onko 300e kuussa elatusmaksua

hohhoijaatätä..
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Että jos esimerkiksi lpasen elatustarve on 400 euroa ja siitä lähi aluksi 150 euroa ja etä 250 euroa. No, lähi päättää uuden kumppaninsa kanssa tehdä toisen lapsen. Ja sen seurauksena lähi jää kotiin ja tulot tippuvat ja elatuskyky on 0 euroa. Ja etälle määrätään maksettavaksi se 400 euroa. Niin kyllähän se v'ähän epäreilulta tuntuu? Että etä laitetaan rahoittamaan entisen puolisonsa uuden lapsen hankinta kun entinen puoliso näin päätti tehdä vaikka ei olisi mikään pakko ollutkaan. Onko tuo ohjeistus tosiaan sellainen että kuvatussa tilanteessa käy näin?
aivan - tätä ajan takaa.

eipäs ihme että huoltajuus- ja elatuskiistat vedetään oikeuteen ja verissäpäin tapellaan samalla kun lapset kärsii.
Taisi kolista nyt ohi ja kovaa..

Teehän sinäkin herra100 sitten etänä pari lasta lisää, niin alenee sinunkin elatuskykysi, pääset sitten katkeruudestasi.

Ilmeisesti et ole eronnut, etkä tehnyt mitään alustavaa elatuslaskelmaa, niin miksi hoet näitä täysin epärealistisia summia viestistä toiseen. edellinenkin esimerkkisi oli jo täysin laskentakaavan vastainen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
Ei ole minustakaan oikein, että etävanhempi joutuu "maksumieheksi" kun exä päättää lisääntyä eron jälkeen, mutta näin se vaan virallisesti menee.
Mielenkiintoista. Aina oppii jotakin uutta. Siinähän lähi voi tavallaan maksattaa muiden lasten hoitovapaat ja muut exällä? Varsinkin jos on sattunut saamaan hyvätuloisemman aasin eikun siis miehen koukkuun niin sehän tietää sitä että elintaso voi nousta reilustikin? No nyt minäkin alan ehkä vähitellen ymmärtää miksi on tullut tunne viime aikoinan että aika helposti laitetaan hyväkin aviomies kiertoon. Tunnollinen ja hyvä maksaja tulevillekin lapsille?
No näin juuri, ei mitään sitoutumista eikä todellista tahtoa yrittää liitossa, vaan heti kun itsestä ei olekaan enää ihanaa jokaikinen arkipäivä niin ei kun vaihtoon vaan... Todella kauhistuttaa tämä palstamammojen elämänkatsomus, itselläkin kun kaksi tuollaista "kunnon poikaa" on kasvamassa. Ettei vaan joutuisi tuollaisen ahneen haukan kynsiin, että tehdään lapset, sitten pistetään mies pois ja maksamaan... Surullista.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä..:
niin, ja minun tapauksessani hieman toisin, lukaisehan parin sivun takaa :)
Lukaisin. Anteeksi jos olen jotenkin loukannut. Ei ollut tarkoitus. Mutta itse asiassa ihmettelen jos oman kokemuksesi perusteella et ymmärrä mitä minä ajan takaa? Jonkunlaista oikeudenmukaisuutta?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä..:
Teehän sinäkin herra100 sitten etänä pari lasta lisää, niin alenee sinunkin elatuskykysi, pääset sitten katkeruudestasi.
Oikeasti kaikki ei tee lapsia rahankiilto silmissä. uskomattomia asenteita.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsellesi kai suonet edelleen hyvän elintason? Ts. voit kustantaa suoraan heille harrastuksia tms, jos kykenet ja äiti haluton?
Erittäin mielelläni. Ainakin jos lapset ovat luonani eli minä olen se lähivanhempi. Valitettavasti ihan rehellisesti sanon että etävanhempana minun tilanteessani en välttämättä...
 
kyssäri

Kysymys tässä 300euron elarimaksuväännössä on siitä, että onko se kohtuullista myös sille etävanhemmalle. Ja sehän riippuu nimenomaan molempien vanhempien elatuskyvystä.[/quote]



mä ajattelen sit varmaan ihan marsilaisesti, kun mun mielestä etävanhemman elatuskyvyn ei _pitäis_ olla yhteydessä lähivanhemman elatuskykyyn.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsellesi kai suonet edelleen hyvän elintason? Ts. voit kustantaa suoraan heille harrastuksia tms, jos kykenet ja äiti haluton?
Erittäin mielelläni. Ainakin jos lapset ovat luonani eli minä olen se lähivanhempi. Valitettavasti ihan rehellisesti sanon että etävanhempana minun tilanteessani en välttämättä...
Musta ois ehkä paras tilanne se, että varsinainen elari ois suht pieni, mutta sitten voisi osallistua tällaisiin reaalisiin kustannuksiin.

Sitä mun täytyy jo vähän ihmetellä, että et haluaisi osallistua lasten harrastuskuluihin.
 
hohhoijaatätä...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä..:
Teehän sinäkin herra100 sitten etänä pari lasta lisää, niin alenee sinunkin elatuskykysi, pääset sitten katkeruudestasi.
Oikeasti kaikki ei tee lapsia rahankiilto silmissä. uskomattomia asenteita.
ironia lienee vieras käsite?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsellesi kai suonet edelleen hyvän elintason? Ts. voit kustantaa suoraan heille harrastuksia tms, jos kykenet ja äiti haluton?
Erittäin mielelläni. Ainakin jos lapset ovat luonani eli minä olen se lähivanhempi. Valitettavasti ihan rehellisesti sanon että etävanhempana minun tilanteessani en välttämättä...
No huh huh..Eli silloi on parasta asenne "putsaa ex etä"

 
Amatöörilakimies
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Kysymys tässä 300euron elarimaksuväännössä on siitä, että onko se kohtuullista myös sille etävanhemmalle. Ja sehän riippuu nimenomaan molempien vanhempien elatuskyvystä.


mä ajattelen sit varmaan ihan marsilaisesti, kun mun mielestä etävanhemman elatuskyvyn ei _pitäis_ olla yhteydessä lähivanhemman elatuskykyyn.

[/quote]

Eihän ne vanhempien elatuskyvyt ole mitenkään yhteydessä toisiinsa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsellesi kai suonet edelleen hyvän elintason? Ts. voit kustantaa suoraan heille harrastuksia tms, jos kykenet ja äiti haluton?
Erittäin mielelläni. Ainakin jos lapset ovat luonani eli minä olen se lähivanhempi. Valitettavasti ihan rehellisesti sanon että etävanhempana minun tilanteessani en välttämättä...
Musta ois ehkä paras tilanne se, että varsinainen elari ois suht pieni, mutta sitten voisi osallistua tällaisiin reaalisiin kustannuksiin.

Sitä mun täytyy jo vähän ihmetellä, että et haluaisi osallistua lasten harrastuskuluihin.

Moni mies ei edes liitossa tiedä todellisia kustannuksia...Siis edes pakollisten menojen. Meillä löysi lapselle kivat talvikengät shoppailukierroksella ja järkyttyi peripohjin hinnasta. halvempia ei kuitenkaan halunnut ja miksi pitäisi haluta, jos maksukykyä on...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsellesi kai suonet edelleen hyvän elintason? Ts. voit kustantaa suoraan heille harrastuksia tms, jos kykenet ja äiti haluton?
Erittäin mielelläni. Ainakin jos lapset ovat luonani eli minä olen se lähivanhempi. Valitettavasti ihan rehellisesti sanon että etävanhempana minun tilanteessani en välttämättä...
Musta ois ehkä paras tilanne se, että varsinainen elari ois suht pieni, mutta sitten voisi osallistua tällaisiin reaalisiin kustannuksiin.

Sitä mun täytyy jo vähän ihmetellä, että et haluaisi osallistua lasten harrastuskuluihin.

Moni mies ei edes liitossa tiedä todellisia kustannuksia...Siis edes pakollisten menojen. Meillä löysi lapselle kivat talvikengät shoppailukierroksella ja järkyttyi peripohjin hinnasta. halvempia ei kuitenkaan halunnut ja miksi pitäisi haluta, jos maksukykyä on...
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä..:
Teehän sinäkin herra100 sitten etänä pari lasta lisää, niin alenee sinunkin elatuskykysi, pääset sitten katkeruudestasi.

Ilmeisesti et ole eronnut, etkä tehnyt mitään alustavaa elatuslaskelmaa, niin miksi hoet näitä täysin epärealistisia summia viestistä toiseen. edellinenkin esimerkkisi oli jo täysin laskentakaavan vastainen.
En ole eronnut. Vielä... Laskelmia kyllä olen tehnyt paljonkin. Mm. sen että minun ja lasten elintaso nousee jos saan lapset ja lapsilistä ja etä ei maksa minulle senttiäkään... Minulla on kolme lapsen jälkeen lapsiluku täysi ja ero ei houkuttele mkoska arvaan että kun vaimo osaa selittää mustankin valkoiseksi niin ensinnäkin hänestä tulee lähi ja minusta lähimaksumies... Kaavoista riippumatta. Ja jos kaavat näyttävät hänen mielestään vääriltä tai epäedullisilta niin en edes arvaa millainen sota tulee ennen kuin tilanne rauhoittuu.

 
hohhoijaatätä..
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä..:
niin, ja minun tapauksessani hieman toisin, lukaisehan parin sivun takaa :)
Lukaisin. Anteeksi jos olen jotenkin loukannut. Ei ollut tarkoitus. Mutta itse asiassa ihmettelen jos oman kokemuksesi perusteella et ymmärrä mitä minä ajan takaa? Jonkunlaista oikeudenmukaisuutta?
ymmärrän kyllä, mutta käsität nyt selkeästi maksun määrittelyn väärin, joten kehottaisin ensin tutustumaan asiaan. hyvin moni täällä on kuitenkin sitä mieltä, että on riistoa saada enemmän kuin 129?/kk elatusta lapselle.

oikeudenmukaisuuttahan tässä itsekin haen, ja mielestäni tuo uusi laskentakaavakin pyrkii juuri oikeudenmukaisuuteen. yhtälailla siinä syynätään kummankin talous.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä..:
Teehän sinäkin herra100 sitten etänä pari lasta lisää, niin alenee sinunkin elatuskykysi, pääset sitten katkeruudestasi.

Ilmeisesti et ole eronnut, etkä tehnyt mitään alustavaa elatuslaskelmaa, niin miksi hoet näitä täysin epärealistisia summia viestistä toiseen. edellinenkin esimerkkisi oli jo täysin laskentakaavan vastainen.
En ole eronnut. Vielä... Laskelmia kyllä olen tehnyt paljonkin. Mm. sen että minun ja lasten elintaso nousee jos saan lapset ja lapsilistä ja etä ei maksa minulle senttiäkään... Minulla on kolme lapsen jälkeen lapsiluku täysi ja ero ei houkuttele mkoska arvaan että kun vaimo osaa selittää mustankin valkoiseksi niin ensinnäkin hänestä tulee lähi ja minusta lähimaksumies... Kaavoista riippumatta. Ja jos kaavat näyttävät hänen mielestään vääriltä tai epäedullisilta niin en edes arvaa millainen sota tulee ennen kuin tilanne rauhoittuu.
Se on kyllä tosi kurjaa, että noinahn siinä yleensä käy. Kyllä se on aika sitovaa kaikin puolin, kun menee ja perustaa perheen. Eipä käy eriytyminen kovin helposti, on isoja ja vaikeita kysymyksiä. Ihan parastahan varmaan olisi, jos pystyisitte hommaamaan asunnot, jotka olisivat hyvin lähekkäin ja lapset olisivat vuoroin molemmilla ja kumpikin vastaisi elämiskuluista ja isommat kulut jaettaisiin. Eikä kumpikaan maksaisi varsinaisesti elatusmaksua.
 
hohhoijaatätä...
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
mä ajattelen sit varmaan ihan marsilaisesti, kun mun mielestä etävanhemman elatuskyvyn ei _pitäis_ olla yhteydessä lähivanhemman elatuskykyyn.
no eihän se olekaan, ymmärrä jo! elatuskyky on riippuvainen vain omista tuloista ja menoista.

meillä etälle on laskettu elatusKYVYKSI n 350?, mutta lapsen elatusAVUKSI 270?. Ja tähän summaan on siis huomioitu lapsen tarve, sekä minun tuloni.

ja loppuun vielä kaikille kiinnostuneille tiedoksi, ettei etä tätä summaa maksa.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsellesi kai suonet edelleen hyvän elintason? Ts. voit kustantaa suoraan heille harrastuksia tms, jos kykenet ja äiti haluton?
Erittäin mielelläni. Ainakin jos lapset ovat luonani eli minä olen se lähivanhempi. Valitettavasti ihan rehellisesti sanon että etävanhempana minun tilanteessani en välttämättä...
Musta ois ehkä paras tilanne se, että varsinainen elari ois suht pieni, mutta sitten voisi osallistua tällaisiin reaalisiin kustannuksiin.

Sitä mun täytyy jo vähän ihmetellä, että et haluaisi osallistua lasten harrastuskuluihin.


Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsellesi kai suonet edelleen hyvän elintason? Ts. voit kustantaa suoraan heille harrastuksia tms, jos kykenet ja äiti haluton?
Erittäin mielelläni. Ainakin jos lapset ovat luonani eli minä olen se lähivanhempi. Valitettavasti ihan rehellisesti sanon että etävanhempana minun tilanteessani en välttämättä...
No huh huh..Eli silloi on parasta asenne "putsaa ex etä"
Tuli vastattua tai luettua vähän huolimattomasti ehkä. Eli siis jos minä kustannan jotakin elatusmaksussa niin en mielellään. Jos minä maksan erikseen esimerkiksi harraastuksen niin ehkä. Mutta siinäkin tullaan sitten sellaisen kysymyksen äärelle että tunnen liian hyvin vaimoni rahankäyttötavat ja talouskyvyt. Pitkän tähtäimen suunnitelma on kolme päivää ja rahat loppu viikko palkkapäivästä. Käytännössä rahoittaisin tällä harrastusten rahoittamisella vain hänen elintasonsa koska hän pistäisi omat rahansa mihin pistäisi ja tulisi sitten sanomaan että "Kun ei ole rahaa edes lasten harrastuksiin" ja pistäisi lapset vielä perään, tytär varsinkin osaa räpyttää silmiään siihen malliin että kukkaro aukeaa. Tämä on oma tilateeni jonka tiedän vähän liiankin hyvin... Ja tuo voisi vetää vähän katkeraksikin kyllä...
 
vieras
[

no eihän se olekaan, ymmärrä jo! elatuskyky on riippuvainen vain omista tuloista ja menoista.

meillä etälle on laskettu elatusKYVYKSI n 350?, mutta lapsen elatusAVUKSI 270?. Ja tähän summaan on siis huomioitu lapsen tarve, sekä minun tuloni.

ja loppuun vielä kaikille kiinnostuneille tiedoksi, ettei etä tätä summaa maksa.[/quote]


Hei, miksi elatusapu on pienempi kuin elatuskyky? Jos tarve on pienempi, voisi loput säästää lapsen tilille...Siis toki lapsen elintason tulee olla riippuvuudessa vanhempiensa maksukykyyn, kai?
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan parastahan varmaan olisi, jos pystyisitte hommaamaan asunnot, jotka olisivat hyvin lähekkäin ja lapset olisivat vuoroin molemmilla ja kumpikin vastaisi elämiskuluista ja isommat kulut jaettaisiin. Eikä kumpikaan maksaisi varsinaisesti elatusmaksua.
Ei tule tapahtumaan. Todennäköisesti vaimo muuttaisi about 100 kilometrin päähän.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä...:
no eihän se olekaan, ymmärrä jo! elatuskyky on riippuvainen vain omista tuloista ja menoista.

meillä etälle on laskettu elatusKYVYKSI n 350?, mutta lapsen elatusAVUKSI 270?. Ja tähän summaan on siis huomioitu lapsen tarve, sekä minun tuloni.

ja loppuun vielä kaikille kiinnostuneille tiedoksi, ettei etä tätä summaa maksa.
Et voi kieltää? Etteikö tämä tilanne voi johtaa siihenkin että lähi minimoi tulonsa ennemmin kuin maksimoi? Mukavampi olla lapsen kanssa kotona kuin rahata hoitoon ja töihin. Jos siis etä elatuskyky sattuu olemaan suuri ja se riittää elättämiseen? En tosin tiedä onko kuinka yleistä, ei varmaankaan?

 
kyssäri
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Kysymys tässä 300euron elarimaksuväännössä on siitä, että onko se kohtuullista myös sille etävanhemmalle. Ja sehän riippuu nimenomaan molempien vanhempien elatuskyvystä.


mä ajattelen sit varmaan ihan marsilaisesti, kun mun mielestä etävanhemman elatuskyvyn ei _pitäis_ olla yhteydessä lähivanhemman elatuskykyyn.
Eihän ne vanhempien elatuskyvyt ole mitenkään yhteydessä toisiinsa. [/quote]

justhan tossa joku sen sanoi yllä: onko 300 euron elari kohtuullinen etävanhemmalle: riippuu molempien vanhempien elatuskyvystä. kun mun mielestä se kohtuullisuus riippuu vain ja ainoastaan sen elaria maksavan maksukyvystä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä...:
no eihän se olekaan, ymmärrä jo! elatuskyky on riippuvainen vain omista tuloista ja menoista.

meillä etälle on laskettu elatusKYVYKSI n 350?, mutta lapsen elatusAVUKSI 270?. Ja tähän summaan on siis huomioitu lapsen tarve, sekä minun tuloni.

ja loppuun vielä kaikille kiinnostuneille tiedoksi, ettei etä tätä summaa maksa.
Et voi kieltää? Etteikö tämä tilanne voi johtaa siihenkin että lähi minimoi tulonsa ennemmin kuin maksimoi? Mukavampi olla lapsen kanssa kotona kuin rahata hoitoon ja töihin. Jos siis etä elatuskyky sattuu olemaan suuri ja se riittää elättämiseen? En tosin tiedä onko kuinka yleistä, ei varmaankaan?
Jaa-a, kyllä eronneissa lähiäideissä on niin työssäkäyviä kuin myös työttömiä. Yleensähän on talaoudellisesti turvallisempaa olla työssä, myös pidemmällä tähtäimellä.

Olet tainnut opettaa rouvasi liian makeaan elämään?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsellesi kai suonet edelleen hyvän elintason? Ts. voit kustantaa suoraan heille harrastuksia tms, jos kykenet ja äiti haluton?
Erittäin mielelläni. Ainakin jos lapset ovat luonani eli minä olen se lähivanhempi. Valitettavasti ihan rehellisesti sanon että etävanhempana minun tilanteessani en välttämättä...
Musta ois ehkä paras tilanne se, että varsinainen elari ois suht pieni, mutta sitten voisi osallistua tällaisiin reaalisiin kustannuksiin.

Sitä mun täytyy jo vähän ihmetellä, että et haluaisi osallistua lasten harrastuskuluihin.


Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsellesi kai suonet edelleen hyvän elintason? Ts. voit kustantaa suoraan heille harrastuksia tms, jos kykenet ja äiti haluton?
Erittäin mielelläni. Ainakin jos lapset ovat luonani eli minä olen se lähivanhempi. Valitettavasti ihan rehellisesti sanon että etävanhempana minun tilanteessani en välttämättä...
No huh huh..Eli silloi on parasta asenne "putsaa ex etä"
Tuli vastattua tai luettua vähän huolimattomasti ehkä. Eli siis jos minä kustannan jotakin elatusmaksussa niin en mielellään. Jos minä maksan erikseen esimerkiksi harraastuksen niin ehkä. Mutta siinäkin tullaan sitten sellaisen kysymyksen äärelle että tunnen liian hyvin vaimoni rahankäyttötavat ja talouskyvyt. Pitkän tähtäimen suunnitelma on kolme päivää ja rahat loppu viikko palkkapäivästä. Käytännössä rahoittaisin tällä harrastusten rahoittamisella vain hänen elintasonsa koska hän pistäisi omat rahansa mihin pistäisi ja tulisi sitten sanomaan että "Kun ei ole rahaa edes lasten harrastuksiin" ja pistäisi lapset vielä perään, tytär varsinkin osaa räpyttää silmiään siihen malliin että kukkaro aukeaa. Tämä on oma tilateeni jonka tiedän vähän liiankin hyvin... Ja tuo voisi vetää vähän katkeraksikin kyllä...
Siitä huolimatta. Toki itse päätät, mitä lapsillesi suot. Kyllä se ex jotain joutuu lastensa eteen tekemään, vaikka sinä maksaisitkin suuremmat elarit. Jos tyttären silmänräpäytykset häiritsevät ja silti avaat kukkarosi, niin älä siitä muita syytä.

Itse ilahdutan lapsiani mielelläni, mutta raja on olemassa ja säästän heille myös myöhempää (aikuisiän) käyttöä varten.

 
hohhoijaatätä..
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Et voi kieltää? Etteikö tämä tilanne voi johtaa siihenkin että lähi minimoi tulonsa ennemmin kuin maksimoi? Mukavampi olla lapsen kanssa kotona kuin rahata hoitoon ja töihin. Jos siis etä elatuskyky sattuu olemaan suuri ja se riittää elättämiseen? En tosin tiedä onko kuinka yleistä, ei varmaankaan?
no en tietenkään voi kieltää, onhan tämä maa pullollaan sosiaalietuuksien väärinkäyttäjiä, niin miksei tässäkin asiassa. Siitäkin huolimatta nykyinen laskentamalli on mielestäni oikeudenmukainen. Siinä on kuitenkin lähtökohtana lapsen tarve, ei vanhemman tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei, miksi elatusapu on pienempi kuin elatuskyky? Jos tarve on pienempi, voisi loput säästää lapsen tilille...Siis toki lapsen elintason tulee olla riippuvuudessa vanhempiensa maksukykyyn, kai?

Ensiksi määritellään tietysti tarve. Tällähän vältetään juuri se, ettei elatukset ole vanhempien tulontasaajina, vaan oikeasti lapsen menojen mukaan.
 

Yhteistyössä