onko 300e kuussa elatusmaksua

Herra100
Lukekaas nuo ketjut jos haluatte tietää enemmnä tilanteestani. Toisen ketjun "avaukseni" olen kopioinut tähän alle. Mutta kyllä kun tilanne huomioidaan niin minä olisin aika lailla katkera jos minulle määrättäisiin tuollaiset elatusmaksut. ukekaa ensin nuo jutut ja kivittäkää minut sitten jos haluatte. Mutta olisin silti katkera.Ja olisiko se lapsen etu. Kävi vain mielessä että tämänkään ketjun aloittaja ei välttämättä ole kertonut kaikkea mutta haluaa silti "riittävästi" rahaa exältä ja perusteena on tietysti lapsen eu. Ja koska äiti on ÄITI niin hän tietää parhaiten lapsen edun. Mutta älkää tällaisen katkeran miehen puheista välittäkö, eihän tällainen voi tajuta sitä että ÄITI ajattelee aina vain ja ainoastaan lapsen etua.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1141985

Hieman miesnäkökulmaa ja erilaista näkökulmaa keskusteluun. Tosin todennäköisesti leimaudun vielä pahemmaksi urpoksi kuin APn mies mutta ei voi mitään. Kerron vain miten myös voi käydä ja saatte sitten arvostella onko se reilua eli ei. Kaikki alkoi jo yli 17 vuotta sitten kun jonkun aikaa seurusteltuamme muutimme yhteen. Ensiksi vuokralle omaan yhteiseen vuokra-asuntoon. Mielestäni vähän liian kalliiseen asuntoon mutta ajattelin että jos hän sellaiseen haluaa niin kaipa hänellä on varaa sitten maksaa puolet vuokrasta. Ja heti meni pieleen. Jonkun ajan kuluttua kävi ilmi että hän oli opiskeluaikanaan viettänyt niinsanotusti täyttä elämää ja käytännössä lähes koko hänen palkkansa meni opintolainojen korkoihin ja lyhennyksiin. Opintolainoja oli noin 4 kertaa enemmän kuin minulla vaikka minä olin opiskellut pitempään. Että eletty oli. Mutta vähän ajan päästä kun lainojen lyhennykset alkoivat ja korot olivat korkealla niin minä maksoin "kaiken" eli vuokran, auton, matkat, ruoat, hänen vaatteensa ja runsaan määrän hänen ns heräteostoksiaan. Joita riitti. Tingin omista menoistani varsin paljon että sain rahat riittämään. Käytännössä minulla ei ollut omia menoja, ei harrastuksia ei mitään puhumattakaan että olisin voinut haaveilla jostakin. Siinä vaiheessa olisi hälytyskellojen jo pitänyt alkaa soida ja olisi pitänyt nostaa kytkintä. Mutta ei, jostakin syystä pidin hänestä kuitenkin. Sitten mentiin naimisiin ja ostettiin oma asunto. Ja tulonjako ja menonjako oli edelleen että hän huolehti omat lainansa ja ehkä jotain pientä ja minä sitten "loput". Jossakin vaiheessa yritin tehdä sellaisen systeemin että jaoimme laskut että minulle sinulle jne. Mutta ei toiminut. Kun hänellä palkkapäivän jälkeen oli rahaa niin sitä sitten oli ja se sitten meni. Nopeasti, melkein mihin tahansa. Aina piti jotakin ostaa. Kun sitten sovitut laskut piti maksaa niin rahaa ei löytynytkään. Mistään. Kaikki mennyt. Opin pian siihen että minun täytyi aina yrittää säästää ja varautua vaikka mihin. Aina varuillani ja varpaisillani. Tein kahta työtäkin että olisin saanut rahat riittämään ja itsellenikin jotain mutta hyvin usein kävi niin että kun kuvittelin että olin saanu vähän jotain säästettyä niin eikös vain puolisoni ollut ostanut jotakin ja minulla ei ollutkaan yhtään rahaa. No, lapsiakin sitä sitten tuli, kaikkiaan kolme. Hän halusi lapsiaan hoitaa kotona ja näin tehtiin. Tässä tilanteessa siis maksoin kaiken elämisen, lasten kulut jne kaikki. Hän maksoi lapsilisillä jne saamillaan tuloilla omaa opintolainaansa. No, se opintolaina onneksi loppui aikanaan ja kun rahaa oli enemmän niin hän halusi jäädä lasten kanssa kotiin. Ja jäikin. Maksumiehen osani siis jatkui. Tietysti hän hoiti lapset ja kodin mutta kyllä tuollaiset puskista tulleet pikahankinnat vähän ottivat nuppiin. Otetaan vaikka esimerkkinä niin vähintään kerran vuodessa koko taloon piti ostaa uudet verhot. Ja paljon sellaista tavaraa jonka minä luokittelen osastoon tarpeetonta tavaraa. Minä yritin säästää omistani edelleen mutta kaikki raha meni. No, sitten hän halusi töihin. Valitettavasti vain sopiva työpaikka oli kovasti kaukana. Mutta siihen hän halusi. Koska matka on pitkä niin piti tietysti olla hyvä auto alla. En kehtaa edes sanoa kuinka hyvä mutta hyvä. Tuon tasoinen jolla minä olin ajanut vuosikaudet parhaimmillaan 30.000 kilometriä vuodessa öin ja päivin työn merkeissä ei kelvannut. Parempi piti olla. Hirveetä syyllistämistä että minä haluan hänen kuolevan huonossa autossa maantiellä työmatkalla. Eli hän sitten sai autonsa. Valitettavasti kun hänen palkkansa on mikä on niin se vain johti tilanteeseen jossa lähes koko hänen palkkansa menee työssäkäynnin kustannuksiin. Maksimissaan 200 euroa jää kun vähennetään autolaina + auton kulut + polttoaineet + muut välttämättömät kuten ruoka työpäivinä. Jos lasketaan vaatteet, meikit yms ("Pitäähän töissä olla hyvän näköinen!") niin lopputulos on noin nolla. Lasten elatukseen ei jää mitään eli hän ei siten siihen osallistu. Paitsi lapsilisillä mutta nekin hän laskee omaksi tulokseen ja käyttää niitä sen mukaan. Hän on nyt olla töissä noin puolitoista vuotta. Ja koska hän käy töissä niin hänhän saa omalla palkallaan ostaa mitä haluaa. Ja ostettu onkin. Mistään ei koskaan keskustella että tarvitaanko tai ostetaanko, hän vain ostaa. Ja luottokorttejahan pitää olla. Ja useampi niitä onkin. Mutta puolentoista vuoden jälkeen tilanne on se että hänellä on lähes kaikki luottokortit limiitissä, lisäksi on tililuottoja ja muuta. Yhteensä vähintään 5000 mutta taitaa olla yli 6000 euroa. Niin että kohta ollaan taas siinä mistä aloitettiin kun maksoin hänen opintolainansa. Kun eihän hän pysty käteen jäävillä max 200 eurolla noita maksamaan. Mutta mitä sanotte, onko reilua ja kohtuullista?

Vielä vähän jos tuli vähän väärää tietoa. Siis puolisoni hoitaa ostamiset jne mutta kyllä se olen minä joka maksan lasten vaatteet, ruoat, pyörät, harrastukset jne kaiken mahdollisen. Asunnon, autot, huollot, kodinkoneet jne jne. Mahdolliset lomamatkat ja muut. Lapsilistä tietty osa menee lapsillekin asti joskus onneksi. Mutta kyllä se tietty kun itselle ei kohtalaisesta palkasta yhtään mitään käteen jää ja sitten puoliso voi esimerkiksi ihan ilman mitään laittaa 100 euroa siihen että lähtee ystävien kanssa teatteriin jne jne. Joskus toivoisi että minullakin olisi mahdollisuus mutta ei. Valitettavan usein käy niin että palkkani on laitettu menemään jo ennen palkkapäivää. Mitään sananvaltaa minulla ei ole siihen mihin rahat käytetään jos puoliso jotakin haluaa. Tai yleensä ostaa jotakin ilman mitään sen kummempia. Tässä vielä erona sellainen että minä olen melko köyhistä oloista ja tyydyn aika vaativattomaankin. Mutta vaimon mielestä vähän karrikoiden "salaatti ei ole mitään ilman mustia oliiveja". Vähän karrikoiden mutta kuvastaa ajattelutapojen eroja siitä mikä on välttämätöntä ja mikä taas ei.

Siis kyllähän minäkin tuollaisen postimyyntikiellon olen laittanut. Montakin kertaa... Riidathan meillä ovat rahasta jo monta kertaa riideltykin. Vuosien mittaan... Mutta kun näkemykset rahan käytöstä vain ovat niin kovin erilaiset niin vaikeaa on... Ihan niin paha tilanne ei ole kuin 109 kertoi mutta voisi meillä olla kyllä mielenkiintoista. Itsekin akateeminen ja kohtalaista palkkaakin saan mutta kun mikään ei tunnu riittävän. Aina on ostettava jotakin uutta. Hyvä mies minä en ole. Suomalainen puhumaton jörö. Hellyyttä ja hellittelyä yritän mutta vähän niin ja näin. Kotitöitäkin voisin varmasti enemmän tehdä. Lapsia voisin enemmän hoitaa, tunnen sanomatonta syyllisyyttä siitä että joudun tekemään niin paljon töitä perheen elatuksen eteen että en ehdi olla tarpeeksi lasten kanssa. Jossakin vaiheessa laskin että itse asiassa vaikka en saisi puolisoltani elatusapua lapsista lainkaan niin silti jos lapset jäisivät minulle ja saisin lapsilisät käyttööni niin minulle itse asiassa jäisi erotilanteessa enemmän rahaa käyttööni kuin nyt. Turhia menoja tippuisi paljon pois ja saisin itse päättää menoistani ilman yllätyksiä. Olen kyllä miettinyt monta monta kertaa...
 
Non compos mentis
Häh!? Miksi se 300 euroa olisi niin kovin tähtitieteellinen summa!??? Onhan sillä köyhällä yh-luntullakin oltava lapsen tarpeiden verran rahaa, niin miksi ihmeessä 300 euroa hyvintienaavalta ihmiseltä olisi riistoa?

Jos ajatellaan, että lapsi päiväkodissa ja yh maksaa vaikka satasen hoitomaksua kuussa. Sitten lapsella ehkä jokin lääkitys, astma, adhd tms. yleisiä, joten siihen voi mennä 50 euroa kuussa. Yksikin ruoka-allergia voi merkittävästi nostaa ruokamenoja. Vaatteita kasvava lapsi tarvitsee muutaman kuukauden välein uusia. Lapsi saattaa harrastaa jotain tai vaikkei harrastaisikaan mitään sen erityisempää, tarvitsee polkupyörän ja kypärän tms.

Jos exällä on maksukykyä, niin antaa mennä vaan.
 
on se yhdestä aika paljon. mutta jos on isot tulot nin mikäs estää pyytämästä.

Mun isä maksoi minusta aikoinaan 200 MARKKAA elastusmaksua ja se oli hänestä muka iso summa, kuka nykyään suostuisi esim alle 50e maksuun, ei kukaan.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Jos exällä on maksukykyä, niin antaa mennä vaan.
Tätähän minä omallakin kohdalla... Näin mahdollisena tulevana exänä. Että kaikki vaan mikä irti saadaan. Ja eron tullen mies on heikoilla tässä maassa. Se on se lapsen etu. Lisätiedot edellä oleva kirjoitukseni... Saatte sitten kivittää...
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Jos exällä on maksukykyä, niin antaa mennä vaan.
Tätähän minä omallakin kohdalla... Näin mahdollisena tulevana exänä. Että kaikki vaan mikä irti saadaan. Ja eron tullen mies on heikoilla tässä maassa. Se on se lapsen etu. Lisätiedot edellä oleva kirjoitukseni... Saatte sitten kivittää...
No jos ihminen tienaa vaikka 3000 euroa kuussa, niin 300 euroa on mun matikkapään mukaan 10%. Kyllä ainakin mulla lapsiin menee reilusti enemmän kuin 10% tuloista. Ihmeellistä vastuunsa väistelyä. Aina jokaisessa muussa tilanteessa lapset on 50/50, mutta kun tulee maksun aika...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Alkuperäinen kirjoittaja kriztina83:
no aika hurjalta summaltahan se yhdelle kuulostaa, mutta jos kykyä on maksaa, niin miksi ei... kaikki kallistuu vaan.. bensa, ruoka, jne.. ni jos se summa on sen mukainen niin ota vain hyvällä omallatunnolla..
Aionkin ottaa joka pennin, koska muuta vastuuta ei kanna. En tiedä kuinka oikeudessa noudatetaan tuota ohjetta, kyllä kai. Lastenvalvoja hiukan nikotteli. Mutta ei pitäisi olla nikottelemista, kun ohjeen mukaan lasketaan.

Ja oikeasti 300e ei ole paljon, kun laskee asumiskulut, sähkön, vakuutukset, harrastukset ym. Maksukykyhän ratkaisee, ei lapsen tarve. Tuntui vain, että tämän pikkupaikkakunnan lastenvalvoja ei tästä ohjeesta ollut tietoinen...
Ja sulta lapsen elatukseen menee kuin paljon/kk kun isä osallistuu 300 ?:lla?
290e laskennallinen ruoka, 180 vuokran osuus, 100e tarhamaksu, 20 vakuutus ym. = n. 600e/kk on min. lapsen tarve, josta minulle jäisi vähemmän maksettavaa, koska maksukykyni on pienempi.

Minusta tuo oikeusministeriön ohjeistus on oikein. Menoiksi huomioidaan myös opintolainat/asuntolainat, joita minulla on kiitettävästi.
Laskeeko elatusmaksut jos äiti muuttaa yhteen uuden miehen kanssa, joka alkaa maksamaan vuokrasta puolet?
 
Munkin mielestä 300e/kk on älyttömän iso. Jos vielä ajattelee (kuten usein on), että lapsi on isällään joka toinen vkl ja olisihan se isänkin kiva joskus lapselle jotain ostaa ja reissata hänen kanssaan. Eli varmasti moni etä vanhempi tuhlaa lapseensa paljon muutakin rahaa kuin tuon elarin. Esim. itse jos olisin etävanhempi, mielummin maksaisisin osan harrastus maksuista, tulevaisuudessa opintokustannuksista ym. kuin että maksaisisin könttäsumman kuukaudessa exälle.
 
Koko ketjua en jaksanut lukea. Mutta mä saan 2 lapsesta 330euroa vaikka exän maksukyky olisikin 550euroa kahdesta lapsesta. Meillä ainakin lastenvalvoja laski maksukyvyn exälle, tuloista vähenti sähkön, vuokran ja en muista mitä muuta mutta ainakin nuo. Ja silti jäi maksu kyvyksi 550e!!
Vaikka vastuuta ei kannakaan nimeksikään, niin myt tulojensa noustessa selittää mun saavan enemmän tukia(?), jos ottaisin häneltä pimeänä 70e (ilman sopimusta). Järkyttävintä, mun mielestä, on että exän tuntipalkka on yli 12e, kun tulot nousee ja silti väittää ettei pystys maksamaan summaa mitä aikaisemmin pienemmillä tuloilla on laskettu maksukyvyksi. Toki onhan se tyttöystävän iloksi pystyttävä kustantamaan ravintoja iltoja, reissuja yms ennemmin kuin biologisten lastensanelatusta. :headwall: :headwall:
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ilman mitään omantunnontuskia kiskoisin exältä moisen summan, jos se noin hyvin tienais.
Näinhän se menee...
Niin menee, eikä siinä ole mitään väärää.
Luitko tuon kirjoitukseni tuiosta yltä? Tällaisessakin tilanteessa mielestäsi täysin OK?
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Munkin mielestä 300e/kk on älyttömän iso. Jos vielä ajattelee (kuten usein on), että lapsi on isällään joka toinen vkl ja olisihan se isänkin kiva joskus lapselle jotain ostaa ja reissata hänen kanssaan. Eli varmasti moni etä vanhempi tuhlaa lapseensa paljon muutakin rahaa kuin tuon elarin. Esim. itse jos olisin etävanhempi, mielummin maksaisisin osan harrastus maksuista, tulevaisuudessa opintokustannuksista ym. kuin että maksaisisin könttäsumman kuukaudessa exälle.
No ei meillä ainakaan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Laskeeko elatusmaksut jos äiti muuttaa yhteen uuden miehen kanssa, joka alkaa maksamaan vuokrasta puolet?
Mielestäni ei. Vaikka äiti menisi uusiin naimisiin miehen kanssa joka ansaitsee 8.000 euroa kuussa ja exä ansaitsee 2000 euroa kuussa ja exälle on määrätty 300 elarit niin se on edelleen se 300 eura. Paitsi jos äidin omat tulot ovat tuon 8.000 euroa kuussa mutta uuden puolison tulot eivät vaikuta mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
[Luitko tuon kirjoitukseni tuiosta yltä? Tällaisessakin tilanteessa mielestäsi täysin OK?
En lukenut, mutta oon lukenu muita sun juttujas. Minä vien exältä kaiken minkä pystyn. Ei kuitenkaan koskaan vapaaehtoisesti osallistu lasten ylimääräisiin kuluihin. Ei itse osta heille mitään vaatetta, harrastusvälineitä tms.

 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
itse jos olisin etävanhempi, mielummin maksaisisin osan harrastus maksuista, tulevaisuudessa opintokustannuksista ym. kuin että maksaisisin könttäsumman kuukaudessa exälle.
Ja voitte jos juttuni tuosta yltä luitte arvata mitä mieltä minä olen...
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Toki onhan se tyttöystävän iloksi pystyttävä kustantamaan ravintoja iltoja, reissuja yms ennemmin kuin biologisten lastensanelatusta. :headwall: :headwall:
Tai exälle ne samat? Mahdollisena tulevana etävanhempana katkera jo valmiiksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Laskeeko elatusmaksut jos äiti muuttaa yhteen uuden miehen kanssa, joka alkaa maksamaan vuokrasta puolet?
Mielestäni ei. Vaikka äiti menisi uusiin naimisiin miehen kanssa joka ansaitsee 8.000 euroa kuussa ja exä ansaitsee 2000 euroa kuussa ja exälle on määrätty 300 elarit niin se on edelleen se 300 eura. Paitsi jos äidin omat tulot ovat tuon 8.000 euroa kuussa mutta uuden puolison tulot eivät vaikuta mitään.
Entäs jos tämä eroisä menee uusiin naimisiin ja perheeseen tulee uusia lapsia, vaikuttaako se mitenkään elatusmaksuihin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Toki onhan se tyttöystävän iloksi pystyttävä kustantamaan ravintoja iltoja, reissuja yms ennemmin kuin biologisten lastensanelatusta. :headwall: :headwall:
Tai exälle ne samat? Mahdollisena tulevana etävanhempana katkera jo valmiiksi?

no mä luin tota sun pitkää vuodatustas..... ja ei voi ku sanoo et miks ihmeessäoot moiseen suostunu? ok vaimos on aika *huithapeli* mitä talouden pitoon tulee mut miks et oo opettanu elämään nuukemmin? mun mielestä vähän turhaan nyt kerjäät sympatiaa
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
[
Entäs jos tämä eroisä menee uusiin naimisiin ja perheeseen tulee uusia lapsia, vaikuttaako se mitenkään elatusmaksuihin?
Vaikuttaa.
Se laskee eroisän elatuskykyä (omille uusillekin lapsille on jäätävä rahaa) joten saattaa vaikuttaa alentavasti elatusmaksuihin. Kaikille lapsille riitettävä kuitenkin sama määrä, "uusia" lapsia ei saa suosia. Eikös se näin mene?
 
herää
Oletko ap käynyt lastenvalvojalla laskettamassa TUON?kun olet asianajajista höpöttämässä..jos et ole niin se pitää ensin käydä laskettamassa,ei vain sillä systeemilla että sinä ite sen lasket ja päätät!!
 

Yhteistyössä