Onko etävanhemman vastuulla, että lapsilla on tarvittavat vaatteet ja tavarat hänen luonaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lueppas itse oma aloituksesi ja minkä kuvan siitä saa. Ens kerralla ole tarkempi tilanteen selittämisessä niin ei tarvitse hermostua kun tulee palautetta mistä et tykkää.

Minäkin aloitan vaikka ketjun missä sanon "kävin haistattelemassa exää pitkin kyliä" ja sit kun joku hermostuu siitä niin sanon "no se teki oharit viime lapsen vierailu viikonlopulle"

mitenkäs se sitten että itse sinä oletat ettei exäsi tarvitse lasten sadevaatteita, ehkä hän on tähän mennessä ollut aina lapsen / lapsien kanssa sisällä kun et ole pakannut niitä kuravaatteita.

Ehkä sitä on alkanut v********** se että et ole tähänkään mennessä pakannut niitä sadevaatteita, ja hermostui kun alat selittämään juurikin sitä että hoidossa ne niitä oikeasti tarvitsee ei sinun luonasi...

Ja mistä sinä tiedät että ei olisi IKINÄ muka ollut ulkona lasten kanssa? Oma muksu kertoo niin uskomattomia tarinoita sillon tällöin exästä että ei tarvitse alkaa tosissaan ottamaan.

Elin tuon miehen kanssa 10 vuotta, josta 6 vuotta lasten kera. Tänä aikana eksä ei yhtään ainutta kertaa ulkoillut lasten kanssa. Ei vaunulenkkejä vauvan kanssa, ei kävelyitä taaperon kanssa, ei pihaleikkejä lapsen kanssa. Ei koskaan. Eikä kantanut muutenkaan vastuuta lapsista tai ylipäänsä mistään. Ja nyt napisee sadevaatteiden puuttumisesta.

Mä olen ollut hyvin ymmärtäväinen eron jälkeen ja sietänyt häneltä vaikka minkälaista pompottelua ja takaisin saan vain v*ttuilua. Nyt saa riittää sellainen.

Ja mitä tuohon aloitukseen tulee, niin en ikinä osaa sanoa kaikkea tarvittavaa heti. Tuo nyt oli päällimmäisenä mielessä ja kirjoittaminen sitten avaa mieltä lisää ja tulee enemmän niitä taustoja asioille. Terapeuttista tämä minulle on.

Musta ois aika järjetöntä ostaa kaikkia kaksia kappaleita, sadevaatteet on sellaisia joita lopulta aika harvoin tarvitaan, joten ihan hyvin vois pakata lapsille matkaa, katsoo vaikka netistä sää ennusteen ja sen mukaan oikea vaatetus...

Täällä ihan kelvollisia kosteussuojallisia pukuja löytyy kirpparilta monesti noin vitosella ja kurahaalareita ja saappaita parilla eurolla... Tietenkään kaikkialla ei ole yhtä hyvää tarjontaa (jolloin voi koittaa onneaan vaikka huuto.netissä), mutta jos on niin vaikeaa huolehtia aina lapsen mukaan asianmukaiset vaatteet, suosittelen hankkimaan exän luo varavaatteita. Onhan se melko kohtuutonta exällekin jos saa aina arvuutella mitä vaatteita lapsen kassista tällä kertaa puuttuu ja mitä on mukana, ja koittaa sitten viikonloppua varten etsiä kaupoista lapselle vaatetta...

[QUOTE="vieras";24342727]Elin tuon miehen kanssa 10 vuotta, josta 6 vuotta lasten kera. Tänä aikana eksä ei yhtään ainutta kertaa ulkoillut lasten kanssa. Ei vaunulenkkejä vauvan kanssa, ei kävelyitä taaperon kanssa, ei pihaleikkejä lapsen kanssa. Ei koskaan. Eikä kantanut muutenkaan vastuuta lapsista tai ylipäänsä mistään. Ja nyt napisee sadevaatteiden puuttumisesta.

Mä olen ollut hyvin ymmärtäväinen eron jälkeen ja sietänyt häneltä vaikka minkälaista pompottelua ja takaisin saan vain v*ttuilua. Nyt saa riittää sellainen.

Ja mitä tuohon aloitukseen tulee, niin en ikinä osaa sanoa kaikkea tarvittavaa heti. Tuo nyt oli päällimmäisenä mielessä ja kirjoittaminen sitten avaa mieltä lisää ja tulee enemmän niitä taustoja asioille. Terapeuttista tämä minulle on.[/QUOTE]

Kuten Maira tuossa totesikin, ei pidä olettaa että asiat on niinkuin ne oli. Sitäpaitsi sinuna olisin lähinnä iloinen siitä että osoitti olevansa kiinnostunut nimenomaan tekemään sitä mitä kuvauksesi mukaan ei ole ennen tapahtunut. Lapsille hyväksihän se vain on, jos on vittuillut niin vittuilkoon, ei siihen ole pakko reagoida, exien välillä on monasti niin paljon erinäistä närää että molemmilla on varmasti ihan tarpeeksi syitä kettuuntua mitä pienemmistä asioista, se vain ei ole hyväksi lapsille.

Olen aina pakannut lapsille tarvittavat vaatteet mukaan. Jos lähtevät crocsit jalassa, olen pakannut lenkkarit mukaan. Olen pakannut ulkoilupuvut varmuuden vuoksi. Ylimääräisiä vaatekertoja varalle jne. Aina tulevat kotiin samoissa vaatteissa millä lähtivätkin. Ainoastaan sadepukuja en ole laittanut mukaan.

Eksä on kyllä muuttunut paljon sen jälkeen, kun löysi nyksänsä. Nykyään tosiaan tekee lasten kanssa kaikkea, mitä ei ennen tehnyt. Kyllä mulla taitaa nyt paistaa tässä läpi katkeruus siitä, ettei eksä voinut olla tuollainen silloin, kun olimme yhdessä. Olisin niin halunnut suoda lapsille ehjän perheen mutta ei.

Minä pakkasin mukaan vaatteet ja unilelut kotoa. Myös toppa- tai sadeasun jos katsoin sen tarpeelliseksi. Lelut, nukkumapaikat ja ruuat hommasivat sinne. Mä en ymmärrä, miksi pitäisi lapsella olla mm kaksi pyörää, kahdet sukset, monet kumpparit vaan siksi että etä ostakoon omat tai että etä ostaa muttei annan niitä kotiin... Meillä onneki pelitti hyvin tuo homma, jos isä osti fillarin olisi molempien luona käytössä ja minä ostin kumpparit ja sadetakit ja meni mukan..

Niin et katsonut tarpeelliseksi antaa niitä sadevaatteita vaikka juuri tuossa kertoilit kuinka on nyksän kanssa mies muuttunut lapsien suhteen. Ehkä helpointa olisi itsellesi myöntää loppuun asti mitä ajatuksia sinulla on noista asioista ja aloittaa nyt ihan se oma elämä uudestaan sen sijaan että annat exän uida ihosi alle millään. Varmasti sinullakin on vaikka mitä odottamassa tuolla horisontissa jos vain jätät turhat antipatiat pois entisen elämän suhteen. Leuka ylös ja mars matkaan...

Kyllä mulla on ihan oma elämä, parempi kuin entinen. Antipatiat ei vaan hevillä lähde. Suhteen viimeiset vuodet oli sellaista helvettiä ettei siitä heti toivu. Suorastaan v*tuttaa, että eksä nyt leikkii jotain happy familya ja täydellistä isää ja mä saan vaan haukkuja, pienestäkin virheestä. Eksä pääsee kuin koira veräjästä ja mulla on ikuiset arvet tuosta ajasta. Ja mä olen se paha ja huono. :( Ja ilmeisestikin pakkaan sitten sadevaatteet seuraavan kerran mukaan.

[QUOTE="vieras ap";24342969]Kyllä mulla on ihan oma elämä, parempi kuin entinen. Antipatiat ei vaan hevillä lähde. Suhteen viimeiset vuodet oli sellaista helvettiä ettei siitä heti toivu. Suorastaan v*tuttaa, että eksä nyt leikkii jotain happy familya ja täydellistä isää ja mä saan vaan haukkuja, pienestäkin virheestä. Eksä pääsee kuin koira veräjästä ja mulla on ikuiset arvet tuosta ajasta. Ja mä olen se paha ja huono. :( Ja ilmeisestikin pakkaan sitten sadevaatteet seuraavan kerran mukaan.[/QUOTE]

noi fiilikset on kuule ihan varmasti molemminpuoliset eron jälkeen. aina molemmista tuntuu että jotenkin on arvostelun kohteena ja toinen on niin täydellistä kuin olla ja voi.

tarkalleen ottaen etävanhempi maksaa elatusmaksut sen takia että niillä hän osallistuu lapsen elatukseen johon kuuluvat myös tarpeelliset vaatteet.

sadevaatteiden osatminen useampaan paikkaan on kyllä typerää muutenkin, niille on hyvin vähän käyttöä, eivätkä ne ole edes kovin halpoja.

Meillä on eri kurikset ja kumpparit hoidossa ja toiset kirppiskamat täällä kotona. Mummotkin ovat hommanneet muutamalla eurolla kumpparit kaikille lapsille niin ei aina tarvi roudata kaikkea mukana - eli jos ap:n ex kieltäytyy hankkimasta kuravaatteet lapsilleen etsisin itse kirpparilta sopivat. Mielestäni viisas etävanhempi varaisi tietyn perusvaravaatesetin kotiinsa ja noihin perusvaatteisin lasken kumpparit.

Minä en niin ajattele kumpi on oikeassa ja kuka kettuilee vaan sitä, että kaikkea ei kannata olla monia kappaleita kun käyttön määrä ja aika on vähäistä. Eikö isä voi hakea lapsia tarhasta ja samalla pakata niitä kuriksia mukaan? Sitten palauttaisi ne, sinun ei tarvitsisi huolehtia.
Kettuilua en ymmärrä mutten myöskään sitä, että kaikkea on samaa kokoa monet..

AP:lle, ymmärrän sua täysin, sillä ethän sinä olisi voinut eksäsi ajatuksia lukea, että juuri tänä viikonlppuna olisi sadevaatteet pitänyt olla mukana. Fiksu eksä olisi asiasta sinulle etukäteen tiedottanut ja sitten olisit voinut sadevaatteet ajoissa tarhasta hakea, jne.

Nimimerkit "Maira" ja "Kepsis" voi mennä vaikka jonnekin puun taakse hinkkaamaan toisiaan. Turha teidän on ap:ta tässä ketjussa mollata ja ohjeistaa teidän mielestä oikeaan palstailuun! Ap:ta ketuttaa syystä ja siksi ehkä itsekin oli asiaton. Ei siinä mitään jeesusteluita sen enempää tarvita...

[QUOTE="minä";24343030]AP:lle, ymmärrän sua täysin, sillä ethän sinä olisi voinut eksäsi ajatuksia lukea, että juuri tänä viikonlppuna olisi sadevaatteet pitänyt olla mukana. Fiksu eksä olisi asiasta sinulle etukäteen tiedottanut ja sitten olisit voinut sadevaatteet ajoissa tarhasta hakea, jne.

Nimimerkit "Maira" ja "Kepsis" voi mennä vaikka jonnekin puun taakse hinkkaamaan toisiaan. Turha teidän on ap:ta tässä ketjussa mollata ja ohjeistaa teidän mielestä oikeaan palstailuun! Ap:ta ketuttaa syystä ja siksi ehkä itsekin oli asiaton. Ei siinä mitään jeesusteluita sen enempää tarvita...[/QUOTE]

Kiitos tästä! Mutta ei se mitään, mähän olen tottunut mollaamiseen. :kieh: Mutta joo, kyllä mä nyt ymmärsin jo, että mun olisi pitänyt osata lukea eksän ajatukset etänä ja viedä ne sadevaatteet niinkuin kunnon äiti tekisi. Osaan sitten seuraavan kerran tehdä sen oikein.

Mun miehellä on lapsi edellisestä suhteesta joka nyt asuu meillä, mutta aiemmin asui äidillään ja mies siis oli etäisä. Me oltiin silloinkin ostettu kaikki vaatteet ym. niitä oli vissiin enemmän kuin lapsella äidillään, eli äidin ei koskaan tarvinnut pakata mitään mukaan lapselle. Mun mielestä parasta noin, enkä ymmärrä miksei mies haluaisi ostaa lapselle vaatteita kotiinsa.

Ei tietysti pidä osata lukea toisen ajatuksia, kyllä etä voi kertoa jos mukaan tarvitaan makuupussi telttaretkelle, uikkarit tai sadevaatteet. Tai hänen tulee kertoa. Mutta ystävä hyvä, älä ole katkera siitä että lasten siä on vihdoin kiinostunut touhuamaan lastensa kanssa, olkoon sitten uuden naisen tai kasvamisen ansiota. Puhu nämä käytännöt selviksi ( että kertoo jos tarvitsevat mukaan jotain) ja sopikaa myös fiksuista hankinnoista. Unohda katkeruus ja iloitse lasten puolesta että isänsä on heidän kanssaan. Sinua odottaa jossain parempi suhde kun se entinen.

[QUOTE="vieras ap";24342969] Ja ilmeisestikin pakkaan sitten sadevaatteet seuraavan kerran mukaan.[/QUOTE]

Varmaan niin on parasta, pääset helpommalla Lähipiirissä monilla on kokemusta siitä, että vaatteet eivät palaudu kotiin takaisin, mutta toivotaan, että teillä ei niin käy.

Mun miehellä on lapsi edellisestä suhteesta joka nyt asuu meillä, mutta aiemmin asui äidillään ja mies siis oli etäisä. Me oltiin silloinkin ostettu kaikki vaatteet ym. niitä oli vissiin enemmän kuin lapsella äidillään, eli äidin ei koskaan tarvinnut pakata mitään mukaan lapselle. Mun mielestä parasta noin, enkä ymmärrä miksei mies haluaisi ostaa lapselle vaatteita kotiinsa.

Miksi mies ja nainen ei haluasi käyttää rahojaan fiksusta lapsen parhaaksi ja hankkia tarvittavat vermeet, jotka sitten kulkee lasten mukana? Miksi on pinot vaatteita kummalakin ja sitten ne kaikki jää pieneiksi? Meillä ei ollut erikseen vaatteita isällä ja kotona, vaikka osa vaatteista jäikin isälle kaappiin ja tuli sitten aikanaan kotiin ja isän ostamia taas oli kotona käytössä. Minusta tämä on taloudellisesti ja ympärisöä ajatellen fiksua.

[QUOTE="jaa";24343110]Miksi mies ja nainen ei haluasi käyttää rahojaan fiksusta lapsen parhaaksi ja hankkia tarvittavat vermeet, jotka sitten kulkee lasten mukana? Miksi on pinot vaatteita kummalakin ja sitten ne kaikki jää pieneiksi? Meillä ei ollut erikseen vaatteita isällä ja kotona, vaikka osa vaatteista jäikin isälle kaappiin ja tuli sitten aikanaan kotiin ja isän ostamia taas oli kotona käytössä. Minusta tämä on taloudellisesti ja ympärisöä ajatellen fiksua.[/QUOTE]

Iso osa vaatteista oli saatuja + kirpparilta ja menivät kiertoon sittenkin kun olivat jääneet pieniksi. Eli taloudellisesti ja ympäristöä ajatellen ihan fiksua.
Helpotti huomattavasti kun ei tarvinnut raahta kauheaa määrää vaatteita ja muuta mukana varsinkin kun välimatkaa kotien välissä oli paljon ja välillä joutui liikkumaan junalla. Ja lapsen äiti ei kauheasti tuntunut välittävän vaatteiden kunnosta tai ulkonäöstä, lapsella oli tullessaan repaleisia vaatteita, lämpimällä säällä haalari mukana tai kylmällä säällä shortsit päällä ym. ja oli ihan kiva että pystyi laittamaan lapselle kunnon vaatteet päälle sitten.

[QUOTE="jaa";24343090]Ei tietysti pidä osata lukea toisen ajatuksia, kyllä etä voi kertoa jos mukaan tarvitaan makuupussi telttaretkelle, uikkarit tai sadevaatteet. Tai hänen tulee kertoa. Mutta ystävä hyvä, älä ole katkera siitä että lasten siä on vihdoin kiinostunut touhuamaan lastensa kanssa, olkoon sitten uuden naisen tai kasvamisen ansiota. Puhu nämä käytännöt selviksi ( että kertoo jos tarvitsevat mukaan jotain) ja sopikaa myös fiksuista hankinnoista. Unohda katkeruus ja iloitse lasten puolesta että isänsä on heidän kanssaan. Sinua odottaa jossain parempi suhde kun se entinen.[/QUOTE]

Olen kyllä iloinen lasten puolesta. Nykyään he jopa haluavat mennä isänsä luo eivätkä jää itkemään kun lähden. Tuo nyksä on muuttanut asioita paljon.

Olen eksälle sanonut monta kertaa, että sanoo jos tarvitsee jotain mutta ei se koskaan sano. Samanlaista se oli koko yhdessäoloaikamme. Näitä asioita nyt on ollut paljon muitakin kuin nuo sadevaatteet. Tilanne on parempi kuin alussa oli, mutta edelleen siis tuota v*ttuilua, nyrpeyttä, puhumattomuutta jne. Olen hänelle joku sylkykuppi. Ja kaikki pitää mennä hänen aikataulujen mukaan.

Aplla taitaa olla ihan muita onkelmia kuin yhdet sadevaatteet.

Mutta vastauksena totean, että yhdet riittää ja olisi reilua pakata ne mukaan kun menee isälleen. Hirveetä tuhlausta jos olis kahdet vain koska ei jaksa ottaa kotiin.

Turha märistä että exä on hankala kun itsekään ei tunnu ihan helpoimmalta tapaukselta.

Yhteistyössä