Onko etävanhemman vastuulla, että lapsilla on tarvittavat vaatteet ja tavarat hänen luonaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras ap";24342494]No jos näin olisi niin ymmärtäisin. Mun eksä ei maksa elareita vaan kela, eikä hän tulojensa vuoksi joudu maksamaan niitä takaisin. Ja hänellä on kuitenkin työssäkäyvä nyksä. Juuri varasivat jonkun loman ja sitten napistaan jostain sadevaatteista. Prioriteetit...[/QUOTE]

Ehkä se työssäkäyvä nyksä on maksanut sen reissun? Sun lapsia kohtaan sillä nyksällä ei kuitenkaan ole mitään velvotteita..

Mun mielestä lähivanhemman kuuluu huolehtia siitä että tarvittavat jutut on mukana, mutta itse varmaan ostaisin vaikka kirpparilta jotain varajuttuja, jotka voi jättää sinne etän luo. Kuten vaikka sadevaatteet ja kumisaappaat. Olisi vähän vähemmän huolehdittavaa kun ei tarvitsisi niitä sadekamppeita kuljettaa kolmen paikan välillä.

Joustamattomuudella saadaan kyllä hyvin rikottua mukava lapsen vierailun etävanhemmalla. Tästäkin pitää tehdä ongelma? Ei voi antaa lapsen ihka omia sadevaatteita mukaan kun ei viitsi niitä ottaa mukaan hoidosta, tai ihan periaatteen vuoksi alkaa äpisemään että "osta itse" ? Eikö todellakaan ole merkittävämpiä asioita mistä vääntää kuin tuo? Luulisi että se lapsi on sen verran tärkeä molemmille ettei lähde tuosta kiistelemään. Jos lapsi on puolet kuusta toisella ja puolet toisella niin ei ole kyse edes "etävanhemmasta" ja on syytä olla molemmilla osapuolilla tavarat mitä lapsi tarvitsee, mutta jos on se joka toinen viikonloppu etävanhempi aikaa, niin aika helv**** tyhmää lähteä vaatimaan että etävanhemman pitää ostaa pelit ja rensselit jotka jää pieneksi tod näk alle 10 käyttökerran jälkeen jollei osta kohtuuttoman suuria missä lapsella on hyvin hankala liikkua.

Mikä helv**** siinä on että pitää olla niin kus**** jotta oman lapsen olemista jo aletaan vaikeuttamaan vain siksi että pääsee vähän "iskemään vyön alle" exää.

Toivottavasti sellaiset idiootit saa mahdollisimman paljon paskaa niskaansa, jotka ei osaa olla fiksu ja joustava vanhempi lapselleen eron jälkeenkin. Lapsellista touhua.

Mitä se työssäkäyvä nyksä tähän liittyy?Ei se ole elatusvelvollinen teidän lapselle..Jos hän haluaa ostaa lomamatkan niin hän ostaa, sun ja sun eksän lapseen tai sen vaatteisiin ei hänen tartte laittaa senttiäkään.

En sitä tarkoittanutkaan. Tarkoitin, että heillä on yhteensä tuloja sen verran että pystyvät elättämään itsensä ja lomailemaan ja luulisi eksällä jäävän tästä muutama kymppi lasten vaatteisiin. Nyksä on muuten aivan ihana lapsille, ei siinä mitään.

Kyllä minua ainakin ottaisi päähän että sadevaatteita ei olisi pakattu mukaan jos sadetta on luvassa. Jos maksaa yli 200 euroa kuukaudessa elareita, ei voi enään olettaa, että aivan kaikki kamat joutuisi ostamaan kahteen kertaan.

Aivan kaikista ei nyt tainnut olla puhettakaan. Mutta kyllä nyt vaikka kirppikseltä tai alesta vois kuvitella löytyvän lapselle vaikka ulkovaatteet/kuravaatteet (uusia vettäpitäviä pukuja sai vasta 10-25e hintaan esim...),saappaat/lenkkarit ja kerta vaihtovaatteita? Jos nyt alesta/muuten vaan edullisen hintaisia ostais ja laskis että kuravaatteet tai ulkopuku 30e, saappaat 10e,lenkkarit 10e,sukat 2e, alushousut 4.95e/4paria, housut 5.95e, t-paita 5.95e, collegepaita 8,95e ja hanskat 5,95e niin yhteensä ne kustantais 83,75e, ja halvemmalla pääsis vielä' jos ostais käytettyä. Eikä tarviis jatkuvasti riidellä asiasta....

omasta kirppikselle menevästä kasasta laskettuna sama kasa maksais haalari,kosteussuojattu:8e, saappaat 3e,lenkkarit 2,5e, 4paria alushousuja 0.4e,sukat 0.1e housut 1,5e,t-paita 1e,huppari 2e,hanskat 2,5e eli 24e. Vastaava summa tuskin kaataisi elareiden lisäksi kenenkään etävanhemman taloutta?Tai sen puoleen lähivanhemmankaan,jos hän ne ostaisi....

Viimeksi muokattu:
mun mielestä, ohiksena sanoisin, nyksän tulot liittyy siten että jos alkaisin seurustelee jonkun kanssa jolla on lapsia, niin kyllähän siihen pakettiin kuuluu ne lapset. Ja kohtelisin niitä lapsia samoin kuin tahtoisin omiani kohdeltavan

Riippuu taas asiasta kuin asiasta. Itse katson,että kuravaatteet kuuluvat ulkovaatteisiin jotka kulkevat mukana....meillä isin luona on kyllä kaikenlaista vaatetta mutta kyllä joskus pyytävät vaikka juhlavaatetusta (ei järkeä ostaa molempiin koteihin omia). Yöpuvut yms. kyllä heillä on omasta takaa....muutamat kengätkin on.

Ennen mä pakkasin mukaan tytölle vaatetta isänsä luokse, mutta kun ne vaatteet tuli AINA takaisin joko liian kuumassa vedessä pestyinä, hihat liimassa, öljyväriä paidalla, hanskat hävisi ja toinen kenkä "unohtui" exän luokse niin en sitten enää lapselle vaatteita pakannut.
Exä hankki vaatteita luokseen, mutta edelleenkin esim luistimet ja sukset kulkevat kyllä pyynnöstä mukana. Älytöntä sellaisia olisi ostaa aina yhdelle lapset kahdet per talvi.

Mikä helv**** siinä on että pitää olla niin kus**** jotta oman lapsen olemista jo aletaan vaikeuttamaan vain siksi että pääsee vähän "iskemään vyön alle" exää.

Toivottavasti sellaiset idiootit saa mahdollisimman paljon paskaa niskaansa, jotka ei osaa olla fiksu ja joustava vanhempi lapselleen eron jälkeenkin. Lapsellista touhua.

Mä en ole ketään iskenyt vyön alle vaan eksä rupes mulle v*ttuilemaan. Mistä helv mä voin tietää, että se haluaa ulkoilla lasten kanssa sateessa kun se 1) ei ole IKINÄ ennen tehnyt sitä ja 2) ei ole halaistua sanaa asiasta sanonut ennen tätä. Tuollainen se on aina ollut, toiveistaan ei puhu mitään kuin vasta sitten kun eivät toteudu vaan olettaa että hänen ajatuksiaan osataan lukea.

Joustamattomuudella saadaan kyllä hyvin rikottua mukava lapsen vierailun etävanhemmalla. Tästäkin pitää tehdä ongelma? Ei voi antaa lapsen ihka omia sadevaatteita mukaan kun ei viitsi niitä ottaa mukaan hoidosta, tai ihan periaatteen vuoksi alkaa äpisemään että "osta itse" ? Eikö todellakaan ole merkittävämpiä asioita mistä vääntää kuin tuo? Luulisi että se lapsi on sen verran tärkeä molemmille ettei lähde tuosta kiistelemään. Jos lapsi on puolet kuusta toisella ja puolet toisella niin ei ole kyse edes "etävanhemmasta" ja on syytä olla molemmilla osapuolilla tavarat mitä lapsi tarvitsee, mutta jos on se joka toinen viikonloppu etävanhempi aikaa, niin aika helv**** tyhmää lähteä vaatimaan että etävanhemman pitää ostaa pelit ja rensselit jotka jää pieneksi tod näk alle 10 käyttökerran jälkeen jollei osta kohtuuttoman suuria missä lapsella on hyvin hankala liikkua.

Mä aikani kuskasin exälle lasten vaatteita ja niitä ei koskaan palautettu. Oletettiin että multa kyllä hoituu arkivaatteista juhlatamineisiin tarpeen vaatiessa. Mutta koskaan mitään ei tullu takasin kotia. Säkkikaupalla vaatteita exän kaapissa ja lapset kerran kuukaudessa isän luona ( jos sitäkään ) Ja jokainen keskustelu menee vielä monen vuoden jälkeen "haista vittu"- tyylillä. Yhteen aikaan vein jopa ruokakassin lasten mukana kun ei exällä ollut varaa ruokaan.
Aikansa kun saa vastineeksi haistavittua, en enään jaksa sponsoroida isäviikonloppuja.

sadevaatteita saa muutamalla eurolla kirpputorilta. Ei se nyt luulisi kenellekään (ei lähi- eikä etävanhemmalle ) olevan vaikeaa ostaa. Teette lasten elämästä vaan vaikeaa noilla helvetin periaatteilla ( en osta kun ei kuulu minulle ) #huokaus #

Hahahahaha ja ihanko tosissanne luulette, että se etäisä seisoskelisi sateessa vahtien lasten ulkoleikkejä. Kysehän on tuossa kiusanteosta EKSÄN puolelta.

Mutta noin ylipäätään perussääntöhän on : etävanhemman ei tarvitse ostaa enää vaatteita tms. lapsille, koska maksaa elarin.

sadevaatteita saa muutamalla eurolla kirpputorilta. Ei se nyt luulisi kenellekään (ei lähi- eikä etävanhemmalle ) olevan vaikeaa ostaa. Teette lasten elämästä vaan vaikeaa noilla helvetin periaatteilla ( en osta kun ei kuulu minulle ) #huokaus #

Miten tämä nyt vaikeuttaa lasten elämää, kun he eivät edes halua mennä ulos sateella? Eksän kanssa käyty riita sadevaatteista käytiin fb:n chatissa eli eivät joudu kuuntelemaan riitelyä. En sitten tiedä mitä eksä heille puhuu mutta itse en ikinä hauku eksää lasten kuullen.

"En osta kun ei kuulu minulle", aivan niin. Mä olen myös vienyt lasten mukana ruokaa ja ostanut joitakin tavaroita eksän luo eron jälkeen kun hänellä ei ollut rahaa (ennen nyksää). Eikä mitään ole maksanut takaisin. Enää en sille verenimijälle rahaa anna. Jotain rajaa sentään.

jossain vaiheessa meillä meni niin että pakkasin mitä vaan niin aina ex jaksoi valittaa jostain. ja kun lapset tuli kotiin niin oli samat vaatteet päällä likasina ja kassia ei ollu edes avattu. elareitakaan ei maksanut että... :whistle:

mä en näe että siinä olisi mitään järkeä joka kertaa pakata sadevaatteita mukaan koska ei voi koskaan tietää milloin sataa ja milloin ei. niitä saa halvalla esim. hong kongista että ei olisi iso vaiva hakea ylimääräiset.

[QUOTE="vieras";24342646]Hahahahaha ja ihanko tosissanne luulette, että se etäisä seisoskelisi sateessa vahtien lasten ulkoleikkejä. Kysehän on tuossa kiusanteosta EKSÄN puolelta.
[/QUOTE]

No kuka sen tietää onko kyse ulkoleikeistä tai vaikka retkestä metsään..

[QUOTE="vieras ap";24342599]Mä en ole ketään iskenyt vyön alle vaan eksä rupes mulle v*ttuilemaan. Mistä helv mä voin tietää, että se haluaa ulkoilla lasten kanssa sateessa kun se 1) ei ole IKINÄ ennen tehnyt sitä ja 2) ei ole halaistua sanaa asiasta sanonut ennen tätä. Tuollainen se on aina ollut, toiveistaan ei puhu mitään kuin vasta sitten kun eivät toteudu vaan olettaa että hänen ajatuksiaan osataan lukea.[/QUOTE]

Lueppas itse oma aloituksesi ja minkä kuvan siitä saa. Ens kerralla ole tarkempi tilanteen selittämisessä niin ei tarvitse hermostua kun tulee palautetta mistä et tykkää.

Minäkin aloitan vaikka ketjun missä sanon "kävin haistattelemassa exää pitkin kyliä" ja sit kun joku hermostuu siitä niin sanon "no se teki oharit viime lapsen vierailu viikonlopulle"

mitenkäs se sitten että itse sinä oletat ettei exäsi tarvitse lasten sadevaatteita, ehkä hän on tähän mennessä ollut aina lapsen / lapsien kanssa sisällä kun et ole pakannut niitä kuravaatteita.

Ehkä sitä on alkanut v********** se että et ole tähänkään mennessä pakannut niitä sadevaatteita, ja hermostui kun alat selittämään juurikin sitä että hoidossa ne niitä oikeasti tarvitsee ei sinun luonasi...

Ja mistä sinä tiedät että ei olisi IKINÄ muka ollut ulkona lasten kanssa? Oma muksu kertoo niin uskomattomia tarinoita sillon tällöin exästä että ei tarvitse alkaa tosissaan ottamaan.

Mä aikani kuskasin exälle lasten vaatteita ja niitä ei koskaan palautettu. Oletettiin että multa kyllä hoituu arkivaatteista juhlatamineisiin tarpeen vaatiessa. Mutta koskaan mitään ei tullu takasin kotia. Säkkikaupalla vaatteita exän kaapissa ja lapset kerran kuukaudessa isän luona ( jos sitäkään ) Ja jokainen keskustelu menee vielä monen vuoden jälkeen "haista vittu"- tyylillä. Yhteen aikaan vein jopa ruokakassin lasten mukana kun ei exällä ollut varaa ruokaan.
Aikansa kun saa vastineeksi haistavittua, en enään jaksa sponsoroida isäviikonloppuja.

No eihän idiooteille tarvitsekkaan olla avuksi.

Ihmisiä asuu muuallakin kuin isojen kaupunkien taajamissa, kirpputorit on aika vaihtelevan laatuisia kun aletaan vertailemaan jokaista käpykylää ja isoa kaupunkia inarista helsinkiin. pointtihan on se että jos ei voi edes sadevaatteita laittaa mukaan viikonloppuvisiitille, niin ollaan aika kehnosti kiinnostuneita siitä lapsen hyvinvoinnista kun tehdään pienimmästäkin asiasta tuollainen vallan käytön tilanne.

Itse asiassa just tällä viikolla soitin sos.infoon ja kysyin samalla tätä asiaa, kun oli muitakin ongelmia exän kanssa. Meillä meinaan minä lähivanhempana joudun pakkaamaan lapsille hammastahnoista lähtien kaiken mukaan, kun isälleen menevät. Jos isän mielestä jotain tärkeää, kuten viime kerralla puhdistuspyyhkeet puuttuu, hän menee ne ostamaan ja vähentää sitten seuraavan kuun elareista.
Sos.työntekijä sanoi, että jos tapaamissopimuksessa ei ole mitään mainintaa asiasta, niin silloin periaatteessa isä tai etävanhempi on velvollinen ne ostamaan. Järjen käyttö tietenkin tässäkin asiassa on sallittua puolin sun toisin.

Yhteistyössä