Onko hirveän moraalitonta käydä kuntosalilla ennen lapsen hakemista päiväkodista?

• Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"just"
No todellakin käyt salilla ja vasta sitten haet lapsen hoidosta.
Kummallista että jonkun mielestä pitäis toimia toisenlailla.. Siinä kuluu sun ja lapsen aikaa turhaan jos haet sen hoidosta, jätät lapsiparkkiin. Pahimmassa tapauksessa juokset vähän väliä kattomassa että lapsella on kaikki hyvin siinä parkissa.... ja kuntoilusta ei voida puhua.
Kyllä ne tulee sieltä parkista hakemaan jos nicojessicalla ei oo kaikki hyvin.

porvoosta päivää
No todellakin käyt salilla ja vasta sitten haet lapsen hoidosta.
Kummallista että jonkun mielestä pitäis toimia toisenlailla.. Siinä kuluu sun ja lapsen aikaa turhaan jos haet sen hoidosta, jätät lapsiparkkiin. Pahimmassa tapauksessa juokset vähän väliä kattomassa että lapsella on kaikki hyvin siinä parkissa.... ja kuntoilusta ei voida puhua.
no haha siellä tarvi ravata kattoo onko kaiki hyvin.

ennen väsy äiti
Vein lapsen vuosikausia pari kertaa viikossa hoitoon kello 8.15 vaikka itse menin kouluun 10.een. Välin jäävän ajan vietin jumpassa, salilla, uimahallissa. Ihan ok oli kaikille, sekä mulle, lapselle että hoitajalle.

Olin yh ja tämä oli ainut mahdollinen tapa päästä harrastamaan.
Meillä kanssa päiväkodista sanottiin, että olisi kiva jos lapsi osallistuisi aamupiiriin. Aiemmin olin saattanut viedä lapsen klo 10 tai jopa 11, hain 15 tai 16. No sen ajan tein opiskeluhommia tai vaikka valmistelin päiväruokaa, jotta sitten illalla sai keskittyä lapseen.

Jos aletaan laskemaan sitä, kuinka tällainen tunti viikossa kuntosalilla "kuormittaa yhteiskunnan tukemaa päivähoitoa", voitais sitten laskea ne eurot, mitä koituisi esim. tässä siteeramani kaltaisten äitien loppuun palamisesta tai vaikka ap:n selkäongelmista. (Älä pahastu jos teen suuria oletuksia, mutta muistelen samalla omaa yh-aikaani...) Mulle ainakin oli sillon ihan elintärkeetä saada toisinaan myös nukkua ja käydä yksin metsässä kävelemässä ja juoksemassa. Mä en olis jaksanu olla iltasin lapsen kanssa, jos en olis saanu noita hetkiä. Ja olin opiskelija sillon, No ehkä mä olin sitten masentunu tai jotain, että sen perusteella kaksplus.fi:n tuomiokapituli olisi antanut luvan tähän. Meitä on niin erilaisia, tilanteita on niin erilaisia.

Mun mielestä järkevin hetki käydä siellä salilla on juuri noin kun ap ehdotti. Salille lähteminen illalla ei kaikilla toimi, monilla se haittaa unensaantia, mikä taas ei ole kiva jos pitää aamulla lähteä töihin.

No käy ihmeessä, turha tehdä kaikkea vaikeamman kautta. Huvittavaa ettei jonkun mielestä edes kaupassa voisi piipahtaa matkalla...:LOL: Tasan varmana käyn jos on matkanvarrella kun lapsi joskus tarhaan menee.

Tottakai käyt salilla ja haet lapsen vasta sitten, lapsellahan on lyhyet hoitopäivät.

Mä vienkin huomisaamuna lapsen hoitoon kello 7 vaikka isä nukkuu kotona. Tiedän, huikauheaasentään, ei olis lapsia koskaan pitänyt edes tehdä...toisaalta taas, 5 tunnin hoidossaolo koko viikkona ei liene kamala asia. Huominen on siis ainoa hoitopäivä. Ja viime viikollakin hoitopäiviä oli peräti yksi, koko kesän aikana niitä on ollut kymmenkunta, vaikka me vanhemmat ollaan molemmat ihan täyttä työviikkoa tekeviä. Hyvällä omatunnolla voidaan siis vaikka poiketa kauppaan tai uimaan ennen kun hakee lapsen hoidosta.

[QUOTE="vieras";24267768]Joo piipahdetaan kaikki. Piipahdetaan kaikki vielä vaikka kotona nokosilla ni jaksaahan sitä taas paremmin :)[/QUOTE]

Jos lapsi on aina hoidossa klo 9- 15 niin onko oikeasti MITÄÄN väliä sillä, jos silloin tällöin vanhempi pääseekin livistämään hieman aiemmin töistä ja käy kaupassa, kuntosalilla tai missä vaan. Ja on siellä pk:ssa hakemassa lasta klo 15.
Ja keneltä vietiin ja mitä tossa tilanteessa???

"vieras"
Jos lapsi on aina hoidossa klo 9- 15 niin onko oikeasti MITÄÄN väliä sillä, jos silloin tällöin vanhempi pääseekin livistämään hieman aiemmin töistä ja käy kaupassa, kuntosalilla tai missä vaan. Ja on siellä pk:ssa hakemassa lasta klo 15.
Ja keneltä vietiin ja mitä tossa tilanteessa???
Minusta on jo sitä väliä että lapsi on innoissaan kun kerrankin haetaan aikaisemmin. Toki päiväkodissa on kivaa, mutta sinne palataan joka aamu kumminkin.

"vieras"
Hmm, itse en kehtaisi käydä omilla asioillani ennen kuin ensin haen lapset. Päivähoito on siksi, että pääsen töihin, harrastukset ja asioinnit sovitan siten kuin vain lasten kanssa voi. Ellen pääse salille, keksin vastaavaa treeniä kotiin. Kaupassa käyn lasten kanssa. Virastoasioinnit sovitan ruokatunnille.

Nyt eletään lasten rytmissä :) Äkkiä ne kasvaa, sitten on taas meillä vanhemmillakin enemmän aikaa omille harrastuksillemme.

En tiedä olenko sitten ahdasmielinen, mutta minun mielestäni päivähoidossa saa lapsi olla vain silloin kun vanhemmat ovat töissä. Toki jos työt loppuu poikkeuksellisesti aiemmin niin silloin voi tulla hakemaan sovittuna aikana, mutta ei niin, että vaikka työt loppuisi klo 15 niin valehdellaan päiväkodille, että loppuu klo 16 ja vietetään omaa lomaa tuo tunti. Tai, että työt alkaisi klo 9 ja viedään lapsi klo 7:ksi tarhaan, jotta saa itse nukkua pidempään.

"vieras"
En tiedä olenko sitten ahdasmielinen, mutta minun mielestäni päivähoidossa saa lapsi olla vain silloin kun vanhemmat ovat töissä. Toki jos työt loppuu poikkeuksellisesti aiemmin niin silloin voi tulla hakemaan sovittuna aikana, mutta ei niin, että vaikka työt loppuisi klo 15 niin valehdellaan päiväkodille, että loppuu klo 16 ja vietetään omaa lomaa tuo tunti. Tai, että työt alkaisi klo 9 ja viedään lapsi klo 7:ksi tarhaan, jotta saa itse nukkua pidempään.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi.

Tosin tuo loppu: miten nukut pidempään jos pitää lapset viedä tarhaan 7ksi..?

[QUOTE="vieras";24267849]Minusta on jo sitä väliä että lapsi on innoissaan kun kerrankin haetaan aikaisemmin. Toki päiväkodissa on kivaa, mutta sinne palataan joka aamu kumminkin.[/QUOTE]

Mutu-tuntumalla väitän, että moniki leikki-ikäinen on enempi pahoillaan kun joutuu lähtemään kesken päiväkodin leikkien ja kaverien luota kuntosalin muksuparkkiin möllöttämään.
Ainakin kaksi omaa valistisis noista päiväkotiin jäämisen enkä yhtään ihmettele.

"noh"
Mulla loppui työt viime vuonna keskiviikkoisin klo 13, mutta pph toivoi että haen lapset aikaisintaan klo 15. Pienimmät olivat päikkäreillä juuri tuohon yhden aikaan ja olisin häirinnyt paitsi omieni myös toisten unia. Yritin saada noille keskiviikoille kaikki pakolliset asiat, joita ei voi iltaisin hoitaa ja jos sellaisia ei ollut kävin hyvällä omalla tunnolla lenkillä.

meillä
[QUOTE="noh";24268218]Mulla loppui työt viime vuonna keskiviikkoisin klo 13, mutta pph toivoi että haen lapset aikaisintaan klo 15. Pienimmät olivat päikkäreillä juuri tuohon yhden aikaan ja olisin häirinnyt paitsi omieni myös toisten unia. Yritin saada noille keskiviikoille kaikki pakolliset asiat, joita ei voi iltaisin hoitaa ja jos sellaisia ei ollut kävin hyvällä omalla tunnolla lenkillä.[/QUOTE]

Joo, myös muut tulee ottaa huomioon kuin minä ja minun perhe. Siksi vien omaninkin klo 11, vaikka menen töihin klo 14.

[QUOTE="vieras";24268180]Olen ihan samaa mieltä kanssasi.

Tosin tuo loppu: miten nukut pidempään jos pitää lapset viedä tarhaan 7ksi..?[/QUOTE]

Kirjoitin vähän epähuomiossa. Tarkoitin siis, että jos asuu lähellä ja vie lapset klo 7 tarhaan ja sitten jatkaa uniaan eli toki herätä täytyy ennen 7 siinäkin. =)

"vieras"
No käy ihmeessä, turha tehdä kaikkea vaikeamman kautta. Huvittavaa ettei jonkun mielestä edes kaupassa voisi piipahtaa matkalla...:LOL: Tasan varmana käyn jos on matkanvarrella kun lapsi joskus tarhaan menee.
Haha, et muuten mene jos lapsen on pph:lla ja hoitoaika täyttynyt.

Ihan eriasia sitten jos töistä lähtee klo.13 ja hoitosopimuksessa haku aika klo.16. Mutta ihmettelen kyllä jos näin tehdään päivittäin. Sillon tällön ei haittaa JOS hoitajan päivä ei tän takia veny.

Harmaja majakka harmaana
Miksi aapeen olisi uhrattava perheen yhteistä aikaa iltaisin, kun hänellä on mahdollisuus noin näppärästi käydä salilla suoraan töistä? Kyllä varmasti lapselle on kivempaa, kun äiti hakee hänet tarhasta (valmiiksi treenanneena ja rentoutuneena), ja ajellaan kotiin. Sitten vietetään se ilta siinä yhdessä, KUIN että äiti hakee tarhasta, ajellaan kotiin, ja äiti lähtee sitten erikseen sinne salille.

Tässä keskustelussa lähdettiin väärille urille, kun alettiin arvostella päivähoitotilannetta YLEENSÄ. Miksei voida keskittyä vain aapeen tilanteeseen, jossa oikeasti lapsen päivä ei tule liian pitkäksi, eikä hän ylityöllistä hoitajia.

Ei se, että on vanhempi, tarkoita sitä, että pitäisi luopua omasta elämästään kokonaan. Ei ole ihme, kun on niin paljon loppuunpalaneita äitejä, kun joka tuutista syyllistetään ja vaaditaan täydellisyyttä.

Mun neuvo sulle aapee, neljän lapsen äitinä on: sinä itse näet, mikä on lapsellesi ja perheellesi parasta. Koskaan et voi miellyttää kaikkia, aina on joku, jonka mielestä teet väärin, teitpä mitä tahansa. Olet perustellut ja kuvaillut tilanteesi niin hyvin, että vain se, joka haluamalla haluaa ymmärtää väärin ja syyllistää, tekee sen.

Mukavia treenaustuokioita! :)

• Tykkää
Reactions: pupeltaja
"Joku"
Yh ja kävin uimassa töitten jälkeen pari kertaa viikossa=)Ja kaupassa myös kävin ennen kun hain lapset..ja kyllä kerroin tulanteen kun lapset menivät hoitoon,niin hoitajat sanoivat että ehdottomasti menet ja otat omaa aikaa töitten päälle=)Olin töissä vaan 7-12 ja siitä uimaan ja 15.30 hain lapset=)Enkä joka päivä.

"vieras"
Ei se, että on vanhempi, tarkoita sitä, että pitäisi luopua omasta elämästään kokonaan.
Mutta ei se tarkoita sitäkään, että itsekkäästi vaan edelleen eletään kuin lapsettomat. Kyllä lasten kanssa eletään lasten ehdoilla. Ja sitä lapsuusaikaa on niin lyhyen aikaa, että ehkä sen verran jaksaa joka suorittajakin hieman höllätä ja luopua olemasta maailmannapa. Jos ei, niin ehkä lasten hankkiminen ei ole sopiva "juttu" sitten hänelle.

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";24268355]Mutta ei se tarkoita sitäkään, että itsekkäästi vaan edelleen eletään kuin lapsettomat. Kyllä lasten kanssa eletään lasten ehdoilla. Ja sitä lapsuusaikaa on niin lyhyen aikaa, että ehkä sen verran jaksaa joka suorittajakin hieman höllätä ja luopua olemasta maailmannapa. Jos ei, niin ehkä lasten hankkiminen ei ole sopiva "juttu" sitten hänelle.[/QUOTE]

Ennen lasta minulla ei todellakaan ollut tapana herätä viideltä, jotta pääsen aikaisin töihin ja käydä miehen kanssa töissä eri aikaan, niin että tuskin näemme toisiamme arkisin. Ja pitää lomiamme eri aikaan. Lisäksi, kuten sanoin edellä, olemme järjestäneet asumisemme niin, että työmatkat ovat lyhyet, vaikka muuten tämä asuminen ei ole kovinkaan toiveidemme mukaista. Jos nämä eivät ole jo lapsen ehdoilla elämistä, niin en tiedä mikä sitten on.

Yhteistyössä