Onko 5pv erossa 9kk ikäisestä liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Outi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Outi:
Tämä olisi periaatteessa viimenen mahdollisuus kahdestaan matkalle päästä vähään aikaan kun toinen syntyy keväällä :D Muuten matka siirtyy vuosiksi eteenpäin.

sitten vaan menoksi =) muistakaa että se on teidän päätös lähdettekö vai ette ei muiden =) mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle..ja pitää sitä kahden keskistä aikaa olla myös aviopareillakin =)

Yleensä aina nämä "kauhistelijat" laittaisivat myös oman lapsensa hoitoon. Mutta heillä ei yleensä ole mitään paikkaa minne lapsi viedään. Tästä syystä katkerana haukutaan niitä, keillä ovat isovanhemmat/tuttavat halukkaita ottamaan lapsen hoitoon. Meidän suvussa on lapset nuorena tehty, niin on myös terveitä ja nuoria mummoja ja isomummoja ja pappoja :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Outi:
Tämä olisi periaatteessa viimenen mahdollisuus kahdestaan matkalle päästä vähään aikaan kun toinen syntyy keväällä :D Muuten matka siirtyy vuosiksi eteenpäin.

No onko sillä oikeesti väliä? Ei mekään oo vielä oltu häämatkalla..eikä moneen vuoteen vielä päästä :whistle:

Me oltiin viikon "häämatkalla" melkein 15 vuotta häiden jälkeen. (Nuorimmainen oli silloin 6-vuotias.) Ihana reissu oli, vaikka väillä olikin lapsia ikävä. Toki parisuhteesta tulee huolehtia ja järjestää yhteistä aikaa aiemminkin. Meidän lapset ennen tuota reissua pari yötä peräkanaa max. hoidossa. Mutta kukin tekee niinkuin omaan perhetilanteeseensa kokee parhaimmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Yleensä aina nämä "kauhistelijat" laittaisivat myös oman lapsensa hoitoon. Mutta heillä ei yleensä ole mitään paikkaa minne lapsi viedään. Tästä syystä katkerana haukutaan niitä, keillä ovat isovanhemmat/tuttavat halukkaita ottamaan lapsen hoitoon. Meidän suvussa on lapset nuorena tehty, niin on myös terveitä ja nuoria mummoja ja isomummoja ja pappoja :)

Meillä kyllä on molemmilla puolilla terveet ja nuoret isovanhemmat, voisivat hoitaa. Samoin olisi mahdollista viedä poika minun siskolle, miehen siskolle, pojan kummille ja minun kaverille...olikohan siinä kaikki meidän mahdolliset hoitopaikat..
Mutta me ei haluttu alle 1-vuotiasta viedä yökylään. Ja tosi harvoin viedään vajaa 2-vuotiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Meillä kyllä on molemmilla puolilla terveet ja nuoret isovanhemmat, voisivat hoitaa. Samoin olisi mahdollista viedä poika minun siskolle, miehen siskolle, pojan kummille ja minun kaverille...olikohan siinä kaikki meidän mahdolliset hoitopaikat..
Mutta me ei haluttu alle 1-vuotiasta viedä yökylään. Ja tosi harvoin viedään vajaa 2-vuotiasta.

Teidän asia!!! Yleensä nämä kauhistelija ovat juuri noita keillä ei ole hoitopaikkaa. Kukin tyylillään....

En laittais hoitoon. Mun mielestäni liian pieni edes yhdeksi yöksi. Ja meillä kyllä isovanhemmat ottaisivat hoitoon :). Pidennetyllä viikonloppureissulla to-su oltiin, kun nuorempi oli n. 2½-vuotias. Sitäkin vielä mietin, että raskiiko, mutta hyvin meni, kun oli isosiskokin matkassa.

Alkuperäinen kirjoittaja HoNdATyTTö:
ja kuinka paljon täältä saa lukea näitä että melkeen ero tulee kun ei ole yhteistä aikaa :/
jos lapsi on vaikka illankin hoidossa elämä kaatuu lapsella on elinikäset traumat..hoh hoijaa

Mä peesaan tätä.. Mutta kukin tyylillään. Itse en alkaisi moisia täällä kyselemään, tunnen lapseni parhaiten ja tiedän mikä on hänelle hyväksi ja mikä ei! ;)

ja kuinka paljon täältä saa lukea näitä että melkeen ero tulee kun ei ole yhteistä aikaa :/
jos lapsi on vaikka illankin hoidossa elämä kaatuu lapsella on elinikäset traumat..hoh hoijaa

Juuri näin, maailma kaatuu jos lapsi on yhden yön mummolla. Mummola onkin niin kauhea paikka. En vaan ymmärrä tuota, en raaski en voi, miksi? Itse ainakin nautin omasta ajasta, sekä laatuajasta välillä myös miehen kanssa. Lapset jäävät mielellään mummollaan, eivätkä takerru jalkaan kiinni.

Mä en jättäis alle vuoden ikäistä yhdekskään yöks, ehkä illaksi. Silleen että olisin taas aamulla paikalla. Mutta tuo on mun mielestä liian pitkä aika.

Pystytkö sä sitten oikeasti nauttimaan siitä matkasta vai tuleeko liian ikävä? Ja onko teillä mitään tietoa miten se laps hoidossa on, entä jos sille tuleekin hätä?

En ole katkera enkä hauku, mutta en itse veisi tuon ikäistä hoitoon noin pitkäksi aikaa. Ensiksikään en raaskisi, olisi liian ikävä että pystisi nauttimaan matkasta ja toisekseen imetykseen tuo 5pv tekisi kuitenkin jo aika tauon. (ja juu, ei ole niitä hoitavia isovanhempia mutta en veisi vaikka olisikin)

Itse tuossa tehtäisiin sitten vaikka niin että odotettaisiin toisen lapsen syntymää ja lähdettäisiin kahdenkeskeiselle matkalle siinä vaiheessa kun kuopus on vaikka sen 1,5v. Pärjää silloin jo paremmin hoidossa, varsinkin kun olisi isompi sisarus turvana. Tässä vaiheessa otettaisiin lapsi mukaan ja mentäisiin perhelomalle, nautittaisiin sitten lapsen nukkuessa niistä kahdenkeskeisistä hetkistä.

Mutta kukin tyylillään, minulle (ja lapsilleni) tuo olisi vain liian aikaista. =)

Juuri näin, maailma kaatuu jos lapsi on yhden yön mummolla. Mummola onkin niin kauhea paikka. En vaan ymmärrä tuota, en raaski en voi, miksi? Itse ainakin nautin omasta ajasta, sekä laatuajasta välillä myös miehen kanssa. Lapset jäävät mielellään mummollaan, eivätkä takerru jalkaan kiinni.

Katsos kun lapset kehittyvät tietyllä tavalla etkä sinä sitä kehitystä voi muuttaa. Lapset eivät pieninä tarvitse aikaa erossa äidistä, päinvastoin. Alle kolmevuotiaan on kuitenkin tarkoitus olla vielä imetettävänä - silloin yhden yön ero ei hänelle sovi vaikket sinä jaksaisikaan hänestä pitää huolta. Mulla on henk koht rajana n yksi vuosi, sen jälkeen ehkä jättäisin yhdeksi yöksi kerrallaan.

Kyse ei ole siitä, että mummola olisi jotenkin kauhea paikka vaa ihan ihmisen kehitysvaiheista ja biologiasta.

Mä olen aina ollut sitä mieltä, että jos suhde tuohon kaatuu, niin silloin se on ollut jo alun perinkin tosi huono suhde. Yhteistä aikaa ei ole kenelläkään pienen lapsen vanhemmalla tai se on tosi vähäistä. Pitää vain jaksaa ne muutamat vuodet.

Meillä nuorin nyt 3½-vuotias ja on helpottanut jo paljon. Jos parisuhde on niin huteralla pohjalla, että pitää vauva jättää viikoksi hoitoon, että saa hoitaa parisuhdetta, niin ehkä olis kannattanut jättää vielä se vauva tekemättä ja satsata siihen parisuhteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Katsos kun lapset kehittyvät tietyllä tavalla etkä sinä sitä kehitystä voi muuttaa. Lapset eivät pieninä tarvitse aikaa erossa äidistä, päinvastoin. Alle kolmevuotiaan on kuitenkin tarkoitus olla vielä imetettävänä - silloin yhden yön ero ei hänelle sovi vaikket sinä jaksaisikaan hänestä pitää huolta. Mulla on henk koht rajana n yksi vuosi, sen jälkeen ehkä jättäisin yhdeksi yöksi kerrallaan.

Kyse ei ole siitä, että mummola olisi jotenkin kauhea paikka vaa ihan ihmisen kehitysvaiheista ja biologiasta.

jokainen varmaan tuntee oman lapsensa ja suhteensa...
ei jaksa pitää huolta :headwall: just just...se että laittaa lapsen hoitoon että saa olla hetken miehen kanssa kaksin ei nyt heti tarkoita että ei jaksa lapsen kanss..ja katsos kaikki ei imetä todellakaan sinne 3v asti....

Miun äitini on kohta neljän lapsen isoäiti eikä se edes ole 45 vuotta vanha ja ihan terve on ;) Ottaa enemmän kun mielellään lapsenlapsia hoitoon, mutta ei kyllä ehdotakaan että alle yksivuotiasta ottaisi pariksi yöksi. Ei tuo vanhin poikakaan ole siellä ollut kun yhden yön näkemättä äitiänsä ja se täyttää just kolme. Hän käy siellä aika useinkin, joka toinen viikonloppu yksi yö, mutta ei koskaan liian pitkää aikaa kerralla.

Mitenkäs minä traumoja saanut voin olla näinkin terve. Kun olen 2v lähtien ollut 3vko:a mummolassa maalla, apua. Kesän parasta aikaa viettää mummolassa, äitinikin oli varmasti aika huono. Oma henkinen ja fyysinen kehityskin varmasti kärsi siitä. Kukin tyylillään!!!

jokainen varmaan tuntee oman lapsensa ja suhteensa...
ei jaksa pitää huolta :headwall: just just...se että laittaa lapsen hoitoon että saa olla hetken miehen kanssa kaksin ei nyt heti tarkoita että ei jaksa lapsen kanss..ja katsos kaikki ei imetä todellakaan sinne 3v asti....

No ei imetäkään vaikka pitäis ;) Mutta siis se ei tietääkseni muuta niitä lapsen vaistoja että sinä et halua imettää. Hänen vaistonsa silti sanovat, että äidin luona on ainoa oikea paikka olla.

Eikös niitten miesten kanssa voi muutenkin olla? Lapset kuitenkin nukkuu vähän enemmän kun aikuiset... Ja se on kuitenkin niin lyhkänen aika se lapsen vauvavuosi. Ja eikö se yksi yö kerralla silloin tällöin merkkaa mitään?

Kyllä meilläkin molemmat mummot ottaisivat tytön vaikka heti.Samoin kaikki kummit olisivat halukkaita ottamaan tytön yökylään.Mutta en halua antaa. :)

Jos joku kertoisi kasvattavansa lastansa rankaisemalla väkivallalla, niin olisko kaikki täällä silloin ihan että "kukin tyylillään, kyllä se tietää mikä sen lapselle sopii...?" Ei varmaan. Mutta lapsen voi sitten jättää toisten hoivattavaksi vaikka viikoksi (siis alle yksivuotiaan?!?) ja kaikki on ihan että "jos sinulle sopii."

Kysykää siltä lapselta.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Jos joku kertoisi kasvattavansa lastansa rankaisemalla väkivallalla, niin olisko kaikki täällä silloin ihan että "kukin tyylillään, kyllä se tietää mikä sen lapselle sopii...?" Ei varmaan. Mutta lapsen voi sitten jättää toisten hoivattavaksi vaikka viikoksi (siis alle yksivuotiaan?!?) ja kaikki on ihan että "jos sinulle sopii."

Kysykää siltä lapselta.

mitä se väkivalta tähän liittyy :o
jos hoitopaikka on tuttu lapselle..kuten mummola..meillä ainakin mummo tykkää viettää aikaa lasten kanssa ja samoin lapsetkin.

En veisi hoitoon noin pitkäksi aikaa. Vasta vuoden ikäisenä meillä on oltu yksi yö mummolla. Tosin meillä mummokin on sitä mieltä, että alle vuoden ikäistä ei kannata erottaa yöksi vanhemmista, varsinkin kun meillä nukutaan kuopuksen kanssa perhepedissä.

Meillä ei olisi edes mahdollisuutta mutta en ole noin pitkää eroa lapsista koskaan kaivannutkaan. Yksi yö jokaista ikävuotta kohti korkeintaan on mielestäni sopivaa. Meillä on 4v esikoinen ollut ehkä pari kertaa kaksi yötä kotoa poissa putkeen, kuopus kohta 2v oli juuri pari viikkoa sitten yhden yön poissa kotoa. =)

Yhteistyössä