Onko hirveän moraalitonta käydä kuntosalilla ennen lapsen hakemista päiväkodista?

• Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="hoitaja";24266158]Sinulle on sitten ihan ok, että lapsesi ja kaksikymmentä hänen päiväkotikaveriaan ovat yhden ihmisen vastuulla? Ei haittaa, vaikka 3-v lapsesi joutuisi itsemään vaihtamaan pissaiset housunsa tai istumaan sisällä yksin vaikkapa nenäverenvuoden kanssa, koska vaihtoehdot ovat se, että toiset ovat valvomatta tai yksi saa apua.[/QUOTE]
Miksi ihmeessä nenäverenvuodon takia pitäisi istua sisällä yksin? Samanlaillahan se veri virtaa pihallakin hoitajan katseen alla. Erikoisia hoitoratkaisuja, ei ihme, ettei aika meinaa riittää...

suora vastaus
Minäpä muuten olen saanut johtajan moitteet, kun annoin vanhemmille luvan merkitä hoitopäivä sopimukseen varmuuden vuoksi niin pitkäksi, että VARMASTI ehtivät ilmoitetussa ajassa hakemaan lapsensa. Yllätyin siis itsekin kun jossain kohti vanhemman oikeuksia rajoitettiin... mutta se olikin siinä kohti, kun huomattiin että päivähoito-oikeuttahan käytetäänkin surutta väärin.

meillä
pojat menevät hoitoon aina klo 11, kun menen iltavuoroon klo 14. Se mitä teen sillä välillä, ei kuulu hoitajalle. Muutenkin hoitopäivämme ovat lyhyitä ja niitä on vähän, kun mies hakee lapset klo 16.30. Koskaan ei ole hoitajan kanssa asiasta ollut ongelmaa, jos on jotain erityistä, niin pyytää tuomaan jo klo 9.
Jos lapset ovat hoidossa 9h+ päivässä ma-pe ja oma aika on päivittäistä, niin asiaan voisi puuttua, mutta satunnainen oma aika kai työssä käyvällekin vanhemmalle on ok.

[QUOTE="vieras";24266211]sinä harrastat hoitoalalla liian tyypillistä liikaavenymistä joka on loppupeleissä oma valinta. miksi esimies vaivautuisi tekemään asialle mitään kun työntekijät suostuvat venymään ja joustamaan hampaat irvessä loputtomiin?[/QUOTE]

Ja päättäjät luulee, että hyvin menee eikä minkään tarvitse muuttua :)

:-O
[QUOTE="MarjaT";24266203]Toki voit jättää lapset hoitoon että kerkeet salille ja kaupoille. Me päätettiin miehen kans että nyt kun viimein saimme lapsen hoidon järkättyä niin kun siitä maksetaan niin sitä myös käytetään. Minä käyn aamulla salilla ja iltapv kaupalla mies menee salille iltapv.
Muksu menee kuudeksi hoitoon ja minä haen sitten klo 17 mennessä.
Olihan hoitaja alkuun sitä mieltä että haettava aikasemmin mutta kun ei hoitoon tulijoita hänelläkään ole liiemmin niin pakko tyytyä meidän järjestelyihin. Siis yksityinen pph meillä.
Homma toimii.[/QUOTE]

Olisiko kannattanut miettiä tuo lapsen teko vielä toiseenkin kertaan jos ei ole valmis omasta elämästä tinkimään. Mieti jos sun pitäis olla töissä 6-17 välinen aika!

"vieras"
Päiväkotihenkilökunnalla on rankkaa, mutta mikä olisi se oikea kohde valittaa epäkohdista? Hmm, mietitäänpä yhdessä.
täällä taas puretaan se oma paha olo asiakkaisiin hoitoalalle tyypilliseen tapaan.

koko sosiaalipalvelujärjestelmä on läpimätä, alipalakattu ja ylityöllistetty, ja syynä on se, että me työntekijät suostumme joustamaan liikaa.
sanopa päiväkodin tai vanhustenlaitoksen hoitajalle "voitko tehdä tuplavuoron kun mirkku ja pirjo ovat sairaana", vastaus on lähes aina myöntävä. kokeile sen jälkeen tehdä sama autokorjaamossa työskenetelevälle Peralle ;)

minä täällä vaan
[QUOTE="joo";24266155]No itseasiassa lapsella ei ole mahdollista olla paikalla päiväkodissa 6.30-17 välistä aikaa kokonaan vaikka päiväkoti olisi kuinka auki sen aikaa. Tai ainakin moisesta päivästä menisi jo kahden päivän maksu. Ja kyllähän sinne on soveliasta kertoa mihin aikaan menee ja milloin lähtee.[/QUOTE]

Mun lapsi on vuoden ajan ollut hoidossa osan päivistä klo 6.15-16.30. Tämä oli pakon sanelema tilanne. Kyllä monesti mietin, miten rankkoja ne päivät lapselle ovat. Ja hohoo vaan, kuuluin silloin nollamaksuluokkaan. Mutta joo, oli vaihtoehto jättää opinnot kesken. Onneksi noin pitkiä ei olleet kaikki hoitopäivät, mutta ei se kivaa ollut lapselle eikä mullekaan silti. Mutta pointtina siis, että ainakin siinä päiväkodissa sai pitää noin pitkän päivän. No ehkä olis tullut sanomista, jos joka ikinen päivä olisi ollut noin pitkä.

Ja nykyään mun päivät on sen verran kummallisia, että haen lapsen 14-17 välillä. Teen töitä freenä. Yleensä kyllä sanon, jos tiedän monelta tulen, mutta joskus saatan ilmaantua paikalle etuajassa tai soitan jos tulee joku force majeure ja tulenkin myöhemmin.

"hoitaja"
[QUOTE="mammma";24266186]Jos henkilökunta ei edes tiedä, kuinka paljon lapsen on "pakko" olla hoidossa, on turha vanhempia syyllistää siitä, jos henkilökuntaa on liian vähän. Eiköhän se palaute pidä antaa sinne päättäjien suuntaan. Mistä tiedät kuinka moni niistä lapsista on siellä "turhaan" ja kuinka moni pakon vuoksi?

En tiedä olisiko se sitten hyvä systeemi, että jokainen ilmoittaisi etukäteen täsmällisen hoitoajan, niin kuin vuorohoidossakin. Silloin tietäisi etukäteen, kuinka monta lasta siellä oikeasti on vielä klo 16. Monelle kun ihan töiden takia sen lapsen haku on neljältä tai vaikka viideltä. Jos maksu olis vielä täsmälleen käytettyjen tuntien mukaan, ei jäis jäljelle tietty kun ne nollamaksuluokan lapset.[/QUOTE]

Kyllähän se, että moni vanhempi harrastaa työpäivänsä päätteeksi on ihan vanhemman oma päätös ja siksi halusinkin herätellä vanhempia ajattelemaan sen seurauksia päivähoitoon. Ei ole minun tehtäväni valvoa eikä edes kiinnosta mitä juuri tietty vanhempi tekee sen ajan kun lapsensa on hoidossa. Mutta kun olen töissä tunnen suurta voimattamuutta sen tosiasian edessä, että en voi tarjota suurelle lapsiryhmällä sellaista huolenpitoa ja valvontaa kuin haluaisin ja olisi lapsille hyväksi. Vähäinen valvonta lisää onnettomuuksia ja kiusaamista.
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin ei ole mitenkään realistista, että hoitohenkilökunnan määrää saataisiin lisättyä kuntien nykyisillä resursseilla. Lisäksi kolme ihmistä on minusta aivan riittävä määrä toimintaan, seitsemän hengen pienryhmä on aivan sopiva. Mutta 21 lasta olkoonkin, että heidän pitäisi leikkiä itsenäisesti, on turvaton.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24266211]sinä harrastat hoitoalalla liian tyypillistä liikaavenymistä joka on loppupeleissä oma valinta. miksi esimies vaivautuisi tekemään asialle mitään kun työntekijät suostuvat venymään ja joustamaan hampaat irvessä loputtomiin?[/QUOTE]

Varmasti. Toisaalta mun on pakko. En ala tässä ruotimaan, mutta ei ole kiva selvitellä lapsen loukkaantumista kun selviää että henkilökuntaa oli liian vähän paikalla. Tiedätkö kehen se syyttävä sormi osoittaa?

"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja minä täällä vaan;24266239:
Mun lapsi on vuoden ajan ollut hoidossa osan päivistä klo 6.15-16.30. Tämä oli pakon sanelema tilanne. Kyllä monesti mietin, miten rankkoja ne päivät lapselle ovat. Ja hohoo vaan, kuuluin silloin nollamaksuluokkaan. Mutta joo, oli vaihtoehto jättää opinnot kesken. Onneksi noin pitkiä ei olleet kaikki hoitopäivät, mutta ei se kivaa ollut lapselle eikä mullekaan silti. Mutta pointtina siis, että ainakin siinä päiväkodissa sai pitää noin pitkän päivän. No ehkä olis tullut sanomista, jos joka ikinen päivä olisi ollut noin pitkä.

Ja nykyään mun päivät on sen verran kummallisia, että haen lapsen 14-17 välillä. Teen töitä freenä. Yleensä kyllä sanon, jos tiedän monelta tulen, mutta joskus saatan ilmaantua paikalle etuajassa tai soitan jos tulee joku force majeure ja tulenkin myöhemmin.
No vähän eriasia kuulua nollamaksuluokkaan, siinä kun mun lyhyelläkin matikalla tuplamaksu on silti nolla...et hohoo vaan :)

"aloittaja"
[QUOTE="MarjaT";24266203]Toki voit jättää lapset hoitoon että kerkeet salille ja kaupoille. Me päätettiin miehen kans että nyt kun viimein saimme lapsen hoidon järkättyä niin kun siitä maksetaan niin sitä myös käytetään. Minä käyn aamulla salilla ja iltapv kaupalla mies menee salille iltapv.
Olihan hoitaja alkuun sitä mieltä että haettava aikasemmin mutta kun ei hoitoon tulijoita hänelläkään ole liiemmin niin pakko tyytyä meidän järjestelyihin. Siis yksityinen pph meillä.
Homma toimii.[/QUOTE]

Turha yrittää parodioida meidän (eli aloittajan) tilannetta, ohi menee niin että kolisee. Minä kun jo alussa kerroin, että olemme nimenomaan järjestäneet työmme ja menemisemme niin, että lapsella on mahdollisimman lyhyet työpäivät eikä meillä siten todellakaan ole menoja ilman lasta ollenkaan. Ja maksamme siis paljon pidemmästä ajasta kuin käytämme, mutta se ei mielestäni ole tässä ollenkaan tärkeää.

suora vastaus
Homma toimii.[/QUOTE]

Ei ole totta tuollainen, en ainakaan halua uskoa

"vieras"
[QUOTE="vieras";24266238]täällä taas puretaan se oma paha olo asiakkaisiin hoitoalalle tyypilliseen tapaan.

koko sosiaalipalvelujärjestelmä on läpimätä, alipalakattu ja ylityöllistetty, ja syynä on se, että me työntekijät suostumme joustamaan liikaa.
sanopa päiväkodin tai vanhustenlaitoksen hoitajalle "voitko tehdä tuplavuoron kun mirkku ja pirjo ovat sairaana", vastaus on lähes aina myöntävä. kokeile sen jälkeen tehdä sama autokorjaamossa työskenetelevälle Peralle ;)[/QUOTE]

Mun päämäärä on ennemminkin herättää vanhemmat tajuamaan ettei se päivähoito ole mikään paratiisi lapsille, ja että myös heidän tulisi tarttua epäkohtiin ja viedä eteenpäin. Luuletko että työntekijöitä kuunnellaan? No enpä ole kuullut, kyllä se muutos yleensä lähtee asiakkaan vaatimuksesta.

Itse olen tähän mennessä myöntynyt liikaakin, mutta täytyy muistaa että se peran korjaama auto voi odottaa huomiseen, ilman että sen täytyy maatta sängyssä paskavaipoissa tai loukata itsensä pihalla kun ketään ei ole valvomassa.

"hoitaja"
[QUOTE="mammma";24266186]Jos henkilökunta ei edes tiedä, kuinka paljon lapsen on "pakko" olla hoidossa, on turha vanhempia syyllistää siitä, jos henkilökuntaa on liian vähän. Eiköhän se palaute pidä antaa sinne päättäjien suuntaan. Mistä tiedät kuinka moni niistä lapsista on siellä "turhaan" ja kuinka moni pakon vuoksi?

En tiedä olisiko se sitten hyvä systeemi, että jokainen ilmoittaisi etukäteen täsmällisen hoitoajan, niin kuin vuorohoidossakin. Silloin tietäisi etukäteen, kuinka monta lasta siellä oikeasti on vielä klo 16. Monelle kun ihan töiden takia sen lapsen haku on neljältä tai vaikka viideltä. Jos maksu olis vielä täsmälleen käytettyjen tuntien mukaan, ei jäis jäljelle tietty kun ne nollamaksuluokan lapset.[/QUOTE]

Ei minua suorastaa edes kiinnosta yksittäisen lapsen kohdalla kenen on pakko ja kenen ei. Mutta halusin vain herätellä vanhempia ajattelemaan. Se harrastaako työpäivänsä päätteeksi on vanehmman ratkaisu ja halusin tuoda sen vaikutuksen lapsen päivähoitoon esille.
Henkilökuntaresursseja ei varmasti tulla lisäämään. Minusta yksi aikuinen seitsemää lasta kohden on toiminnan kannalta oikein hyvä määrä. Mutta iltapäivän 21 lasta yhden vastuulla on aivan liikaa. Eikä meillä kyllä makseta ylityötunneista, joten niitä ei vakituisesti voi tehdä.

kyllä
[QUOTE="vieras";24266256]Varmasti. Toisaalta mun on pakko. En ala tässä ruotimaan, mutta ei ole kiva selvitellä lapsen loukkaantumista kun selviää että henkilökuntaa oli liian vähän paikalla. Tiedätkö kehen se syyttävä sormi osoittaa?[/QUOTE]

Johtajaan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;24266311:
Johtajaan.
Hah! :D johtajat kyllä osaa pitää puoliaan, siinä ei paljon yhden tai kahden rivityöläisen mutinat auta. Sä olit paikalla kun lapsi loukkas, miten se on mahdollista? mikset tehnyt niin ja näin?

"mä vaan"
en lukenut ihan kaikkia viestejä, mutta samoilla linjoilla kun errät, eli se päivähoito on sitä varten, kun vanhemmat on TÖISSÄ.
Mulla ainakin omatunto kolkuttelis ja pahasti, jos veisin lapset tarhaan ja panelisin itse salille.
"oma aika" on sillon, kun lapset nukkuu, vaikkei se tunti sinne tänne hereillä olo aikana mitään vaikutakkaan. Ite vaan tahdon olla lasteni kanssa, vaikka kuinka haluaisin tehdä omia juttuja.

Ja te muutamat, jotka nyt mainitsi ne virike-lapset. Niistä tuskin tarvii edes puhua tässä samassa jutussa, heidän vanhemmat tekee jo väärin siinä että lapset laitetaan hoitoon vaikka kotona ite ollaan. Ei se siis ole mikään "syy" että voit itse mennä salille ennen kuin haet lapsen, tai käyt kaupassa jos joku muu tekee niin. Kuten jo sanoin, päivähoito on sitä varten kun vanhemmat on töissä, ei salilla tms.

Itse tekisin tilanteessasi niin, että hakisin lapsen normaalisti, odottaisin että mies tulee töistä ja menisin sitten. Mutta jos lapsen nukkumaanmeno aika on _juuri silloin_ kun mies tulee töistä, niin lapsi nukkumaan ja sitten salille. Ei se sen vaikeempaa ole. Toki se varmaan vähentää nyt sillä tunnilla yöuniasi, mutta tiedän aika monen muunkin viettävän tätä "omaa aikaa" silloin kun lapset nukkuu, kuten myös itse.

nooh
[QUOTE="vieras";24266217]Miksi ihmeessä nenäverenvuodon takia pitäisi istua sisällä yksin? Samanlaillahan se veri virtaa pihallakin hoitajan katseen alla. Erikoisia hoitoratkaisuja, ei ihme, ettei aika meinaa riittää...[/QUOTE]

No on kyllä suotavaa pestä se veri. Harvassa paikassa lienee pesupaikkaa ulkona.

tiedätkö
[QUOTE="vieras";24266329]Hah! :D johtajat kyllä osaa pitää puoliaan, siinä ei paljon yhden tai kahden rivityöläisen mutinat auta. Sä olit paikalla kun lapsi loukkas, miten se on mahdollista? mikset tehnyt niin ja näin?[/QUOTE]

Koska minulla ei ollut kuin kaksi kättä. Ja tiedätkö olen oikeasti ollut tuollaisessa tilanteessa eikä siinä minun pääni vadille mennyt. (juu ei tosin johtajankaan, vaikka hän siinä pölkyllä oli.)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tiedätkö;24266358:
Koska minulla ei ollut kuin kaksi kättä. Ja tiedätkö olen oikeasti ollut tuollaisessa tilanteessa eikä siinä minun pääni vadille mennyt. (juu ei tosin johtajankaan, vaikka hän siinä pölkyllä oli.)
Olen minäkin enkä halua siihen tilanteeseen uudestaan, sen verran voin sanoa. Eikä vain siksi ettei pääni joudu uudestaan pölkylle, vaan siksi etten enää halua saattaa yhtäkään lasta samaan vaaraan.

"aloittaja"
Aloittaja ei päätynyt vielä mihinkään päätökseen. Toisaalta en haluaisi olla lapsesta erossa yhtään enempää kuin tarpeen ja pitää lapsen hoitopäivät niin lyhyinä kuin mahdollista. Toisaalta tuntuu, että tunti viikossa ei nyt niin paha ole ja olisi oman kuntoni kannalta tärkeää. (Kuntosali on siis matkalla töistä lapsen hoitopaikkaan, joten matka sinne ei veisi yhtään ylimääräistä aikaa töistä tullessa.)

Jotenkin tuntuu silti kummalliselta, kun monista on täysin tuomittavaa edes ajatella, että lapsi olisi yhden tunnin viikossa hoidossa enemmän, jotta itse pääsisin salille. Aivan kuin olisin täysin lapsen hyvinvoinnista piittaamaton äiti. Kun tämä ongelma johtuu juurikin siitä, että olemme järjestäneet muuten elämämme pyörimään sen ympärillä, että lapsi olisi mahdollisimman vähän hoidossa. Ensin olin lapsen kanssa pitkään kotona, sitten järjestimme työaikamme lomittain, jotta lapsen hoitoaika jäisi lyhyeksi ja voimme viettää hänen kanssaan mahdollisiman paljon aikaa. Lomamme pidämme suurimmalta osin eri aikaan, jotta lapsella on mahdollisimman paljon vapaata hoidosta. Asuinpaikkammekin olemme valinneet niin, että työmatkat pysyvät lyhyinä ja hoitopaikka minun työmatkani varrelta yksityiseltä, vaikka se onkin kalliimpi kuin kunnallinen. Jopa kuntosali sijaitsee niin, että se on matkalla työpaikalta päiväkodille. Mutta ehkä tällä kokonaisuudella ei ole merkitystä vaan sillä yksittäisellä tunnilla kerran viikossa, jonka viettäisin kuntosalilla lapsen ollessa hoidossa.

Luulenpa vaan, että jos kysyisin onko ok, että muutamme paikkaan, josta työmatka on 6 minuuttia pidempi kuin nyt, kaikista se olisi ihan ok, eikä minua leimattaisi vastuuttomaksi vanhemmaksi, joka altistaa lapsensa hirveyksille päivähoidossa. Ei vaikka se 6 minuuttia per suunta 5 kertaa viikossa tekisi sen tasan saman tunnin kuin yksi kuntosalikäynti.

"vieras"
No ei tuo minusta mitenkään kohtuuttomalta kuulosta että ap kävisi kerran pari viikossa kuntosalilla silläaikaa kun lapsi hoidossa. Kuitenkin lapsen hoitoajat pysyvät lyhyinä ts. lapsi ei ole hoidossa 7-17 jotta vanhemmat pääsevät harrastuksiinsa.
Itsellä aikoinaan olivat lapset vuorohoidossa ja siellä tosiaan oli nuo tuonti ja hakuajat ilmoitettava joka päivältä erikseen ja silloin ei kyllä itselle tullut mieleenkään että olisin edes kaupassa käynyt ennen lasten hakua hoidosta. Itsellä ei "moraali" antanut edes viedä lapsia silloin hoitoon jos tulikin työvuoron vaihdoksia ja sainkin ylimääräisen vapaan jonka olin alunperin ilmoittanut hoitopäiväksi eli lapset oli kotona silloinkun itsekkin olin. Mutta ap:n tapauksessahan onkin ihan eri tilanne joten salille vaan.

mama the strange
Vein lapsen vuosikausia pari kertaa viikossa hoitoon kello 8.15 vaikka itse menin kouluun 10.een. Välin jäävän ajan vietin jumpassa, salilla, uimahallissa. Ihan ok oli kaikille, sekä mulle, lapselle että hoitajalle.

Olin yh ja tämä oli ainut mahdollinen tapa päästä harrastamaan.

Yhteistyössä