Onko hirveän moraalitonta käydä kuntosalilla ennen lapsen hakemista päiväkodista?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
yh
Mä käyn salilla kun lapsi hoidossa, kerran viikossa sellaisena päivänä kun pääsen aikaisemmin. En pode huonoa omaatuntoa, teen kuiteskin istumatyötä, ja tarvitsen edes jotain liikuntaa. Uhmaikäisen kanssa kävelylenkitkin ovat välillä yhtä tuskaa, kun kiljuu rattaissa.

Ja aivan sama, vaikka törmäisinkin hoitohenkilökuntaan salin edustalla. Puolet tarhan lapsista on kotiäitien kersoja, jotka vauvan kanssa kotona. Niin kauan kuin heille ei valiteta, ei ole aihetta aukoa mullekaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24265971]Tämä on muuten ihan mahdollista kotiäideille, työttömille jne. On nykyään hyvin hyödynnetty lastenhoitopalvelu tuo päivähoito.[/QUOTE]

Niinhän se on, ja se on minusta väärin. Äiti käy kavereilla kahvilla ja shoppailemassa sillä aikaa kun mirjami saa ylisuuressa lapsiryhmässä "laatuhoitoa" ja "leikkikaveriseuraa".
 
tehkää akat työnne!
Eiköhän se ole teidän päiväkotitätien työ hoitaa niitä mukuloita. Eihän kukaan muukaan lähde työpaikaltaan kotiin kesken työpäivän, miksi teidän pitäisi? Sillä siltä se kuulostaa: toivotte vanhempien tulevan niin aikaisin, että pääsette itse lähtemään etuajassa kotiin.

Hävetkää!
 
"aloittaja"
No en todellakaan jättäisi liikuntaa vaan järjestäisn asian niin että lapsi ei ole silloin hoidossa, kun liikun!
Tilanne on siis se, että arkisin lapsi on käytännössä minun kanssani koko ajan silloin, kun en ole töissä. Eli jos aion arkisin liikkua lapsen pitää olla joko hoidossa tai minun pitää liikkua lapsen kanssa. Tai sitten mies ei voi olla töissä, joka tarkoittaa, että hänen pitää olla joskus toiste töissä pidempään eli lapsen taas pitää olla silloin hoidossa. Tai tehdä todella myöhään töitä, mutta en oikein sitäkään toivoisi.
 
[QUOTE="vieras";24265971]Tämä on muuten ihan mahdollista kotiäideille, työttömille jne. On nykyään hyvin hyödynnetty lastenhoitopalvelu tuo päivähoito.[/QUOTE]

Onko se lapsiparkki sitten parempi hoitopaikka sen tunnin ajaksi? Vai onko päiväkoti niin karsea paikka lapselle, että siellä ei kannatta pitää yhtään sen kauempaa kuin mistä on maksanut?
 
"hoitaja"
[QUOTE="vieras";24265973]minä alan ammattilaisena ihmettelen suuresti sitä, millaista hoitoa näiden palstan "ammattilaisten" työpaikoilla lapsille oikein tarjotaan :kieh:
Mikäli lapsen tarhapäivä ei ole jo valmiiksi kymmentuntinen, ei sen tunnin lisän hoitopäivään luulisi olevan ongelma kenellekään. Tuli se sitten vanhemman harrastuksen, hengähdyksentarpeen tai harrastuksen takia. Ei se hoidossa oleminen ole sen vahingollisempaa niille lapsille joiden vanhempi ei ole töissä, kuin niille joilla vanhemmat ovat töissä. Työntekijät taas ovat paikalla ja saavat palkkansa joka tapauksessa, oli nico-petteri pikalla tai ei, toki jotkut haluvata olla mahdollisimman pienen lapsimäärän kanssa päästäkseen itse helpommalla ;)
vuorohoidossa toki asia sitten erikseen, koko järjestelmä toimii aivan eri tavalla kuin normaali päivähoito.[/QUOTE]

Itse alan ammattilaisena pidän kyllä turvallisuusriskinä sitä tilannetta, että yksi ihminen valvoo kahtakymmentäyhtä lasta. Mutta tiedän, että alalla on ihmisiä, jotka ottavat rennosti ja luottavat siihen, ettei mitään satu. Henkilökunnan määrä kun on laskettu niin, että aamulla ja iltapäivällä olisi vähemmän lapsia paikalla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24265986]Niinhän se on, ja se on minusta väärin. Äiti käy kavereilla kahvilla ja shoppailemassa sillä aikaa kun mirjami saa ylisuuressa lapsiryhmässä "laatuhoitoa" ja "leikkikaveriseuraa".[/QUOTE]

ihan turha sinänsä kuvitella että päiväkodeissa olisi yhtään pienemmät ryhmät jos kaikki ns virikelapset otettaisiin pois hoidosta. säästösyistä siinä vaiheessa ruvetaan yhdistelemään päiväkoteja sillä on halvempaa pitää muutamaa isompaa yksikköä kuin useita pienempiä.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";24265964]Toisaalta eikö lapsen hoitopäivä silloin lyhenisi aamusta vai onko yrittäjä tai vastaava? En ihan ymmärtänyt tätä kohtaa. Hoidatko lasta yksin illat? Aika harva sali varmaan pistää ovia vielä iltakuudelta kiinni.[/QUOTE]

Juu, minä siis hoidan lasta illat. Mies on kotona keskimäärin seitsemän-kahdeksan aikoihin, voi tosin olla, että hän pystyy syksyllä tekemään taas normaalipituista päivää (nyt on ollut vähän pidempää). Mutta kuten edellä sanoin, haluaisin olla lapsen iltatoimissa mukana ja toisaalta en itsekään saa unta heti salilta tultuani, joten tuolloin salille lähteminen tarkoittaa sitä, että pääsen taas kerryttämään univelkaa.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tehkää akat työnne!;24265992:
Eiköhän se ole teidän päiväkotitätien työ hoitaa niitä mukuloita. Eihän kukaan muukaan lähde työpaikaltaan kotiin kesken työpäivän, miksi teidän pitäisi? Sillä siltä se kuulostaa: toivotte vanhempien tulevan niin aikaisin, että pääsette itse lähtemään etuajassa kotiin.

Hävetkää!
Ihan turha alkaa akaksi haukkumaan. Mä tulen joka päivä töihin ja teen täyden työpäivän kunnolla, lisäksi viikottain teen ylitöitä kun lapsia on ihan liikaa ryhmässä siihen aikaan kun mun työpäivä loppuu! Oletko koskaan kuullut että niillä akoillakin on työajat?? ei me sentään eletä siellä päiväkodissa.

Noh, ennen kesälomaa otin ne 15 ylityötuntia takasin, syksyllä en meinaa enään niihin suostua kun niitä ei edes rahana saa. Ei ole mun ongelma, tehköön pomo itse joka päivä ylitöitä.

Ja koskaan ei pääse lähtemään "aikaisin", koska voitko kuvitella että joidenkin vanhemmat on OIKEASTI varttia vaille viiteen töissä ja lapset haetaan kello viisi reikäleipä. Kysymys on siitä että siinä viiden aikaa ei enään haluttais pitää kumminkaan täysmiehitystä jotta mammat pääsee Reenaamaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kröh;24266011:
Lapsen isä on varmasti kykenevä hoitamaan alsta tunnin illalla, kun äiti käy salilla...
Jos isä tulee myöhään kotiin, ei ehkä ole niin kivaa lähteä enää siinä vaiheessa salille.

Jos ap vaikka ilmottaisi, että ensi kuusta lähtien tekee tunnin enemmän töitä kahtena päivänä viikossa, niin mitä sitten? Lähteekö päiväkodin henkilökunta soittelemaan työpaikalle että onko ap tosiaan siellä vai kenties *omg* kuntosalilla? Maksaako ap silloin hoidosta enemmän? Onko tunti todella niin pitkä aika olla tutussa paikassa, kavereiden kanssa?

Vai mikä teitä hoitajia tässä niin mättää? (Voi kun on ihanaa miettiä oman lapseen hoitoonlaittamista kun ainakin täällä pk:n hoitajat tuntuu olevan hieman nyrpsää, ja laiskaa? sakkia).
 
"vieras"
[QUOTE="hoitaja";24266003]Itse alan ammattilaisena pidän kyllä turvallisuusriskinä sitä tilannetta, että yksi ihminen valvoo kahtakymmentäyhtä lasta. Mutta tiedän, että alalla on ihmisiä, jotka ottavat rennosti ja luottavat siihen, ettei mitään satu. Henkilökunnan määrä kun on laskettu niin, että aamulla ja iltapäivällä olisi vähemmän lapsia paikalla.[/QUOTE]

meillä on kyllä järjestetty henkilökunnan paikallaolo lasten hoitosopimusten mukaan, ei sen mukaan että "iltapäivällä ehkä on vähemmän lapsia koska useimmat vanhemmat ovat päässeet töistä".
Mikäli meillä on 10 lasta joiden hoitoaika on 9-15, toiset 10 joiden hoitoaika on 7.15-17.30, henkilökuntaa on välillä 7.15-9.00 sekä 15-17.30 niitä kymmentä lasta varten, olivat ne lapset paikalla tai eivät ts. mikäli jessican äiti hakeekin tyttärensä klo 16, henkilökuntaa ei ole sen vuoksi vähemmän sillä hoitotopimuksen mukaan pidämme lasta siihen puoli kuuteen.
Tietenkään sellaista lasta, jonka hoitosopimuksessa lukee hoitoajaksi 6 tuntia, ei voi pitää hoidossa kahdeksaa tai seitsemää tuntia.
 
"vieras"
Onko se lapsiparkki sitten parempi hoitopaikka sen tunnin ajaksi? Vai onko päiväkoti niin karsea paikka lapselle, että siellä ei kannatta pitää yhtään sen kauempaa kuin mistä on maksanut?
Siihen en ottanut kantaa vaan ihan yleisesti totesin, että näin nykyään on. Rajanveto on tässä kohti aika hankalaa. Kotiäiti voi pistää lapsen hoitoon vaikka kuudeksi tunniksi ja tehdä mitä lystää, työssäkäyvän tulee kiirehtia saman mittaisen hoitopäivän jälkeen äkkiä lasta hakemaan.

Mutta itse en osaa ajatella, että miten hyötyisin systeemistä eniten vaan olen miettinyt lapsen kannalta. Kuten aiemmin sanoin, ei omatunto sallisi järjestelyä taaperon kanssa, mutta 5-vuotiaalle siitä ei olisi minusta mitään haittaa. Kai on kuitenkin mahdollista käydä viikonloppuisin tai milloin vapaapäiviä nyt onkaan myös salilla eli harrastaminen ei ole vain arkipäivien varassa. Silloin kertoja ei tule kuin 1-2 päivänä arkisin.
 
"Minävaan"
Alkuperäinen kirjoittaja tehkää akat työnne!;24265992:
Eiköhän se ole teidän päiväkotitätien työ hoitaa niitä mukuloita. Eihän kukaan muukaan lähde työpaikaltaan kotiin kesken työpäivän, miksi teidän pitäisi? Sillä siltä se kuulostaa: toivotte vanhempien tulevan niin aikaisin, että pääsette itse lähtemään etuajassa kotiin.

Hävetkää!
AIka harva työpaikka joustaa yhtä paljon kuin päiväkoti. KUn sinne soittaa, että menee vielä hetki ennenkuin pääsen lasta hakemaan, niin eihän ne voi muuta kuin odotella, vaikka menis tunti ylitse. Yrittäpäs soittaa Prismalle yhdeksältä, että tulisin 5 min päästä, ei muuten onnistu! Että ihan turha väittää että tarhan tädit toivoo pääsevänsä mahd ajoissa pois töistä. Se on semmoinen kutsumustyö tuo lasten kanssa oleminenkin, että harvapa siellä pakkopullana seisoo. Eipä olis monesta täälläkään valittavasta äidistä siihen hommaan.

Hävetkää itse!! Kunnioittakaa toisten työtä, ja miettikää vastaavia uhrauksia omiin ammatteihin, vastuusta puhumattakaan. Ihmetyttää missä on arvostus niitä työntekijöitä kohtaan, jotka kuitenkin päivästä toiseen pitävät huolta, ja antavat läheisyyttä niille TEIDÄN RAKKAIMMILLENNE!
 
"Jenis"
[QUOTE="xxxx";24265204]Meidän kaupungissa on tarkkaa se lapsen hakeminen. Lapsi pitää hakea HETI kun työt loppuvat, ei edes kauppareissua hyväksytä! Jos kiinni jäät toistuvasti, niin hoitosuhde irtisanotaan.[/QUOTE]

Höpön löpön. Teidänkin kaupungissa jopa työttömien lapset voivat olla vaikka koko pitkän hoitopäivän päiväkodissa jos vanhemmat niin haluavat - subjektiivinen päivähoito-oikeus, nääs. Vuoropäiväkodit on ainoita, jotka voivat "valikoida" asiakkaansa.
 
"hoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja tehkää akat työnne!;24265992:
Eiköhän se ole teidän päiväkotitätien työ hoitaa niitä mukuloita. Eihän kukaan muukaan lähde työpaikaltaan kotiin kesken työpäivän, miksi teidän pitäisi? Sillä siltä se kuulostaa: toivotte vanhempien tulevan niin aikaisin, että pääsette itse lähtemään etuajassa kotiin.

Hävetkää!
Tämä lienee vain suunsoittoa, mutta kai oikeasti tajuat, että päiväkodissa on työajat niinkuin muillakin työpaikoilla. Eikä todellakaan mitkään liukuvat vaan jokainen tekee vuoronsa. Päiväkoti aukeaa kuudelta ja menee kiinni viideltä(osa vasta kuudelta). Lastentarhanopettajan työaika on 7 h päivässä ja hoitajan 40 minuuttia enemmän.
 
suora vastaus
[QUOTE="vieras";24265973]minä alan ammattilaisena ihmettelen suuresti sitä, millaista hoitoa näiden palstan "ammattilaisten" työpaikoilla lapsille oikein tarjotaan :kieh:
Mikäli lapsen tarhapäivä ei ole jo valmiiksi kymmentuntinen, ei sen tunnin lisän hoitopäivään luulisi olevan ongelma kenellekään. Tuli se sitten vanhemman harrastuksen, hengähdyksentarpeen tai harrastuksen takia. Ei se hoidossa oleminen ole sen vahingollisempaa niille lapsille joiden vanhempi ei ole töissä, kuin niille joilla vanhemmat ovat töissä. Työntekijät taas ovat paikalla ja saavat palkkansa joka tapauksessa, oli nico-petteri pikalla tai ei, toki jotkut haluvata olla mahdollisimman pienen lapsimäärän kanssa päästäkseen itse helpommalla ;)
vuorohoidossa toki asia sitten erikseen, koko järjestelmä toimii aivan eri tavalla kuin normaali päivähoito.[/QUOTE]

Et ilmeisesti ole ollut töissä paikkakunnalla jossa joka viikolla on poikkeuspäiviä henkilökunnan sairastumisten takia. Myös sen takia, että vakituista henkilökuntaa ei saada kuukausiin. Silloin työntekijät työskentelevät voimiensa äärirajoilla ja jokaisen "ylimääräisen" lapsen päivähoidossa olo mietityttää eniten sen lapsen kannalta. Poikkeustilanteet tulevat yhtäkkiä aamulla ja silloin olisi tärkeää että myös vanhemmat kantavat kortensa kekoon hakemalla lapsensa hoidosta heti kun pääsevät.

Niin kuin joku jo kirjoitti, kukin osaa mielestään perustella erittäin hyvin juoksentelunsa ja harrastuksensa, ja kun niitä tulee kaikille perheille, se rasittaa lähes jatkuvasti poikkeustilanteissa olevaa päivähoitoa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24266015]ihan turha sinänsä kuvitella että päiväkodeissa olisi yhtään pienemmät ryhmät jos kaikki ns virikelapset otettaisiin pois hoidosta. säästösyistä siinä vaiheessa ruvetaan yhdistelemään päjavascript://iväkoteja sillä on halvempaa pitää muutamaa isompaa yksikköä kuin useita pienempiä.[/QUOTE]

Näin ei ole ainakaan meilläpäin käynyt (kuntalisä sidottu lasten kotona hoitamiseen) vaan paikat pysyneet ennallaan ja menneet tarpeeseen. Mutta hirveä tungos on kun kotilapset palaavat takaisin hoitoon, on vaikeaa ja ennakoimatonta entiseen verrattuna. Ryhmät ovat hyvin, hyvin täynnä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24266015]ihan turha sinänsä kuvitella että päiväkodeissa olisi yhtään pienemmät ryhmät jos kaikki ns virikelapset otettaisiin pois hoidosta. säästösyistä siinä vaiheessa ruvetaan yhdistelemään päiväkoteja sillä on halvempaa pitää muutamaa isompaa yksikköä kuin useita pienempiä.[/QUOTE]

Vaikka virikelapset otettaisiin pois niin meille olisi yllin kyllin tulijoita joilla on todellinen tarve sille hoidolle, no worries. Sen sijaan jonkun työssäkäyvän ei tarttis joka päivä kuljettaa lasta monta kilometriä väärään suuntaan kun lähipäiväkotiin ei mahdu!
 
"vieras"
Vai mikä teitä hoitajia tässä niin mättää? (Voi kun on ihanaa miettiä oman lapseen hoitoonlaittamista kun ainakin täällä pk:n hoitajat tuntuu olevan hieman nyrpsää, ja laiskaa? sakkia).
Nämä "hoitajat" täällä ovat suurimmaksi osaksi niitä työssäkäyviä- tai kotiäitejä joilla ei itsellään ole vapaa-aikaa ja jotka katkerina purkavat paineitaan niihin joilla sitä on, edes sen tunnin tai kaksi viikossa jonkun jumppasalin takia ;)
Tai sitten yli kymmenen vuoden ura ei vain vielä ole näyttänyt minulle, kuinka hirveitä katkeria kyyliä me hoitajat olemme.
Ei kovinkaan moni hoitaja pidä sitä hyvänä että lapsi tuodaan hoitoon aamuseitsemäksi ja haetaan puoli kuudelta illalla. mutta siinä kyse on jo eri asiasta kuin 45 minuutin kauppareissusta, tai kahvikupillisesta kahvilassa töiden jälkeen.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";24266035]Juu, minä siis hoidan lasta illat. Mies on kotona keskimäärin seitsemän-kahdeksan aikoihin, voi tosin olla, että hän pystyy syksyllä tekemään taas normaalipituista päivää (nyt on ollut vähän pidempää). Mutta kuten edellä sanoin, haluaisin olla lapsen iltatoimissa mukana ja toisaalta en itsekään saa unta heti salilta tultuani, joten tuolloin salille lähteminen tarkoittaa sitä, että pääsen taas kerryttämään univelkaa.[/QUOTE]

Mutta siinähän on hienosti aikaa käydä harrastamassa ennen nukkumista, luulin että tulee vasta yöllä. Minkä ikäinen lapsi siis on? Kävisin kyllä illalla harastamassa, niin se taitaa vaan monissa muissakin perheissä mennä.
 
"aloittaja"
[QUOTE="Vieras";24266047]Ihan turha alkaa akaksi haukkumaan. Mä tulen joka päivä töihin ja teen täyden työpäivän kunnolla, lisäksi viikottain teen ylitöitä kun lapsia on ihan liikaa ryhmässä siihen aikaan kun mun työpäivä loppuu! Oletko koskaan kuullut että niillä akoillakin on työajat?? ei me sentään eletä siellä päiväkodissa.

Noh, ennen kesälomaa otin ne 15 ylityötuntia takasin, syksyllä en meinaa enään niihin suostua kun niitä ei edes rahana saa. Ei ole mun ongelma, tehköön pomo itse joka päivä ylitöitä.

Ja koskaan ei pääse lähtemään "aikaisin", koska voitko kuvitella että joidenkin vanhemmat on OIKEASTI varttia vaille viiteen töissä ja lapset haetaan kello viisi reikäleipä. Kysymys on siitä että siinä viiden aikaa ei enään haluttais pitää kumminkaan täysmiehitystä jotta mammat pääsee Reenaamaan![/QUOTE]

Minun vuokseni et joutuisi tekemään yhtään ainutta ylityötuntia, vaikka treenaisin joka päivä. Olen silti ihan viimeistään hakemassa lasta neljältä, vaikka kävisin siellä kuntosalillakin. Normaalisti haen siis vielä aiemmin.
 

Yhteistyössä