Onko joku juonut raskauden aikana juomia missä on aspartaami?

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Anteeksi, mut mä taidan olla tosi outo ihminen, kun en ymmärrä miks moisia yleensäkään pitää juoda. Itse en limppareita tarvi elämässäni yhtään mihinkään. Pilaavat hampaat (eroosio) vaikkei sokeria sisälläkään. Mutta joo, oon muutenkin tälläinen terveysruoka friikki joten ehkä parempi etten kommentoi enempää :xmas:

Juu, kuten mä sanoin, kukin menee tyylillään eli joko juo tai ei juo. En mä oikeesti tiiä kumpi on parempi ratkaisu, jokainen tekee päätöksensä oman kokemuksensa perusteella.

Mä ite tällä hetkellä, en mieluusti sais syödä edes hedelmiä, koska ne nostaa sokerit taivaisiin, niin järjettömän kiitollinen noista tuotteista!

Mutta kun tää lapsi kasvaa, niin mieluummin annan sille pelkkiä luonnontuotteita keinotekoisten sijaan =)

Et tällainen klouseri multa tähän asiaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ääh, tää on tällaista vouhotusta. Ihmiset, jotka haluaa välttää terveysongelmia, pelkäävät makeutusaineita ja mikroaaltouunia, mutta mitään ongelmaa ei nähdä voissa, sokerissa ja pannulla käristämisessä.

Jep, jep... En edes jaksa alkaa vääntämään. Kyllä mun ainakin ruokailutottumukset pyrkivät kauttaaltaan olevan terveellisiä. Ihan neurettava väite taas, onko vieras asia että jotain ihmistä voi oikeesti kiinnostaa ruoka ja terveysasiat?

Joo, mutta jotkut vaan lukee näitä "vaihtoehtokirjoja" ja yrittävät oikein väen vängällä keksiä terveysongelmia sellaisesta ruuasta mitä tieteellinen tiede pitää terveellisenä. Sen sijaan viitataan kintaalla kolesteroli- ja ylipaino-ongelmille, vaikka voista ja sokerista on selvää näyttöä. Lukisitte yhtä innolla tieteellistä kirjallisuutta ruuan terveysvaikutuksista, mutta aina halutaan löytää jotain mystistä salatietoa, ja olla vaan itse niin viisaita ja erilaisia.

Joo, voi olla, ettei sulla ole ylipaino-ongelmaa, mutta monella on, jolloin todellakin on syytä välttää noita sun luonnontuotteita sokeria ja voita. Ei ole kiva kun joku tulee siihen pelottelemaan myrkyillä ja syövillä, kun sellaisista ei ole näyttöä. Sen sijaan näyttöä on siitä, että ihminen tulee kuolemaan sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetekseen jollei luovu tuollaisista.

Kohdistat tämän nyt täysin väärään ihmiseen, itse kyllä luen oikeinkin innolla kaikkea ruokaan ja terveyteen liittyvää tieteellistä kirjallisuutta, terveyslehtien yms. ohessa. Meillä syödään paljon tuoreita kasviksia, marjoja, pidän tärkeänä, että joka aterialla on tuoretta tarjolla. Ei käytetä valkoista pastaa tai riisiä vaan pelkästään runsaskuituiset täysjyvätuotteet löytyvät kaapistamme, rasvoina suositaan pehmeitä kasvisrasvoja (kylmäpuristettu rypsi/oliiviöljy, pähkinät, kalaa kerran viikossa) ruuanlaitossa kevyttä gogreeniä, mutta yleensä selvitään kastikkeissa ja laatikkoruissa ilman ruokakermaa ja hyvältä maistuu silti. Vältämme turhia lisäaineita ja suolaa, emme kärvennä ruokaa pannulla jne. Mitä vielä? Ylipaino ongelmaa ei meidän perheessä ole kenelläkään ollut koskaan ollutkaan, mitään tarvetta laihduttamiseen ei ole, mutta olen vain muuten kiinnostunut näistä asioista. Ja turhaa sokeria vältämme myös esim. tavallisisaa jugurteissa sitä on hurjat määrät, joten käytössämme on maustamattomat ravattomat jugurtit joihin itse lisäämme marjat.

Eli mikä se mun ongelma nyt sitten sun mielestä oli? Pitäis nyt välättämättä sitten alkaa aspartaamia lisäämään näihin ruokiimme niin olisit tyytyväinen, vai?

Umbrella - teillä toimii tuo systeemi hienosti, mutta se ei tarkoita, että kaikkien muidenkin pitäisi tehdä samalla tavalla. Jonkun toisen terveys saattaa vaatia, että sokeri ja voi yms. korvataan kevyttuotteilla.

Umbrella - teillä toimii tuo systeemi hienosti, mutta se ei tarkoita, että kaikkien muidenkin pitäisi tehdä samalla tavalla. Jonkun toisen terveys saattaa vaatia, että sokeri ja voi yms. korvataan kevyttuotteilla.

Ei tietenkään tarkoita, kyllähän mä tähän ikään mennessä oon useampaan otteeseenkin huomannut, että ihmiset ovat erilaisia eivätkä kaikki suinkaan elä niinkuin me. Ja kuten sanoin, me vältetään voita ja sokeria hyvin suurissa määrin, meidän ei siis tarvitse korvata sitä millään. Esim. jos en yleensäkään juo limsoja niin miks mun pitäis alkaa kevytlimuja nyt vetämään?

Ei tietenkään tarkoita, kyllähän mä tähän ikään mennessä oon useampaan otteeseenkin huomannut, että ihmiset ovat erilaisia eivätkä kaikki suinkaan elä niinkuin me. Ja kuten sanoin, me vältetään voita ja sokeria hyvin suurissa määrin, meidän ei siis tarvitse korvata sitä millään. Esim. jos en yleensäkään juo limsoja niin miks mun pitäis alkaa kevytlimuja nyt vetämään?

No haluat nyt näköjään puhua vain itsestäsi ja omista valinnoistasi, minä puhun ehkä vähän yleisemmällä tasolla. Näköjään sinulle on tärkeää tuollainen hyvin egosentrinen minä minä -asenne. Niitä sinun periaatteitasi ei voida välttämättä yleistää.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmittaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
Mulle neuvolassa sanottiin että mieluummin makeutusaineita kuin sokeria ettei tule raskausdiabetesta.

Hei kuule, EI diabetes EIKÄ raskausdiabeteskään tule siitä syökö sokeria vai ei!!! Päivitä tietosi tämänpäivän tasalle ennenkuin lauot jotain noin typerää.

En tiedä tarkkaa mekanismia, mutta raskausdiabetes ja 2-diabetes liittyvät ylipainoon, ja ylipaino liittyy energiansaantiin, ja sokerissa on runsaasti energiaa. Että en ois yllättynyt, jos niillä jonkinlainen yhteydenpoikanen olisi.

Raskausdiabetes tulee siitä, että äidin haima tuottaa insuliinia, mutta ei riittävästi jotta sekä äidille että vauvalle riittäisi siitä. Eli äidin haiman insuliinintuottokyky heikkenee ja lapsi saa korkean verensokerin(jota kaikki sokeripitoinen nostaa) aiheuttamaa sokerilitkua itseensä ravintonaan. Tämä aiheuttaa vauvalle makrosomiaa ja välttämättä keuhkot eivät kehity riittävästi.

Yleensä raskausdiabetes liittyy ylipainoon, mutta yleistystä siitä ei kannata tehdä. On monia ei-ylipainoisia äitejä, jotka jäävät seuloissa kiinni korkeista sokereista.

Elikkäs ihan ensimmäinen millä tätä lähdetään kontrolloimaan, on kaiken sokerin poisto ruokavaliosta ja sitten jos sekään ei auta, niin sitten aletaan miettimään insuliinihoitoa....

Että tämmöisiä...

No haluat nyt näköjään puhua vain itsestäsi ja omista valinnoistasi, minä puhun ehkä vähän yleisemmällä tasolla. Näköjään sinulle on tärkeää tuollainen hyvin egosentrinen minä minä -asenne. Niitä sinun periaatteitasi ei voida välttämättä yleistää.

Sähän just sanoit, että ymmärränkö ettei kaikkien muiden tarvitse elää niinkuin minä/me ja mä kerroin puhuneeni vain itsestäni/ omasta puolestani. Edelleen toistan itseäni, näin minä elän ja minun perheeni elää, mutta olen erittäin tietoinen siitä, että maailmassa elää miljoonia ihmisiä meidän lisäksemme, joilla on oma tapansa elää, omat tarpeensa ja erilaiset terveydentilansakin jotka määrittelevät juuri heille mahdollisesti yksilölliset dieettinsä. Pitääkö vielä kenties kolmannen kerran toistaa?

Toisekseen nämä mun periaatteet ovat aika yleisiä suosituksia tällä hetkellä, jos vaan asioista on hiukankaan lukenut? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBell:
miks mä luin tää kaikki :'(

Rauhoitu hyvä tyttö! :hug:

Luitko sä ton linkin läpi? Siinähän on ihan selvästi lause, joka tuntuu ainakin linkin lähettäjältä jääneen lukematta....

"EFSA päätyi arviossaan siihen, ettei tutkimuksen perusteella ollut tarvetta muuttaa aspartaamille aikaisemmissa turvallisuusarvioissa annettua hyväksyttävän päivänsaannin (ADI-arvo) määrää, joka on 40 mg/painokilo."

Kohtuus kaikessa on avainasemassa tässäkin hommassa. Toi ei ole niin yksiselkoista, että vältän tätä ainetta, niin en saa syöpää... blaah, kohta tulee taas uusi tuote eteen ja oravanpyörä on valmis.

Ja jos sun elämän tekee helmpommaksi se, että vältät kyseisiä tuotteita, niin sit sun kannattaa välttää. Mä ainakin vannon Maxin ja light-mehujen nimeen, koska raskausdiabeteksen riski on NIIIIIN iso. Ja ne on hyviä!

Kiittää ja kumartaa,

Edla
Et siis ymmärtänyt lainkaan koko tekstiä?

Italialainen Ramazzini Instituutti julkaisi 13. kesäkuuta 2007 uuden aspartaamin karsinogeenisuutta käsittelevän tutkimuksensa, jossa on tutkittu aspartaamin syöpää aiheuttavaa vaikutusta rotilla silloin, kun aspartaamille altistus alkaa jo sikiökaudella.

Tutkimuksessa todetaan, että aspartaami on syöpävaarallinen jo lähellä nykyistä hyväksyttävää päivänsaantia (ADI) olevilla annoksilla ja että sen syöpää aiheuttava vaikutus rotilla tehostuu altistumisen alkaessa jo sikiökaudella.

Tämä siis ei tarkoita sitä, että aspartaami ei aiheuta syöpää, vaikka suosituksia ei ole vielä muutettu. Varmasti tullaan muuttamaan.

Niin, siis asiaa tutkitaan uudelleen ja sitten mietitään rajoitusten muuttamista.
Mun pointti oli, että yksi tutkimus ei siitä tee täyttä faktaa!
Mutta aina mennään ajankohtaisilla suosituksilla, ei kannata nuolla ennen ku tipahtaa!

Niin, siis asiaa tutkitaan uudelleen ja sitten mietitään rajoitusten muuttamista.
Mutta aina mennään ajankohtaisilla suosituksilla, ei kannata nuolla ennen ku tipahtaa!

Eli siis sun mielestä vaikka aspartaamin on jo todettu aiheuttavan syöpää, niin mieluummin jatkat edelleen sen nauttimista?

Ihan vapaasti :)

voi jessus...

Sähän just sanoit, että ymmärränkö ettei kaikkien muiden tarvitse elää niinkuin minä/me ja mä kerroin puhuneeni vain itsestäni/ omasta puolestani. Edelleen toistan itseäni, näin minä elän ja minun perheeni elää, mutta olen erittäin tietoinen siitä, että maailmassa elää miljoonia ihmisiä meidän lisäksemme, joilla on oma tapansa elää, omat tarpeensa ja erilaiset terveydentilansakin jotka määrittelevät juuri heille mahdollisesti yksilölliset dieettinsä. Pitääkö vielä kenties kolmannen kerran toistaa?

Toisekseen nämä mun periaatteet ovat aika yleisiä suosituksia tällä hetkellä, jos vaan asioista on hiukankaan lukenut? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja sivle:
Jos ei ole varaa juoda oikeeta limua voi sen suosiolla jättää pois, juoda niin harvoin ettei se sokerimäärä vaikuta lihomiseen tai laihtumiseen. Kaikki light-tuotteet vois mun puolesta haihtua, alkaa ärsyttää kun nykyään monia tuotteita ja makuja on vain light-versioina. Haluaa sitä oikeeta luonnollista tavaraa!

niin... näin diabeetikkona ajatellen taasen voisi nuo sokerilimut heittää pois...aina ei ole kyse lihomisesta jos ligt-tuotteita haluaa...

Peesi tähän!

Alkuperäinen kirjoittaja itseääntäynnä:

voi jessus...

Ja sulla vaikeuksia luetun ymmärtämisessä :hug:

Hanna Partanenkin sitten taitaa todella ylpeä ja itseään täynnä olla, kun juuri hänen kirjaansa luin ja samanlaisia asioita siellä puhui kun mä tässä. On tää kumma palsta... Jos kertoo jotain itsestään, miten itse syö niin heti on itseään täynnä. Muista sä olla koskaan ikinä puhumatta itsestäs yhtään mitään, unohda että olet edes olemassa, niinhän täällä kuuluis elää?! :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

Eli siis sun mielestä vaikka aspartaamin on jo todettu aiheuttavan syöpää, niin mieluummin jatkat edelleen sen nauttimista?

Ihan vapaasti :)

Kohtuus kaikessa auttaa paljon. Mä oikeesti uskon, että syöpä tulee jos on tullakseen. Mä tiedän monta ihmistä lähipiirissäni, joilla on ollu hyvät elämäntavat ja silti on syöpä iskenyt kysymättä ikää, pituutta, painoa tai näitä elämäntapoja.

Jo aiemmassa viestissäni laitoin, että jos sä syöpää pelkäät, niin saat kyllä lopettaa ihan kaiken syönnin ja tekemisen. Siis toisin sanoen alat pelkäämään elämää? Muutama vuosi sitten kohistiin, että uunissa valmistetut ruoat aiheuttavat syöpää... ja ties mitkä ruoka-aineet aiheuttaa peräsuolen syöpää.... jne... lista on loputon!

Ja kyllä mä myönnän, että altistusta saattaa aiheutua jos joka päivä juot todella paljon, mutta tuo maksimimäärä on ihan järjetön mitä voit aspartamiinia päivässä vetää ennen ku se ylittyy...

Ai niin, juoksetko sä joka kerta karkuun kun kadulla joku hönkii röökinsavut sun päälle ettet vaan saa syöpää? ;)

Ja aiemmin totesin myös, että kukin menee tyylillään ja tekee omat päätökset :)

Onhan se mukavaa altistaa jo syntymättömät lapset kaikenmaailman saurauksille aina ADHD:stä syöpiin vain pelkästään sen takia ettei oma perse leviäsi raskauden aikan. Mukavaa kun on maailmassa asiat mallillaan..

Yhteistyössä