Onko ihmisoikeusrikkomus jos kaupantäti tutkii käsilaukun?

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
ainoastaan poliisilla on jonkinlaiset oikeudet tutkia henkkoht omaisuutta. ei edes vartijoilla, saati kaupantädillä.
ilmoitus tuosta pitis tehdä!
Pitäisikös miun ottaa yhteys kaupan johtajaan vai poliisiin vai mihin... Mie en halua jättää tuota tuohon.. Sen verran nöyryyttävä kokemus.. Ja oleppa siinä sitten näyttämättä kassia, kun ihmisiä joka puolella jne..
Mule hei kävi kerran noin...paitsi että myymääetsivä ohjasi mut koppiin, jossa vartijat tsekkasivat laukun. Olin kuulemma laittanut koruosastolla punaisen kimaltavan korun laukkuuni. Juu, niin oli, autonavaimen, josssa oli kiiltävä punainen sydän avaimenperänä.

Hyvityksenä sain Cittarin kauppiaalta 40 ? lahjakortin.
Itse otin häneen yhteyttä ja lisäksi sain anteeksipyyntösoiton kyseisen vartiointifirman vastaavalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Miksi naiset antaa ensin tehdä itselleen kaikenlaista, ja sitten jälkikäteen sössöttää kuinka on tullut väärinkohdelluksi jne...?
No sähän se valopää olet :LOL: Mietippä nyt kumpi on helpompi tapa toimia eli näyttää se kassi sille kassalle vaiko odottaa että paikalle tulevat myymälävartijat ja vievät sinut ostoksiesi kera tutkittavaksi ?
Kaikki ei halua mennä sieltä mistä aita on matalin! Mulla on sentään itsemääräämisoikeus.
Ota itse kolme lasta mukaan kauppaan, osta _ISOT_ ostokset, jossa muunmuassa pakasteita, jotka menee pilalle jos jäädään odottamaan vartijoita tai poliiseja jne... Ja kello alkoi olla jo iltapala-aika siinä vaiheessa kun kassalla olin.. Ei tulis mieleen kauheesti järjestää siinä hulabaloota ja tosiaan kaupassa oli _paljon_ muitakin..Ja se aiheuttaa kyllä mulle sen, etten haluaisi kasvojani menettää..Kuten ehkä jossain määrin koin menettäväni kun jouduin käsilaukkuni sille tädille esittelemään siellä...

Varmaan harmittaa, mutta harmittaa vielä enemmän jos asiaa jää vellomaan ja vatkaamaan. Kysy kaupasta käytäntöä, selvitä asia ja unohda sen jälkeen. :)

 
Fact
Kassia ei saa omin luvin tarkastaa, mutta jos asiakas antaa siihen luvan, niin sitten saa. Sama koskee myös vartijaa, eli jos asiakas ei anna tutkia taskujaan tai kassiaan, niitä ei saa tutkia varastetun tavaran löytämiseksi. Tällöin kutsutaan poliisi, jolla on oikeus tutkia kassin ja taskujen sisältö vaikka kohde sen kieltäisikin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Miten ihmeessä, saako kassaneiti edes penkoa kassalla toisten ihmisten laukkuja? Onko tuo ihan normaalia, onko muilla tullu tilanne vastaan? Eikö tuossa rikota jotain ihmisoikeuksia ja yksityisyyden suojaa ja ties mitä..?

..
saa sen kassin tutkia jos sä itse pyydettäessä annat sen tutkittavaksi...
mutta siis jos sä kieltäydyt niin silloin kassan pitää soittaa paikalle poliisi tutkimaan laukku ja siihenkin pitää olla perusteena epäilys esim myymälävarkaudesta
kannattaa kyllä laukku avata ja antaa katsoa ettei herätä enempää huomiota ja epäilyksiä että oliko sittenkään puhtaat jauhot pussissa.
 
ap:lle ja muille kysymys (en ole ketjua lukenut ja en tiedä joko joku muu kirjoitti asiasta) mutta oletteko koskaan ajatelleet miten paljon kaupasta kävelee tavaraa maksamatta ulos ja mitä se hävikki vaikuttuaa? Se vaikuttaa hintoihin koska kauppa pyrkii tietynlaiseen katteeseen kuitenkin.
totta on myös se että kaupan henkilökunta varastaa myös ja siksi käsittääkseni heidänkin kassinsa joskus tutkitaan. Minusta tuossa henkilökunnan tutkimisessa (jollei ole tiettyä epäilyä) pitäisi joskus joku päivä tutkia kaikki niin kukaan ei valittaisi että hänen kassinsa tutkittiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rehellinen romani:
Nyt joku ehkä ymmärtää miten pahalta meistä romaneista tuntuu... =/ ei ole jäänyt kertaan tai kahteen
Pyydetäänkö teiltä romaaneilta anteeksi tuollaisissa tilanteissa? Vai puhistellaanko vaan että "no nytpä oli onni, kun et ollut varastanut?"...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja rehellinen romani:
Nyt joku ehkä ymmärtää miten pahalta meistä romaneista tuntuu... =/ ei ole jäänyt kertaan tai kahteen
Olen asiaa monesti miettinyt juuri niiden romanien (toivottavasti enemmistön) osalta, jotka haluaisivat toimia rehellisesti ja varmasti silti joutuvat kärsimään muidenkin puolesta :).
 
saman kokenut!
Minusta oli selvä et seuraavalla kerralla hakeuduin samaiselle kassaneidille ja kaadoin "pirullisen kassini" hänen eteen pyytämättä. Pientä hilpeyttä herätti kun tietyt tutut oli ympärillä,apureina! Minäkin olin entinen kauppa-apulainen ja osasin heti kertoa mitä on oikeus ja mitä ei.Mut jankuttajalle lykkäsin katsottavaksi koska siellä ei todella ollut ylimääräistä!
Totta kassojen ohi viedään paljon tavaraa!
Kerran kaupan portit alkoi huutaa ja mä ihmeissäni kun juuri kassan ohi tulin rehellisesti maksaen. Jaahas kassatäti jätti jonkin hiivatin tunnuksen ottamatta pois ja kassi huudatti jonka myyjä pakkasi! No kiitokseksi kuulutus anteeksi pyyntönä!
 
Tänään juuri käytiin tässä kyseisessä Prismassa ja kassajonossa tuli mieleen Heilin koettelemus :D eipä täti kyllä kyselly mitään, mutta ymmärrän kyllä harmistuksen ja nolostumisen,mikä moisesta pyynnöstä seuraa. Itsekin varmasti hämmentyisin ja punoittaisin, varmasti alkaisi myös tökkiä kaupassa käynti tässä samassa paikassa :/
Toivottavasti Heili "reklamoit" myyjän toiminnasta. :hug:
 
opiskeluaikoja muistellessa
Opiskeluaikana asuin jonkin aikaa viikot eri paikkakunnalla kuin viikonloput. Ja matkalla toisesta paikasta toiseen kävin yleensä kaupassa matkalla, joskus jopa shoppailemassa. (Kuljin juna-aseman vuoksi molempien kaupunkien keskustojen läpi ja bussit eivät yleensä menneet heti, joten oli käytännöllistä hoitaa kauppa-asioita matkalla, kun muutenkin ei välttämättä ehtinyt kauppaan ollenkaan.)

Mukana joko iso reppu ja pahimmillaan rinkka, kun tavaraa oli pakko raahata edes takaisin jatkuvasti. Silloin kirosin noi kauppojen säilytyslokerot. Olisi mielelläni jättänyt laukkuni niihin, mutta nehän ovat niin pieniä, ettei niihin mahdu paljon mitään.

Onneksi ei koskaan pyydetty avaamaan kassia, olisi täyteen tupatun repun/rinkan penkomisessa mennyt hetki kassalla. Ja oli pakko kuljettaa mukana myös intiimimpääkin tavaraa (mm. pyykite ml. ne likaiset pikkuhousut), lääkkeitä ja välillä työpapereita, joten en ihan innolla joka kerta olisi antanutkaan laukkuani pengottavaksi.
 
Vieras
Jos itse annat luvan, saa myyjä ja vartija tutkia laukkusi. Ihan omatoimisesti. Joillakin on virheellinen käsitys, että pitäisi pyytää asiakasta näyttämään laukun sisältö.

Pakottaa eivät voi. Joten jos kassa kysyy, saako tutkia laukkusi, sano ettei saa. Se siitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kassan mies:
Monessa kaupassa pyydetään silloin tällöin kasseja. Erityisesti nuorilta. Vaimoni on työssä kassalla kaupassa, jossa myyjiä on ohjeistettu viime aikoina tarkastamaan lähes kaikki kassit. Se ei ole myyjällekään hauskaa ja vaimoni pyrkii katselemaan avonaiset kassit ilman että kysyy niistä. Myyjä PYYTÄÄ. Jos annat luvan, kassi tarkastetaan. Jos et, voit mennä. Jos annat tarkastaa kassin sinulla ei ole MITÄÄN OIKEUTTA VALITTAA. Jos et anna lupaa, ei kassahenkilöllä tai vartijallakaan ole oikeutta tarkastaa.

Tämä on useimmille myyjille paljon stressaavampaa kuin asiakkaille, koska asiakkaat osaavat olla ilkeitä ja myyjät kohtaavat paljon asiakkaita päivittäin. Osa myyjistä jättää suosiolla kyselyn johdon ohjeista piittaamatta. Kyse on kuitenkin johdon ohjeista ja jos haluatte käytännön loppuvan, älkää valittako myyjästä vaan LIIKKEEN TOIMINNASTA, eli pomosta joka näin on määrännyt. Pomot nimittäin saattavat mieluummin sälyttää kaiken myyjän niskoille kun ongelmia tulee, ei ole reilua sekään.
peesi!

Täällä haukutaan väärää puuta :( .
 
vieras
Ei mua haittaa vaikka sinne kassiin katsotaan. Nuorena tosin tuntui ihan hirveältä kun kaupan täti piti valtavan saarnaan reppujen kanssa kaupassa kulkemisesta et sitä varten on tallelokeroita et voi repun sinne jättää. Oltiin tulossa just koulusta ja matkalla bussiasemalle niin ei kyl heti tullu lokerikot mieleen. Viel kaikkien kuullen piti mäkistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos itse annat luvan, saa myyjä ja vartija tutkia laukkusi. Ihan omatoimisesti. Joillakin on virheellinen käsitys, että pitäisi pyytää asiakasta näyttämään laukun sisältö.

Pakottaa eivät voi. Joten jos kassa kysyy, saako tutkia laukkusi, sano ettei saa. Se siitä.
ja jos ei saa, niin kai vartija tms pyydetään paikalle eikä anneta epäilyttävän ihmisen kävellä kadulla mahdollisine "ostoksineen".
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Siellä kassahih an päässä on kyllä kyltti "avaathan kassisi kassalla" tms. Ja monessa kaupassa on vielä sellainenkin lappu, että "jätäthän kassisi säilytykseen" tms.
mut aika harva kyllä käsilaukkuaan mihinkään jättää.
Niinpä. Ja mihin sillon tunkee lompakon,kännykän yms...

Heili, ota ihmeessä yhteys jonnekki!
 
yks vaan
just! mä oon kassalla töissä ja just meille annettiin määräys et kassit täytyy tarkastaa. huom! isommat kassit, esim reput, ei pieniä käsilaukkuja. itse koin sen usein niin noloksi asiaksi et usein jätin kysymättä, mut siitäpä sain heti valituksen ylemmältä taholta. ei me tasan tehdä sitä asiakkaiden kiusaksi vaan siksi et pomo käskee. mut sen voin sanoa et myyjä on tehny virheen kerta ei tarkastanut muilta kassia. vaihtakaa jumalauta kauppaa jos ei miellytä. ottaa päähän ku ihan joka asiasta arvostellaan kassojen toimintaa. tulkaapa ite päiväksi meidän paikalle niin hoksaatte mistä puhun!
 
Muro
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
ainoastaan poliisilla on jonkinlaiset oikeudet tutkia henkkoht omaisuutta. ei edes vartijoilla, saati kaupantädillä.
ilmoitus tuosta pitis tehdä!
Pitäisikös miun ottaa yhteys kaupan johtajaan vai poliisiin vai mihin... Mie en halua jättää tuota tuohon.. Sen verran nöyryyttävä kokemus.. Ja oleppa siinä sitten näyttämättä kassia, kun ihmisiä joka puolella jne..
Ilman muuta otat yhteyttä johtajaan! Ei nyt ihan huvikseen toisten käsiveskaa saa tutkia! Olen itse isossa tavaratalossa töissä, jossa usein poistumistarkastuksia työntekijöille ulkopuolisen vartiointifirman "johdolla". Siinäkin he pyytävät, saako käsilaukkuun kurkata, ja toki annan, mutta tiedän myös myyjiä, jotka eivät anna ihan siitä syystä, ettei vartijoilla ole siihen oikeutta.. Sitten ottavat vain nimen ylös, ja thats it.. Lakkaisin itse käymästä tommosessa puljussa, jossa noin tökerösti käyttäydytään.
 
ÖpöNaana
Kassantäti saa pyytää nähdä laukunsisällön,jos et näytä on se kassan päätöksessä soittaako poliisin sen katsomaan.Meillä ohjeistus että kaikki reput,isommat laukut on tarkistettava MUTTA emme saa itse penkoa vaan asiakas itse näyttää
 
Wikipedia
Vartija ei saa tutkia laukun sisältöä kassalla, mutta mikäli on aihetta epäillä henkilöä varkaudesta ym. rikoksesta josta voi seurata vankeutta, on vartijalla oikeus ottaa tämä henkilö kiinni. Vartijalla on kiinnioton yhteydessä myös oikeus tehdä turvatarkastus vaarallisten esineiden tai aineiden poistamiseksi. (näin ainakin Wikipedian mukaan...)

Jos kuitenkin kaupassa näin kävis aiheetta tavalliselle asiakkaalle niin itse ainakin olisin tosi loukkaantunu ja vaatisin kyllä korvauksia joka tuutista. :D:D Enkä oo koskaan kuullu että olis käyny...
 

Yhteistyössä