Onko ihmisoikeusrikkomus jos kaupantäti tutkii käsilaukun?

Alkuperäinen kirjoittaja äitee 78:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
http://www.aijaa.com/v.php?i=2809677.jpg

Siinä kuva, jos joku haluaa arvioida, että näytänkö myymälävarkaalta. :D (Tai kassatädit arvioida, että olenko minä juuri se, jonka laukun tahtoo tarkastaa)
Ja mulla tietysti pyörii kolme tenavaa mukana kauppareissuilla, jos se jotenkin vaikuttaa asiaan..

Hih,mie muista siut jostain..ja ET ole varkaan näköinen!
:p Olin infossa joskus reilut kolmevuotta sitten,sitten muutin pois Lpr :)

Terkkui tutuille!! :LOL:

Joskus olen Prismalaisten pikkujouluissa ollut.... (Hanna minun kaveri, joka lähti sit pohjoseen..) ja sit tosiaan työn puolestakin asioin prismassa ja sit omat ostokset.. ja lehtijuttuja joskus ollu (Iltalehti, Ilona viimeisin)
No Hannan kautta mie siut sit muistankin,juu..
pahimmassa tapauksessa olet joskus käynyt meillä iltaa istumassa... :LOL:

En muista käyneeni,mut Venlan synttäreillä oltiin muistaakseni joskus samaan aikaan...siis vuooosia sitten..
Dodii.. En kyllä saa kasvoja mieleen äkkisistään..Mut varmaankin oltiin. =)

josko antaisit olla vaan
Ihmisoikeusrikkomus? Hmm... Etköhän nyt ihan hieman ylireagoi tapahtuneeseen. Voithan aina mennä tekemään rikosilmoituksen kassaneidistä, niin poliisisetän ilme varmasti kertoo sinulle kaiken oleellisen.

Varpunen
Mua inhottaa vartioiden toiminta myöskin säännöllisen epäsäännöllisesti kaupassa asioidessa. Mieheni on tumma: ruskeat hiukset, ruskeat silmät ja vähän tavallista tummempi iho. On siis kuitenkin täysin suomalainen. Harvasen kerta vartijat kyttäävät meitä, kun olemme ostoksilla.. Välillä melkein naurattaa, kun seuraavat meitä hyllyltä toiselle.

Kerran olimme (muistaakseni) Gigantissa ostoksilla ja ostimme samalla kertaa kännykän, digiboksin ja PS2:n. Keräilimme ostoksia kärryyn ja vartija seurasi koko kauppareissun ajan perässä ja "saatteli" aina kassalle saakka.. Raivostuttavaa, vaikka työntään nekin kai vaan tekevät..

asd
Alkuperäinen kirjoittaja Varpunen:
Mua inhottaa vartioiden toiminta myöskin säännöllisen epäsäännöllisesti kaupassa asioidessa. Mieheni on tumma: ruskeat hiukset, ruskeat silmät ja vähän tavallista tummempi iho. On siis kuitenkin täysin suomalainen. Harvasen kerta vartijat kyttäävät meitä, kun olemme ostoksilla.. Välillä melkein naurattaa, kun seuraavat meitä hyllyltä toiselle.

Kerran olimme (muistaakseni) Gigantissa ostoksilla ja ostimme samalla kertaa kännykän, digiboksin ja PS2:n. Keräilimme ostoksia kärryyn ja vartija seurasi koko kauppareissun ajan perässä ja "saatteli" aina kassalle saakka.. Raivostuttavaa, vaikka työntään nekin kai vaan tekevät..
sori, mut sä oot vähän luulosairas. ei nykyaikana kukaan perässä seuraile jos epäilee varkaaksi. niillä on kamerat siellä katossa josta ne kattelee, tai sitten niillä on siviilivaatteet päällä kulkeva vartija, jos on huonot kamerat.....

Varpunen
Alkuperäinen kirjoittaja asd:

sori, mut sä oot vähän luulosairas. ei nykyaikana kukaan perässä seuraile jos epäilee varkaaksi. niillä on kamerat siellä katossa josta ne kattelee, tai sitten niillä on siviilivaatteet päällä kulkeva vartija, jos on huonot kamerat.....

No, tervetuloa mukaan, kun menemme ensikerran johonkin suurempaan kauppakeskukseen tai kodinkonekauppaan, niin voit itse tulla toteamaan asian. En tiedä missä kaupoissa sinä asioit, jos et vartijoita näe, koska kyllä täällä (pk-seutu) vartijoita on kaupoissa asiakkaiden seassa ihan työvaatteissa.

asd

No, tervetuloa mukaan, kun menemme ensikerran johonkin suurempaan kauppakeskukseen tai kodinkonekauppaan, niin voit itse tulla toteamaan asian. En tiedä missä kaupoissa sinä asioit, jos et vartijoita näe, koska kyllä täällä (pk-seutu) vartijoita on kaupoissa asiakkaiden seassa ihan työvaatteissa.
joo on, on, mutta ei ne siellä silloin kuljeskele, jos ne epäilevät jonkun varastavan. sillä on suuri ennaltaehkäisevä vaikutus ihmisiin, jos näkevät vartijan siellä tallustelevan. jos vartijat epäilevät jonkun varastavan, ne menevät kameroista seuraamaan tilannetta, koska niillä näkee paljon paremmin ja on helpompi ihmistä seurata. voi myös kelata "nauhaa" taaksepäin ja tarkistaa, että näkivätköhän ne silmät oikein.

Varpunen

joo on, on, mutta ei ne siellä silloin kuljeskele, jos ne epäilevät jonkun varastavan. sillä on suuri ennaltaehkäisevä vaikutus ihmisiin, jos näkevät vartijan siellä tallustelevan. jos vartijat epäilevät jonkun varastavan, ne menevät kameroista seuraamaan tilannetta, koska niillä näkee paljon paremmin ja on helpompi ihmistä seurata. voi myös kelata "nauhaa" taaksepäin ja tarkistaa, että näkivätköhän ne silmät oikein.
No en tiedä mistä meitä epäilevät vai huvikseenko vaan perässä kulkevat, mutta jatkuvasti seurailevat.. :D En koe tarpeelliseksi selittää tällaisesta asiasta *askaa täällä.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Miksi naiset antaa ensin tehdä itselleen kaikenlaista, ja sitten jälkikäteen sössöttää kuinka on tullut väärinkohdelluksi jne...?
Sie et ymmärrä varmaan miltä tuntuu siinä kassalla, tulee semmonen olo, että minua syytetään jostain ja on pakko antaa kassi sille kassatädille.. jos en anna, ihmiset ympärillä näkee, että haluan olla näyttämättä ja leimaavat rikolliseksi tai poliisit kutsutaan paikalle ja vielä enemmän leimataan... Ei kauheen kiva. Niin sit sen pakon edessä antaa laukkunsa..Ja se tosiaan tuntuu, kuin yksityisyys ois mennyt ja melkein sama kuin oisin joutunut alushousuni näyttämään siinä kassalla..

Kassapalvelujohtajalle (vai mikä se oli) soitin. Sain pahoittelut ja tapa jolla kassaneiti on toiminut, on ollut väärä. Ja lisäksi hän kertoi, että on johtaja tosiaan toivonut kassoilta enemmän noita kassejen tarkistuksia ihan viattoman näköisiltäkin asiakkailta..Kuulemma Prisma on niin iso kauppa ja sieltä paljon viedään kassan ohi tavaraa, että nuo kassitarkistukset vähentäisivät sitä silläkin, että rosmot kun näkee niin pelästyy.. Ei mitään hyvitystä, eikä mitään muuta kun pahoitteluja sain..

Lisäys: Hän kirjoitti paperille miun sanomisia ja pistää johtajalle viestiä eteenpäin.

Olkoon mikä suositus tahansa, mutta tosi törpösti on asia hoidettu. Kyllähän siinä leimataan yksi asiakas muiden silmissä. Se olisi eri asia, jos heillä olisi selkeät kyltit esim kassoilla, että kasseja tutkitaan. Kun ei edes kassa osaa selkeästi ja kuuluvasti sanoa kyseen olevan vain rutiinitarkastuksesta.

Niin vähän noita rutiinitarkastuksia kaupoissa tehdään (koskaan nähnyt..), että harvalle oikeasti kassajonossa tulee sellainen mieleen, jos jonkun kassia tarkastetaan.

Minä kyllä olisin varmaan suoraan johtajaan yhteydessä ja lupaisin hänelle kiertää vasite hänen kauppansa kaukaa :whistle: .

juu ei vaarin housut
valitse seuraavalla kerralla se sama myyjä ja lykää sille se kassi tutkittavaksi ja laita sinne todellakin se dildo, kortsu ja viel liukkaria. :D

Mut oikeesti sul on tumma tukka ja tummat silmät niin voivat mieltää sinut tiettyyn rotuun.

Alkuperäinen kirjoittaja juu ei vaarin housut:
valitse seuraavalla kerralla se sama myyjä ja lykää sille se kassi tutkittavaksi ja laita sinne todellakin se dildo, kortsu ja viel liukkaria. :D

Mut oikeesti sul on tumma tukka ja tummat silmät niin voivat mieltää sinut tiettyyn rotuun.
Oikeesti on punanen tukka itseasiassa, ei vaan tossa kuvassa väri kauheen hyvin näy..

Miksi naiset antaa ensin tehdä itselleen kaikenlaista, ja sitten jälkikäteen sössöttää kuinka on tullut väärinkohdelluksi jne...?
Sie et ymmärrä varmaan miltä tuntuu siinä kassalla, tulee semmonen olo, että minua syytetään jostain ja on pakko antaa kassi sille kassatädille.. jos en anna, ihmiset ympärillä näkee, että haluan olla näyttämättä ja leimaavat rikolliseksi tai poliisit kutsutaan paikalle ja vielä enemmän leimataan... Ei kauheen kiva. Niin sit sen pakon edessä antaa laukkunsa..Ja se tosiaan tuntuu, kuin yksityisyys ois mennyt ja melkein sama kuin oisin joutunut alushousuni näyttämään siinä kassalla..
Kenenkään ei ole pakko tehdä sitä mitä ei halua tehdä. Miksi naiset aina ajattelevat että mitähän muut ajattelevat? Täytyyhän nyt ihmisellä olla oma tahto! Teetkö aina niin kuin vieraat ihmiset käskevät jottet tulisi leimatuksi jonkinlaiseksi epäilyttäväksi?

Kenenkään ei ole pakko tehdä sitä mitä ei halua tehdä. Miksi naiset aina ajattelevat että mitähän muut ajattelevat? Täytyyhän nyt ihmisellä olla oma tahto! Teetkö aina niin kuin vieraat ihmiset käskevät jottet tulisi leimatuksi jonkinlaiseksi epäilyttäväksi?

Tuo tilanne oli outo, shokeeraava, pelottava ja nöyryyttävä. Todellakin menin "lukkoon" siinä paikan päällä..

hmm
outo, shokeeraava, pelottava ja nöyryyttävä
oliskohan nää nyt ehkä vähän ylisanoja kummiskin? ei sulle mitään ruumiintarkastusta kuitenkaan tehty. outo se tilanne varmaan kyllä oli, mutta että shokeeraava, pelottava ja nöyryyttävä? et varmaan ole kovin paljon joutunut elämässäsi kokemaan jos kassin tutkiminen kassalla on sinun mielestäsi tätä kaikkea. hyvä toki niin.

Tuo tilanne oli outo, shokeeraava, pelottava ja nöyryyttävä. Todellakin menin "lukkoon" siinä paikan päällä..
Jos meet lukkoon niin mee kunnolla lukkoon, äläkä tee niin kuin käsketään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
ainoastaan poliisilla on jonkinlaiset oikeudet tutkia henkkoht omaisuutta. ei edes vartijoilla, saati kaupantädillä.
ilmoitus tuosta pitis tehdä!
Pitäisikös miun ottaa yhteys kaupan johtajaan vai poliisiin vai mihin... Mie en halua jättää tuota tuohon.. Sen verran nöyryyttävä kokemus.. Ja oleppa siinä sitten näyttämättä kassia, kun ihmisiä joka puolella jne..
Tuota noin, sinuna ottaisin yhteyttä ko tavaratalon johtajaan ja kertoisin tilanteen. Sinulla on varmaan kassakuitti tallella josta selviää kassa jossa olet asioinut ja siten he tietävät kuka on sillä kassalla työskennellyt.
Mikäli sinua on noin kohdeltu muiden asiakkaiden läsnäollessa niin olettaisin sinun saavan korvauksen.
Itse olen ollut aikoinaan kaupassa töissä ja jos siellä tutkittiin joku asiakas siitä oletuksesta, että hänellä olisi jotain maksamattomia kaupan tuotteita ja sitten tutkittaessa niitä ei löydykään niin asiakas sai lahjakortin kauppaan. Eli epäilyskynnys pitää olla todella korkea ja varmasti ylitetty ennen kuin lähdetään asiakkaan laukkua penkomaan muiden asiakkaiden nähden.
Tuossa tilanteessa kassa antaa muiden ymmärtää, että sinua on syytä epäillä varkaaksi. :hug:

No sähän se valopää olet :LOL: Mietippä nyt kumpi on helpompi tapa toimia eli näyttää se kassi sille kassalle vaiko odottaa että paikalle tulevat myymälävartijat ja vievät sinut ostoksiesi kera tutkittavaksi ?

vieras
Kyllä mulle on jokaisessa työpaikassa moneen kertaan selvennetty, että asiakkaan kassia ei itse tutkita. Siis jos jostain syystä epäilen, että kassissa olis eimaksettuja tavaroita, tai vaikka sisään tulossa portit soi, niin pitää sen asiakkaan pyytää se kassi tyhjentämään. Koska tahansa ja keneltä tahansa voin pyytää kassalla, että avaa kassis ja näytä sisältö, mutta sekään ei oikeuta penkomaan sisältöä.

Mulle on henkilökuntatarkistus tehty kyseisen työpaikan parkkipaikalla ja melkein vetäsin turpaan vartijaa, kun oli niin tökeröä siinä asiakkaiden silmien alla penkoa kassia, koska ihmiset ajattelee heti, että onkos toi varastanu jotain ja sit jo juorut liikkuu...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Monessa kaupassa lukeekin et avaathan kassisi, eli kyllä on oikeus katsoa asiakkaan kassi jos myyjää epäilyttää.
No, minulle nyt joka tapauksessa tuo olisi viimeinen käynti siinä liikkeessä, jos vain oma kassini tutkittaisiin muiden edessä ja muiden kassallaolijoiden ei. Kassin voi tutkia tai pyytää vartijan tutkimaan, jos näkee jotain varastettavan tms. Laukussani on tosiaan asioita, joita en muiden halua näkevän ja sillä hyvä. Oli laki siitä mitä mieltä hyvänsä.
Laki on sitä mieltä, että myyjät ja/tai vartijat eivät saa koskea sun laukkuun tai pakottaa avaamaan sitä. Aina voi pyytää, mutta pakkoa ei ole. Sen laukun voi tarkistaa vain poliisi, vaikka kaupalla olisikin esimerkiksi turvakameralla filmattuna kyseinen varkaus.

Toinen juttu: työntekijöitäkään ei saa pakottaa pistotarkastuksiin töistä poistuttaessa. Senkin pitää perustua vapaaehtoisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
No sähän se valopää olet :LOL: Mietippä nyt kumpi on helpompi tapa toimia eli näyttää se kassi sille kassalle vaiko odottaa että paikalle tulevat myymälävartijat ja vievät sinut ostoksiesi kera tutkittavaksi ?
Kaikki ei halua mennä sieltä mistä aita on matalin! Mulla on sentään itsemääräämisoikeus.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Kaikki ei halua mennä sieltä mistä aita on matalin! Mulla on sentään itsemääräämisoikeus.
Aha, ok sä olet sarjassamme "pakko tehdä kaikki mahdollisimman hankalaksi muille"-ihminen. No lopetan tähän sun osaltasi.

huh
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Miten ihmeessä, saako kassaneiti edes penkoa kassalla toisten ihmisten laukkuja? Onko tuo ihan normaalia, onko muilla tullu tilanne vastaan? Eikö tuossa rikota jotain ihmisoikeuksia ja yksityisyyden suojaa ja ties mitä..?

..
saa sen kassin tutkia jos sä itse pyydettäessä annat sen tutkittavaksi...
mutta siis jos sä kieltäydyt niin silloin kassan pitää soittaa paikalle poliisi tutkimaan laukku ja siihenkin pitää olla perusteena epäilys esim myymälävarkaudesta
näin aattelin tehä jos joskus joudun uudelleen tuohon tilanteeseen.

nimittäin pari vuotta sitten mietin karkki hyllyllä (ikää 24v) et mitä ostaisin. Olin noin 1-2m päässä enkä hypistelly mitään. pikku kauppa jossa vuosia pikkutytöstä asiti käyny tosin kauppias joskus vaihtunut.
kassalla muija pokkana sano et näytäppäs laukku. No näytinhän mä.
Parin päivän päästä työpaikalle tuli kaupan ruokalähetys. Päihdekotiin siis. otin samaiselta naiselta ruuat vastaan ja kiitin.
Oli niin nolon näköinen.
Toki eihän se ammatti mitään kerro mutta kyllä nautin tilanteesta.

Mut on myös citaris viety vartijan koppiin. Kassalla säikähdin niin et meinas itku tulla. Olin kosmetiikka puolelta ostanut 2 kajaalia (opiskelija jolloin oli rahat tiukilla) oli siis kuitti ja se pussi.
Kun pääsin pois vartija kopista, kun olin syyttömänä huomasin että olin kajaalit jättäny kaupan kassalle kun säikähdin ja lähdin nopeeta vartioiden perään.
mulle ei koskaan korvattu niitä kajaaleja.
Musta ne ois pitäny korvata koska mut syyttömänä vietiin koppiin ja siinä rytäkässä mun ostokset katos. ...

Yhteistyössä