Onko hirveän moraalitonta käydä kuntosalilla ennen lapsen hakemista päiväkodista?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
Harmaja majakka harmaana
[QUOTE="vieras";24268355]Mutta ei se tarkoita sitäkään, että itsekkäästi vaan edelleen eletään kuin lapsettomat. Kyllä lasten kanssa eletään lasten ehdoilla. Ja sitä lapsuusaikaa on niin lyhyen aikaa, että ehkä sen verran jaksaa joka suorittajakin hieman höllätä ja luopua olemasta maailmannapa. Jos ei, niin ehkä lasten hankkiminen ei ole sopiva "juttu" sitten hänelle.[/QUOTE]

:)
Näin sitä kirjoitetaan, kun halutaan tahallaan ymmärtää väärin. Saatko jonkinlaista tyydytystä, kun sanot olevan itsekästä ottaa itselleen yhden tunnin omaa aikaa? Mielestäni on pikemminkin pelottavaa, että äiti katsoo velvollisuudekseen olla jokaikisen sekunnin lapsessaan kiinni.
 
"irina"
[QUOTE="joo";24266155]No itseasiassa lapsella ei ole mahdollista olla paikalla päiväkodissa 6.30-17 välistä aikaa kokonaan vaikka päiväkoti olisi kuinka auki sen aikaa. Tai ainakin moisesta päivästä menisi jo kahden päivän maksu. Ja kyllähän sinne on soveliasta kertoa mihin aikaan menee ja milloin lähtee.[/QUOTE]

Miten niin ei ole? Mun työmatka on hitusen reilu 80km suuntaansa, ja kun mä aamulla lähden, joudun olemaan melkein ensimmäisiä tarhan ovella, jotta ehdin työpaikalleni kahdeksaksi. Kun iltapäivällä mun työt päättyy, on välillä minuuteista kiinni, että pääsen hakemaan tuon muksun. Ja kyllä, olen jo jättänyt osan ruokatunnista ja iltapäivätauon pois, ja palkastani tarvitsen jokaisen pennin! Mun mielestä tää on niin loukkaavaa, ettei osata yhtään ajatella asioita useista eri näkökulmista, aina vaan ja vain siitä omasta!
 
"hipp"
mun mielestä tarha ei ole paikka jonne lapsi viedään edes tunniksi sen takia että saadaan omalle itselle aikaa.tarhassa lapsi on vain työpäivän ajan.
se oma aika täytyy vaan yrittää järjestää jotenkin muuten.Itse liikun vkonloppuisin molempina päivinä lasten ollessa isän kanssa ja vkolla on lapsilla on oma jumppa samaan aikaan minun jumppani kanssa samalla salilla.
Sali on valittu niin että liikkuminen onnistuu.
treenaisin mieluusti useammin kuin kolmesti vkossa,mutta siihen ei vain riitä aika nyt.
 
"vieras"
:)
Näin sitä kirjoitetaan, kun halutaan tahallaan ymmärtää väärin. Saatko jonkinlaista tyydytystä, kun sanot olevan itsekästä ottaa itselleen yhden tunnin omaa aikaa? Mielestäni on pikemminkin pelottavaa, että äiti katsoo velvollisuudekseen olla jokaikisen sekunnin lapsessaan kiinni.
Kuka tässä haluaa ymmärtää tahallaan väärin: Sanoinko missä, että on itsekästä ottaa yksi tunti omaa aikaa? Sanoinko missä, että pitää olla lapsessa kiinni joka sekunti?

Sanoin, että lapsiperhearki on väistämättä erilaista kuin ilman lasta, ja toki näin pitää ollakin! Tietysti pitää mennä lasten ehdoilla, kun niitä on.

Vai oletko eri mieltä?
 
kotona oleva äiti
Jos et muuten juokse iltaisin ulkona vaan olet lapsen kanssa tarpeeksi niin on vain hyvä, että pidät yhtenä päivänä lapsen pitempään hoidossa ja käyt kuntosalilla. Sehän edistää sun hyvinvointia ja se on tärkeää!
 
Harmaja majakka harmaana
[QUOTE="vieras";24268787]Kuka tässä haluaa ymmärtää tahallaan väärin: Sanoinko missä, että on itsekästä ottaa yksi tunti omaa aikaa? Sanoinko missä, että pitää olla lapsessa kiinni joka sekunti?

Sanoin, että lapsiperhearki on väistämättä erilaista kuin ilman lasta, ja toki näin pitää ollakin! Tietysti pitää mennä lasten ehdoilla, kun niitä on.

Vai oletko eri mieltä?[/QUOTE]

Vastasin sinulle näin, vastineena siihen, mitä itse kirjoitit aloittajan aloittamaan ketjuun. Kyllä sinun tekstistäsi saa kuvan, että leimaat aapeen itsekkääksi ja omaa napaa ajattelevaksi. Kyllä minä neljän lapsen äitinä aikas hyvin tiedän, mitä on lapsiperhearki. Se on lapsen ehdoilla elämistä, ja myös oman itsensä hoitamista. Aapee ei toiminnallaan tee kenellekään väärin. Vaikka moni muu tekee, hyvin monella eri tavalla, mutta nyt ei puhutakaan niistä. Pysytään asiassa, kiitos.
 
"vieras"
Vastasin sinulle näin, vastineena siihen, mitä itse kirjoitit aloittajan aloittamaan ketjuun. Kyllä sinun tekstistäsi saa kuvan, että leimaat aapeen itsekkääksi ja omaa napaa ajattelevaksi. Kyllä minä neljän lapsen äitinä aikas hyvin tiedän, mitä on lapsiperhearki. Se on lapsen ehdoilla elämistä, ja myös oman itsensä hoitamista. Aapee ei toiminnallaan tee kenellekään väärin. Vaikka moni muu tekee, hyvin monella eri tavalla, mutta nyt ei puhutakaan niistä. Pysytään asiassa, kiitos.
Jumalauta opettele lukemaan ennen kuin tulet känisemään. Se itsekkyys-vastine oli SULLE, joskaan en suaKAAN haukkunut itsekkääksi.

On se kumma kun just ne, jotka vähiten tajuaa lukemaansa, tulee kovimpaan ääneen julistamaan miten väärässä olet...
 
"vieras"
Nämä lapsien hoitopäivien pituudet on vähän niin ja näin. Jotenkin itse mieltäisin että yh on silti eritilanteessa kuin avio/avoliitossa elävä jossa on molemmat vanhemmat ja yh:lle se lepohetki, virkistäytyminen voi olla todellakin tärkeää myös lapsen kannalta. Ap.n tilanne on aika kaksipiippuinen

Mutta toivoisin että miettisitte myös asiaa niin: pk:n miehitys niin aamulla kuin iltapäivälläkin on laskettu sen mukaan että lapset haetaan ajoissa. Jos lapsilukumäärä ylittää rajat voi joku hoitaja joutua venyttäään päivää. Se saattaa taas vaikuttaa siihen että hoitajan omien lapsien pk:ssa taas joku joutuu venyttämään kun heillä lapsimäärä ylittää tämän hoitajan lapsien pidemmän päivän takia... oravanpyörä valmis.
 
[QUOTE="heh";24265307]En ole aiempi kirjoittaja mutta ainakin vuorohoidossa täytyy kuulemma toimittaa vuorolistat ja vieminen ja hakeminen täytyy mennä listojen mukaan niin ettei ekstraa sallita. Subjektiivinen päivähoito-oikeus kun on voimassa vaan "virastoaikana". Normaalissa ma-pe päiväaikaan tapahtuvassa hoidossa ei pitäisi olla niin tarkkaa.[/QUOTE]

Listat voi myös alunperinkin toimittaa siten, että hoitoaikaan on otettu huomioon salilla käynti. Mutta jos ap:n lapsella on yli 7h paikka, niin jos he vievät lapsen porrastetusti vaikkapa siten, että hoitoajaksi tulee 6-7h niin kyllä siihen voi mahduttaa tunnin saliakin varten, silloinkin pysytään sovitun hoitoajan puitteissa.
 
Harmaja majakka harmaana
[QUOTE="vieras";24268932]Jumalauta opettele lukemaan ennen kuin tulet känisemään. Se itsekkyys-vastine oli SULLE, joskaan en suaKAAN haukkunut itsekkääksi.

On se kumma kun just ne, jotka vähiten tajuaa lukemaansa, tulee kovimpaan ääneen julistamaan miten väärässä olet...[/QUOTE]

Eli halusit muuten vain turista ihmisten itsekkyydestä, ok. Kummallista kyllä, avauduit aiheesta tällaisessa ketjussa, ja vielä sellaisella tavalla, joka antaa ymmärtää, että nimenomaan tuomitset aapeen (ja vaikka sitten minutkin) omaan napaan tuijottelusta.

Kannattaa opetella kirjoittamaan mielipiteensä siten, että tulee ymmärretyksi, eikä (vahingossa) tuomitse muita. Olisi selkeyttänyt jonkin verran, jos olisit kirjoittanut jotenkin tähän tapaan: Aapeen toiminta ei ole itsekästä, mutta on paljon vanhempia, jotka käyttävät päivähoito-oikeutta väärin. Lasten saamisen jälkeen elämä kun ei enää ole samanlaista, vaan sitä joutuu monestakin asiasta luopumaan lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Mukavaa illanjatkoa vaan sinulle! :)
 
"vieras"
Kannattaa opetella kirjoittamaan mielipiteensä siten, että tulee ymmärretyksi, eikä (vahingossa) tuomitse muita.
:headwall:

Sä kirjoitit: Ei se, että on vanhempi, tarkoita sitä, että pitäisi luopua omasta elämästään kokonaan.

Mä kirjoitin: Mutta ei se tarkoita sitäkään, että itsekkäästi vaan edelleen eletään kuin lapsettomat.

Miten ihmeessä tän nyt saat tulkittua noin??? Eikö tuon sun ääripään ja mun ääripään väliin just mahdu aika paljon ja monenlaista? En tuomitse sen enempää siis kuin sinäkään. Voin vain arvailla, mikä sai sut tuntemaan niin.
 
"sanna"
[QUOTE="hipp";24268723]mun mielestä tarha ei ole paikka jonne lapsi viedään edes tunniksi sen takia että saadaan omalle itselle aikaa.tarhassa lapsi on vain työpäivän ajan.
se oma aika täytyy vaan yrittää järjestää jotenkin muuten.[/QUOTE]

^^samaa mieltä! Olis kannattanut miettiä ennen kun niitä llapsia tekee kumpi tärkeämpää oma aika vai ne lapset!!!
 
Harmaja majakka harmaana
[QUOTE="vieras";24269059]:headwall:

Sä kirjoitit: Ei se, että on vanhempi, tarkoita sitä, että pitäisi luopua omasta elämästään kokonaan.

Mä kirjoitin: Mutta ei se tarkoita sitäkään, että itsekkäästi vaan edelleen eletään kuin lapsettomat.

Miten ihmeessä tän nyt saat tulkittua noin??? Eikö tuon sun ääripään ja mun ääripään väliin just mahdu aika paljon ja monenlaista? En tuomitse sen enempää siis kuin sinäkään. Voin vain arvailla, mikä sai sut tuntemaan niin.[/QUOTE]

Mahtuu toki. Arvaile vapaasti. :)
 
"MarjaT"
Niin ja niin....
ole itse töissä klo 6-17 joo olen ollut todella usein
niin jotain vääntelyä ym jne. noooh tuo on vanhempien kertomaa ehkä joku teistä en tiedä mutta totta.
ainoa mikä ei natsannut oli se että olin se hoitaja joka teki ne vuorot ja oli laiska valittaja kun olisin joskus keretä omille asioille
 
kjnfjkdnfökdsngöklnsgdnsfksf
[QUOTE="vieras";24269010]

Mutta toivoisin että miettisitte myös asiaa niin: pk:n miehitys niin aamulla kuin iltapäivälläkin on laskettu sen mukaan että lapset haetaan ajoissa. Jos lapsilukumäärä ylittää rajat voi joku hoitaja joutua venyttäään päivää. Se saattaa taas vaikuttaa siihen että hoitajan omien lapsien pk:ssa taas joku joutuu venyttämään kun heillä lapsimäärä ylittää tämän hoitajan lapsien pidemmän päivän takia... oravanpyörä valmis.[/QUOTE]

Mun mielestä tässä on koko ajan ollu kyse siitä, että ap hakee lapsensa ajoissa, hyvinkin ajoissa. Se, että yleensä hakee vaikka klo 15 ei ole este sille, että joku päivä hakee klo 16, ellei ole jotain kirjallista sopimusta asiasta. Mun ymmärtääkseni kukaan tässä ketjussa ei oo ollu sitä mieltä, että niitä omia menoja olisi suotavaa olla niin pitkälle, että päiväkoti on kiinni menossa ja myöhästyy. Ja siitähän on sanottu jo monesti, että nämä lapsien määrät ja hoitajien määrät iltapäivisin on ihan yhtä arvausleikkiä.
 
Hei! Meillä on aika sama tilanne, eli meen itse seiskaan töihin ja mies vie pojan myöhemmin hoitoon. Mä pääsen töistä lähtemään joskus kolmen aikaan ja haen pojan siinä 15.30 - 16.00 riippuen työmatkan kulkuvälineestä. Oon jumpannut kovin ennen lapsen syntymää ja vielä ekan äitiyslomavuodenkin. Poju on 2-vuotias ja haen hänet suoraan hoidosta.

Salille/jumppaan menen kun mieheni tulee töistä, yleensä siinä 18 ->. Ja tietenkin viikonloppuisin jos pääsee. Itellä on niin kova kiire hakemaan lasta hoidosta, etten vaan kykenis menemään siinä välissä liikkumaan. Lapsiparkki olis tosi hyvä idea JOS täällä olis semmosia - eipä vaan ole.

Onneks vuodenvaihteessa syntyy kakkonen ja saa taas tauon työelämästä. Mun kohdalla se tarkoittaa meinaan, että on taas aikaa jumpalle paremmin kun ei tartte käydä töissä päivisin:D

***
Korjaan myös, että itelläni kans kamalia uniongelmia jos menen jumpalle/salille esim. 20-21. Meillä on ihan sama kumpi nukuttaa, mut omien univaikeuksien takia mikään iltamyöhäinen liikunta ei sovi. Jos miehen työpäivä venyy yli 18 niin se on multa automaattisesti sen päivän urheilut pois ja JOS miehen päivät olis säännöllisesti noin pitkiä, niin kyllä mä rupeaisin käymään liikkumassa töiden jälkeen ja hakisin pojan sitten vasta tuntia myöhemmin. Itelle liikunta on myös tärkeä ylipainon ja selkä-hartiavaivojen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tilanne on se, että laps on salin ajan joko päiväkodissa tai lapsiparkissa, niin kyllä mä sen pitäisin sielä päiväkodissa sen ajan. Mun mielestä, jos päiväkodin hoitopaikasta maksaa, niin kyllä sitä lasta saa sielä sit pitää sen mitä maksaa. Esim jos hoitosopimuksessa lukee 7h viidesti viikossa, niin eipä se niille hoitajille sen erityisemmin kuulu missä sen 7tuntiani vietän.
Olen sillon maksanut siitä, että ne hoitavat lastani sen 7tunnin verran, tein mitä hyvänsä.
Mulle se on palvelu muiden joukossa.

Omat lapset vielä toistaiseksi kotihoidossa, joten ei tartte ainaka vielä puljata näiden asioiden kanssa käytännössä.
 
Nyt alkoi suututtaa niin paljon, että oli oikein pakko kirjautua.

Luitteko te moralisoijat edes ap:n viestejä? Ihminen on puolisoineen joustanut ja venynyt, setvinyt ja sumplinut, luopunut käytännössä kaikesta yhteisestä ja yksityisestä perheen ulkopuolisesta tekemisestä, jottei 3-veen hoitopäivä pitenisi 6-7 tuntia pidemmäksi. Heillä ei ilmeisesti ole turvaverkkoa, joka hoitaisi lasta koskaan iltaisin tai viikonloppuisin - tämä on mielestäni tässä tärkeä pointti. Äiti ja isä viettävät kaiken töiltä jäävän ajan lapsensa kanssa. Kaiken.

Ja osa teistä ei soisi hänelle yhtä hemmetin kuntosalituntia arkipäivänä viikossa, oman terveytensä hoitamiseksi. Yhtä tuntia, joka pidentäisi lapsen (joka ei nyt kuitenkaan ole enää pikkuvauva) hoitopäivää yhtenä. päivänä. viikossa. yhdellä. tunnilla (no okei, matkoineen ehkä vähän reilulla tunnilla). Menkää nyt itseenne ja hävetkää. Nyt meni palstamoralisointi överiksi.

Okei, ehkä hermostuin siksikin, että meillä on melko lailla samankaltainen tilanne, mutta kumminkin. Ajatelkaa hyvät ihmiset kokonaisuutta.

Mene ap salille, ja tee se hyvin mielin. Toivottavasti selkäsi alkaa voida paremmin (mun ainakin alkaa pikkuhiljaa)!
 
"vieras"
Eihän se lapsi tiedä mihin vanhempi on sen tunnin käyttänyt, joten eikö silloin saisi käydä vaikka kaverin kanssa kahvilla? Terassilla oluella? Miehen kans pikapanolla?
 
huuuh
Alkuperäinen kirjoittaja iltapäivätähti;24269339:
Nyt alkoi suututtaa niin paljon, että oli oikein pakko kirjautua.

Luitteko te moralisoijat edes ap:n viestejä? Ihminen on puolisoineen joustanut ja venynyt, setvinyt ja sumplinut, luopunut käytännössä kaikesta yhteisestä ja yksityisestä perheen ulkopuolisesta tekemisestä, jottei 3-veen hoitopäivä pitenisi 6-7 tuntia pidemmäksi. Heillä ei ilmeisesti ole turvaverkkoa, joka hoitaisi lasta koskaan iltaisin tai viikonloppuisin - tämä on mielestäni tässä tärkeä pointti. Äiti ja isä viettävät kaiken töiltä jäävän ajan lapsensa kanssa. Kaiken.

Ja osa teistä ei soisi hänelle yhtä hemmetin kuntosalituntia arkipäivänä viikossa, oman terveytensä hoitamiseksi. Yhtä tuntia, joka pidentäisi lapsen (joka ei nyt kuitenkaan ole enää pikkuvauva) hoitopäivää yhtenä. päivänä. viikossa. yhdellä. tunnilla (no okei, matkoineen ehkä vähän reilulla tunnilla). Menkää nyt itseenne ja hävetkää. Nyt meni palstamoralisointi överiksi.

Okei, ehkä hermostuin siksikin, että meillä on melko lailla samankaltainen tilanne, mutta kumminkin. Ajatelkaa hyvät ihmiset kokonaisuutta.

Mene ap salille, ja tee se hyvin mielin. Toivottavasti selkäsi alkaa voida paremmin (mun ainakin alkaa pikkuhiljaa)!
Ymmärrän pointtisi täysin ja minustakin ap todellakin menee sinne hiton kuntosalille eipä se kenenkään maailmaa kaada, kaikenlisäksi lapsen hoitopäivät niin lyhyitä!!
Meillä on valtava tukiverkosto ja saadaan hoitoon vaikka joka päivä, mutta jos näin ei olisi, varmasti kävisin hittovie vaikka siellä kuntosalilla 45min, minuakin rupesi ihan ärsyttämään! :D
 
  • Tykkää
Reactions: iltapäivätähti
"tinttu"
minä yksinhuoltaja käyn arkena 2-3 päivänä viikossa salilla kun lapsi päiväkodissa. teen 6tunnin työpäivää ja aamuvuoroviikolla treenipäivisin lapsi hoidossa klo 8.30-16.30 eli 8h. treenittöminä päivinä alle 7h päiväkodissa. iltavuoroviikolla lapsi treenipäivinä hoidossa klo 13.30-21.30. ja muina päivinä n. klo 14.45-21.30 ... Ja mua ei kiinnosta mitä muut ajattelee. v uorohoidossahan ei ole subjektiivista päivähoito-oikeutta MUTTA kunhan hoitopäivät venytetään sieltä päästä missä se on vielä klo7-17 välill'ä asia on ainakin meidän päiväkodissa ok. ja hoitopäivät ei ole normista poikkeavan pitkiä vaan joka tapauksessa max 8h.

niinä' viikonloppuina kun lapsi on isällään, teen toista työtä, rahoittaakseni tämän lyhennetyn työaikani arkena.

ja edellisen työni takia lapsi saattoi 3vuorotyön takia olla päiväkodissa 15 tuntiakin vuorokaudesta..... eikä siitä mitään tuplamaksuja mene ainakaan meidä'n kunnallisessa vuoropäiväkodissa.
 
suora vastaus
Jos lapsi on aina hoidossa klo 9- 15 niin onko oikeasti MITÄÄN väliä sillä, jos silloin tällöin vanhempi pääseekin livistämään hieman aiemmin töistä ja käy kaupassa, kuntosalilla tai missä vaan. Ja on siellä pk:ssa hakemassa lasta klo 15.
Ja keneltä vietiin ja mitä tossa tilanteessa???
Tämä osoittaa vanhempien ajattelemattomuuden. Kun ei ymmärretä tiettyjä perusasioita lapsen elämästä ja psykologiasta.
 
"Yrittäjä"
Ja mä kanssa voin jopa käydä samoissa kotirytkyissä hakemassa iltapäivällä muksut pois. Johan on hoitajalla miettimistä että mitäköhän tämäkin äiti on päivän puuhannut.
Yleensä vaan kotipäivän aikana mä saan suunnattomasti enemmän aikaiseksi joten pääsen aikaisempaan hakemaan muksuja pois töistä..
No tämä tilanne on mullakin ja nyt aion todellakin välillä käydä pienen kävelyn töiden lomassa, olkoon se sitten vaikka lounasaikana, kun lapset ovat hoidossa ja mies tekee reissuhommnia, joten illalla mulla on harvoin mahdollisuus lähteä lenkille. Mulle ei ole tullut mieleenkään, että omien asioiden hoitaminen ja vaikkapa sitten liikuntatuokio hoitopäivän aikana olisi jotenkin paheksuttavaa. Olen todellakin paremmalla tuulella, kun olen saanut hetken hengähtää, edes joku päivä.
 
"Yrittäjä"
Alkuperäinen kirjoittaja iltapäivätähti;24269339:
Nyt alkoi suututtaa niin paljon, että oli oikein pakko kirjautua.

Luitteko te moralisoijat edes ap:n viestejä? Ihminen on puolisoineen joustanut ja venynyt, setvinyt ja sumplinut, luopunut käytännössä kaikesta yhteisestä ja yksityisestä perheen ulkopuolisesta tekemisestä, jottei 3-veen hoitopäivä pitenisi 6-7 tuntia pidemmäksi. Heillä ei ilmeisesti ole turvaverkkoa, joka hoitaisi lasta koskaan iltaisin tai viikonloppuisin - tämä on mielestäni tässä tärkeä pointti. Äiti ja isä viettävät kaiken töiltä jäävän ajan lapsensa kanssa. Kaiken.

Ja osa teistä ei soisi hänelle yhtä hemmetin kuntosalituntia arkipäivänä viikossa, oman terveytensä hoitamiseksi. Yhtä tuntia, joka pidentäisi lapsen (joka ei nyt kuitenkaan ole enää pikkuvauva) hoitopäivää yhtenä. päivänä. viikossa. yhdellä. tunnilla (no okei, matkoineen ehkä vähän reilulla tunnilla). Menkää nyt itseenne ja hävetkää. Nyt meni palstamoralisointi överiksi.

Okei, ehkä hermostuin siksikin, että meillä on melko lailla samankaltainen tilanne, mutta kumminkin. Ajatelkaa hyvät ihmiset kokonaisuutta.

Mene ap salille, ja tee se hyvin mielin. Toivottavasti selkäsi alkaa voida paremmin (mun ainakin alkaa pikkuhiljaa)!
Mä en voi kuin peesailla tätä sun juttuasi.. Ajattelin kurkistaa ketjuun, koska itseäni kiinnosti asia, aion nimittäin todellakin käydä joskus sen pienen lenkin päivällä kesken töideni, mikäli työt sallivat. Nyt ne lenkit ovat monista syistä jääneet liian vähänlle, ja olen sen vuoksi äreämpi ja selkä minullakin huonommassa kunnossa. Eiköhän se ole kaikkien kannalta parempi, että äiti jaksaa paremmin ja on terveempi, kun saa vähän liikkua. Minäkin hämmästyin tästä moralisoinnin määrästä ja sävystä. Sitten kun täällä on kyselyitä tyyliin "voinko jättää viisiviikkoisen vauvan viikoksi mummilaan, niin päästään miehen kanssa vähän tuulettumaan", niin jopas kyselijä saa päänsilittelyä. Ne ovat varmasti silloin eri ihmiset, jotka antavat "siunauksensa" tällaiselle kyselijälle kuin tässä ketjussa moralisoivat, mutta silti.. Joskus täällä logiiikka pettää ihmisillä ja pahasti.
 

Yhteistyössä