Onko hirveän moraalitonta käydä kuntosalilla ennen lapsen hakemista päiväkodista?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
suora vastaus
Olen päiväkodissa töissä, jkuntosalille enkä mihinka vastaukseni on että en itse mene yhtään mihinkään vaikka työvuoroni päättyy joinakin päivinä vähän aikaisemmin. Se kertokoon tarpeellisen tästä aiheesta. Lasten hoito työajan ulkopuolella kuuluu täysin muille tahoille kuin päivähoidolle.
 
suora vastaus
Olen päiväkodissa töissä, jkuntosalille enkä mihinka vastaukseni on että en itse mene yhtään mihinkään vaikka työvuoroni päättyy joinakin päivinä vähän aikaisemmin. Se kertokoon tarpeellisen tästä aiheesta. Lasten hoito työajan ulkopuolella kuuluu täysin muille tahoille kuin päivähoidolle.
Jopas teki kone tepposet

Olen päiväkodissa töissä, ja vastaukseni on että en itse mene yhtään mihinkään vaikka työvuoroni päättyy joinakin päivinä vähän aikaisemmin. Se kertokoon tarpeellisen tästä aiheesta. Lasten hoito työajan ulkopuolella kuuluu täysin muille tahoille kuin päivähoidolle.
 
"aloittaja"
Olen päiväkodissa töissä, jkuntosalille enkä mihinka vastaukseni on että en itse mene yhtään mihinkään vaikka työvuoroni päättyy joinakin päivinä vähän aikaisemmin. Se kertokoon tarpeellisen tästä aiheesta. Lasten hoito työajan ulkopuolella kuuluu täysin muille tahoille kuin päivähoidolle.
Onko sinusta siis järkevämpää, että isä veisi lapsen kerran viikossa tunnin pari aiemmin hoitoon, jotta pääsee töistä "normaaliin" aikaan hakemaan lapsen, jotta minä voin käydä salilla niin, että isä on lapsensa kanssa? Lapsihan olisi yhtä paljon tai hieman enemmänkin tuolla systeemillä, vaikka silloin lapsi ei olisi minuuttiakaan työajan ulkopuolella hoidossa.

Me kun tosiaan on järjestetty niin, että teemme molemmat työaikaa normaalien työaikojen ulkopuolellakin, jotta lapsi ei joutuisi olemaan hoidossa normaalisti edes toisen työpäivän pituutta vain vähemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja liikunta tekee hyvää äideille;24265409:
Musta olis epäreilua käydä siellä salilla kun lapsi on hoidossa, jos se lapsen päivä venyisi pitkäksi. Mutta kun teillä on tuollein työajat järjestetty, ettei päivä ole liian pitkä, ei mun mielestä ole ongelma.

Mä oon muuten joskus miettiny, kuinka paljon hoitajat ja muut vaivaa päätänsä sillä, mitä vanhemmat tekee sen aikaa kun lapsi on hoidossa. Nettikeskusteluista päätellen paljonkin. Mä teen paljon töitä kotona, joten saatan hyvinkin olla kotirytkyissä kun vien lapsen hoitoon, tai lenkkivaatteet päällä lähden juoksemaan lapsen vietyäni. Ja ajatella, joskus kun ei oo työt luistanu, oon saattanu jopa kattoa leffan siellä kotona ollessani.

Mä voin ihan hyvin käydä ruokakaupassakin ennen lapsen hakemista, koska lapsi mielummin leikkii kavereiden kanssa kun tekee sen kauppareissun. Tämä tietenkin siinä tapauksessa, että päiväkodin sulkemisaika ei ole juuri tulossa.
Ja mä kanssa voin jopa käydä samoissa kotirytkyissä hakemassa iltapäivällä muksut pois. Johan on hoitajalla miettimistä että mitäköhän tämäkin äiti on päivän puuhannut.
Yleensä vaan kotipäivän aikana mä saan suunnattomasti enemmän aikaiseksi joten pääsen aikaisempaan hakemaan muksuja pois töistä..
 
fdd
Jopas teki kone tepposet

Olen päiväkodissa töissä, ja vastaukseni on että en itse mene yhtään mihinkään vaikka työvuoroni päättyy joinakin päivinä vähän aikaisemmin. Se kertokoon tarpeellisen tästä aiheesta. Lasten hoito työajan ulkopuolella kuuluu täysin muille tahoille kuin päivähoidolle.
Niin, entäs virikelasten vanhemmat sitten? :snotty: He saavat tehdä päivät pitkät mitä lystäävät, mutta työssä käyvä ei saisi "ottaa hyötyä irti" maksamistaan hoitotunneista?
 
tsirppis
Olen päiväkodissa töissä, jkuntosalille enkä mihinka vastaukseni on että en itse mene yhtään mihinkään vaikka työvuoroni päättyy joinakin päivinä vähän aikaisemmin. Se kertokoon tarpeellisen tästä aiheesta. Lasten hoito työajan ulkopuolella kuuluu täysin muille tahoille kuin päivähoidolle.
Mun mielestä taas on kiva, että päivähoito mahdollistaa sellaisillekin pienen hengähdyksen, joilla ei ole sitä kuuluisaa sukulaisturvaverkkoa tai varaa mll:n hoitajiin. Se on kiva, jos itse haet lapsesi heti, vaikka lapsi olisikin vain 6 tuntia hoidossa. Mun mielestä taas, jos ap:n tapauksesta puhutaan, ei tee haittaa lapselle tai päivähoitosysteemille, jos ap:n lapi on vaikka sen 7,5 tuntia hoidossa vaikka parina päivänä viikossa.

Ja itse henkilökohtaisesti kyllä haluan harrastaa myös ilman lasta. Tosin omat pari kertaa viikossa menee niin, että sukulainen hoitaa lasta. Musta se on outo ylpeilyn aihe, että hakee vaikka sen puoli tuntia aiemmin lapsen kauppaan kanssaan, kun naapurin mamma, joka käy yksin kaupassa ja hakee sen puoli tuntia myöhemmin. Siis jos lapsen päivä ei tule liian pitkäksi eikä hoitajien työpäivä sen takia veny.
 
"vieras"
Monelta menet töihin aamuisin? Oisko mahdollista käydä siellä salilla ennen töiden alkua, niin pääsisit töiden jälkeen suoraan kotiin? Jos mies on aamusta lapsen kanssa kuitenkin.
 
"vieras"
Eiköhän riipu ihan kokonaisuudesta. Jos pk:ssa on 1v täyttä päivää niin en pystyisi vaan pikemminkin juoksisin hakemaan kotiin. Jos joku 5v muutenkin lyhyen aikaa hoidossa niin on varmaan molempien etu. Meillä ainakin yli 4-vuotiaalla jäi päivä ihan kesken kun oli 5-6h hoidossa.
 
"vieras"
Olen päiväkodissa töissä, jkuntosalille enkä mihinka vastaukseni on että en itse mene yhtään mihinkään vaikka työvuoroni päättyy joinakin päivinä vähän aikaisemmin. Se kertokoon tarpeellisen tästä aiheesta. Lasten hoito työajan ulkopuolella kuuluu täysin muille tahoille kuin päivähoidolle.
Minä olen mennyt silloin kun se on järkevää eli esim. kun haku sattuisi päiväuniaikaan. Terveellä järjellä.
 
Miksi ihmiset kysyy tällaisia? Onko se niin, että joka asiasta syyllistetään niin vimmatusti, ettei uskalleta tehdä niinkuin parhaaksi näkee? Tottakai käyt siellä salilla ja haet muksun sen jälkeen hoidosta! Urheilu antaa niin paljon hyvää, että se on vain plussaa kaikille. Jaksat olla lapsen kanssa, jaksat töissä ym. paremmin. Ja nopeamminhan se käy, ei tarvi lapsen siirtyä paikasta toiseen.

Älkää äidit välittäkö niin paljon siitä, mitä muut sanoo. Itse ainakin teen aina niin, kuin parhaaksi katson. :)

Näin, ainakin ap:n tapauksessa, jossa raktaisu on lapsen kannalta kaikkein paras.
 
suora vastaus
[QUOTE="aloittaja";24265489]Onko sinusta siis järkevämpää, että isä veisi lapsen kerran viikossa tunnin pari aiemmin hoitoon, jotta pääsee töistä "normaaliin" aikaan hakemaan lapsen, jotta minä voin käydä salilla niin, että isä on lapsensa kanssa? Lapsihan olisi yhtä paljon tai hieman enemmänkin tuolla systeemillä, vaikka silloin lapsi ei olisi minuuttiakaan työajan ulkopuolella hoidossa.

[/QUOTE]

En vastaa tuohon enää, koska vastaukseni ei tyydytä vanhempia, jotka itse eivät sitä lapsen päiväkotiarkea ole käytännössä nähneet vuodesta toiseen.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";24265578]Monelta menet töihin aamuisin? Oisko mahdollista käydä siellä salilla ennen töiden alkua, niin pääsisit töiden jälkeen suoraan kotiin? Jos mies on aamusta lapsen kanssa kuitenkin.[/QUOTE]

Menen töihin kuuden ja seitsemän välillä. En voi mennä, sillä sali ei aukea niin aikaisin, että voisin mennä ennen töitä sinne.
 
"hei vaan"
En vastaa tuohon enää, koska vastaukseni ei tyydytä vanhempia, jotka itse eivät sitä lapsen päiväkotiarkea ole käytännössä nähneet vuodesta toiseen.
Vastaatko kuitenkin sen verran että onko päiväkodissanne lainkaan lapsia jotka ovat hoidossa 8 tuntia päivässä, tai jopa enemmän? Jos on, miten suhtaudut tällaisten lasten vanhempiin?
 
[QUOTE="aloittaja";24265489]Onko sinusta siis järkevämpää, että isä veisi lapsen kerran viikossa tunnin pari aiemmin hoitoon, jotta pääsee töistä "normaaliin" aikaan hakemaan lapsen, jotta minä voin käydä salilla niin, että isä on lapsensa kanssa? Lapsihan olisi yhtä paljon tai hieman enemmänkin tuolla systeemillä, vaikka silloin lapsi ei olisi minuuttiakaan työajan ulkopuolella hoidossa.

Me kun tosiaan on järjestetty niin, että teemme molemmat työaikaa normaalien työaikojen ulkopuolellakin, jotta lapsi ei joutuisi olemaan hoidossa normaalisti edes toisen työpäivän pituutta vain vähemmän.[/QUOTE]


Mielestäni lapselle säännölliset ajat viemisiin ja hakemisiin on tärkeämät, kuin se mitä ne vanhemmat hoitopäivinä tekevät.
 
En vastaa tuohon enää, koska vastaukseni ei tyydytä vanhempia, jotka itse eivät sitä lapsen päiväkotiarkea ole käytännössä nähneet vuodesta toiseen.


Mutta onko päiväkodin menolla merkitystä sillä, että mitä vanhemmat tekevät sinä esim. 6 tuntina, jolloin lapsi on hoidossa. Onko lapselle halpompaa, että on 10h hoidossa, kun vanhemmat ovat töissä kuin lapselle, joka on 6 hoidossa ja osan ajasta toinen vanhempi onkin salilla?
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";24265643]Menen töihin kuuden ja seitsemän välillä. En voi mennä, sillä sali ei aukea niin aikaisin, että voisin mennä ennen töitä sinne.[/QUOTE]

No sitten en ainakaan ehdota, että menisit salille kun lapsi käy yöunille, muutenhan sun omat yöunet jää kohtuuttoman lyhyiksi. Parempi ois käydä siellä salilla töiden jälkeen.
 
"aloittaja"
En vastaa tuohon enää, koska vastaukseni ei tyydytä vanhempia, jotka itse eivät sitä lapsen päiväkotiarkea ole käytännössä nähneet vuodesta toiseen.
Minä ihan vakavissani kysyn ratkaisua. Miten sinä ratkaisisit asian tilanteessani? Nyt olen vielä jättänyt kuntoilun väliin tai vain viikonlopuille, mutta alan huomaamaan, ettei sekään ole hyvä ratkaisu, nyt kun meillä tulee syksyllä yhtä sun toista, etten pääse läheskään aina silloinkaan. Työaikaa lukuunottamatta vietä käytännössä kaiken aikani lapsen kanssa, arkisin myöhäistä iltaa lukuunottamatta aina kaksistaan. Lapsi on siis hoidossa noin 6 tuntia päivässä, välillä olemme vielä saaneet järjestettyä ylimääräisiä vapaapäiviäkin, sillä olemme nimenomaan halunneet lapselle mahdollisimman lyhyet hoitopäivät ja aikaa mahdollisimman paljon lapsen kanssa.

Mutta seurauksena on ollut, ettei meillä vanhemmilla ole yhtään ns. omaa aikaa Viikonloppuisin mielellään olemme yhdessä koko perheenä, kun arkisin siihen ei ole mahdollisuutta, joten silloinkaan ei tee hirveästi mieli mennä yksin minnekään. Lapsi on vielä melko vähäuninen, joten minä menen lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaankin. En tiedä kuinka paljon enemmän vielä työssäkäyvän pitäisi pystyä olemaan lapsensa kanssa.
 
suora vastaus
[QUOTE="hei vaan";24265644]Vastaatko kuitenkin sen verran että onko päiväkodissanne lainkaan lapsia jotka ovat hoidossa 8 tuntia päivässä, tai jopa enemmän? Jos on, miten suhtaudut tällaisten lasten vanhempiin?[/QUOTE]

Tottakai on niitä, jotka ovat ylikin 8 tuntia päivässä. Ja toivottavasti aina sen takia, että vanhemmat ovat pelkästään töissä tai työmatkalla. Minun tavallani ajattelee jokainen päiväkodin työntekijä jonka tunnen. Eli harrastukset lapsen päiväkotiajan ulkopuolella, oli se sitten ylevä harrastus tai ei.

Sehän on sitten kuitenkin jokaisen perheen oma asia mitä pitää tärkeänä ja mitä ei.
 
"äippä"
Mielestäni lapselle säännölliset ajat viemisiin ja hakemisiin on tärkeämät, kuin se mitä ne vanhemmat hoitopäivinä tekevät.
Tätä mullekin sanottiin kun oltiin päiväkotiin tutustumassa, jossa lapseni pian hoidon aloittavat. Kysyin että koskas mun pitäis työvuoroja ilmotella (vuorotyö) niin sanoivat että ei tarvii, tuo kun tuot ja haet kun haet. Aukioloaikojen puitteissa tietysti. MUTTA olisi hyvä jos ne ajat ei hirveästi vaihtelisi niin turvallinen rutiini säilyisi lapsella.
Olin siis ajatellut sitä että jos iltavuorookin menen niin olisin voinut viedä lapset myöhemmin ja sitten isi (joka tekee säännöllistä päivätyötä) hakisi lapset pois. Mutta se taitaa päiväkodinkin mielestä olla parempi jos viimeistään kymmenen aikaan lapset sinne vie. Siitäkin kyllä keskusteltiin että tietysti iltavuoropäivinä en lapsia enää töistä tullessa näe, niin hyvä heidän olisi päivällä viettää aikaa äitin kanssa. Että kaksipiippuinen juttu tämäkin.
 
"hoitaja"
Ei ole. Se on tätä päivää. Lapset ovat hoidossa vanhempien loma-aikana, vapaapäivinä ja harrastusaikoina. Tämä tekee sen, että iltapäivällä alle kolmivuotiaiden ryhmässä kaikki 12 ovat paikalla, mutta ryhmän henkilökunnasta enää yksi on paikalla valvomassa kaikkia.
Jokainen ajattelee, että ei se hänen tunnin lapsensa hoitopäivän venyttäminen tunnilla tai kahdella haittaa mitään.
 
"joku vaan"
Tottakai on niitä, jotka ovat ylikin 8 tuntia päivässä. Ja toivottavasti aina sen takia, että vanhemmat ovat pelkästään töissä tai työmatkalla. Minun tavallani ajattelee jokainen päiväkodin työntekijä jonka tunnen. Eli harrastukset lapsen päiväkotiajan ulkopuolella, oli se sitten ylevä harrastus tai ei.

Sehän on sitten kuitenkin jokaisen perheen oma asia mitä pitää tärkeänä ja mitä ei.
Mua kyllä jäi nyt kiinnostamaan, miten suhtaudut virikelapsiin päiväkodissasi?

Minusta ap voi aivan hyvin käydä salilla hyvällä omalla tunnolla sen pari kertaa viikossa. Hän on selvästi miehensä kanssa kuitenkin perusarjen järjestänyt lapsen ehdoilla ja lapsen parhaaksi.
 
suora vastaus
[QUOTE="joku vaan";24265729]Mua kyllä jäi nyt kiinnostamaan, miten suhtaudut virikelapsiin päiväkodissasi?

Minusta ap voi aivan hyvin käydä salilla hyvällä omalla tunnolla sen pari kertaa viikossa. Hän on selvästi miehensä kanssa kuitenkin perusarjen järjestänyt lapsen ehdoilla ja lapsen parhaaksi.[/QUOTE]

Siten, että ainakin alle 3 -vuotiaiden virikehoito pitäisi kieltää, ellei vanhemmilla ole sairautta. Ja isommillakin lyhyitä päiviä.
 
"vieras"
MUN MIELESTÄ on väärin. Päivähoidon tulisi olla vain vanhempien työpäivän ajaksi järjestettyä hoitoa (tavallisissa perheissä). Ei ole yhteiskunnan asia järjestää puoli-ilmaista hoitoa vanhempien harrastusten ajaksi.

Toisekseen, mulle ei makseta siitä ylityöstä penniäkään palkkaa joten en sitä edes tee ellei pomo käske. Eikä se käske, eikä edes voi käskeä joka päivä. Eli toisinsanoen, jokapäivä mennään alimiehityksellä kun vanhemmat juoksee töiden jälkeen omissa harrastuksissaan, kun "eihän minun yks kauppareissu ketään haittaa".
 

Yhteistyössä