riskiä saada rsv voidaan olennaisesti vähentää välttämällä vauvan viemistä paikkoihin joissa on ruuhkaisaa.
Helppoa ja yksinkertaista, eikä kukaan ole käskenyt äidin pysyä 3 kk:tta kotona, voihan isä sitä hoitaa sillä aikaa kun äiti käy shoppailemassa.
Siinä teille maalaisjärkeä:D
Ja tuo harsojuttu... Ei se ole mikään uskon asia, googletappa viruksen koko, se on huomattavasti pienempi kuin edes bakteeri...
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
maalaisjärkikin toimii
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27853723:
Ei siinä artikkelissa puhuttukaan elämisen lopettamisesta, vaan ainoastaan ettei vauvaa viedä ruuhkaisiin paikkoihin.
Toki muutkin voivat sen tuoda, mutta muilla (vanhemmilla perheenjäsenillä) on jo parempi vastustuskyky, joten vauvan riskiä saada rsv voidaan olennaisesti vähentää välttämällä vauvan viemistä paikkoihin joissa on ruuhkaisaa.
Helppoa ja yksinkertaista, eikä kukaan ole käskenyt äidin pysyä 3 kk:tta kotona, voihan isä sitä hoitaa sillä aikaa kun äiti käy shoppailemassa.
Siinä teille maalaisjärkeä:D
Ja tuo harsojuttu... Ei se ole mikään uskon asia, googletappa viruksen koko, se on huomattavasti pienempi kuin edes bakteeri...
Ei mun tartte googlettaa, ei ne silti ole mitään ohjuksia jotka etsii tarkoituksella vaunukoppaan sisäänpääsyä :D

Vauva vaunukopassa suojassa -> todella pieni riski saada tartuntaa.

Ruuhkainen paikka -> hyvä välttää mutta tyhmää yleistää sitä ostoskeskuksiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärkikin toimii;27853672:
Äläs nyt viitsi, ainakin meillä on sellainen paksu talvi"harso", no ei se mikään harso ole vaan vaunusuoja, eikä sen läpi kyllä bakteerit lennä jos joku vieressä aivastaa, niin että ne vauvaan saakka pääsis.

.
Mä haluaisin lainata tuota tuotekehittelyn mullistavaa vaunusuojaa jota virukset eivät läpäise, koska siitä tehdyt eristysvaatteet olisi varmaan mukavammat kuin ne joita me joudumme nykyään töissä käyttämään kun kyseeessä on tartuntaeristys.
 
maalaisjärkikin toimii
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27853748:
Mä haluaisin lainata tuota tuotekehittelyn mullistavaa vaunusuojaa jota virukset eivät läpäise, koska siitä tehdyt eristysvaatteet olisi varmaan mukavammat kuin ne joita me joudumme nykyään töissä käyttämään kun kyseeessä on tartuntaeristys.
Jos sä nyt todella vertaat eristyksessä olevan potilaan hoitamista ja vauvan kanssa ostoskeskukseen menemistä niin anti olla :D

Eikä ne eristysvaatteet sairaalassakaan mitään avaruusteknologiaa ole, ja niitä käytetään suureksi osaksi ihan siksi että ne riisuttaessa et vie bakteereita vaatteissas muualle. Tai toisinpäin.

Toki voihan vauvallekkin maskin pukea, jos hysteeriseksi heittäytyy :D se ajais asian.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27853748:
Mä haluaisin lainata tuota tuotekehittelyn mullistavaa vaunusuojaa jota virukset eivät läpäise, koska siitä tehdyt eristysvaatteet olisi varmaan mukavammat kuin ne joita me joudumme nykyään töissä käyttämään kun kyseeessä on tartuntaeristys.
Sama tuli mieleen :D.
 
"vieras"
Outoa, että täällä raivotaan siitä kun erikoislääkäri haluaa pitää vastasyntyneet terveinä ja hengissä. Eikö teille merkkaa oman lapsen terveys yhtään mitään?

Ja itse en todellakaan aio viedä lasta ostoskeskuksiin ekaan pariin kuukauteen kun kohta syntyy. Jos itse haluan siellä käydä, niin iskä voi jäädä kotiin hoitamaan ja päinvastoin. Oletteko te kaikki yh-äitejä vai mitä ihmettä te mesoatte?!

Ei vaan voi käsittää, että oma mukavuudenhalu menee lapsen terveyden edelle. Ihan sama juttu raskaana tupakoivilla; kun itselle joku asia tuntuu hankalalta niin unohdetaan se lapsen hyvinvointi siihen.
 
Ken guru
Siis menköön ostoskeskuksiin kuka tahtoo, mutta ei kannttaisi alkaa kiistämään faktoja, tutkittua tietoa että ruuhkaisissa paikoissa on todennäköisempää että vauva sairastuu.
 

Yhteistyössä