Onko ihmisoikeusrikkomus jos kaupantäti tutkii käsilaukun?

nekku
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Siellä kassahih an päässä on kyllä kyltti "avaathan kassisi kassalla" tms. Ja monessa kaupassa on vielä sellainenkin lappu, että "jätäthän kassisi säilytykseen" tms.
joo, mutta mitään laillista oikeutta kassin tutkimiselle ei ole kenelläkään muulla kuin poliisilla, vaikka kassalla olisi lappu jossa kehoitetaan tai määrätään avaamaan laukku :xmas:
Niin, pakottaa ei saa, mutta jos asiakas antaa itse katsoa laukun sisällön niin ei siinä ole tapahtunut mitään "rikosta".

Mietin siinä, että olinko juuri minä se henkilö, siis että oliko se henkilökohtaista vai sattumaa. Pakkohan sen oli olla sattumaa.. Tuskin "johtaja" ois kuvaillu puhelimessa minua ja käskeny kassojen tutkia..sen ois pitäny soittaa kaikki kassat läpi jne.. Vai mikä ihme tuossa oli homman nimi..

Enkä mielestäni mitenkään epäilyttävästi käyttäytynyt kaupassa. Jututin muutaman tuttavaperheen kyllä, mut muuten ihan normaalisti ostokset tein.. En sovitellu vaatteita, enkä mitään semmosta..

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Siellä kassahih an päässä on kyllä kyltti "avaathan kassisi kassalla" tms. Ja monessa kaupassa on vielä sellainenkin lappu, että "jätäthän kassisi säilytykseen" tms.
Hyvänen aika, emmie ainakaan miun käsilaukkuani jättäisi säilytykseen mihinkään.. En luottais kukkaroa, kännykkää ja avaimia jättää mihinkään... Ja taskuja ei aina ole..
No kukkaron sä varmaan tarvit kauppaan mukaan ja samahan se on sitä pitää kädessä kun käsilaukkua, jos on tärkeää, että ei tarvi sitä kassalla avata. Lukollisia säilytyskaappejahan siellä kaupoissa on.
Pointti oli, että ei ne niitä lappuja varmaan sinne huvikseen ole ripustelleet, että kyllä ne toivoo, ettei isojen kassien kanssa kauppaan mennä ja kassa saa katsoa kassiin, koska sellainen lappu siellä kassalla on. Tuskin ne laittomia lapuja ihan joka kauppaan ripustaa.
Juu, mutta henkilökunnalla EI ole oikeutta penkoa sitä laukkua, ei edes koskea siihen..

IhanaValo
No mie oon aatellut että kun kassojen läheisyydessä on tosiaan tuommoinen kyltti,että mikäli siltä tuntuu kassaneidistä nii se saa kysyä että avaisitko kassia..

Vieras
Minun mielestä tuossa asiakasmukavuuskin on jo kaukana ja JOS johtaja ois pyytäny kassaa tutkimaan ihmisten laukkuja, niin kyllä siinä johtaja jo asettaa asiakkaan ja kassaneidin todella inhottavaan tilanteeseen....
Nyt vain soitat sinne johtajalle. Sulla on varmasti tallella kuitti, josta saa myos selville kuka myyjä siinä on ollut asialla. Kerrot johtajalle, että olet pahoittanut mielesi kassan toiminnasta, niin eiköhän sieltä joku selitys tule. Parhaassa tapauksessa voit saada lahjakortin anteeksipyyntönä =)

Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
joo, mutta mitään laillista oikeutta kassin tutkimiselle ei ole kenelläkään muulla kuin poliisilla, vaikka kassalla olisi lappu jossa kehoitetaan tai määrätään avaamaan laukku :xmas:
Niin, pakottaa ei saa, mutta jos asiakas antaa itse katsoa laukun sisällön niin ei siinä ole tapahtunut mitään "rikosta".
muttakun pointti on siinä että myyjä ei saa itse mennä penkomaan asiakkaan laukkua vaan asiakas HALUTESSAAN itse penkoo laukkunsa ja näyttää sitä myyjälle

mie
Käsittämättömään tilanteeseen jouduin eilen. Elikäs normaalit kauppaostokset tein isossa Prismassa 125 euron edestä, eli tavaraa todellakin oli kärrillinen. Ajateltiin maanantaihin asti pärjätä noilla.. Niin kassalla, ruuhka-aikana, kassaneiti sanoi, että näytäppäs käsilaukkusi sisältö. Mie olin silleen, että MITÄ. Ja tottakai ojensin laukun hänelle ja hän kävi sen läpi siinä. Kysyin sitten, että onko tämä joku uusi käytäntö tai teemapäivä tai jotain. Myyjä vaan sopersi, että "johtaja on sanonut, että näin kuuluu tehdä.." Ja minä, joka tosiaan käyn paljon kaupassa ja ostan ruokani yleensä Prismasta, en ollut _koskaan_ aiemmin törmännyt tällaiseen. No, pakkasin siinä tilanteen jälkeen sitten ostokset ja kuikuilin, että katsooko se muidenkin kassit, niin ei. Palasin sitten kassatytön luo ja kysyin; Olenko minä jotenkin rosvon tai epäilyttävän näköinen vai miksi minulta tutkit laukun? Alkoi jo todella kiukuttaa.. Kassaneiti siinä vaan sopersi siitä johtajasta taas jotain.. :kieh: No siinä sitten mieleni pahoittaneena ja kettuuntuneena kävelin autolle ja kirosin. Soitin kaverit läpi ja kellekään ei samaa tilannetta ollut tullut vastaan.

Miten ihmeessä, saako kassaneiti edes penkoa kassalla toisten ihmisten laukkuja? Onko tuo ihan normaalia, onko muilla tullu tilanne vastaan? Eikö tuossa rikota jotain ihmisoikeuksia ja yksityisyyden suojaa ja ties mitä..?

Niin ja sit vielä; Laukustani ei löytynyt mitään epäilyttävää, enkä tosiaan edelleenkään koskaan ole varastanut mitään..
EI SAA KASSATÄTI TUTKIA. En lukenut kaikkia kommentteja. Itse ole kassatäti ja meille on sanottu et se on vartijan tehtävä.

syysäippä
myymälänvartijallekaan ei tarvitse kassiaan avata. Mutta sitten voidaan pyytää poliisi kassi tarkistamaan. Mua ärsyttää kun meidän Prismassa lukee isolla: arvoisat asiakkaamme, tarkistamme kaikki reput ja kassit lain edelyttämällä tavalla. Ja mikään laki ei EDELLYTÄ kassien tarkistamista, tuo lause on ihan harhaanjohtava. Mun on tehnyt mieli monta kertaa kysyä joltain kaupanjohtajalta, mikähän laki se tuollaista edellyttää. Koska sellaista ei ole.

Minä ainakin Heilinä kyselisin kaupasta heidän menettelytavoistaan!

:whistle: Näiden viestien perusteella edelleenkin tulee semmonen olo, että kassaneidin mielestä minä olin rikollisen näköinen.....

:kieh:
Tai sitten kassaneiti on ymmärtänyt totaalisen väärin koko tän idean ja on vielä auttamattoman virkaintoinen..

:whistle: Näiden viestien perusteella edelleenkin tulee semmonen olo, että kassaneidin mielestä minä olin rikollisen näköinen.....

:kieh:
:hug: Mä luulen että tuosta oli kyse. Siis kassa epäili että sulla on jauhelihapaketti piilotettuna kassiin.

xxx
Mun mielestä kassi ja käsilaukku on kaksi ihan eri asiaa! Kassin voisin avatakin jos kysyisi kassalla et mitä siellä on mut omaa käsilaukkuani en todellakaan näyttäisi millekkään Prisman kassalle.

Nyt vaan otat yhteyttä sinne prismaan ja vaadit selitystä!

vieras
Käsittämättömään tilanteeseen jouduin eilen. Elikäs normaalit kauppaostokset tein isossa Prismassa 125 euron edestä, eli tavaraa todellakin oli kärrillinen. Ajateltiin maanantaihin asti pärjätä noilla.. Niin kassalla, ruuhka-aikana, kassaneiti sanoi, että näytäppäs käsilaukkusi sisältö. Mie olin silleen, että MITÄ. Ja tottakai ojensin laukun hänelle ja hän kävi sen läpi siinä. Kysyin sitten, että onko tämä joku uusi käytäntö tai teemapäivä tai jotain. Myyjä vaan sopersi, että "johtaja on sanonut, että näin kuuluu tehdä.." Ja minä, joka tosiaan käyn paljon kaupassa ja ostan ruokani yleensä Prismasta, en ollut _koskaan_ aiemmin törmännyt tällaiseen. No, pakkasin siinä tilanteen jälkeen sitten ostokset ja kuikuilin, että katsooko se muidenkin kassit, niin ei. Palasin sitten kassatytön luo ja kysyin; Olenko minä jotenkin rosvon tai epäilyttävän näköinen vai miksi minulta tutkit laukun? Alkoi jo todella kiukuttaa.. Kassaneiti siinä vaan sopersi siitä johtajasta taas jotain.. :kieh: No siinä sitten mieleni pahoittaneena ja kettuuntuneena kävelin autolle ja kirosin. Soitin kaverit läpi ja kellekään ei samaa tilannetta ollut tullut vastaan.

Miten ihmeessä, saako kassaneiti edes penkoa kassalla toisten ihmisten laukkuja? Onko tuo ihan normaalia, onko muilla tullu tilanne vastaan? Eikö tuossa rikota jotain ihmisoikeuksia ja yksityisyyden suojaa ja ties mitä..?

Niin ja sit vielä; Laukustani ei löytynyt mitään epäilyttävää, enkä tosiaan edelleenkään koskaan ole varastanut mitään..
Kyseessä ilmeisesti lappeenrannan prisma? Tiedän ainakin yhdestä vastaavanlaisesta tapauksesta siinä liikkeessä. Mutta tietämässäni tapauksessa kassaneiti ei penkonut laukkua, vaan halusi vain nähdä sen sisällön, siis hän vain kurkisti sinne. Asiakas kyllä loukkaantui ja harmistui tästä sillä ei hänkään ollut ikinä mistään mitään varastanut ja muutenkin on siististi pukeutuva aikuinen ihminen.

Sinuna tekisin valituksen asiasta. Ei tuommoiseen kauppaan ole tosiaan kiva rahojaan käyttää :(

MIIA
Mä jotenkin ymmärtäisin että pyytää näyttämään kassin sisällön jos menee kassalle tyyliin suklaapatukan kanssa,mutta mitä ihmettä kuvitteli löytävänsä kassista kun kuitenkin hihnalta meni noin suuren summan edestä tuotteita. Kyllä mä loukkaantuisin.

mii
Turha tuosta nyt on loukkaantua!! Ehkäpä kassoille on annettu ohje pyytää esim. kaikkia tummatukkaisia pitkähiuksisia n. 30v naisia näyttämään kassinsa, koska joku sellainen on turvakameroiden perusteella varastanut. Tuosta loukkaantuminen on sama jos loukkaantuisi lentokentällä turvatarkastuksesta sillä perusteella, että "lennän joka viikko, eikä minulla ole ikinä ollut pommia". Hyvähän vaan se on, että tekevät noita pistotarkastuksia, koska me rehelliset asiakkaathan joudumme varkaiden aiheuttaman hävikin maksamaan tavaroiden hinnassa.

Yhteistyössä