onko 300e kuussa elatusmaksua

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kysynpäs mielenkiinnosta... Mulla mies tienaa aikas hyvin, voidaanko sanoa, että tuloista 10prossaa maksetaan elareita? Entäs jos lapsia on useempi?
Jossain ajatellaan että 10-15% mutta se on on liian yksioikoinen tapa ajatella. Tällä oikeusministeriön ohjeistuksella pyrittiinkin oikeuden mukaistamaan laskentaa ja antamaan suunnat oikeanlaisille elatusmaksuille.
Nythän niissä on todella suuria heittoja.
 
Amatöörilakimies
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MIstä tuo löytyy tuo ohjeistus? Ja onko pakko simerkiksi rahoittaa kaikki harrasukset eron jälkeenkin? Senhetkiset ja tulevat?
Oikeusministeriön ohje elatusavun maksamiseksi: http://www.om.fi/Oikeapalsta/Haku/1182265240526
Pituus 87 sivua??? Eikö missään ole sellaista tiivistelmää jossa olisi pääkohdat???
Ei se oikeasti noin pitkä ole. Alussa kerrotaan periaatteessa jutut, sitten käytännön esimerkein ja lopussa on nippu kuponkeja, joihin voi omat laskelmansa tehdä.

Pituus johtuu siitä, että tuossa ohjeistuksessa on huomoitu lähes kaikki mahdolliset tilanteet ja niihin sitten laskukaavat ja systeemit.

Homma on muuten hyvin simppeli: ensin lasketaan lapsen elatustarve. Siitä pois lapsilisä ja loppu jaetaan vanhempien elatuskyvyn suhteessa. Elatuskyky on apaut nettopalkka, mutta se pitää vaan laskea huomioiden asumismenot sun muut - samalla lailla se lasketaan niin etä- kuin lähivanhemmalle.
 
minä
tällä hetkellä tilanne, että mulla ei ole kuin kotihoidontuen perusosa, koska miehen tulot syö mun tulot.. lapsia 4 ja mies tienaa sen mukaan, mitä jaksaa tehdä. Vakio kuukaudelle on noin.. hmm öö 8500euroa, ja jos jaksaa painaa enemmän, niin tulot nousee ropisten. Mutta ihan mielenkiinnosta kyselen, eroa ei ole tulossa :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Mä en saa edes kahdesta 300 euroa kuussa :LOL:
Ihan pakko kysyä, kuinka paljon ap:n vuokra oikein on jos lapsen osuus on 180e?
No tuosta kaavastahan se tulee. Eli jos yhden lapsen osuus on 23% niin siitä saadaan laskemalla että X*23/100 = 180 ja tästä takaisin niin X=180*100/23 eli mitäs tuosta tulee jotain 780 kuussa. Onko se sitten paljon vai vähän niin sen pohtikoon jokainen itsekseen?
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
Homma on muuten hyvin simppeli: ensin lasketaan lapsen elatustarve. Siitä pois lapsilisä ja loppu jaetaan vanhempien elatuskyvyn suhteessa. Elatuskyky on apaut nettopalkka, mutta se pitää vaan laskea huomioiden asumismenot sun muut - samalla lailla se lasketaan niin etä- kuin lähivanhemmalle.
Niin. Mutta mites esimerkiksi tämä meidän tilanteemme. Kun vaimolla jää työssäkäyntikulujen jälkeen (siis auton pääoma + huolto + polttoaineet + muut työssäkäynnin kustannukset) jälkeen käteen ehkä noin 300 euroa kuussa= Kun siihen lisätään sitten uuden asunnon vuokra tai asumiskulut niin ollaan jo pakkasella? Eli siis miten? Vai onko niin että huomoidaan vain kohtuulliset matkakulut eikä autoa joka maksaa 2x uuden Ford Focuksen hinnan? Ja tämä tietysti myös etävanhemman tapauksessa. Eli se netto on verottajan jälkeinen netto? Kun jos se olisi tuio netto niin minähän maksaisin eron jälkene kaiken kun vaimo menisi heti pakkaselle?
 
Amatöörilakimies
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Vai onko niin että huomoidaan vain kohtuulliset matkakulut eikä autoa joka maksaa 2x uuden Ford Focuksen hinnan? Ja tämä tietysti myös etävanhemman tapauksessa. Eli se netto on verottajan jälkeinen netto? Kun jos se olisi tuio netto niin minähän maksaisin eron jälkene kaiken kun vaimo menisi heti pakkaselle?
No, virallisen kaavan mukaan huomioidaan vain kohtuulliset työssäkäyntikulut ja jos autoa töissäkäyntiin tarvii, niin sekin sitten lähinnä vain vakuutusten ja bensojen yms mukaan. Sama kuin asunnoissa, eli vuokra/yhtiövastike huomioidaan, muttei asuntolainan lyhennyksiä.

Elatusmaksuja laskettaessa puhutaan aina netosta.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Vai onko niin että huomoidaan vain kohtuulliset matkakulut eikä autoa joka maksaa 2x uuden Ford Focuksen hinnan? Ja tämä tietysti myös etävanhemman tapauksessa. Eli se netto on verottajan jälkeinen netto? Kun jos se olisi tuio netto niin minähän maksaisin eron jälkene kaiken kun vaimo menisi heti pakkaselle?
No, virallisen kaavan mukaan huomioidaan vain kohtuulliset työssäkäyntikulut ja jos autoa töissäkäyntiin tarvii, niin sekin sitten lähinnä vain vakuutusten ja bensojen yms mukaan. Sama kuin asunnoissa, eli vuokra/yhtiövastike huomioidaan, muttei asuntolainan lyhennyksiä.

Elatusmaksuja laskettaessa puhutaan aina netosta.
Eli käytännössä? Vaimo joutuisi sopeuttamaan oman (+lasten) elintason sille tasolle jonka hänen tulonsa mahdollistavat? Käytännössä aika paljon joutuisi tinkimään?

 
vieras
Mihin se lapsi voi tarvita 300 euroa kuussa?

Miksette tee niitä lapsia sellaisen miehen kanssa jonka kanssa haluatte myös jakaa arjen ja elämän?

Että onks se mies vaan sitä varten että sen kanssa pidetään hetki hauskaa, lapsi siitetään ja sitten alkaa rahastus, ja sitten etsitään uutta miestä joka taas alkuhuuman lumoissa palvoo sua?
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mihin se lapsi voi tarvita 300 euroa kuussa?

Miksette tee niitä lapsia sellaisen miehen kanssa jonka kanssa haluatte myös jakaa arjen ja elämän?

Että onks se mies vaan sitä varten että sen kanssa pidetään hetki hauskaa, lapsi siitetään ja sitten alkaa rahastus, ja sitten etsitään uutta miestä joka taas alkuhuuman lumoissa palvoo sua?
mitä jos mies ei haluakkaan olla enään isä vaan haluaa vapaata ja itsekästä elämää?
väkisinkö se pitäs siinä matkassa kuljettaa??
 
järjen jättiläiset ohoi

lapsen peruskulutukseksi huomioidaan 250e (tai 290e isommalla jne), tämä sisältää ruuan, vaatteet, perushygienian ja sen sellaisen. minä näen asian niin, että JOS lähiÄITI PYSTYY SÄÄSTÄMÄÄN TÄSTÄ (lapsen osalta JA omalta osaltaan), voi rahaa hyvinkin jäädä säästöön lomamatkoihin ja muuhun TÄYSIN ILMAN ETTÄ "EX MAKSELEE LOMAMATKOJA". vaatteiden kierrättäminen (osto/myynti) kannattaa, mutta sekin MAKSAA AIKAA.

minun lapseni kulkee merkkivaatteissa ja todellakin tulee pääsemään lomamatkoille, mutta EI TODELLAKAAN siitä syystä, että hänen erittäin hyvätuloinen isänsä maksaa elareita armeliaat 200 euroa, vaan siksi että MINÄ OSAAN ELÄÄ SÄÄSTÄVÄISESTI JA JÄRKEVÄSTI.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mihin se lapsi voi tarvita 300 euroa kuussa?

Miksette tee niitä lapsia sellaisen miehen kanssa jonka kanssa haluatte myös jakaa arjen ja elämän?

Että onks se mies vaan sitä varten että sen kanssa pidetään hetki hauskaa, lapsi siitetään ja sitten alkaa rahastus, ja sitten etsitään uutta miestä joka taas alkuhuuman lumoissa palvoo sua?
mitä jos mies ei haluakkaan olla enään isä vaan haluaa vapaata ja itsekästä elämää?
väkisinkö se pitäs siinä matkassa kuljettaa??
Kyllä on nykyvanhemmilta niin vanhemmuus hukassa ihan kokonaan. Äidit vaan haluaa bailata ja bilettää ja omaa aikaa ja isät uusia naisia ja vapaata elämää. Ei osata perunoita keittää lapsille eikä yhtään välitetä lasten hyvinvoinnista. Oma etu vaan ja raha se on joka kiinnostaa. Ei se lapsi niin paljon tarvi, kunhan ois edes äiti joka keskittyisi lapseen.
 
järjen jättiläiset ohoi

...ja edelleen, tuo 250e saattaa riittää perustarpeisiin, jos lapsella käytetään vain kertakäyttövaippoja, syödään vain kaupan valmisruokia jne. MUTTA jos tämä yh-äiti kaiken muun toimintansa ohella vielä valmistaa itse ruuat, kestovaippailee, ostaa/myy huutonetissä vaatteita jne., niin eiköhän hän ole lomamatkansa ihan itse ansainnut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja järjen jättiläiset ohoi:
...ja edelleen, tuo 250e saattaa riittää perustarpeisiin, jos lapsella käytetään vain kertakäyttövaippoja, syödään vain kaupan valmisruokia jne. MUTTA jos tämä yh-äiti kaiken muun toimintansa ohella vielä valmistaa itse ruuat, kestovaippailee, ostaa/myy huutonetissä vaatteita jne., niin eiköhän hän ole lomamatkansa ihan itse ansainnut.
Mutta tämä onkin juuri tätä, että ei haluta/ osata ottaa ollenkaan omaa vastuuta omasta elämästä vaan aina pitäisi olla joku ulkopuolinen maksaja: vanhemmat, sossu, exä... Jotta "omat rahat" jäis "omaan elämään" ja omaan humputteluun eikä menis lapsen tylsiin perunoihin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja järjen jättiläiset ohoi:
...ja edelleen, tuo 250e saattaa riittää perustarpeisiin, jos lapsella käytetään vain kertakäyttövaippoja, syödään vain kaupan valmisruokia jne. MUTTA jos tämä yh-äiti kaiken muun toimintansa ohella vielä valmistaa itse ruuat, kestovaippailee, ostaa/myy huutonetissä vaatteita jne., niin eiköhän hän ole lomamatkansa ihan itse ansainnut.
Tuo 250 euroa on enemmän kuin soskun laskelmat (212 euroa). Ja täällähän on jatkuvasti puhuttu, miten soskun asiakkaat ovat rikkaita laiskottelijoita. Eli kyllä tuo 250 euroa riittää kepoisasti elinkustannuksiin, kun asumismenojen osuutta ei huomioida.
 
Amatoorilakimies
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
No, virallisen kaavan mukaan huomioidaan vain kohtuulliset työssäkäyntikulut ja jos autoa töissäkäyntiin tarvii, niin sekin sitten lähinnä vain vakuutusten ja bensojen yms mukaan. Sama kuin asunnoissa, eli vuokra/yhtiövastike huomioidaan, muttei asuntolainan lyhennyksiä.

Elatusmaksuja laskettaessa puhutaan aina netosta.
Eli käytännössä? Vaimo joutuisi sopeuttamaan oman (+lasten) elintason sille tasolle jonka hänen tulonsa mahdollistavat? Käytännössä aika paljon joutuisi tinkimään?
Kyllä juuri, näin. Ihan niinkuin kaikki muutkin vanhemmat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Amatoorilakimies:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
No, virallisen kaavan mukaan huomioidaan vain kohtuulliset työssäkäyntikulut ja jos autoa töissäkäyntiin tarvii, niin sekin sitten lähinnä vain vakuutusten ja bensojen yms mukaan. Sama kuin asunnoissa, eli vuokra/yhtiövastike huomioidaan, muttei asuntolainan lyhennyksiä.

Elatusmaksuja laskettaessa puhutaan aina netosta.
Eli käytännössä? Vaimo joutuisi sopeuttamaan oman (+lasten) elintason sille tasolle jonka hänen tulonsa mahdollistavat? Käytännössä aika paljon joutuisi tinkimään?
Kyllä juuri, näin. Ihan niinkuin kaikki muutkin vanhemmat.
Tätä myös hämmästelin. Näin outoa voi olla jollekin kodin talouden perusasiat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Mä en saa edes kahdesta 300 euroa kuussa :LOL:
Ihan pakko kysyä, kuinka paljon ap:n vuokra oikein on jos lapsen osuus on 180e?
Mä en oo ikinä laskenut edes lapselle vuokrasta mitään osuutta: siis jos etävanhempi kuitenkin pitää lasta myös luonaan, katto senkin päällä on oltava. Joten maksetaan kumpikin omat kotimme, myös lapsen hyväksi.

Ja oikeasti, se ruoankin summa... Nyt on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että ootteko ikinä laskeneet, paljon teidän lapset syö? Siis paljolla, kk? :ashamed:
 
järjen jättiläiset jne
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja järjen jättiläiset ohoi:
...ja edelleen, tuo 250e saattaa riittää perustarpeisiin, jos lapsella käytetään vain kertakäyttövaippoja, syödään vain kaupan valmisruokia jne. MUTTA jos tämä yh-äiti kaiken muun toimintansa ohella vielä valmistaa itse ruuat, kestovaippailee, ostaa/myy huutonetissä vaatteita jne., niin eiköhän hän ole lomamatkansa ihan itse ansainnut.
Tuo 250 euroa on enemmän kuin soskun laskelmat (212 euroa). Ja täällähän on jatkuvasti puhuttu, miten soskun asiakkaat ovat rikkaita laiskottelijoita. Eli kyllä tuo 250 euroa riittää kepoisasti elinkustannuksiin, kun asumismenojen osuutta ei huomioida.
no en nyt sanoisi kepoisasti, kun vauvankin kohdalla tekee tiukkaa ja olen erittäin tarkka raha-asioissa. vaippoja kuluu paljon, pelkkää maitoakin ei-imettävällä uppoaa vauvan mahaan kuukaudessa noin 60-70 euron edestä. tähän päälle vaipat ja ollaan pitkästi yli 100 eurossa. pesuaineet, peruslääkkeet ja -rasvat ja sen sellaiset + vaatteet niin eipä siihen kamalasti ylimääräistä jää. näin syksyllä on edessä vielä syksy/talvivaatetuksen hankinta ja se ei tunnetusti ole halpaa lystiä vaikka käytettynä pyrinkin ostamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Mä en saa edes kahdesta 300 euroa kuussa :LOL:
Ihan pakko kysyä, kuinka paljon ap:n vuokra oikein on jos lapsen osuus on 180e?
Mä en oo ikinä laskenut edes lapselle vuokrasta mitään osuutta: siis jos etävanhempi kuitenkin pitää lasta myös luonaan, katto senkin päällä on oltava. Joten maksetaan kumpikin omat kotimme, myös lapsen hyväksi.

Ja oikeasti, se ruoankin summa... Nyt on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että ootteko ikinä laskeneet, paljon teidän lapset syö? Siis paljolla, kk? :ashamed:
No en minäkään, mutta noita elareita uuden ohjeistuksen mukaan laskettaessa osuus vuokrasta (ja huonekaluistakin) lasketaan lapsen menoihin. Ja onhan se tottakin, että pitää olla isompi asunto kun enemmän porukkaa, yksinään voisi asua halvassa yksiössä. Meillä ei etä ole koskaan hankkinut asuntoa sen mukaan, että etälapset vierailevat siellä. Ja miksi olisikaan, kun vierailuja on niin harvoin, kyllä ne sen muutaman kerran vuodessa jossain mahtuvat nukkumaan.

Oon pari kertaa aloittanut kirjanpidon, että kuinka paljon lapsiin menee rahaa, ruokaan yms. mutta oon aina unohtanut pistää ylös, joten ei mitään hajua paljonko nuo kuluttavat.

 
järjen jättiläiset jne
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Mä en saa edes kahdesta 300 euroa kuussa :LOL:
Ihan pakko kysyä, kuinka paljon ap:n vuokra oikein on jos lapsen osuus on 180e?
Mä en oo ikinä laskenut edes lapselle vuokrasta mitään osuutta: siis jos etävanhempi kuitenkin pitää lasta myös luonaan, katto senkin päällä on oltava. Joten maksetaan kumpikin omat kotimme, myös lapsen hyväksi.

Ja oikeasti, se ruoankin summa... Nyt on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että ootteko ikinä laskeneet, paljon teidän lapset syö? Siis paljolla, kk? :ashamed:
no täällä asutaan toistaiseksi 40 m2, aikuinen ja lapsi, lapsen osuus on nyt noin 140 euroa eli jos himpunkaan isompaa kämppää halutaan niin lapsen osuus (23%) voi helpostikin olla 200 euroa (pääkapunkiseudulla siis)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amatoorilakimies:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
No, virallisen kaavan mukaan huomioidaan vain kohtuulliset työssäkäyntikulut ja jos autoa töissäkäyntiin tarvii, niin sekin sitten lähinnä vain vakuutusten ja bensojen yms mukaan. Sama kuin asunnoissa, eli vuokra/yhtiövastike huomioidaan, muttei asuntolainan lyhennyksiä.

Elatusmaksuja laskettaessa puhutaan aina netosta.
Eli käytännössä? Vaimo joutuisi sopeuttamaan oman (+lasten) elintason sille tasolle jonka hänen tulonsa mahdollistavat? Käytännössä aika paljon joutuisi tinkimään?
Kyllä juuri, näin. Ihan niinkuin kaikki muutkin vanhemmat.
Mutta jos etävanhemmalla olisi varaa nostaa lastensa elintasoa, niin miksei niin voisi tehdä? Hyvin usein, ellei jopa aina niin tapahtuu jos lähivanhemman tulot nousevat.

 

Yhteistyössä